Carolininen

Trådstartare
Kan man testa för Demodex utan att hunden har någon kal fläck för tillfället?

Min Staffe har nämligen tidigare haft en kal fläck på huvudet som försvunnit.
Han hade den i samband med att hans mjölktänder togs bort och då frågade jag vetrinären om det var något och oroa sig för men hon tyckte inte detta. Själv trodde jag att demodex kliade och avfärdade detta i min tanke eftersom det inte verkade besvära hunden alls. Nu har jag insett att det visst kan vara demodex...

Senast ändrad:
Sv: Demodex

Demodex kliar inte. Ja du kan testa, har hunden demodex är det lätt att hitta med ett skrapprov. Men om hunden inte visar symptom känns det lite onödigt kanske. Hur såg din hunds mamma ut? Hade hon kala fläckar? Syskon?

Ja det var när jag förstod att det inte kliade som jag fick upp ögonen....

Nej nej Demodex finns inte hos någon av föräldrarna... vad jag vet inte hos hans syskon heller. Men hans pappa är en välanvänd avelshane så jag har inte koll på alla sykon.

Det skulle förstås kunna vara Demodex, men lika gärna en kal fläck av annan genes. Jag skulle ha avvaktat och sett om det kom fler och då förstås tagit prover direkt.

Du kan testa om du är orolig. Men min staff har oxå en halvkal fläck mitt på huvudet och har haft sedan han blev könsmogen ungefär, nu är han snart sex år. Han är skrapad för demodex ca fyra-fem gånger under sitt liv, senast slutet av Januari detta år för bidrag till Demodex forskningen. Alla gånger har det visat negativt!

Tycker nog inte du behöver oroa ihjäl dig då jag när min fick sin fläck hörde runt med andra staffemänniskor och det fanns flera som hade små halvkala fläckar. :)

Men jag är ingen hudexpert, så gör ett besök för säkerhetsskull.

Det låter ju betryggande:)
Följer era råd och väntar på en ny fläck innan jag far till vet. Känns som vi har varit där lite väl mycket senaste året ändå:crazy:

Usch vad tråkigt det är när man får lov att "ränna" hos veterinären alldeles för mycket.... :( Håller tummarna att det inte är demodex!

Juvenil demodex kliar ofta inte o går över av sig självt.
Genearaliserad demodex på äldre hunder kan ge en fruktansvärd klåda.
PL

Tack!
Jag har uppdaterat mig lite på demodex nu och inser att jag jagade upp mig lite i onödan:idea:
Kollade upp demodex när vi letade valp men man glömmer tydligen snabbt.:angel:

Juvenil demodex kliar ofta inte o går över av sig självt.
Genearaliserad demodex på äldre hunder kan ge en fruktansvärd klåda.
PL

Juvenil generell demodex kräver behandling med Advocate eller Interreceptortabletter, 2 negativa skrap krävs för att räknas som symtomfri.

Juvenil demodex av lokal typ endast fåtal fläckar självläker ofta, men kan utvecklas till generell.

Adult typ hos äldre hundar har ofta en bakomliggande annan orsak, och går inte alltid att behandla om inte det underliggande tex tumörer, behandlas först.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 342
Senast: Kraxa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 349
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 140
Senast: tott
·
Hundavel & Ras Jag har nu passat en staffe över några månader och intresset för rasen har väckts rejält. Ju mer jag umgås med honom ju mer nyfiken blir...
Svar
11
· Visningar
2 498
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka