Delad Förstaplats - Domarna bestämmer?

A

aana

Har varit på SM nu idag och det hände en sak som jag funderat på.
I V1 kom två på delad första plats men bara en kunde ju vinna, sa de. Ryttarna blev tillfrågade om de ville rida om, vilket de inte ville, utan ville dela på första platsen :) . Då bestämdes att domarna skulle meddela vilka de TYCKTE skulle bli 1 resp 2.
Då undrar jag om det inte skulle varit mer rättvist om man tittat på resultatet från uttagningarna och det sammanlagda resultatet?
Brukar man göra så här eller??
Mvh.

Sv: Delad Förstaplats - Domarna bestämmer?

Det gjorde dom på tävlingen i juni här också. Det har aldrig hänt tidigare, utan man har vackert fått dela på platsen. Men jag tycker nog det är bra egentligne att domarna får rösta fram sin favorit, då blir det ändå den som domarna gett högst poäng åt under hela tävlingen, som vinner!

Samma sak inträffade i tölt eller fyrgång på SM i Orsa för några år sedan. Det var då Hreggi/ Kjarni och någon till (tror det var Ylva/ Mökkur med Denni/Hrimnir som 3:a). Jag tycker det är ganska givet att det bara kan finnas en svensk mästare och det är rätt bra att det avgörs med enbart finalen i åtanke.

På alla mästerskap kan det bara bli en mästare i respektive gren. Kolla i FIPO!
Domarna bestämmer inte godtyckligt vilken som de håller som etta eller tvåa utan varje domare räknar ihop ekipagets poäng i alla momenten som hon/han har givit. För det ekipage som av domaren har fått högst totalsumma visar domaren en 1:a och för den som fått lägre totalsumma visar domaren 2:a. Eftersom det alltid är udda antal domare (3 eller 5) blir detta tillvägagångsätt utslagsgivande.

/Kristina

Senast ändrad av en moderator:

Att det bara kan bli en mästare kan jag förstå reglerna för, men eftersom jag kan vara lite knäpp ibland så kan jag undra att varför kan det inte vara två :D .Någon som har en jättebra förklaring till det ;) .
Annars så förstår jag nu hur det går till :idea: . Tack så jättemycket. :bow:

Det kan bara finnas en mästare inte två, de andra placeringarna kan man dela utom första plats.

Det faller ju i sin naturlighet om man tänker efter ;)

Är jag knäpp eller :angel: . Men om båda fått samma poäng, förtjänar inte båda att bli mästare då :crazy: . Känner mej lite töntig nu :D .

Varje år skall EN mästare utses, om man har två så blir det ju ingen mästare då blir det två första pristagare i denna SM gren.

Oftast är det inga problem att dela på ett par, och det kan man göra på olika sätt. Antingen genom att domarna rangordnar själva, och istället för poäng rangordnar genom att visa 1 eller 2 för de olika ekipagen. Dessa siffror slås sen samman, och de ekipage som har minst poäng (denna gång) vinner. Orsaken är då att detta ekipage är de som de flesta domarna har valt som 1:a, och skall då också vara den som vinner.

Sen kan de välja att rida om grenen, fast jag förstår att man väljer bort detta alternativ av hänsyn till hästen då vädret var väldigt varmt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 724
Senast: Reville
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 803
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 896
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka