Den förlamande tröttheten.

Viva

Trådstartare
Vet att det antagligen är en menlös tråd, att jag antagligen bara får acceptera läget, men stundtals blir jag så otroligt frustrerad över denna förlamande tröttheten. Att aldrig orka, aldrig känna lust att hitta på något eftersom jag alltid bara är trött. Känns som jag sover mig genom livet och när jag väl är vaken är jag ändå inte pigg. Undantag cirka 2 veckor om jag börjar äta mina tabletter efter ett längre uppehåll, gissar att det är en biverkning av de trevligare slaget. Då jäklar är det rent i min lilla lägenhet. :D

Annars händer i princip ingenting de dagar jag jobbar, första dagen jag är ledig är i princip bortkastad eftersom jag inget orkar, ska något hända här hemma måste jag vara ledig flera dagar i sträck. Bästa vore såklart att ta reda på orsaken till tröttheten men det verkar inte finnas någon, alla prov är bra och trots att mitt liv förändrats under åren ser jag ingen förändring där. Och snart kommer semestern, som jag sett fram emot. Jag skulle vilja hitta på något, göra saker men jag vet att veckorna kommer gå utan att något blir gjort och sen tillbaka till jobbet lika trött som alltid.

Så några tips, vilka som helst (nästan)?

@Viva har du någon brist? Jag hade förlamande trötthet och virrighet och hade brist på D1, Omega 3 och magsyra. Hittade inte det hos läkaren utan hos en superduktig näringsterapeut. Vet flera som fått hjälp med den sortens analys som hon använde. Bor du i sthlm så kan du få PM med tips om var min kontakt fanns. Det är visserligen privat vård men det har varit värt det alla dagar i veckan för mig.

Subklinisk hypothyreos eller okunnig läkare som går enligt gamla riktlinjer?

Vad har du för TSH, T4 och T3?
Vilken läkare testar annat än det vanliga?
Har aldrig testats för nåt annat än standard.
Och de värden är hej kom och hjälp mig emellanåt. :)
Men vet hur det känns att var så oerhört trött

Svarar alla.

Vet inte exakt vad som testats, det har skett vid lite olika tillfällen. Nu senast när jag blev sjukskriven (för ett halvår sedan) och jag har faktiskt tänkt på att fråga om de exakta värdena och vilka prover som togs men inte kommit mig för. Vet någon om man har rätt att då ut det? Innan dess av en bekant till min morfar som verkade kasta in alla prov han kunde komma att tänka på, men inget som såg avvikande ut där heller (har inga exakta värden dock). Har lämnat blod tidigare och då legat lite lågt några gånger men inte alarmerande lågt, har ätit järntabletter men slutade eftersom jag inte märkte något förändring (och de får mig att må extremt illa om jag glömmer att ta dem med mat). Hade förresten låg sänka vid senaste provtagningen också, de tyckte att jag skulle komma in och ta om den för att se att det blivit bättre men det har såklart inte hänt heller. :o Borde nog försöka ta mig dit i veckan innan jag åker bort på semester. Brukar vara svårt att få tid bara, på vårdcentralen alltså. Förövrigt tycker jag inte att någon verkar ta det på allvar, trötthet verkar vara något man får leva med. Jag brukar inte få lite eller inget gehör när jag tagit upp det med olika läkare.

@Amanda_F : Tyvärr bor jag inte i Stockholm. Har ingen brist jag vet om, har inte märkt någon skillnad vid olika "dieter" eller vitamintillskott.

Vilken läkare testar annat än det vanliga?
Har aldrig testats för nåt annat än standard.
Och de värden är hej kom och hjälp mig emellanåt. :)
Men vet hur det känns att var så oerhört trött

TSH, T4 och T3 är (bör vara) standard vid misstänkt/konstaterad hypo.

Jag fick dock själv be om provtagning när jag sjukskrevs för utmattningsdepp.

Svarar alla.

Vet inte exakt vad som testats, det har skett vid lite olika tillfällen. Nu senast när jag blev sjukskriven (för ett halvår sedan) och jag har faktiskt tänkt på att fråga om de exakta värdena och vilka prover som togs men inte kommit mig för. Vet någon om man har rätt att då ut det? Innan dess av en bekant till min morfar som verkade kasta in alla prov han kunde komma att tänka på, men inget som såg avvikande ut där heller (har inga exakta värden dock). Har lämnat blod tidigare och då legat lite lågt några gånger men inte alarmerande lågt, har ätit järntabletter men slutade eftersom jag inte märkte något förändring (och de får mig att må extremt illa om jag glömmer att ta dem med mat). Hade förresten låg sänka vid senaste provtagningen också, de tyckte att jag skulle komma in och ta om den för att se att det blivit bättre men det har såklart inte hänt heller. :o Borde nog försöka ta mig dit i veckan innan jag åker bort på semester. Brukar vara svårt att få tid bara, på vårdcentralen alltså. Förövrigt tycker jag inte att någon verkar ta det på allvar, trötthet verkar vara något man får leva med. Jag brukar inte få lite eller inget gehör när jag tagit upp det med olika läkare.

@Amanda_F : Tyvärr bor jag inte i Stockholm. Har ingen brist jag vet om, har inte märkt någon skillnad vid olika "dieter" eller vitamintillskott.

Du kan begära ut dina provsvar i receptionen :).

Åh vad skönt att läsa, på ett sätt. Men tråkigt att du har sån trötthet. Jag känner sååå igen mig. Alla värden är bra, men tröttheten finns där. När jag har jobbat så brukar jag behöva 1-2 dagar att vila upp mig på efteråt. Ja, även om jag gjort nåt kul som tävling med hundarna så är jag grymt trött efteråt.
Jag har visserligen Mb Crohns, men jag hade tröttheten redan innan (dock värre efter diagnosen).
Jag kan bara jobba deltid, annars hamnar jag i utmattningsdepression med jämna mellanrum. Som tur är har jag en otroligt förstående sambo, som säger att vi klarar oss fast jag bara jobbar deltid. Jag själv känner mig dock usel som inte klarar 100% som "alla andra".

Jag har sakta men säkert börjat acceptera det, men det är svårt.
Så tyvärr har jag inga tips, mer än att "du är inte ensam".

Vet att det antagligen är en menlös tråd, att jag antagligen bara får acceptera läget, men stundtals blir jag så otroligt frustrerad över denna förlamande tröttheten. Att aldrig orka, aldrig känna lust att hitta på något eftersom jag alltid bara är trött. Känns som jag sover mig genom livet och när jag väl är vaken är jag ändå inte pigg. Undantag cirka 2 veckor om jag börjar äta mina tabletter efter ett längre uppehåll, gissar att det är en biverkning av de trevligare slaget. Då jäklar är det rent i min lilla lägenhet. :D

Annars händer i princip ingenting de dagar jag jobbar, första dagen jag är ledig är i princip bortkastad eftersom jag inget orkar, ska något hända här hemma måste jag vara ledig flera dagar i sträck. Bästa vore såklart att ta reda på orsaken till tröttheten men det verkar inte finnas någon, alla prov är bra och trots att mitt liv förändrats under åren ser jag ingen förändring där. Och snart kommer semestern, som jag sett fram emot. Jag skulle vilja hitta på något, göra saker men jag vet att veckorna kommer gå utan att något blir gjort och sen tillbaka till jobbet lika trött som alltid.

Så några tips, vilka som helst (nästan)?
Selen, b vitamin , c vitamin. Nu är jag nästan löjlig men om du är medelålders och har amalganfyllningar så är vitaepro som i princip följer tandvårdskadade förenings rekommendationer.

Dvs pröva vitaepro som de gör massa reklam för på tv. Selen hjälper vid tungmetallförgiftning och bor du i staden kan du ha höga väsen av olika tungmetaller.

OBS selen är giftigt. Ingen överdosering.

Hästarna i Sverige har selentillskott i svenska mineralfodret. Varför skulle inte människor behöva det! Inte för ungdomar alltså eftersom maten nuförtiden i princip knappast kommer från Sverige och de har ingen amalgan.

OBS amatör, ingen generell rekommendation utan läs på allt själv.

Jag var förlamande trött i vintras. Företagshälsovården passade på att göra en "helgenomgång" när jag ändå skulle lämna andra blodprover, och det visade sig att jag hade väldigt lågt B-vitaminvärde, antagligen på grund av något enzym som saknas i magsäcken (om jag minns rätt nu). Jag började försöka äta mer B-vitaminrik kost samt B-vitamin Forte från Apoteket och värdena gick upp och är nu nästintill normala. Jag är fortfarande trött men tror att det har med min autoimmuna sjukdom att göra, men det är inte alls lika förskräckligt som innan. Passade på att slänga in en D-vitamintablett i mixen också och kanske har det gjort något gott med.

Hoppas att du får ordning på det. Jag vet verkligen hur det känns och det är för jäkla jobbigt :(

TSH, T4 och T3 är (bör vara) standard vid misstänkt/konstaterad hypo.

Jag fick dock själv be om provtagning när jag sjukskrevs för utmattningsdepp.
Det var faktiskt min läkare som tryckte på att ta prover när jag blev sjukskriven men jag vägrade just då (var extremt låg och är väldigt rädd för sprutor så orkade inte just då). Sen var hon sjuk vid återbesöket och då fick jag själv be om att få dem tagna.

Åh vad skönt att läsa, på ett sätt. Men tråkigt att du har sån trötthet. Jag känner sååå igen mig. Alla värden är bra, men tröttheten finns där. När jag har jobbat så brukar jag behöva 1-2 dagar att vila upp mig på efteråt. Ja, även om jag gjort nåt kul som tävling med hundarna så är jag grymt trött efteråt.
Jag har visserligen Mb Crohns, men jag hade tröttheten redan innan (dock värre efter diagnosen).
Jag kan bara jobba deltid, annars hamnar jag i utmattningsdepression med jämna mellanrum. Som tur är har jag en otroligt förstående sambo, som säger att vi klarar oss fast jag bara jobbar deltid. Jag själv känner mig dock usel som inte klarar 100% som "alla andra".

Jag har sakta men säkert börjat acceptera det, men det är svårt.
Så tyvärr har jag inga tips, mer än att "du är inte ensam".
Jag jobbar bara havltid. Jobbade lite fler timmar (runt 75%) innan mitt schema ändrades men nu när jag bara har morgontider orkar jag inte. Just morgonpass gör mig ännu tröttare, alla tycker att det är väl suveränt att sluta klockan 13.00 så har man ju hela dagen fri men vad hjälper det mig när allt jag vill göra när jag kommer hem är att sova. Om jag har ett möte, en tandläkartid eller något med hundarna (som jag älskar) blir jag också otroligt trött och även om det bara tar någon timme känns min lediga dag inte längre som en ledig dag. Varit hos veterinären med hundarna idag, har hundträning ikväll och just nu vet jag inte om jag orkar dit och det gör mig ledsen.

Selen, b vitamin , c vitamin. Nu är jag nästan löjlig men om du är medelålders och har amalganfyllningar så är vitaepro som i princip följer tandvårdskadade förenings rekommendationer.

Dvs pröva vitaepro som de gör massa reklam för på tv. Selen hjälper vid tungmetallförgiftning och bor du i staden kan du ha höga väsen av olika tungmetaller.

OBS selen är giftigt. Ingen överdosering.

Hästarna i Sverige har selentillskott i svenska mineralfodret. Varför skulle inte människor behöva det! Inte för ungdomar alltså eftersom maten nuförtiden i princip knappast kommer från Sverige och de har ingen amalgan.

OBS amatör, ingen generell rekommendation utan läs på allt själv.
När blir man medelålders? Jag känner mig inte ens vuxen trots att jag fyllt 30. :D Tror dock inte att jag har några amalganfyllningar, dels hade jag inga hål som ung dels är jag kanske lite väl ung till att börja med. Bor visserligen i staden men har inte alltid gjort det, uppvuxen på landet utan några minnen av att någonsin varit pigg där heller. :mad:

Vet du om dom kollade din värden på D vitaminer?

Jag äter rätt så hög dos av D3 på inrådan av min neurolog eftersom det sägs hjälpa vid MS. Jag märker skillnad på min trötthet nu när jag tar dom regelbundet.

Jo jag har slarvar med dom i vintras....

Ska även börja äta B vitaminer eftersom det också tydligen har effekt på ms men jag har inte tagit mig i kragen och inhandlat det ännu.

Hoppas att du mår bättre snart och att din ork återvänder

Vet du om dom kollade din värden på D vitaminer?

Jag äter rätt så hög dos av D3 på inrådan av min neurolog eftersom det sägs hjälpa vid MS. Jag märker skillnad på min trötthet nu när jag tar dom regelbundet.

Jo jag har slarvar med dom i vintras....

Ska även börja äta B vitaminer eftersom det också tydligen har effekt på ms men jag har inte tagit mig i kragen och inhandlat det ännu.

Hoppas att du mår bättre snart och att din ork återvänder
Måste fråga...

Hur mycket D-vitamin - IE - äter du under ljusa årstiden?

@Viva har du någon brist? Jag hade förlamande trötthet och virrighet och hade brist på D1, Omega 3 och magsyra. Hittade inte det hos läkaren utan hos en superduktig näringsterapeut. Vet flera som fått hjälp med den sortens analys som hon använde. Bor du i sthlm så kan du få PM med tips om var min kontakt fanns. Det är visserligen privat vård men det har varit värt det alla dagar i veckan för mig.

Hur testas det?

Jag tar 2400 IE/dag året runt.
Intressant!

Min nya läkare - han som verkar tycka jag är ett intressant månadsexemplar - funderade på om jag har konstant D-vitaminbrist vintertid pga min höga sänka. Den är hög på vintern. Kanske har jag D-vitaminbrist. Trots att jag äter en burk om 100 tabletter i dec-jan

Det har inte slagit mig att jag skulle kunna ha brist sommartid också eftersom det ju sägs att en halvtimme i dagsljus sommartid räcker för att tillgodose behovet. Och även om jag jobbar inomhus hela dagarna så är jag ju ute en stund på kvällen och om helgerna.

Kanske jag skulle testa att köpa en burk nu med....

Intressant!

Min nya läkare - han som verkar tycka jag är ett intressant månadsexemplar - funderade på om jag har konstant D-vitaminbrist vintertid pga min höga sänka. Den är hög på vintern. Kanske har jag D-vitaminbrist. Trots att jag äter en burk om 100 tabletter i dec-jan

Det har inte slagit mig att jag skulle kunna ha brist sommartid också eftersom det ju sägs att en halvtimme i dagsljus sommartid räcker för att tillgodose behovet. Och även om jag jobbar inomhus hela dagarna så är jag ju ute en stund på kvällen och om helgerna.

Tycker du ska ta upp detta med din läkare och be om recept på D-vitaminer.

Jag har det! Mina heter Divisun.

Vad jag fått lära mig ang D och sol är att det är när solen står som högst på himlen som kroppen producerar D-vitamin.

På kvällen är det alltså rätt dåligt med sånt.

Jag hade 45 eller 47 i värde när jag mätte det sist och därför står jag på ständigt intag av det.

Man kan lungt säga att jag mådde som en påse skit när det uppdagades och det tog lång tid innan jag märkte skillnaden.

Intressant!

Jag ligger på insufficiens i aug trots tid ute och tillskott.

En del av oss verkar behöva mer tillskott än andra. Kanske kopplat till hypon?

Jag ligger på insufficiens i aug trots tid ute och tillskott.

En del av oss verkar behöva mer tillskott än andra. Kanske kopplat till hypon?
Intressant.
Jag har sköldkörtelbekymmer och har ätit massor av Levaxin - något som sedan en dryg månad är ändrat till både Lvaxin och Liotyrin, och jag mår märkbart bättre. D-vitamin har de nog aldrig testat?
Det är ju klart värt att esta att äta även under ljusare tid också.

Jag har avstått eftersom jag sett varningar för att onödigt högt intag kan vara skadligt?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 074
Senast: Sassy
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 152
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 759
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama