Den ENDA tråden... 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Novali01 Hejja Hejja!

Så en allmän fråga till de flesta av er som ridit klart denna säsong. Hur går livet vidare? :nailbiting: Eller snarare hur lägger ni upp det inför våren? Bara träning eller tävlar ni hoppning och dressyr också? Vilka klasser?
Jag har en ft kvar, nu på söndag och sen får den vara hopphäst resten av säsongen. Nu vet jag inte hur mycket det blir för jag ska operera ett knä men några blir det väl iaf. Rider på 110-120 - nivå.

Sannolikheten att jag utsätter mig för dressyrtävling är relativt låg men det kan hända att jag gör det i början på nästa år. Antingen nåt av LB-programmen eller om han känns mogen för det (läs förvänd galopp) så något av de enklare LA-programmen.

Jag har en ft kvar, nu på söndag och sen får den vara hopphäst resten av säsongen. Nu vet jag inte hur mycket det blir för jag ska operera ett knä men några blir det väl iaf. Rider på 110-120 - nivå.

Sannolikheten att jag utsätter mig för dressyrtävling är relativt låg men det kan hända att jag gör det i början på nästa år. Antingen nåt av LB-programmen eller om han känns mogen för det (läs förvänd galopp) så något av de enklare LA-programmen.

Dressyrtävling är tyvärr det enda jag kan utsätta mig för just nu.. Är på utredning hos läkaren då jag inte kan syresätta mig, så jag orkar inte rida annat förrän jag förhoppningsvis får reda på vad som felar och kan åtgärda det. Hoppträning funkar oxå, men en hel bana är det värre med. Jag står kvar som anmäld än så länge till årets sista i Össjö för då finns ju chansen att jag förhoppningsvis mår bättre.

Dressyr funkar så jag får ägna mig åt det ett tag!

@Novali01 Så en allmän fråga till de flesta av er som ridit klart denna säsong. Hur går livet vidare? :nailbiting: Eller snarare hur lägger ni upp det inför våren? Bara träning eller tävlar ni hoppning och dressyr också? Vilka klasser?

Just nu är det mesta meh. Jag åkte av under årets försök att rida fälttävlan. Sen tänkte jag starta startfälttävlan 70cm för att ändå få ett bra säsongsavslut, men hästen har känts kantig och knepig (men inte halt!), och när han vägrade gå in i transporten på morgonen så ringde jag och strök mig efter en halvtimme. (Sen fortsatte jag lasta till hästskrället gick in och hade luckan stängd; man slipper kanske springa fälttävlan, men man slipper minsann inte gå in i lådan.) Veckan efter har det känts ok, men igår var han definitivt ojämn; något knepigt bak. Jag vet inte om det är samma sak som har blivit så mycket värre att det faktiskt känns som ett fel, eller om det är något helt annat, men jag har strukit mig från mina planerade hopptävlingar, och tänker just nu att våren är långt borta.

(Vad jag hoppas på är att han ska kännas ok snart igen. Det är för sent för att komma ikapp med några tävlingar i höst tror jag, men vi ska försöka få kondition, och hitta något vettigt sätt att träna hoppning även under vintern. (Pytte-ridhus, och för dålig ridbanebelysning gör att jag mest bara kan hoppa hemma på helgerna från nu och fram till april eller så, och bara innan ridbanan fryser.) Jag hoppas på inomhusterräng för Uffe i februari-mars, och hoppas vi kan komma ut och tävla både dressyr och hoppning så snart det börjar finnas tävlingar på rimlig nivå i vår.

Alltså, målet för året var ju egentligen att debutera MsvB dressyr... Men jag har ju två fälttävlan till i år + rider i klubbens hopplag div II, så jag får väl se om jag hinner tävla någon dressyr i... december någon gång :p

Jag har en ev två starter kvar sen tävlar vi hoppning tänker att jag är uppe i 110 i januari o sen nån 115 innan säsongen börjar igen. Tävlar dressyr på den svarta men Irländaren får bara träna den disciplinen.

Jag som såg att @fio var anmäld på den terrängträningen som jag inte hittade till, som jag sedan med hjälp av @Novali01 lyckades finna ( telefonhjälp från en Tidaholmare om hur man hittar i Halland, grymt tycker jag) och jag undrade varför du fio inte var där.. hade velat se @fio IRL!
Syresättningsproblem är skit. Är där själv efter op i våras men låtsas inte om det. Skyller på dålig kondis..
Ska vara med i Tranemo på söndag och hoppas det inte svartnar för ögonen som det gjorde i Åkerbo..
Kanske kommer jag att få se @fio på dressyrtävling om jag förstått saken (anmälningslistan) rätt. Nåja, jag kommer bara starta dressyr i vinter, jag suger på banhoppning och efter att ha träffat @Novali01 så behöver jag inte mer diss om man säger så. :P

Dressyrtävling är tyvärr det enda jag kan utsätta mig för just nu.. Är på utredning hos läkaren då jag inte kan syresätta mig, så jag orkar inte rida annat förrän jag förhoppningsvis får reda på vad som felar och kan åtgärda det. Hoppträning funkar oxå, men en hel bana är det värre med. Jag står kvar som anmäld än så länge till årets sista i Össjö för då finns ju chansen att jag förhoppningsvis mår bättre.

Dressyr funkar så jag får ägna mig åt det ett tag!
Men blä vad tradigt. Både att du inte mår bra och att det är dressyr du får ägna dig åt. Fast iofs - hellre dressyr än inte rida alls. Krya!

Just nu vilar min häst en vecka eftersom jag är bortrest, tanken var att hon skulle få lite mer vila (i november typ) men tränaren tror att hon mår bäst av att hålla igång så det får nog bli så. Lite lugnare blir det ändå, jag kommer åka på lite pay and jumps/rides om tillfälle ges och lägga mycket tid på träning. Vintern tycker jag är perfekt för långa, uppbyggande turer i skogen, och såklart stärkande hopp/dressyrträning.
Innan ft-säsongen drar igång igen vill jag att hon ska kännas stadig på 1,10-banor och kanske startat nån 115. I dressyren skulle vi kanske starta nån LB-LA men jag vet ju hur mycket dressyrtävlingar det brukar bli för mig, hmm..
Under hösten blir det också lite friskvård, tandkoll osv.

@Krumelur , dressyrtävling var? Jag är lite dubbelanmäld pga massa konstigt nya regler om att man får eventuell plats OM det inte är si och så många anmälda i xx-klassen :confused:

Men blä vad tradigt. Både att du inte mår bra och att det är dressyr du får ägna dig åt. Fast iofs - hellre dressyr än inte rida alls. Krya!

Jag vette fan.. det är hugget som stucket där :wtf: Men om jag inte rider så kommer jag rulla fram. OCH jag kan faktiskt hoppträna lite ;)

Om jag inte missförstått helt vem du är @fio så ser det ut som vi ska starta på Nordhallands ridklubb i samma klass den 27 september.

Jaha.. nä se det ska vi inte för jag har blivit tvingad att rida i vårat lag då det är final och dom bara har en ryttare annars som rider LA:4 ... Kan ju bli en trevlig comeback för min 23 åring ;)

Annars var det egentligen tänkt att min 5 åring skulle gå LB på samma tävling (men vi var anmälda på annat håll) så vi hade inte startat i samma klass oavsett.

Är det någon som har bra tips på hur man kan träna terräng inomhus?
Har ju inte blivit någon terrängträning för hästen iår pga för dålig sadel, skada m.m.

Men tänkte det kanske finns något man kan träna på i ridhuset i vinter?

Nu har vi avslutat säsongen i Nyköping.
Lite spänd dressyr (inomhus, det har han aldrig varit med om innan) där han blev lite blyg för ovanlighetens skull och inte riktigt gick fram gav ändå hyfsat stabila 55 straff, nolla i hoppningen och en felfri terräng med lite tidsfel räckte inte till placering men jag är jättenöjd med honom och hans första säsong.

Jag försökte ändra min ridning i terrängen igår och red dels på träns och dels på halvlång (inte riktigt men ni fattar) tygel och lät honom tänka mer själv vilket lyckades över förväntan. Han blev lite mer tittig på hindervakter, grus och stenar när han inte kunde koncentrera sig på att slåss med mig men han var helt avspänd på hinder utom vattnet som han ju fortfarande tycker är lite läskigt. ;)
Dock löste han vattnet på annat sätt än att smyga igår, han hoppade rakt ut i det istället och det är helt ok för mig! :p

Sammantaget en bra avslutning och jag är glad över att inte säsongen tog slut förra veckan på Botkyrkas hoppbana. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
832
Senast: hundtant
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 425
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 636
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar