Demonstartion/upplopp sergelstorg?

aida

Trådstartare
Någon som har koll på vad som hände där i söndags?
Vem demonstrerade mot vad?

Skippa snacket om att de j*vla turkarna/PKK-terroristerna kan åka hem om det inte passar att vara här, jag är intresserad av faktan bakom händelsen. Någon som vet?

Inga konstigheter alls...

Kurder känner sej inte hörda i Turkiet och PKK vill inte höra de i Turkiet.
Nu bor en massa folk från Turkiet i Sverige, och de tar med sej konflikten hit, dvs de två "gillar inte" varandra och bråkar då även här (inte bara i Turkiet)

Inga konstigheter alls...

Kurder känner sej inte hörda i Turkiet och PKK vill inte höra de i Turkiet.
Nu bor en massa folk från Turkiet i Sverige, och de tar med sej konflikten hit, dvs de två "gillar inte" varandra och bråkar då även här (inte bara i Turkiet)

Nej det köper jag inte så enkelt. Att alla turkar och alla kurder inte gillar varandra är för låg nivå. Tror du verkligen inte att det är mer komplicerat än så?

Det senaste jag läste om nu var att det är politik som ligger bakom detta. Högerextrema grupperingar som skapar oreda, de finns ju tyvärr inom alla kulturer (liksom vänsterextrema).

Videoklippet som sprids känns ju väldigt vridet också, vilket var vad jag reagerade på från början. Tydligen ihopklippt från fler tillfällen än bara detta (?). Fanns det inte tillräckligt med materiel (stök) från bara den här demonstrationen att göra en "bra" film av, så att videomakaren var tvungen att även väva in gamla händelser i sin film?

En annan film, som inte fått så mycket spridning, visar hur invandrarna själva ställer upp och bildar en avspärrning mellan grupperingarna tillsammans med polisen. Varför vill man inte visa att de flesta vill ha ordning och reda?

Jag är fortfarande intresserad av mer information kring händelsen.
Jag har svårt att hitta information om vilka det var som hade tillstånd för att demonstrera, vad exakt de demonstrerade emot och vilka som var motdemonstranterna. "Turkar" och "kurder" säger inte så mycket.

Det verkade mest vara missförstånd mellan demonstranter och poliser. Poliserna ville att de skulle lugna sig, inte kasta sten, slåss eller klättra upp på saker eftersom de kunde riskera att ramla eller slitas ner och alltså göra illa sig. Demonstranterna såg polisens försöka att stävja situationen som att "polisen stoppar vår demontration, vi får inte demonstrera och uttrycka våra åsikter" och då blev stämningen rättså hätsk.

Så uppfattade jag det från sidan om iaf

@tornblomma Intressant, du var alltså där på plats och såg det live? Har du någon uppfattning om vilka det var som demonstrerade? Vad de talade om?

@tornblomma Intressant, du var alltså där på plats och såg det live? Har du någon uppfattning om vilka det var som demonstrerade? Vad de talade om?

Nej jag passerade bara och har ingen koll på vad det egentligen rörde sig om, åsiktsmässigt.
Verkade vara lite spridda oroligheter i innerstan efteråt också. Folk sprang omkring med flaggor och var allmänt högljudda. Och det var en hel del poliser runt typ Vasaparken.
Jag passerade sergels torg när det var en massa folk där sen satt jag nån timme senare och åt på en uteservering vid Vasaparken, då kom det ett gäng polisbussar och plockade ett gäng demonstranter i parken

Kortfattat så har Turkiet har en stor kurdisk minoritetsbefolkning som förtrycks. Kurdiska grupper kämpar för större politiskt inflytande och/eller för att skapa ett eget självständigt land. Ofta förs kampen våldsamt. Turkiets regering betraktar detta som terrorism. Turkiet har tidigare varit väldigt passiva mot ISIS men när terrorgruppen genomförde ett självmordsattentat mot landet så blev de pressade att agera och lovade att börja bomba ISIS. I praktiken så har de dock fokuserat på att bomba kurdiska PKK (som även slåss mot ISIS) vilket har eskalerat konflikten ytterligare.

Demonstrationerna utgörs antagligen av en sida som är lojala med den turkiska regeringen och en sida som sympatiserar med kurdiska grupper.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 214
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 698
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Som kanske många här vet så har jag mycket lättare att prata om saker med att skriva motför prata irl. Och jag har nog flera vänner...
Svar
13
· Visningar
1 301
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama