majola

Trådstartare
Hur ser ni på det där med att syskon delar rum?

Vi funderar på en trea, men min man är bekymrad över att det inte finns någon självklar lösning på hur barnen ska bo.

Vi har tre sovrum på övervåningen, ett litet arbetsrum på bottenvåningen och ett stort sovrum med dusch i källaren. Jag tycker att barnen kan dela så länge de är små och när de är så pass stora att det känns tryggt att sova på ett annat våningsplan än föräldrarna så flyttar vi ner i källaren. Då har vi visserligen inget gästrum längre, men så stora delar av året har vi ju inte övernattningsgäster heller.

Hur har ni löst det och har ni motiverad det?

Sv: Dela rum?

Vi har tre barn varannan vecka och de delade länge rum alla tre :)

Vi har tre sovrum på övervåningen och ett stort rum i källaren. Först delade barnen på det minsta rummet och hade ett stort sovrum som lekrum. Eftersom storasyster (då 6 år) vaknade väldigt tidigt och gärna väckte sina syskon fick hon eget rum när hon fyllde sju. Till en början fick hon ha sin säng i lekrummet och det var fortfarande allas rum.

I somras bytte de rum så hon fick det lilla rummet och de två små (tjej på 5 år och kille på 3 år) delar på det stora. Så kommer det nog vara ett tag till, det fungerar jättebra och ingen klagar.

Eftersom vi ska ha ett barn till så kommer vi behöva göra om rumsfördelningen så småningom och kommer nog flytta ner de två stora till rummet i källaren. Det går att göra om till två rum med enkla medel och så får de två små sova uppe med oss. Men dit är det ett tag kvar, de måste bli lite större och klara att gå upp en våning för att kissa om de vaknar på natten osv

Också en smart lösning. Vi kan tyvärr inte dela rummet i källaren för det finns bara ett fönster (och samma sak med rummen på övervåningen).

För närvarande har vi också ett lekrum och ett sovrum (fast båda barnen sover inne hos oss ännu).

Vi har tre barn, men planerade för två när vi byggde vårt hus. Så vi har två sovrum på nedre plan och två rum på entrepkan där ett är tänkt som vårt sovrum och det andra som gästrum/arbetsrum. I dagsläget är det dock ett lekrum och ett pyssel/datarum där, och så sover vi allihop på nedre plan. Vi har gjort ett sovrum till "vårat" fast med en tre meter bred säng så att alla får plats om man vill, och ett rum är de två äldsta barnens rum (4,5 år och 3 år gamla). Lilla bebisen sover i vårt rum från början och de två äldre kommer in under natten, så vanligtvis sover vi till stor del allihop inne i vår breda säng :)

Vi tänker att barnen får dela rum så länge de vill det, och sen får de ha de två rummen på nedre plan och gäst/arbetsrummet där uppe. Eventuellt går det att bygga om så att det kan bli ett till litet sovrum på nedre plan, för tanken var ju att i framtiden ha barnens rum där så det blir lite "deras våning". Där finns ett stort vardagsrum nämligen som man kanske skulle kunna bygga om lite.

Såklart ni ska ha en trea om ni vill det!

Vi har prioriterat ett stort lekrum på nedervåningen och att 8-åringarna får dela sovrum (3-åringen sover fortfarande inne hos oss). Vårt nästa renoveringsprojekt kommer dock att bli så att 8-åringarna får varsitt rum.
Som jag ser det så är det viktigast med yta då man ska leka men ju äldre man blir desto mer privat behöver man ha det.
Våra tjejer flyttade in i sitt sovrum i 4-årsåldern och jag vet att de tyckte att det var rätt orättvist att de skulle sova i egna sängar medan vi föräldrar faktiskt fick dela säng!;):love:

Jag delade rum med min bror tills jag var elva och han nio, och kan faktiskt bara se positiva saker med det. Rummet vi delade är dessutom pinsamt litet (det blev mitt rum när brorsan fick ett eget, och idag kan jag liksom inte se hur vi fick plats med två sängar härinne), men det var aldrig några problem då. Ungefär där när vi delade på oss så blev det dock ganska skönt att få egna rum, när man skulle ha kompisar hemma och som kanske skulle sova över också, innan dess var vi alltid en självklar del av den andres lekar, oavsett kompisars närvaro eller inte.

En sak som var positiv för föräldrarna var att vi fortare sov i egna sängar, eftersom vi inte var själva i rummet om nätterna, jämfört med mina yngsta syskon som fick egna rum direkt och sov i dubbelsängen betydligt längre.

Mina två delar rum. 7 och 2,5 år
Brorsan och jag delade rum tills vi var 13 och 11. Det gick bra det med :)

delade rum med syrran från att jag var fem tills jag var 10. fick då eget rum och syrran och brorsan delade i stället (det är två års skillnad mellan dem) Sedan en flytt senare när jag var 17 fick jag och syrran åter igen dela rum och brorsan fick eget (vi hade dock 20m2 att dela på)

Jag tycker att barn kan dela rum tills de börjar skolan ungefär. Då börjar man behöva mer integritet, man tar hem kompisar som man vill leka med utan syskonet och man vill ha sina saker ifred. Ha en plats där man kan gå undan om man vill.

Vi har två sovrum och utrymme för att bygga ett tredje. Våra barn kommer att dela rum första åren på samma våning som vi har kök och så, där man är på dagarna. När barnen är små vill de vara där resten av familjen är, man behöer lösa konflikter, leksaker kommer ut i sällskapsrummen ibland. Vi vuxna sover då i sovrummet på nedre våningen. När barnen ska ha egna rum bygger vi ett till på nedre våningen och så får barnen flytta in i varsitt rum där och vi flyttar upp. Då kommer barnen att vilja ha mer privatliv och uppskatta att mamma och pappa inte är precis utanför dörren och ser på tv, lagar mat eller vad det kan vara.

Måste ni ha ett arbetsrum?

Ja, det är nästintill nödvändigt. Både min man och jag (nu är jag dock föräldraledig) arbetar delvis hemifrån och det funkar liksom inte vid köksbordet när man har småbarn hemma...

I och med att barnen är så pass jämngamla kanske det fungerar rätt bra att ha dem i samma rum ganska länge då, och så flyttar vi ner sedan.

Där står ett skrivbord, men min arbetsgivare accepterar nog inte det. De bygger upp en hel arbetsplats med desktop, skrivare, telefon, dokumentförstörare osv och det hela måste vara låsbart... Men för min man räcker det nog, och jag vet ändå inte om jag beviljas homeoffice igen. Arbetsrummet är dock väldigt litet, så det blir ganska orättvist fördelat om ett av barnen ska ha det rummet.

Det beror nog lite på hur barnen är. Vi har precis byggt om och satt upp en vägg i barnens rum för att dela av, mina är 5 och 7. Det har blivit alltmer tydligt att stora barnet behöver ett rum att stänga om sig och kunna ha kompisar i utan att lilla barnet stör. Men det är klart att har man inga alternativ så får det ju gå ändå.

Apropå detta med dela av rum så att ett blir utan fönster så är ju en lösning att ha med en rad med liggande fönster uppe vid taket i innerväggen, fönstren sitter alltså för högt för att man ska se in i rummet men rummet får in ljus från det rum bredvid med fönster.

Våra barn har delat rum tills i sommar. Storebror går i 2:an, lillebror är 5. Stora flyttade upp men ville fortsätta sova hos lillebror i våningssängen (vi har vårt sovrum bredvd) men har börjat sova uppe ibland, har bara inte köpt ordentlig säng till honom o så bröt han nyckelbenet och vill sova med mamma därför.

upplever att de känt trygghet i att del rum och sova i samma. men nu började storebror reta sig på brorsan väl mycket och "behövde" eget rum.

Hur ser ni på det där med att syskon delar rum?

Vi funderar på en trea, men min man är bekymrad över att det inte finns någon självklar lösning på hur barnen ska bo.

Vi har tre sovrum på övervåningen, ett litet arbetsrum på bottenvåningen och ett stort sovrum med dusch i källaren. Jag tycker att barnen kan dela så länge de är små och när de är så pass stora att det känns tryggt att sova på ett annat våningsplan än föräldrarna så flyttar vi ner i källaren. Då har vi visserligen inget gästrum längre, men så stora delar av året har vi ju inte övernattningsgäster heller.

Hur har ni löst det och har ni motiverad det?

jag gjorde är ett hyfsat meningslös svar på frågan. Hade det funnits internet 1880 så hade alla fortsatt bo i ett rum eller mindre än så.

Att inte ha eget rum är en klassmarkör. Du är fattig om du inte har det. Bor du i Stockholm så består din fattigdom att dina föräldrar belånat sig över våningsängen.

Mina barn delade rum tills de var tre och fem år. Längre fungerade inte då de lekte så olika när de var små. Den ena vräkte oftast ut alla leksakerna på golvet och tog en leksak då och då ur högen medans den andre oftast ville ha mycket golvyta för att kunna leka med duplojärnvägen. Oftast blev det då att min yngsta fick ta sina leksaker och gå ut med dem i köket eller i vardagsrummet istället. Jag hade inget emot att hon gjorde så men jag tyckte att även hon skulle ha rätt att kunna få leka ifred på sitt rum när hon ville det.
Vi flyttade till en fyra så att de fick varsitt rum och kunde leka hur de själva ville och kunde vara ifred när de ville det. Det hindrade ju inte att de lekte mycket ihop iallafall.
Jag tycker att man ska gå mer på hur barnen leker och kommer överens än på ålder på barnen. Man märker när de behöver egna rum helt enkelt.

Jag delade rum med min bror och min syster tills jag var fem då min storasyster fick eget rum. Sedan delade jag med min bror tills jag fick eget rum när jag var sju. Jag verkligen avskydde att aldrig få vara ifred och hade behövt eget rum mycket tidigare.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 688
Senast: Soapbubble
·
Hemmet Vi lånar för närvarande ett hus av en vän, och kommer bo kvar här iaf ett år framåt. Det är ett stort(!) gammalt timmerhus med dålig...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 631
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama