dem äter sitt eget bajs

Sv: dem äter sitt eget bajs

*kl*
Även kaniner äter sin spillning en gång för att få i sig näring igen. Vet inte hur de kan urskilja engångsbajset från två gångsbajset:angel:
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

hejsan
Två av hästarna ( 6år & 11år) äter sitt bajs. Dem står i boxar på spån.
Dem får till frukost: ½ kg havre & 1kg hö.
Till lunch: ½ kg havre, 2 dl betfor ungefär, och 1 kg hö.
Till middag: 1 kg hö, ½ kg havre, 1 dl kli, b-vitamin, extra salt, linfröolja och nu får dem även Probimin för sitt bajsätande, rekommenderat av veterinärn.
Kväll: 2 kg hö

Trots Probimin som ska vara bakteriedödande har det inte blivit nått bättre. Vi har spritt ut halm & hö i boxarna för att se om det är att dem är uttråkade som får dem att käka bajs. Men det har inte hjälpt, nu ska vi hänga in sälg-kvistar och köpa "krubbkompis" och se om det hjälper.

Den går även ute i hagen varje dag. Där tror vi inte att dem äter bajset, men är inte säkra..

Skulle vara supersnällt om nån kunde ge nått tips om vad det kan vara?! Har varit i kontakt med flera veterinärer som inte har nån aning!


Något du kan göra är att ge dem filmjölk så neutraliserar du tarmbakterierna, det gjorde jag och det hjälpte faktiskt ganska bra. Men det var länge sedan. Sedan vet jag att det är andra som gjort det också.

Kan ju inte garantera att det hjälper dig, men ett billigt sätt att testa.:)

Mina hästar nu kan gå och plocka i bajjat mendå har det varit havrekorn kvar. Och det fanns ju inte i dina hästars bajja.
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

jag förstår inte varför ni påpekar högivan när det var varför dem åt bajs jag undrade om.

nån skrev "STORA HALVBLOD" , men det är inte stora halvblod! Ena är smalt byggd, andra är tvärtemot! det är inte att dem får "för lite" hö som är felet. blir så otroligt grinig när ni håller på och klagar på det när ni inte har nån aning om hur hästarna ser ut!


Men det är ju en av dom vanligaste anledningarna till att dom äter bajs! Vi har ju inte sett dina hästar eller hagar...

/Maria
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

*kl*
Även kaniner äter sin spillning en gång för att få i sig näring igen. Vet inte hur de kan urskilja engångsbajset från två gångsbajset:angel:

Fast det är ju skillnad. Dom gör det ju för att få i sig B-vitaminer dom inte kan tillverka själva.

Hästarna tar upp B-vitaminerna redan i tarmen.

/Maria
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

*kl*
Även kaniner äter sin spillning en gång för att få i sig näring igen. Vet inte hur de kan urskilja engångsbajset från två gångsbajset:angel:

Men 'ät bajset' är inte likadant som andra gångs bajset! Det första bajset är mycket lösare och glansigare och som vindruvsklasar. Andra gångs bajset vet du nog :angel:

/fijja. Som kände att hon ville dela med sej om kaninbajs ätandet :rofl:
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Förstår det också, ursäkta! Dem fick extra hö i förra hagen, men då några som hade sina hästar på lösdriften flyttade så delade vi den hagen (lösdriften) i två delar, och så får dem gå i halva tills dem käkat upp gräset där, och sen släpper vi in dem i andra delen också.

Dem får mer hö nu på kvällen när dem sätter vinterpäls också, hoppas det hjälper mot skitätandet också! Har varit på ägaren om att hon ska öka högivan, men hon har hela tiden försäkrat om att det är lugnt, men nu fick jag henne till att öka. Vi har slutat ge det som vet. skrev ut, och hoppas dem inte tar upp bajsätandet igen, men nu har dem mer hö! Vi kommer att öka succesivt så att dem inte får ont i magen men om några dagar ska dem ha 4 kg på kvällen.

tack för hjlpen alla bukare :)
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Oftast om de äter sitt eget bajs så har de som sagt brist på vitaminer och/eller miniraler.

Mamma ger sin häst stil joint i för sig va de för hovarna, men de innehåller en massa andra bra också!!

Som jag hört så är det många som ger stel joint till sina hästar...
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Äter hästen bajs är det något som saknas, oftast salt. Får den tillräckligt mot vad den gör av med?
Det kan också vara så att den inte kan ta vara på hel havre och korn och äter därför upp det en gång till. Krosshavre, provat det?
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

betet ärinte dåligt, dem har bytt hage till en med massa gräs nu. Bajsätandet är nu nästan helt borta efter nån behandling med nått från vet. igen (vet inte vad det heter).
Dem får inte för lite hö.

Det att du skriver att du bytt hage till en med MASSA gräs, det räcker antagligen inte med det hö du ger dom med det gräs dom får, eftersom gräset som växt upp de senaste veckorna inte innehåller någon näring. Det är mest vatten i det nu. Antagligen därför dom äter bajset med, för att dom inte klarar sig på den mat dom får, eller inte kan ta upp all näring som finns i det. Eller också att det fattas något.
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

5 kg hö är väldigt lite, beroende på vad de är för hästar. Hur mycket sprider ni i boxarna? Har de bete ute? Såg nu att du redan svarat på det.

Ett gammalt sto i mitt stall hade ätit under flera år när de hade en typ av equiterapeut ute som sa att det vara obalans i magen och att hästen inte skulle äta betfor samt få en intensivkur av mag- tarmbalans (vet inte vilken sort). Hästen slutade otroligt nog direkt.

Probimin är inte bakteriedödande utan är en bakteriekultur som är bra för magen. Den tillför alltså bakterier och borde kunna hjälpa. Du kan ju prova ta bort betforn och kanske byta sort på mag- tarm balansen. Fast jag brukar tycka att probimin är en bra sort, men det skadar inte at prova en annan.
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

I boken Hästens närinsgbehov och utfodring står detta:

"Vildlevande hästar koprofagerar, dvs äter träck, när det är brist på bete. På detta sätt kan de ta tillvara mikrobprotein. Vuxna tamhästar har observerats koprpfagera av samma orsaker som träätning, alltså låga grovfodergivor och /eller för lite protein i foderstaten. Åtgärderna är därför detsamma, ökad grovfoder- och/eller proteintilldelning."

Det står inget om att det skulle vara bero på någon brist på någon mineral elelr vitamin. Bara PROTEIN.

OM det är dåligt med bete/dålig näring på betet så kan både för lite grovfoder och proteinbrist vara orsaken. Även om ni ger hö till och spannmål så räcker inte det alltid vad gäller proteinbehovet... Hö kan ha låga värden av protein (finns det analys på höet?) och spannmål är inte proteinrikt (det är energikraftfoder).

Och som heidi maria skrev - Probimin är INTE bakteriedödande utan tvärtom, det TILLFÖR goda bakterier så att magen får balans igen. ;)
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Både kli och linfröolja innehåller mycket proteiner

Nej det stämmer INTE. Linfröolja innehåller INGET protein alls! (däremot innehåller LINFRÖKAKA mycket protein och klassas som ett proteinfodermedel)
Och vetekli innehåller visserligen lite mer protein än spannmål (har faktiskt ungefär samma värden som lusern nu när jag tittar på värdena - nämligen 8.5MJ och 104g smbrp/kg) men det räknas inte till proteinfodermedel.

Till TS: linfröolja ger nog ägaren för att ge en glansig päls och/eller för att tillföra lite extra energi i form av fett.
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

betet ärinte dåligt, dem har bytt hage till en med massa gräs nu. Bajsätandet är nu nästan helt borta efter nån behandling med nått från vet. igen (vet inte vad det heter).
Dem får inte för lite hö.

Om hästarna har mycket gräs i hagen behöver dom ju inget hö alls på dagarna, och om dom är inne på nätterna är ju iaf 2 kg alldeles för lite för att klara sig i ca 12 timmar (om vi antar att dom är inne från ca 19-7) Även om dom kommer in kl 22 på kvällarna och kommer ut kl 7 på morgonen är 2 kg för lite. Min häst äter upp 2 kg på 10 minuter :crazy: och en vanlig mindre matglad häst borde ha ätit upp 2 kg på ca 30-40 min iaf. Då har dom inget att tugga på under 8 timmar...
Så jo, det är för lite hö. Hade varit mer rimligt att ge dom 4-5 kg hö på kvällen, och inget på dagen om dom ahr tillräckligt med gräs.
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Vad har du för konstigt hö/häst? :D

Min häst ätet relativt fort och hon äter 1 kg hö på ca 40 minuter. :p

DET är INTE fort! :p Vad är det för häst DU har?!

Jag är också van vid hästar som trycker i sig 1-2kg på en kvart typ. Glupska kallblod... t ex nordsvenskar... ;)
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Det att du skriver att du bytt hage till en med MASSA gräs, det räcker antagligen inte med det hö du ger dom med det gräs dom får, eftersom gräset som växt upp de senaste veckorna inte innehåller någon näring. Det är mest vatten i det nu. Antagligen därför dom äter bajset med, för att dom inte klarar sig på den mat dom får, eller inte kan ta upp all näring som finns i det. Eller också att det fattas något.

Jo, det innehåller en hel del näring.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 154
Senast: ufot
·
Hästvård funderat då jag inte hittat några egentliga bajshögar i boxen utan mest en massa söndersmulade. Pratade lite med ägaren och tydligen har...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 239
Senast: TinyWiny
·
N
Foder & Strö Just nu har jag en medryttarhäst jag kanske ska köpa. jag tycker bara att hans fodersats är lite speciell. Han är en överviktig...
2
Svar
28
· Visningar
2 226
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp