Dela med er av era värsta HÄST/RYTTARE-upplevelser!

C

Candykills

Blev inspirerad av en annan tråd ang. vad man är rädd för på hästryggen..

Och nu vill jag veta vad ni på bukefalos varit med om för ridolyckor och lägg gärna till ett råd för att någon annan ska slippa samma situation! :eek:


Min mest smärtsamma upplevelse var när jag blev "avkastad" i full gallop och landar med ryggen på en grusväg.
Tittar upp, tror att jag är död. Känner att jag inte kan röra mig. Ringer efter hjälp från min mobil som håller på att få slut på batteri. Det blir mörkare och mörkare.. Jag kravlar mig genom ett skogsparti på armbågarna, lyckas resa mig upp på en väg och där kommer hjälpen..

En tids sjukhusvistelse med sammanpressade kotor i svanken och sprickor i ryggraden..

Mitt råd; Rid inte ensam, använd skyddsväst. Ha alltid med en laddad mobil!
 
Sv: Dela med er av era värsta HÄST/RYTTARE-upplevelser!

Ingen?
Tur det!
 
Sv: Dela med er av era värsta HÄST/RYTTARE-upplevelser!

I dag är det exakt 3 år sedan jag råkade illa ut:
Vi var ett gäng på 12 ryttare som var på långritt och detta var dag 2.
Vi red på en liten grusväg och töltade i nedförsbacke. Dock inte min häst, jag hade inte hittat rätt knapp...

Då plötsligt snubblar hon och går ner på knä och jag flyger mellan öronen på henne och landar på bakhuvudet. Sedan minns jag inget förrän jag vaknade upp på sjukhuset klockan 4 på morgonen, 12 timmar senare.

Vad som hade hänt där emellan var det att jag hade suttit upp efter avramlingen och ridit 4 timmar. Sen när vi satt kring lägerelden tyckte dom andra att jag verkade lite frånvarande så dom hade ringt efter min man som kom och hämtade mej och körde mej till sjukhuset.

Jag hade fått hjärnskakning, whiplasch samt minnesförlust i 12 timmar.
Och ett rejält blåmärke på rumpan! Tur var att jag hade hjälm, annars hade jag inte suttit här nu...

Men det värsta är dom där 12 timmarna som jag hade minnesförlust. Vet inte var jag red, sa eller gjorde..

Så än idag tycker jag inte om att rida i nerförsbackar fast nu kan min pålle tölta iaf!!
 
Sv: Dela med er av era värsta HÄST/RYTTARE-upplevelser!

Det värsta jag råkat ut för (undantaget diverse blåmärken och skrapsår) är att jag blev blind:D
Red en då tre åring med westernsadel, för vi skulle ha med fika, vilket var lättast att frakta i westernsadelns väskor.
Galopperar på ett gärde, hästen bockar och jag slår magen i sadelhornet. Tappar jag andan tuppar jag av direkt och svimmade givetvis av hästen i farten.
När jag kvicknade till igen var allt becksvart. Såg ingenting....
Tills min syster föreslog att jag skulle lyfta huvudet ur sorkhögen och leta rätt på mina glasögon istället:angel::rofl:

Har faktiskt peppar,peppar efter 35 års framfart på och bakom hästar, och mycket unghästar och andra vildbasare, aldrig skadat mig allvarligt.
 
Sv: Dela med er av era värsta HÄST/RYTTARE-upplevelser!

Jag höll som bäst på att kämpa med att få min oridbara häst ridbar. Hade kommit så långt att vi kunde skritta barbacka ut från stallgången uppsuttet och jag tänkte tänja lite på gränserna och skritta 10-20 meter från stallet, vända och skritta tillbaka igen. Tyvärr hade jag helt förträngt att det går en helt ny häst i en hage utanför, ren dumhet från min sida. Den nya hästen stissar upp min redan spända häst som börjar galoppera nerför den asfalterade vägen med grus på. Jag sitter kvar några meter, men så halkar hästen till på gruset och jag flyger av varpå hästen galopperar vidare och sätter en hov, SMACK, på min hand.

Jag reste mig upp och insåg att handen var mos, vågade inte titta på den. Gick och hämtade hästen, ledde tillbaka den till stallet där fem personer står med vidöppna munnar.
Stallägaren: Hur gick det, får jag se handen?
Jag: Det gick bra, den är okej. Jag är okej. Ska vi bygga staket nu?
SÄ: Eh, nej, du ska till sjukhuset. Din hand är blå på båda sidor, den är förmodligen bruten. Ge mig hästen så gör jag iordning honom så åker ni in.
Jag: Nej, alltså det är lugnt, jag vill ta hand om min egen häst, sedan ska vi bygga staket. Det gör inte ens ont, det känns inte, så den är knappast bruten.
SÄ: Praefatio, du är askgrå i ansiktet. Ge hit hästen och åk in, se till att få handen röntgad.

Jag vägrade, chockad som jag var så fattade jag inte alls vad som hände och var helt inställd på att jag skulle bygga staket. Ville prompt ta hand om min egen häst. De fick in mig i bilen till slut i alla fall, och fem minuter från stallet kom smärtan... Jag var rädd för att rida länge efter det och har några snygga "battlescars" som minne.
 
Sv: Dela med er av era värsta HÄST/RYTTARE-upplevelser!

I dag är det exakt 3 år sedan jag råkade illa ut:
Vi var ett gäng på 12 ryttare som var på långritt och detta var dag 2.
Vi red på en liten grusväg och töltade i nedförsbacke. Dock inte min häst, jag hade inte hittat rätt knapp...

Då plötsligt snubblar hon och går ner på knä och jag flyger mellan öronen på henne och landar på bakhuvudet. Sedan minns jag inget förrän jag vaknade upp på sjukhuset klockan 4 på morgonen, 12 timmar senare.

Vad som hade hänt där emellan var det att jag hade suttit upp efter avramlingen och ridit 4 timmar. Sen när vi satt kring lägerelden tyckte dom andra att jag verkade lite frånvarande så dom hade ringt efter min man som kom och hämtade mej och körde mej till sjukhuset.

Jag hade fått hjärnskakning, whiplasch samt minnesförlust i 12 timmar.
Och ett rejält blåmärke på rumpan! Tur var att jag hade hjälm, annars hade jag inte suttit här nu...

Men det värsta är dom där 12 timmarna som jag hade minnesförlust. Vet inte var jag red, sa eller gjorde..

Så än idag tycker jag inte om att rida i nerförsbackar fast nu kan min pålle tölta iaf!!

usch vad läskigt att du suttit upp och ridit och inte minns det...! när jag gick till doktorn efter att ha ramlat av min häst och landat på bakhuvudet med hjärnskakning som följd så frågade jag om whiplash... och hans svar var att man inte kunde få det av att ramla av en häst för att "det går för sakta" :grin:
 
Sv: Dela med er av era värsta HÄST/RYTTARE-upplevelser!

Jag har inte varit med om så mycket smärta inom ridningen, jag har blivit avbockad in i väggen en gång men som tur va hade jag både hjälm och väst så jag klarade mig bra.

Det mest obehagliga måste vara när jag en gång red ut med ridskolan med en riktig suris som blev HELT galen och började bocka och skena efter de andra hästarna. Fick till en rejäl spark på en annan häst.

Jag var verkligen jätterädd under hela ridturen och trots att det inte var mitt fel så kända jag mig ganska skamsen då jag hade förstört en hel ridlektion för mina vänner.

Det enda tips jag kan ge är att inte vara rädd för att säga till din ridlärare eller dina vänner att du är rädd och inte har kontrollen längre. Om de är bra vänner/ridlärare kommer de självklart förstå och skritta hem med dig :)
 
Sv: Dela med er av era värsta HÄST/RYTTARE-upplevelser!

Är riktigt glad att denna tråden kom upp just idag!

Har varit med om en riktigt obehaglig grej när jag red idag som ja behöver skriva av mig..

Va ute i skogen idag med min pojke, va riktigt fint väder, soligt och över 20 grader. Vi ger oss ut ensamma i delar av skogen där ja inte vågat rida innan då man måste hoppa över ett dike för att komma dit. Men idag testade vi, kom över diket och började promenera planlöst i skogen som vi brukar, killen gick på som en gud! Över stock och sten på icke befintliga stigar som vi brukar. På vägen hemåt väljer jag att följa en gammal traktorstig upp för en brant backe. Där ovan tog den slut så jag gjorde som vi alltid gör, hittar på en egen väg. Börjar gå mellan två träd och plötsligt blir killen super rädd! Kastar sig runt försöker springa iväg när för den branta backen och är riktigt obehagligt rädd! Jag sitter snabbt av för det brukar lugna honom men denna gången ställer han sig gång på gång och kastar sig runt, till slut kastar han runt min och springer över mig, dock inte på. Ja tror ingen av oss har varit så rädd! Jag för att ja trodde han skulle skena iväg över mig och vad han va rädd för vet ja inte.. Har aldrig sett honom så och vill aldrig se de igen..

Till slut lyckas ja leda ner honom för backen och hem till stallet. Men han va skärrad! Till och med i boxen där han annars är så lugn och trygg.

Oj, blev ett lååångt meddelande men ja behöver verkligen skriva av mig.. :(
 
Sv: Dela med er av era värsta HÄST/RYTTARE-upplevelser!

Glömde mitt råd!
I en sådan situation va ja jäkligt glad att ja alltid rider med hjälm, säkerhetsväst och mobil!
 
Sv: Dela med er av era värsta HÄST/RYTTARE-upplevelser!

Är riktigt glad att denna tråden kom upp just idag!

Har varit med om en riktigt obehaglig grej när jag red idag som ja behöver skriva av mig..

(

Usch det lät inte kul alls! Tur att ingen av er gjorde illa sig!


Har ramlat av ett par gånger, man red ju ganska vårdslöst som ung. Inser man såhär i efterhand.
Fast den gången då jag skadade mig va jag endå en äldre tonåring och gjorde väl inget galet egentligen..
Men ont gjorde det!
 
Sv: Dela med er av era värsta HÄST/RYTTARE-upplevelser!

Jag har varit med om en del saker då jag har jobbat med unghästar och galopphästar.
Bla en av mina pass hästar i england fick panikattacker och då gick hon rakt upp och sedan satte hon sej på rumpan och slog över. Denna procedur hade vi nästan varje pass. Det spelade ingen roll vad vi gjorde när hon fick sina attacker och det enda som hjälpte var att lugnt klappa henne och sjunga vaggvisor. Konstigt nog var jag aldrig rädd att rida henne och gjorde mej inte heller illa. (japp hon var kollad och frisk men går idag som avelssto ist för tävlingshäst och trivs med det).

Men det värsta händelserna jag har varit med om

När jag som 13åring såg min mamma och hennes häst halka/slå runt ner i ett dike och mamma fastnade med foten i stigbygeln.
Det gick bra med mamma men hästen fick sy 10stygn vig armbågen.

Eller när jag som 12åring fick äran att köra en shettis på mammas kompis dotters födelsedagskalas. Glatt lassades det upp 8st flickor i 7-8års åldern på flakvagnen och så körde vi iväg. Efter nästan halva turen blev shettisen skrämd av en hjullastare och satte av i okontrolerad galopp. Jag var livrädd att någon av flickorna skulle ramla av eller att shettisen skulle göra sej illa. Men det gick bra och jag fick åter kontroll på den (mycket) snälla shettisen. Inte heller då blev det några skador och flickorna var jätteglada för vi "räjsade mot traktorn" :crazy:

Mina råd: Ta det lugnt - kom ihåg att andas! Använd säkerhets utrustning (hjälm, väst och anpassade skor/stövlar) och ha en mobil med laddat batteri.
 
Sv: Dela med er av era värsta HÄST/RYTTARE-upplevelser!

Ajaj!

Var medryttare på en hingst förut.
En stor häst som väl inte var så välhanterad och uppfostrad och otroligt hingstig. Hade cyklat till stallet och blev uppslängd barbacka på den här hästen, ägaren ville se hur det gick typ. Hästen hade en förmåga att stegra i tid och otid och gjorde det även den här gången. Då satt jag kvar dock men åkte av i traven haha. På med sadel och upp igen, hästen reser sig rätt upp och jag glider bak så jag hamnar bakom sadeln på nåt mysko vis.

Vad som exakt hände sedan vet jag inte men tydligen hade hästen gjort nåt kast/bock eller nåt så jag flög en bra bit och landade på armen. Den gick av och jag låg avsvimmad ett tag. Hästen hade visst studsat runt på banan och slagit ner med hovarna precis vid mitt huvud. Tur man hade hjälm.

Tips för att undvika det?

1: Cykla inte en mil (nästan) med feber, man har inte full ork att rida då ;)
2: Rid inte en stegrande häst barbacka, som man bara ridit nån vecka, med feber. Då åker man av
3: Rid inte en stegrande häst med sadel med feber. Då åker man också av:D
 
Sv: Dela med er av era värsta HÄST/RYTTARE-upplevelser!

Jag hade en foderponny en gång för många år sen. När jag och min kompis en dag ridit våra hästar tänkte vi att vi kunde rida av dem lite i en hage barbacka :grin: Allt gick jättebra tills jag liksom i slow motion glider av på sidan av hästen och slår huvudet i en sten. När jag sen reste mig upp hörde jag inget annat än brus i öronen varpå jag tydligen (!) sa till min kompis att det kändes som jag var i en TV mitt i myrornas krig. Efter en stund kom hörsel tillbaka men då kom istället illamåendet, haha :angel: Jag har lite vanliga härliga avramlingar med.
:bump:
 
Sv: Dela med er av era värsta HÄST/RYTTARE-upplevelser!

När jag var 13 red jag lektion på ridskolan och krockade med en annan häst. Eller, den skenade och sprang rakt in i sidan på hästen jag red medan vi galopperade så jag flög all världens väg. Pang. Landade rakt på huvudet och blev medvetslös. Vaknade upp några minuter senare och kände inte armar eller ben. Ambulanssjuksköterskorna var helt säker på att jag brutit nacken. Blåljus in till akuten. Klarade mig dock undan med "bara" ordentlig hjärnskakning + hjärnblödning som läkte ut av sig själv. (Minns dock ingenting från den dagen + natten, så det är en lucka på 24 timmar som alltid kommer vara svart för mig :p)

Ett år senare blev jag avkastad av en häst och ville inte sitta upp igen. Bytte häst med tjejen jag red ut med och efter några minuter frågade jag vad som hade hänt. Jaha, in till akuten igen och ny hjärnskakning. (Även där är det noll minnen från dagen innan och natten. Ytterligare 24 timmar borta ;).) Det första jag sa när jag vaknade upp på sjukhuset dagen efter var "fan har jag ramlat av IGEN och hamnat här", haha.

Jag har tack och lov varit förskonad från benbrott och kotskador som många ryttare verkar drabbas av :eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Dela med er av era värsta HÄST/RYTTARE-upplevelser!

Värsta upplevelsen var för ett par år sedan när jag red på ridskolan fortfarande. Vi skulle rida ut och blev tilldelad den nya hästen som kommit under sommaren. Märkte redan från början att han var hetsig. Försökte sticka ett par gånger och när vi skulle galoppera fick jag en flygresa som hette duga. Landade på rygg och nacke. Gjorde även illa handled och knä. Blev akuten med avslitna ryggmuskler och stukad handled. Ingen kollade upp min nacke som jag nu flera år efter har ont i och domningar i ben pga nerverna. Hade tur i oturen då jag landade brevid en stor sten och inte på den.
Lärdom efter detta, alltid säkerhetsväst när man rider ut och absolut på en häst man inte känner. :eek:
 
Sv: Dela med er av era värsta HÄST/RYTTARE-upplevelser!

KL*

Gick omkull med min B-ponny när jag var 12 år. Hon halkade på en isfläck som inte syntes under snön i mörkret. Jag hamnade med mitt vänster ben under henne, vilket resulterade i en mosad fot full av lösa benbitar och sprickor.
Kände knappt hur ont det gjorde, då ponnyn inte kom upp först.
Så fram till henne, fick upp henne på benen och kollade om hon var skadad. Hittade inget så jag ställde henne vid en bänk och hoppade upp igen. Hade ju lite ont i foten men tänkte väl mest att de släpper nog snart. :o
Till slut fick jag rida upp till huset och ropa på mamma som fck komma ut o hjälpa mig av. Envis som man är, vägrade jag dock åka till akuten innan ponnyn hade blivit ordentligt kollad och omskött. ;)
Blev gips i 7 veckor och ridförbud i typ 12 veckor. Men så länge kunde man ju inte hålla sig borta, så jag red i smyg, barbacka och med gipsat ben. :angel: :o
 
Sv: Dela med er av era värsta HÄST/RYTTARE-upplevelser!

Hej!

Jag antar att min tur i diket i vintras räknas hit- både jag och min kompis som var med får fortfarande ångest av att tänka på det..

Vi var ute och red i snön (vi hade massor med snö) och red en väg vi har ridit förut, där vi vet att det finns ett dike. Kompisen red sin jättehäst (175 cm högställt halvblod) och jag barbacka på 155 cm arab. Eftersom snön var så djur tänkte vi att vi redan gick i diket och bytte sida på vägen så vi skulle gå där det var mindre snö.. Det var bara det är DÄR var diket. Hennes häst sjönk ner djupt, men behöll lugnet. Min stackare hade snö upp till magen och lite till, fick totalpanik och började bocka som en tok. Till historien hör att min häst är något av det rundaste jag varit med om och jag har varit på väg av ett par gånger när vi vänt- finns ingenting att "fastna på"..

Iallafall så hoppar hästen som ett skållat troll och jag sitter på och inser relativt snabbt att åker jag i backen hamnar jag under dessa sprattlande hovar i snö som är säkert 1 m djup- dvs jag kommer bli totalmos!! Jag kastar mej på manen och försöker samtidigt styra upp ur diket. Efter några sekunder- som känns som flera timmar- får jag upp häst ur diket där hon bockar några gånger till och sen står och skakar- jag är minst lika darrig själv..

Efter det vände vi och red en stig vi kunde hem.. Detta är nog det närmaste jag varit döden och ändå klarade jag mej undan med lite träningsvärk..

/Lavinia, som gjort flera vurpor och flygturer, men detta var nog faktiskt det värsta.
 
Sv: Dela med er av era värsta HÄST/RYTTARE-upplevelser!

Hmm, har varit med om en hel del.

Men kan berätta den första och enda gången (hitintills) som jag trillat av min egen häst.

För ett och ett halvt år sedan..
Vi hoppade, jag kom i obalans i sadeln efter ett litet glädjeskutt han gjorde, stod i ena stigbygeln bara, höll mig kvar i sadeln. Tänkte "bättre jag hoppar av nu innan jag flyger åt helvete".. Vilket jag gjorde, kastade mig bakåt, landar stående sen sätter mig på huk, i farten då från en hög häst. Vilket slutar med att jag bryter båda benen. På vänster ben bröt jag skenbenet och en del krossades under knäskålen, på höger ben krossades fotleden..

Nu i efterhand tänker jag "varför höll jag mig inte kvar och tog ner hästen i skritt?".. Men det är också lätt att vara efterklok ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dela med er av era värsta HÄST/RYTTARE-upplevelser!

Åh, mycket läskigt har man varit med om!

Bland annat så skulle jag och en vän prova att rida ut en liten sväng, jag på min häst och hon på en häst som just var inriden. Allt hade gått mycket bra under inridningen, så vi tänkte att det skulle väl inte vara några problem att skritta ut lite, dessutom på en för hästen välkänd väg. Väl ute börjar hon stanna och resa sig lite smått ibland, men vi tänker att vi fortsätter tills hon går snällt så vänder vi sen. I en nedförsbacke ställer hästen sig plötsligt rakt upp och slår runt, så min vän hamnar under hästen med en stor sten inunder sig:crazy:.

Jag hoppar snabbt av och fångar hästen samtidigt som jag försöker säga åt min vän att ligga kvar (hon försökte resa sig, men utan lycka och var alldeles askgrå i ansiktet) Jag står där med bägge hästarna i handen, beordrar min vän ideligen att ligga kvar då jag var livrädd för att hon skadat nacke/rygg, samtidigt som jag försöker fiska upp telefonen för att ringa efter hjälp. Då börjar hennes häst stegra mot mig och är så farligt nära med frambenen att jag till slut blir tvungen att släppa henne, varpå hon börjar springa hemåt. Jag tänkte bara att det inte kommer att sluta bra, då vi dels befinner oss på en sandväg där travtränarna kör sina hästar i ett rasande tempo så de kommer säkert krocka om hon möter dem, och dels för att man måste korsa en trafikerad väg för att komma till stallet.

Jag ringer febrilt till stallägaren som befinner sig långt ute på gården utan mobil, så att hans son måste gå och hämta honom. Den andra ryttaren lyckas iaf sätta sig upp, trots mina förmaningar, och jag frågar om jag ska ringa efter ambulans, men det ville hon inte alls. Efter en stund ser jag dock stallägaren komma gåendes med den lösa hästen över backkrönet. Han hade mött henne på vägen med bilen och lyckats hoppa ut och fånga henne.

Medan jag stått där och väntat hade det kommit en ung kille i bil från andra hållet, så vi ber honom ta med den skadade ryttaren i bilen ner till stallet, där stallägarens fru, som passande nog arbetar som akutsjuksköterska och just var på väg in till jobbet, väntade.
Som tur var slutade historien väl får både häst och ryttare. Ryttaren var visserligen rejält blåslagen och fick en mindre hjärnskakning, men inget brutet, och hästen hade bara fått ett litet skrubbsår på ena benet. Hon blev en fin ridhäst till slut också!

Det var verkligen en läskig händelse, men jag kan skratta lite åt min egen häst såhär i efterhand. Under tiden allt det här utspelade sig, och den andra hästen stod och stegrade bara någon meter ifrån mig och min häst, så stod han lugn som en filbunke och käkade löv från träden:angel:.




En annan händelse var när jag och en kompis red ut på våra medryttarhästar. Jag red barbacka för hästen hade ingen passande sadel för tillfället, men han var ju så otroligt snäll så jag var inte så orolig. Vi travade på en liten grusväg och så skulle vi passera ett par hus, varav det ena hade en sån där stor studsmatta i trädgården med ett gäng ungar som hoppade på den. Jag saktade av innan vi kom fram för jag märkte att hästen tyckte att det var lite läskigt. Jag bad barnen lite försiktigt att sluta hoppa, men då var det för sent. Min häst hade sett nog av det där stora, blåa monstret och skulle bara därifrån.

Han kastade sig åt sidan så att jag hamnade på sned och klängde för allt jag var värd i hans man och hals. Hästen sätter av i galopp och gör några krumsprång så att jag till sist tappar balansen och dråsar i grusvägen. Fan, tänkte jag, även den här vägen slutade ju med att man kom upp på en trafikerad väg, så jag ser bara för mitt inre hur han blir påkörd. Som tur var hade jag ju min kompis och hennes häst en bit framför mig, så hon hinner fånga hästen innan han kommer upp på vägen. När jag tittar upp ifrån gruset ser jag att jag fortfarande krampaktigt håller i en stor tofs av hästens man:p. Jag kände då att det gjorde väldigt ont i handlederna, men upptäckte inte förrän senare att den ena handleden även hade en väldigt konstig vinkel:angel:... Däremot tänkte jag på hur ont det skulle göra att få ut allt grus ur skrapsåren på handflatorna och att mina handskar hade gått sönder..

Jag går fram till min kompis, och just då kommer mamman till barnen på studsmattan utspringades och frågade hur det gick och om jag ville ha hjälp upp igen. "Nää tack" svarar jag "jag går hem". Väl hemma i stallet fick jag med stor möda upp boxdörren (så fort jag spände handlederna ilade det av smärta), men när jag skulle börja fippla upp spännena på tränset gick det inte längre. Jag bad en annan kvinna i stallet att komma in och hjälpa mig, men så fort hon kom in i boxen och fick syn på min handled skrek hon till och beordrade mig genast att gå ut och sätta mig, för jag måste till sjukhus! Först då tittade jag ordentligt på handleden och jo, den var faktiskt lite sned:p. De hjälper mig att ta fram telefonen så att jag kan ringa mina föräldrar så att de kan ta mig till akuten.

Lustigt nog så var jag mest ledsen just då över att jag inte hunnit mocka och fixa mat åt hästen, så att hästägaren nu skulle behöva åka till stallet och göra det. När hon fick höra det av de andra senare, blev hon nästan arg på mig för att jag var så ordentlig, och så kom hon med massor av choklad och tidningar:love: och var jätteledsen för att jag skadat mig.

Efter ett antal timmar på akuten kunde de till sist konstatera att jag fått en spricka i den vänstra handleden och brutit ett stort ben i den högra handleden samt några mindre ben i själva handen. Veckorna som följde behövde jag hjälp med allt; jag blev matad, påklädd, duschad - ja allt! Det var lite jobbigt måste jag säga..

Det är dock den enda gången som jag faktiskt brutit något under alla mina avsittningar! Jag blev inte särskilt rädd för att rida efteråt heller, jo det dröjde nog nåt år innan jag red barbacka på riktigt igen, men redan ett par veckor efter olyckan krävde jag att bli uppslängd på hästryggen igen och de ledde runt mig på ridbanan, lyckligast i världen och med den gipsade armen i högläge:D. Av någon konstig anledning så var jag däremot jätterädd för att cykla en lång tid efteråt, jag tyckte hela tiden att jag var på väg att ramla och var tvungen att stanna när en bil passerade mig. Mycket märkligt!



Sedan har jag gjort några ordentliga omkullridningar också, den läskigaste av dem var när jag var ute och red min andra medryttarhäst. Det var vinter och mörkt, men vi hade en plogad bana runt gården där vi kunde rida. Jag kom travandes lite smått när hästen plötsligt halkar och går omkull, så att vi glider på sidan, med mitt ena ben under hästen. Jag tappade som tur var stigbyglarna så att jag kan ligga kvar på marken när hästen reser sig upp och springer iväg en bit. Men gentleman som han är stannar han och väntar på att jag ska komma på fötter och kan halta in med honom i stallet. Hästen klarade sig oskadd, men jag fick ett helt blått underben och en rejält stukad tumme.

Har fler läskigheter på lager, men nu börjar inlägget bli så långt så det är väl ingen som orkar läsa det här ens:p.
 
Sv: Dela med er av era värsta HÄST/RYTTARE-upplevelser!

Det värsta jag har sett: Min kompis red ett 4:årigt sto. Lite stoig och mycket unghästbus = gillade att stå på bakbenen. En dag gick hon över... Landade hlvt på min kompis som såklart inte hade någon säkerhetsväst... det resulterade i en lårkaka, bruten näsa och spräckta revben, men framför allt så lev hon väldigt rädd efter det. Så ANVÄND SÄKERHETSVÄST och rid inte på "osäkra" hästar. Efter det ser jag rött när jag ser folk so lär sina hästar stegra på kommando...

Det värsta jag varit med om: Skulle hoppa min 4:åring. Hon stannar på ett hinder, jag hamnar på halsen, efter ngn sekund bestämmer hon sig för att hoppa iaf, jag gör en elegant kullerbytta över huvudet på henne ich IDIOT som jag är så släpper jag inte tygeln! Det resulterar att hon ju "sitter fast" och trampar mig på låret. Inte så skönt om man säger så.
där blir mina tips: Hoppa inte :D och släpp tygeln när du ramlar av!

/Med reservation för x antal stavfel...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp