dem äter sitt eget bajs

Sv: dem äter sitt eget bajs

Tihi, nej jag är bara jättestressad, har fullt upp här så det hamnar säkert ett extra M här och där ;)
Bra att du är uppmärksam, jag ska skärpa mig!

tacktack, ja vi får hoppas det blir bättre med dem
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

jag vet iaf när hundar äter bajs så har dom nå brist :/ Så det kanske gäller även hästar?
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Hästarna har brist på något, har ni analyserat fodret?

Troligen har hästarna mineralbrist, finns en blå hink på granngården som innehåller mineraler, är som en jätte stor saltsten fast i en större hink. Det är för nötboskap men det funkar perfekt för hästar också. De äter inte mer än va de behöver.

Stallägaren upptäckte förut att hästarna åt bajs, köpte då en sån hink och ställde i hagen och nu har de helt slutat upp med det.


Tycker även de får väldigt lite hö, min går fortfarande på bete men stallas in över natten och får då 3 kg hö, hon väger inte mer än 450kg, till det får hon även 1 kg Krafft Groov 125.
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Hästar brukar äta bajs ibland för att stabilisera bakteriefloran i magen. Probimin som de äter är också stabiliserande för magen men däremot inte bakteriedödande vad jag vet. Testa bakjäst och se vad det kan göra för dem. Det är absolut ofarligt och används ofta till fånghästar. T ex ett fjärdedels paket jäst per dag och häst.

Tycker också som alla andra att de får lite hö. I och för sig vet jag ju inte vad det är för kvalitet och om det verkligen är hö och inte hösilage. Av hösilage får man ge mer. Halm är absolut inte tungt för magen utan är faktiskt jättebra. Fiberrikt och dessutom får de något att syssla med.
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

1. hästarna får för lite proteiner i sin mat (kolla upp ananlysen och ge MER MAT!)

2. hästarna får inte tillrävckligt med mineraler (Räkna ut foderstat åt dem)

3. hästarna är uttråkade.. står de inne hela natten med bara 2 kg hö så är det slut på 30-40 min.. hästar äter ca 16 timmar om dygnet (2/3 av dygnets timmar) ge mer mat..
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Fem kilo hö till STORA halvblod är ju alldeles för lite, dom får alldeles för mycket kraftfoder det är inte det hästar ska leva på det är stråfoder!!!!
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

De gånger som jag har varit med om att hästar ätit av sin egen avföring, då har det berott på antingen proteinbrist eller bristen av grovfoder. Ger mag och tarmstörningar, att äta avföring är ett led i processen för hästen att stabilisera sin mage.
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Nja koprofagi är itne ovanligt och sällan tecken på brist.

Så kallad koprofagi (att äta avföring) är ganska vanligt framför allt hos unga hundar. Koprofagi kan orsakas av sjukdom. Tarmsjukdomar med nersatt upptag av näringsämnen, liksom inälvsparasiter och sjukdom i bukspottkörteln kan leda till koprofagi. Men det är framför allt ett ganska vanligt beteende hos köttätare som inte låter något ätligt gå till spillo. Det är oftast unga storväxta hundar som äter avföring. Lyckligtvis så upphör detta beteende i regel när valpen blivit vuxen.

SEr att det blev svar till fel person - ville svara krigarinna
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Har läst runt på nätet om det här (finns förstås mest info på engelskspråkiga sidor, sök på coprophagia + horse) och konsensus verkar vara att den vanligaste orsaken är för lite grovfoder så du kan prova att öka på den först kanske innan du provar nåt annat.
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

De gånger som jag har varit med om att hästar ätit av sin egen avföring, då har det berott på antingen proteinbrist eller bristen av grovfoder. Ger mag och tarmstörningar, att äta avföring är ett led i processen för hästen att stabilisera sin mage.

Tänkte med på det, och visst är ett tecken på proteinbrist en riktig ballongmage? (bukig)

Till ts, dom får lunch men ändå säger du att det finns gräs i hagen att äta? Då behöver dom väl inte få hö ute?
Öka givan på kvällen. 2 kg äter dom upp på en timme.
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

ni kanske bör kolla över foderstaten..

läste igenom lite snabbt och dom får ju väldigt mycket havre jämnfört med hö. mineraler? har ni analys på höet?
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

De gånger jag har sett häst äta sitt eller andras bajs är när det är fällningstider och vid proteinunderskott. Vid båda dessa tillstånd som går lite hand i hand kan en mindre magobalans uppstå som de försöker åtgärda.

Spelar ingen roll om det varit fri grovfodertillgång eller inte.
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

OM hästen får för mycket kraftfoder och för lite grovfoder störs tarmfloran och därmed produktionen av B-vitaminer. Hästar som äter träck brukar ha störd tarmflora och därmed B-vitaminbrist, de försöker balansera sin mage själva (man kan faktiskt ge en häst med dålig mage avföring från en häst med bra tarmflora). Är det dessutom så att hästarna äter träck vid pälsfällning/sättning så är det nog enkelt åtgärdat att ge tillskott på B-vitamin.

Det som gäller är ju att kolla/räkna foderstaten, ge ev. tillskott av B-vitamin och något som stabiliserar tarmfloran (Mag-Tarm eller någon probiotika). Angelica
 
Senast ändrad:
Sv: dem äter sitt eget bajs

Jag gissar på aldeles för lite hö.
Så lite ger man ju bara en fånghäst ju :s
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

De gånger som jag har varit med om att hästar ätit av sin egen avföring, då har det berott på antingen proteinbrist eller bristen av grovfoder. Ger mag och tarmstörningar, att äta avföring är ett led i processen för hästen att stabilisera sin mage.

Det är min erfarenhet med. Har aldrig haft någon häst som gjort så själv men sett det hos andras hästar och då vid för lite grovfoder eller proteinbrist.

/Maria
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

jag förstår inte varför ni påpekar högivan när det var varför dem åt bajs jag undrade om.

nån skrev "STORA HALVBLOD" , men det är inte stora halvblod! Ena är smalt byggd, andra är tvärtemot! det är inte att dem får "för lite" hö som är felet. blir så otroligt grinig när ni håller på och klagar på det när ni inte har nån aning om hur hästarna ser ut!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: dem äter sitt eget bajs

Om hästarna äter upp höt är betet dåligt o de kan behöva mer hö.
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

betet ärinte dåligt, dem har bytt hage till en med massa gräs nu. Bajsätandet är nu nästan helt borta efter nån behandling med nått från vet. igen (vet inte vad det heter).
Dem får inte för lite hö.
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Det är väl klart att folk reagerar när du skriver att det är ett halvblod på 1.60 som får så lite hö. Om det finns tillräckligt med bete i hagen varför fodrar ni då hästarna med hö ute? Då behöver de ju bara hö inne på natten och då skulle jag ge mer än 2 kg isåfall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 154
Senast: ufot
·
Hästvård funderat då jag inte hittat några egentliga bajshögar i boxen utan mest en massa söndersmulade. Pratade lite med ägaren och tydligen har...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 239
Senast: TinyWiny
·
N
Foder & Strö Just nu har jag en medryttarhäst jag kanske ska köpa. jag tycker bara att hans fodersats är lite speciell. Han är en överviktig...
2
Svar
28
· Visningar
2 226
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp