DEMODEX?? (Bild)

Misiaczek

Trådstartare
Hej, jag skriver åt en bekant nu, vars amstaff har demodex-liknande hudproblem. Han visste inte om detta, utan det är jag som misstänker demodex av det jag läst o hört om innan...
Det började med några små enstaka kala fläckar, och nu har det väldigt snabbt börjat "föröka" sig och blir fler och fler kala fläckar på huvud, ben och kropp... Han kliar även på dessa..och kliade idag tills det började blöda på bröstet...
Han hade liknande symprom förra vintern men mycket mindre och det försvann helt efter ett kort tag... Men nu är det tillbaka...
Hunden är drygt 2 år gammal.

Jag bifogar med två bilder här... Vore mycket tacksam för alla svar om vad ni tror det kan va!

Kan tillägga att han har tid hos veterinären imorgon, men att han är väldigt orolig och familjen gråter pga att deras bekant hade fått avliva sin amstaff pga hudsjukdomar, så de är rädda att det ska vara nåt allvarligt med deras vovve.. Så han bad mig nu om hjälp o undrade om jag kunde fråga er bukare om vad ni tror det är

own_pictures_viewpic.aspx

own_pictures_viewpic.aspx

Sv: DEMODEX?? (Bild)

ååhh vad är det för fel nu då.... är det bara jag som inte kan se bilderna eller syns dom inte??

Demodex kliar i regel inte! (såvida hunden inte fått en sek. Bakteriell infektion eller annan sjukdom/parasit samtidigt)

Håller med föregående talare, Demodex kliar i regel inte. Fläckarna är inte heller typiska utan kan lika gärna indikera en atopisk dermatit. Eller något annat! För att få diagnos ska hunden till veterinär, ju förr dess bättre.

Ja ägaren ringde nu efter veterinärbesöket och sa att de tog prov för demodex och rävskabb. Rävskabb-provet får dom svar på om en vecka.
Men veterinären var osäker på om det var demodex...hon kunde inte svara på det :crazy: Är det så, alltså svårt att svara på om det är demodex?? Han sa att vet skrapade men inte hitta nåt, men inte uteslöt demodex...

Dom skickade hem hunden med en antibiotika kur på 2 veckor, och ett schampoo dom ska bada hunden med 2ggr per vecka. Men jag förstår inte... kan man ge antibiotika utan att veta vad det är??

Man kan ju ha starka misstankar om infektion utan att ha en tydlig diagnos. Då vinner man mycket på att sätta in ett bredspektraantibiotika under tiden man väntar på provsvar. När man sedan har korrekt diagnos kan man korrigera behandlingen. Så behandlar man människor också.

Precis som redan sagts så kliar ej demodex.
Vår hund har haft en omgång demodex som läkt ut (hittades bara några få vuxna).
Fläckarna såg annorlunda ut än på bilden och han kliade inte alls, det märktes inte alls på honom att han hade dessa kala fläckar.

När jag ser bild på fläckarna och beskrivningen av själva kliandet, så påminner det mer om vår hunds bästa kompis.
Den hunden har allergi emot kvalster och kan ibland klia sig själv såpass att det blir sår, särskilt på öron/bröst.

Har det skett något foderbyte nyligen? För vissa foder kan göra att hundarna fäller kopiöst mycket! :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 808
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Jag har ett 11-årigt islandshäststo som har ett sår på rumpan som det fortsätter komma var från. Det började som en knöl (obs, ej...
Svar
2
· Visningar
524
Senast: Sar24BB66
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 065
Senast: machafuko
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 805
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025