Delägarskap på hund...

pumah

Trådstartare
... har ni några erfarenheter av det?
Jag överväger att ta in en delägare på en av mina tikar som är tänkt för avel, men vet inte hur man bör utforma ett sådant avtal. Har ni några tips att komma med? Bör jag äga en större del av tiken eftersom hon kommer att bo kvar hos mig och jag kommer att ta allt ansvar och arbete för kommande valpkullar?

Vad tror ni att en fullt frisk, friröntgad, ögonlyst, lydnadsmeriterad och jakttränad jaktgoldentik på 3 år är värd? Ska kolla med försäkringsbolaget, men vet inte om jag får tag på dem innan helgerna.

Tacksam för svar!

Sv: Delägarskap på hund...

Beror väl på hur du har tänkt dig?
Ska du sälja halva hunden, och ni sedan delar på utgifter och inkomster i form av valpar?
Rätt vanligt att man del äger importer som kostar mycket att ta in.
Då brukar man ta varanan kull var.

Hur du nu än gör, så var noga med att skriva ner allt på ett kontrakt.

Jag vet inte ännu om jag ska sälja "halva" hunden eller möjligen en tredjedel. Det är väl tänkt att vi ska dela utgifter och ev. inkomster utifrån den procent vi äger av hunden. Jag kommer som sagt att stå för all uppfödning, den andra parten har ingen erfarenhet alls av detta.
Vet du om det finns någon typ av färdiga delägaravtal inom SKK?

Får se nu om jag har fattat rätt?
Hon ska bo hos dig?
Det är du som ska föda upp valparna/sälja dom?

Vad är det delägaren får, förutom att hon får betala alltså?

H*n får sin del i "vinsten" på valpkullarna, förstås;) Det är en ren investering av personen ifråga. Säg att h*n lägger en tredjedel av hundens värde, då får h*n en tredjedel av "vinsten".

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 080
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 299
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 114
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag... 2 3
Svar
57
· Visningar
7 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka