dela på extrem man??

icca78

Trådstartare
jag har ju ett litet sto på ett år... va där o borstade lite i går och tittade till henne. nu är det så att hon har extremt mycket man!:D nackdelen är att allt ligger på en sida och jag är rädd att hela mankammen skall böja sig när hon blir äldre... finns det något bra sätt att dela manen så att den ligger kvar!? att fläta ner den funkar inte mer än några dagar... tips någon??

Sv: dela på extrem man??

Det fungerar ju knappast mer än väldigt tillfälligt... Typ tills hästen rör sig.

TS: Vad jag vet så är alla metoder för att lägga manen på ena eller andra sidan mer eller mindre värdelösa. Det är väldigt svårt, om inte omöjligt, att "flytta runt" på hårvirvlar. Du kan ju däremot börja göra ardennerfläta på henne om nätterna för att stabilisera lite.

Jag vet flera det har funkat på att dela mittbena och fläta en ardennerfläta på ena sidan. Låter det sitta i många månader, men givetvis flätas den om med jämna mellanrum.

Det går visst!
På ett eller annat sätt ;)
Men det gäller att underhålla det hela.
Vet en som tillslut använda plattång innan flätning för att verkligen få ner allt på en sida. xD

Om den inte är superextrem så är nog det bästa att vänta tills manen vuxit till sig lite så man har lite mer "stabilt tagel" att fläta. Sen håller flätorna sig mycket bättre när manen tynger ner sig själv.. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 390
Senast: Trassel12
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 236
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 182
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 499
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar