Delägarskap/andelar i travhäst??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Tosen_85
  • Startdatum Startdatum
T

Tosen_85

(Tycker moderatorn att tråden ligger fel så får moderatorn flytta den, men jag ville ha den liggandes bland travfolket då det rör travhästar specifikt.)

Nu till min fråga, hur fungerar det där med delägarskap på travhästar? Skillnaden mellan delägarskap och andelshäst?

Sv: Delägarskap/andelar i travhäst??

Det finns många former för att äga häst ihop så det känns lite knepigt att ge ett enkelt svar på frågan. Ett tips kan vara att titta in på http://www.hastagaren.se/, där finns information om olika ägandeformer och andelsupplägg. Eller försök specificera frågorna lite så ska jag försöka svara :)

Ska försöka förklara min fråga.
Det är så att till våren ska jag ta B-licensen och då även köpa en till häst (har en unghäst nu) och då har jag två systrar som vill vara med och äga en del av hästen. Den ena systern är styvsyskon så hon kan ju stå som delägare men vad jag har förstått så räknas inte ett helsyskon som delägare, eller?
Vad ska hon stå som om hon inte kan stå som delägare?:confused:

Vad är skillnaden mellan delägare och andelsägare? Måste man ha någon särskild form av företag om hästen ska vara delägd respektive andelsägd?

Skulle även vilja veta hur man upprättar kontrakt för delägarskap/andelsägare, finns det några allmänna villkor som ska följas eller gör man upp om villkoren själva sinsemellan?

Que?

Min mamma ärdelägare i mina hästar... :D Du måste ha missuppfattat.

Vem som helst kan ju vara delägare men du får inte vara tränare åt en hästsom du inte är delägare i.

Om ditt helsyskon har en helägd häst så kan du träna den.

Men med delägd menas att någon delägare inte är nära anhörig eller?

Så nu tex är vi två helsyskon och ett styvsyskon som ska deläga hästen tillsammans, alltså finns det en person med som inte är nära anhörig.

Men om jag och min "helsyster " skulle vilja äga en häst tillsammans, då är det alltså inte delägarskap längre?

Huruvida delägarna är nära anhöriga eller inte, är inte relevant. Det intressanta är att du kommer att vara en av delägarna. Då får du träna. Om din syster är ensam ägare får du också träna. Om din styvsyster är ensam ägare får du inte träna.

Vad gäller bolagsform tror jag att handelsbolag är det vanligaste, iallafall i de fall jag känner till.

Gentemot STC gäller att delägarna är ifyllda som delägare. Detta görs med en blankett som kan beställas på travsport.se, och sker då ni köper hästen. Du eller nära anhörig ska stå som företrädare på hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 725
Senast: Reville
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 352
Senast: Googlarn
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
660
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Autistisk bror
  • Tittar in i ditt kök del 27