Den ENDA tråden... 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min häst brydde sig inte något värst om trakhenern, ett litet pet med motivationspinnen för säkerhets skull så flög han över, men det var bäst ändå att lämna en halvmeters marginal, man vet ju aldrig :p

Däremot var han inte så pigg på att gå ner i vattnet igen, på banvisningen backade han några steg men gick ganska direkt fram och tog sedan ett jätteskutt i så att det skvätte vatten upp i nacken på mig. Så vet inte om det var det han tyckte var lite äckligt eller om han bara var allmänt tjurig. Dock så hade de ju inte satt inflaggningen förrän upp ur vattnet så de dömde snällt och gav inget stopp, men tidsfel blev det ju ungefär motsvarande de 45 sekunderna det tog att övertala honom.

Summa summarum helt OK debut tycker jag! Nu har vi ju samlat på oss alla lite halvdåliga resultat denna omgången så slår vi till med 70% och dubbelnollor nästa tävling istället :angel: *host* :cautious:

Bestämdes att banan blir öppen för träning i sällskap av tränare till och med torsdag nu :). Är bara åkern i 1m som tas bort.
Så är bara att åka tillbaka och träna lite till ^_^

Eller hur! Bara 18 mil enkel resa. :p

Jag drar till Österrike i morgon, så det blir ingen träning ändå.

Jag är nöjd med Åkes debut, 5.6 straff för tid idag gav oss tyvärr den mest oattraktiva placeringen man kan få - första utanför med samma straff som sista placerad (som var @Murray förresten, varför såg jag aldrig dig? :)) och jag kan ju reta mig på en ynka sekund idag eller allra mest - varför rev vi ett igår? - men jag ska inte klaga, jag hade ju inte räknat med att tävla egentligen... :p
Mycket vill ha mer osv... ;)

Han skötte sig dock utmärkt, första 5 hindren var han superfin på, sen trodde han nog att vi var klara eftersom vi aldrig hoppat fler hinder än så i följd! :D

Väldigt nyttigt för både honom och mig att få lägga på lite ben och be honom springa mera -"kompis, det här är bara början, det är 12 hinder kvar! :devil:" - och skulle han inte bli en lysande fälttävlanshäst så tror jag att det här gör nytta i banhoppningen också.

Jag brukar tjata på min stallkamrat ( @Estivuz hoho) om att hennes fullblodshäst behöver lära sig hoppa och springa vackert, den har det inte i generna och vad Åke behöver lära sig är att galoppera för det har inte han i generna. :)

@LenaH Jag hejjade en gång när vi möttes på vägen, men du hörde antagligen inte :p
Ja, det där med att vara närmast optimaltiden... Om det är någon tröst så vann jag en påse från "bra & billigt" ;)
Min räcer fick några dyra 3: or och 4: or i dressyren men verkade väldigt populär hos domaren annars med många 8: or. Hoppade sedan felfritt i både hoppningen och terrängen. Bra på hinder i terrängen så det kändes skönt efter att han flamsade bort Flyinge sist.

Hemma från Styringe med en tappsko och lite sämre självförtroende.

Jag kan väl sammanfatta hela dagen med ett ord egentligen- SPÄND!

Lång version: dressyren var absolut inte den sämsta vi gjort (säger ju iofs inte så mycket) men spändheten leder bland annat till väldigt ojämn bjudning som tex halt i övergången galopp-trav och skygga för domaren, galopp på stället i traven osv.
Hoppningen: rev hinder 1 &2 (oklart varför, kanske en aning spänd!) sedan hoppade hon väldigt bra resten.
Terrängen var mest hemsk. Vinglade som ett gammalt fyllo fram till första hindret där hon fokuserade på nåt helt annat och stannade. Stannade även på båda inhoppen i vattnet. Noll framåtbjudning. De tekniska bitarna med böjda spår och kombinationer funkade ganska bra men där jag behövde ha henne ordentligt framför skänkeln funkade det inte alls. Kändes som jag jagade runt hästkraken.

Hon har varit katastrof att hantera hela dagen, inte kunnat slappna av en sekund, skrikit och gormat och dansat runt och slängt sig. Jag var helt färdig innan jag ens ridit. Eventuellt måste jag sluta åka på samma tävlingar som stallkompisarna, hon blir helt enkelt för fokuserad på sina kompisar. Eller så reder det ut sig med mer rutin. Sista två-tre tävlingarna har iaf varit hemska på det viset.

Fått bra feedback från min tränare nu iaf som jag ska ta med mig framöver. Många tävlingar (så mycket jag har råd med och klarar av praktiskt), hoppa fram mer än vad jag gör nu till hopp och terräng, och acceptera att hennes spändhet och oro är hennes svaga sidor som jag helt enkelt får jobba med.

Vad hände med Långa Hästen i terrängen?
Långa Hästen var en trött häst. Han brukar inte ha riktigt så dålig kondis (även om den inte är fantastisk), så jag funderar på om det var att det var lite extra varmt, att han är sliten efter att ha gjort för mycket på sistone, eller bara att ha var trött ändå. Oxern efter vattnet var för stor, tyckte han (den brukar han annars tycka är trevlig) så han stannade. (Klok Långa Hästen.) Andra gången stannade inte matte. Matte borde ha varit en klokare matte och brutit tidigare - efter vattnet, t ex, för det hade varit ett bra avslut - men det är lätt att vara efterklok.

Ja det verkar som att jag åkte till fel tävling :)
Det blir ett fint Buke-gäng som kommer till Åkerbo iaf va? Btw, du kanske får dela husrum med @PrinceFair

Så trevligt.... Hehe

Jag är sjukt nöjd över att jag valde övedskloster. Den tävlingen är så mkt bättre på många vis även om det inte är något fel så på styringe. Men jag föredrar över två dgr med en unghäst. Blir inte så jobbigt för dom. Sen är ju miljön där fantastisk

Långa Hästen var en trött häst. Han brukar inte ha riktigt så dålig kondis (även om den inte är fantastisk), så jag funderar på om det var att det var lite extra varmt, att han är sliten efter att ha gjort för mycket på sistone, eller bara att ha var trött ändå. Oxern efter vattnet var för stor, tyckte han (den brukar han annars tycka är trevlig) så han stannade. (Klok Långa Hästen.) Andra gången stannade inte matte. Matte borde ha varit en klokare matte och brutit tidigare - efter vattnet, t ex, för det hade varit ett bra avslut - men det är lätt att vara efterklok.
Äh, trist att du åkte i backen! Hoppas du inte slog dig eller att självförtroendet fick en törn?

Även jag har tävlat i häljen, hemma i Norge! :)
Red min första cnc* med den fina grå, och förutom en halv miljon tidsfel så nollade vi på hinder i terrängen! :banana:
Är supernögd med honom som har blivit så duktig, han gick med spetsade öron hela banan och var super positiv. :love:
Det var jättekul att äntligen få rida en utav de "större" klasserna, och nu är jag sjukt sugen på att rida flera enstjärniga innan jag ska sälja honom!

Lilla bruna hopphästen fick följa med och gå 90 klass, och hon skötte sig mkt bra i dressyren och hoppningen jämfört med tidligare.
I terrängen var hon lite tittig, jag borde nog ha ridit fram längre känner jag såhär i efterhand. Hoppade super på de vanliga stockarna, men skyggade undan första gången på två vitmalade hindet och et med mycket blommor. Men det känns som hon ska kunna bli riktigt bra med mera rutin. :D

Vill ni se bilder här, eller i bild- och filmtråden?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
833
Senast: hundtant
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
770
Senast: ryujaneiro
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 657
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar