Dela upp valacker och ston för sig?

nexxa

Trådstartare
Läste/hörde någonstans om att många har två hagar uppdelat valacker för sig och ston för sig. Hur kommer det sig?
Någon här som har det? Varför? Hur gör ni om inte alla riktigt passar ihop?

Själv ser jag gärna att det är blandat och om det finns ston i hagen så tycker jag att det är viktigt att det är fler valacker (så slipper de slåss om dem ;) )

Sv: Dela upp valacker och ston för sig?

min erfarenhet av blandhagar är att valackerna ofta inte fattar att nån har fixat dom mellan benen och därmed mer än gärna hoppar upp och betäcker ston hitan och ditan = trasiga täcken, ryggproblem på stona, sår i dom "vitala delarna" osv osv. i värsta fall kan väl livmodern (?) skadas så att stona inte kan få föl i framtiden...

och förstås att en del valacker blir beskyddande över stona och inte låter hästägarna hämta sina ston alt. behandlar nya ston väldigt väldigt brutalt (i de stall där jag har varit har det alltid varit lugnast att bara ha stona tillsammans när det kommer nya hästar)

Jo så har det varit i ett stall här i närheten, dom har en stohage samt en med valacker, varför vet jag inte riktigt men dom har nästan bara ston och bara 2 valacker och hagarna tillåter inte så många hästar sammanlagt så det är väl därför. Dock gillar jag stoflocken då ett ungsto har fått växt upp med dom och präglats

Johan måste antingen gå med bara valacker (men det gillar han inte) eller bara ston (där trivs han ypperligt :D )

anledningen är att han är "hingst" (enligt han själv) och det är hans ston så andra av manligt kön är inte välkommet, när han för 2 år sedan fick sällskap av 2 nya valacker med hans sto slutade det med att han jagade iväg en nordisvalack ca 1,5 km innan han sprang hem igen :o

Ja det vill man ju inte råka ut för. Fanns en valack som gjorde så här för ett par år sedan inte vidare kul :crazy:

verkligen jätteirriterande... :crazy:
mitt eget sto jag hade protesterade dock inte.. :angel: varje gång det var brunst var det upp med rumpen mot valacken och "kom och ta mig nu då!" :D
*barnförbjuden läsning :angel: *

Man blir inte de väldigt stirrigt om man sen skulle rida ut med någon som har sto och man har valack själv? Blir det inte mer liv över det då?

Min valack funkar med alla, han är barnslig och mycket trotsig trots sina 13 år, jag tror de andra hästarna som gått med honom varit mer mogna och haft överseende :rofl:

Inte mitt sto heller :crazy: Hon var ALLTID redo :o :angel:
Numera är det bara mitt sto och min valack som går ihopa. Han beter sig hingstigt förutom när hon brunstar då tycker han att hon är äcklig och ignorerar henne totalt, stackaren .. :p

Speciellt inte när hon måste 'skvätta' i hösilaget som läggs ut i hagen heller :crazy:
Då går valacken bort en bit vänder rumpan till och glor på nått annat. Slutar med att man får ta ut mer hö och lägga avsides.

:rofl:
vadå vara övertydlig med "här är jag...."
eller så vill hon bara ha sin mat för sig själv? ;)

kanske inte bara bland människor (förr kanske mest) som mens etc anses orent? ;) :D

:rofl: Det är faktiskt jätte synd om honom, ibland går han dit och stirrar misstänksamt på hösilaget..och ibland blir han förbannad på henne och måste ge henne ett tjuvnyp :angel:

Hon är iofs ett matvrak, hon äter allt som kommer i hennes väg.

tja man hade ju inte själv velat äta ngt med lite 'stänk' i maten ..
blää *spysmiley*

nej fytusan!
fast stänk i vår värld kommer ju främst från det manliga könet.. ha det i maten, uschaligen!! :eek:
måste vara roligt att studera dom i hagen vid brunst om inte annat! :D

I mitt stall har vi valckar för sig och ston för sig, mest för att ett av stona är en riktig surmärr när hon brunstar och de som äger henne vill inte riskera att hon sparkar av ett ben på en oförstående valack.

Fröken_Skåne skrev:
Man blir inte de väldigt stirrigt om man sen skulle rida ut med någon som har sto och man har valack själv? Blir det inte mer liv över det då?

Min valack funkar med alla, han är barnslig och mycket trotsig trots sina 13 år, jag tror de andra hästarna som gått med honom varit mer mogna och haft överseende :rofl:

På vilket sätt menar du med "Blir det inte mer liv över det då?"

Förut kunde Johan gå med vem som helst eftersom han hade så dåligt självförtroende och "vek" när syrran köpte honom så han blev alltid lägst i rang men nu lyser hästen av självförtroende och har utsett sig själv till kung av hästriket :o det är alltid han som är högst i rang men han är aldrig elak med sina märrar på nått sätt :love: Han är duktig också :angel: han har förvandlat en riktig pissmärr (hade förut smeknamnet Svarte Orm) till en lugn och harmonisk babe ^^

Håller med! Även om ju givetvis undantag finns.
Jag brukar alltid säga, inga ston i hagen med mina valacker, släpper man in ett sto, då är det genast trubbel!

Har alltid haft mina ston och valacker i samma hage. Inga problem. Tycker att det många gånger blir lugnare i hagen då...

Vi har separerade hagar.
Det är ett relativt stort stall med 12 hästar, så det är dels ett sätt att dela upp hagarna och sen som någon nämnde, vissa valacker har inte fattat att de faktiskt inte hingstar längre. (Tänker inte alls på min egen nu:angel: )
Det fungerar jättebra, båda grupperna fungerar fint och det är ingen konkurrens mellan hästarna.
På tidigare ställen har vi haft gemensamma hagar och det har inte fungerat, så jag tycker att det är en bra lösning och förespråkar därmed denna!

Det kan också bli lite sura miner när vi rider ut tillsammans, så det skulle inte kännas bra att dessutom släppa ut dem i samma hage...

Senast ändrad av en moderator:

vi har delat, och det funkar jättebra. annars skulle nog valackerna slåss om stona och det vore ju inte så kul :crazy:
det är så många hästar (15) att det inte är ett alternativ att ha alla tillsammans

PrinceFair skrev:
vi har delat, och det funkar jättebra. annars skulle nog valackerna slåss om stona och det vore ju inte så kul :crazy:
det är så många hästar (15) att det inte är ett alternativ att ha alla tillsammans
Spelar väl ingen roll hur många hästar det är. Har dom bara tillräckligt med yta.
Min mamma jobbade i många år på ridläger, där kunde det gå upp till 25 hästar tillsammans, ston och valacker blandade. Och det var aldrig dom problemen ni beskriver.

Det jag kan se som problem är den dan du blir tvungen att släppa in en valack som aldrig gått med ston till en hage med ston. Då kan det bli problem....

Jag menar mer att sto/valack blir stirriga över att det 'plötsligt' ska vara in närhten av varandra. Blir det inte mer hingst över valacken då? :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 303
Senast: Raderad medlem 149524
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 568
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama