dem äter sitt eget bajs

P

Pandoora

hejsan
Två av hästarna ( 6år & 11år) äter sitt bajs. Dem står i boxar på spån.
Dem får till frukost: ½ kg havre & 1kg hö.
Till lunch: ½ kg havre, 2 dl betfor ungefär, och 1 kg hö.
Till middag: 1 kg hö, ½ kg havre, 1 dl kli, b-vitamin, extra salt, linfröolja och nu får dem även Probimin för sitt bajsätande, rekommenderat av veterinärn.
Kväll: 2 kg hö

Trots Probimin som ska vara bakteriedödande har det inte blivit nått bättre. Vi har spritt ut halm & hö i boxarna för att se om det är att dem är uttråkade som får dem att käka bajs. Men det har inte hjälpt, nu ska vi hänga in sälg-kvistar och köpa "krubbkompis" och se om det hjälper.

Den går även ute i hagen varje dag. Där tror vi inte att dem äter bajset, men är inte säkra..

Skulle vara supersnällt om nån kunde ge nått tips om vad det kan vara?! Har varit i kontakt med flera veterinärer som inte har nån aning!
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

spån brukar ju vara tråkigt att stå på, kanske en leksak?
en fotboll kanske?

Jordgubben
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

hoppsan! skummade bara igen och märkte inte det :o

stressade?
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

fast alltså, äter de sitt eget bajs är det någon dom saknar ju? kommer inte ihåg just nu vad det var..
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Antingen smälter dem inte sin havre när dem äter och därför äter den ur bajshögarna eller
så har dem brist på mineraler och/eller vitaminer.

Jag skulle rekommendera att ge dem något rent mineralfoder och se om det hjälper.
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Jo, vi ska ju köpa krubbkompis, eller happy snacker som det också kallas.
om du går in på hööks och söker på happy snacker så ser du att det är en slickgrej med morot/mintsmak och en boll!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: dem äter sitt eget bajs

Okej, det är inge havre eller så kvar i bajset...

Steel Joint har vi tror jag, tror du det hjälper?
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Dem har haft sommarlov och vilat från tävlingar och bara blivit skrittade nu tre veckor så det skulle vara konstigt om dem var stressade, men den tanken har slagit mig ;)
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Är det mycket gräs i hagen & hur länge går de på det? Hur stor & kuperad är hagen?

5 kg hö är inte vidare mycket, och 2 kg på kvällen är på tok för lite (men ni ger kanske så pass mkt halm så de har lite mer att tugga på? )

Vad är det för sorts hästar? Storlek? Vilka tider får de mat?

Jag skulle tippa på uttråkning (spec nattetid) eller vitaminbrist, precis som flera andra har skrivit.
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Halvblod på 160 cm ca. Det är inte jag som äger hästarna, men hjälper ägarna med att rida dem så jag bestämmer inte hur mkt mat dem ska ha.

Dem får frukost vid sju, lunch vid tolv, middag vid fem/halv sex och kvälls vid nio.

Det är inte så mycket gräs i hagen längre. Dem är ute hela dagen, från kl. 7 till 17.00. ungefär, hagen är stor & kuperad med träd och så. Dem får komma in vid lunch för att käka lunch och bli ridna och sen får dem knata ut igen.

Dem avmaskas ikväll. Tror ni att dem kanske har mask och det är därför dem äter bajs för att deras kropp är i obalans?
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Jag har hört att om hästar äter sitt eget bajs så har dom typ mineralbrist eller något kommer inte ihåg vad dom hade brist på men något var det :idea:
Du kanske ska ge dom något tillskott eller något liknade...
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Är det bra kvalite på ditt hö?
Både kli och linfröolja innehåller mycket proteiner men även fosfor och b-vitamin.
Får jag fråga varför ni ger kli och linfröolja?
Det finns väldigt många mer mineraler som en häst behöver som jag inte tror dina hästar får i sig.
Nu har jag ingen som helst aning om vad för hästar du har, både i hull och i sättet att vara.
Men jag skulle rekommendera att gå in på någon sida och räkna ut foderstat.
Där kan man bland annat få förslag eller få reda på om något saknas.

Steel Joint kan vara bra då det innehåller kalcium, magnesium, kisel samt vitaminerna A, C samt D3.
 
Senast ändrad:
Sv: dem äter sitt eget bajs

Tycker att 5 kg hö låter lite om det är dåligt med gräs i hagen. Är hästarna runt 1,60 i mh, så kan de behöva upp till 9 kg hö om dagen. Hästar är gräsätare och betar ca 16 timmar om dygnet i vilt tillstånd. Men å andra sida vill man ju inte ha vandrande tunnor i hagen eller hur.
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Det är väldigt bra kvalitee på höet!

asså, det är ju inte knähögt gräs i hagen, men det är tillräckligt så att hästarna kan gå och äta!!

Kli ger vi för att det är bra för magen, och linfröoljan vet jag inte, men hon berättade varför nån gång, men jag är som jag är :angel:

Nej precis, alltså det får låta hur lite som helst det höet, men hästarna är feta som jäkla ballonger så det funkar verkligen inte att ge dem mer!! Då får dem hellre halm att sysselsätta sig med, det är ju bara det att det är tungt för magen att jobba med så det går ju inte att ge för mycket av det heller!
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Mjo,. tror nog också det! :) vi får testa steel Joint några dagar, blir det bättre så forstätter vi med det. Blir det inte så blir de stallmineraler ett tag ifall det funkar.
Vet föreslog munkorg ( :o ) vilket jag tycker är jättedumt egentligen, eftersom hästarna saknar ju nått, och då borde man istället åtgärda det! Och denna vet är inte ensam om att ha tipsat oss om det....
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Hej!

Nu kommer jag kanske med ett tillägg som absolut inte har med saken att göra, hoppas du inte tar illa upp. Men det heter inte "dem får 1 kg" det heter "de får 1 kg", de går ute 10 timmar osv.

Obs, jag vill inte verka taskig som skriver så jag vill bara hjälpa dig med språket.

Lycka till med hästarna!
 
Sv: dem äter sitt eget bajs

Okej ja då är ju inte mängden grovfoder för lite, men kvällsmaten är ändå på tok för lite.

Tvivlar på att de har massa vitaminbrister om de går på gräs hela dagarna, men det är ju möjligt...


Dem avmaskas ikväll. Tror ni att dem kanske har mask och det är därför dem äter bajs för att deras kropp är i obalans?

Det hoppas jag verkligen inte! Maskbajs är farligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 154
Senast: ufot
·
Hästvård funderat då jag inte hittat några egentliga bajshögar i boxen utan mest en massa söndersmulade. Pratade lite med ägaren och tydligen har...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 239
Senast: TinyWiny
·
N
Foder & Strö Just nu har jag en medryttarhäst jag kanske ska köpa. jag tycker bara att hans fodersats är lite speciell. Han är en överviktig...
2
Svar
28
· Visningar
2 226
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp