dem äter sitt eget bajs

Sv: dem äter sitt eget bajs

sant. jag vet, var så inne i mitt "det är inte för lite"-tänk liksom...
Men dessa hästar är så att dem slukar hur mkt det än är på typ 15 min :crazy: och visst, då kanske dem är mätta, men dem har fortfarande ingenting o syssla med..

Vi har blandat hö,halm och spån i boxarna varje gång vi mockat, och det har kanske hjälpt lite. En dag hade den ena inte ätit nått bajs, så då tänkte vi att det var över liksom , men nejdå... Det var inget skit i boxen dagen efter iallafall...
Jag har inte varit i stallet sen i onsdags, och då var det inte mkt bajs i boxarna men jag vet inte hur läget är nu. Jag berättar så fort jag fått en rapport! ;)
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

5 kg hö är alldeles för lite så vida det inte är små ponnier. Med tanke på mängden havre så skall de äta mycket mer hö! Hästar är gräsätare! Inte havre ätare. Jag tycker det är synd om dig som inte äger hästarna och kan bestämma själv. Dessutom brukar sådant lösa sig när de får stå på torv i stället. Lycka till.
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Hmm. SMART. faan vad bra att du sa det där!! Dem stod på torv förut eftersom det var dålig kvalitee på det spånet vi hade, sen bytte vi tillbaka till det gamla spånet som är skitbra, och det var då dem började äta bajs!

Shit, tacktacktack :bow: I mrogon ska ringas och tjata om att byta till torv :angel:
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

de äter sitt bajs för att ändra tarmfloran. min gör opckså dt. inget man vill pussa på på et tag :P
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Men läste du mitt svar om koprofagering? Enligt boken beror det antingen på PROTEINBRIST eller GROVFODERBRIST (för lite att tugga på). Däremot kan FÖL göra det för att skaffa sig en god bakterieflora i tarmen.
Så står det i boken. Ingen annan orsak nämns.

Har ni uteslutit proteinbrist och provat med fri tillgång på grovfoder?
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Hur då? Förklara gärna hur du kan veta det.

/Maria

Rent generellt brukar det ju vara hög näringsvärde även så här års. På normala betesmarker.
Men ingen av oss kan säga vad som gäller i just deras fall, vi har ju inte ens sett en bild på det gräset/den hagen, varken om det är närinsgfattigt elelr näringsrikt.
Dock verkar det finnas mycket LITE av gräset så kanske de inte får i sig så mycket? Eller om det nu är LÅNGT, gammalt gräs så kan man ju gissa att det förmodligen är närinsgfattigt.

Vi kan bara spekulera. Tills vi åtminstone får se en BILD. ;)
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

hejsan
Två av hästarna ( 6år & 11år) äter sitt bajs. Dem står i boxar på spån.
Dem får till frukost: ½ kg havre & 1kg hö.
Till lunch: ½ kg havre, 2 dl betfor ungefär, och 1 kg hö.
Till middag: 1 kg hö, ½ kg havre, 1 dl kli, b-vitamin, extra salt, linfröolja och nu får dem även Probimin för sitt bajsätande, rekommenderat av veterinärn.
Kväll: 2 kg hö

Trots Probimin som ska vara bakteriedödande har det inte blivit nått bättre. Vi har spritt ut halm & hö i boxarna för att se om det är att dem är uttråkade som får dem att käka bajs. Men det har inte hjälpt, nu ska vi hänga in sälg-kvistar och köpa "krubbkompis" och se om det hjälper.

Den går även ute i hagen varje dag. Där tror vi inte att dem äter bajset, men är inte säkra..

Skulle vara supersnällt om nån kunde ge nått tips om vad det kan vara?! Har varit i kontakt med flera veterinärer som inte har nån aning!

OK, vet att du fått höra detta flera gånger och att det inte är dina hästar så att du inte kan ändra fodringen själv.. men måste påpeka det ändå..

De får alldeldes för lite hö, om de inte får mer pga de är/kan bli tjocka, så dra ner på kraftfodret! Jag tycker att de får väldigt mycket kraftfoder i förhållande till grovfodret..kraftfoder är ju till för att tillföra den näring som hästen inte kan få från hö (beroende på att hö inte har lika mycket olika växter som i det vilda - mineraler o vitaminer, och/eller att hästarna inte hinner äta tillräckligt mycket hö för att få i sig energin den behöver. Vilket knappast är fallet om de bara får 5 kg hö per dag, de har säkert tid att äta mycket mer och därför borde de få mer hö och mindre kraftfoder för att reglera energi-närings nivån..typ..) Både för hästens mentala och fysiska hälsa. En sak är att ge en svårfödd häst som får mycket och näringsrikt hö men som ändå är smal mycket kraftfoder eller att ge lite kraftfoder för att blanda mineraler och tillsatser i.

Har inte läst hela tråden men såg att de får mer grovfoder nu och att de slutat (eller minskat?) att äta bajs. :) Bra.
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Ge dom mer hö. Det låter inte klokt med så lite mat. Hur ser dom ut i hullet. Har dom tillgång till saltsten?
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Rent generellt brukar det ju vara hög näringsvärde även så här års. På normala betesmarker.
Men ingen av oss kan säga vad som gäller i just deras fall, vi har ju inte ens sett en bild på det gräset/den hagen, varken om det är närinsgfattigt elelr näringsrikt.
Dock verkar det finnas mycket LITE av gräset så kanske de inte får i sig så mycket? Eller om det nu är LÅNGT, gammalt gräs så kan man ju gissa att det förmodligen är närinsgfattigt.

Vi kan bara spekulera. Tills vi åtminstone får se en BILD. ;)

Precis. ;)

/Maria
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

sant. jag vet, var så inne i mitt "det är inte för lite"-tänk liksom...
Men dessa hästar är så att dem slukar hur mkt det än är på typ 15 min :crazy: och visst, då kanske dem är mätta, men dem har fortfarande ingenting o syssla med..

Vi har blandat hö,halm och spån i boxarna varje gång vi mockat, och det har kanske hjälpt lite. En dag hade den ena inte ätit nått bajs, så då tänkte vi att det var över liksom , men nejdå... Det var inget skit i boxen dagen efter iallafall...
Jag har inte varit i stallet sen i onsdags, och då var det inte mkt bajs i boxarna men jag vet inte hur läget är nu. Jag berättar så fort jag fått en rapport! ;)

Hästarna får sin mättnads känsla genom en lång tuggtid så äter de upp sitt hö på en kvart så hinner de inte känna sig mätta utan bör äta minst en timme per måltid, o så ska de ju inte vara utan mat längre än 8 timmar under natten så de behöver mkt mer hö till natten.En regel att gå efter minst 1,5-2 kg hö/100 kg kroppsvikt

O till frågan så svarar jag som så många andra, antingen så får de för lite strå så att de inte hinner känna sig mätta, eller kan det vara proteinbrist,
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

hej!

Bajsätningen har minskat, och så fort lite spån försvunnit ska vi byta till torv, och hoppas det hjälper ännu mer.

Det här med höet: Dem slukar allt på typ 10min, oavsett hur mycket det är. Sen står dem bara där, visst, dem kanske är mätta en längre stund, men dem har ju fortfarnde inget att sysselsätta sig med, så jag tror tyvärr inte att mer hö skulle hjälpa, men det är ju inte säkert. Hade jag fått så hade jag absolut prövat!..


Vissa här bad om en bild på hagen, hittade en på framsidan av hagen men det är mycket mer än vad man ser på bilden, (stod i mitten av hagen också och tog kortet så den ser inte så lång ut) kan ta en ny bild nästa gång jag fått med mig kameran till stallet.. (Taget förra året, men det ser i princip likadant ut, lite mer gräs dock, eftersom det gått lite mindre hästar i den hagen i år. )
HPIM2062.jpg
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

De äter det bara xD Nej men det kan var en liten symtom på sand kolik.. en häst i mitt stall åt sitt bajs och hade sandkolik..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 154
Senast: ufot
·
Hästvård funderat då jag inte hittat några egentliga bajshögar i boxen utan mest en massa söndersmulade. Pratade lite med ägaren och tydligen har...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 239
Senast: TinyWiny
·
N
Foder & Strö Just nu har jag en medryttarhäst jag kanske ska köpa. jag tycker bara att hans fodersats är lite speciell. Han är en överviktig...
2
Svar
28
· Visningar
2 226
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp