Dela manen

Sv: Dela manen

Förstår inte varöfr det är så viktigt att ha delad man???

Min isläninng har all man på vänster sida och kan ha lite delad längst upp vid öronen.
Det är väl inge fel med de tycker iallafall jag

Men om man nu vill dela så blöt ned manen dela och fläta hårt och spraya med vanlig hårspray på mittenbenan och på flätorna!
Låt detta sitta i 1 vecka och ta ut slätorna nu är manen delad:D för att bibehålla detta så fläta på detta vis några gånger månaden fast över natten då bara

är det inte också för att balansen ska bli perfekt för hästen i de olika gångarterna? att det ska väga lika mycket på båda sidor. eller det kanske var det du menade?

Detta tror inte jag.. moder jord har skapat denna häst så här och då är den också skapad för att ha mera vikt på den maniga sidan..

Då skulle ju låmnghåriga människor behöva lägga över halva håret framför ögonen så inte all vikt ligger bakåt.
Men jag har då aldirg hört talas om en långhårig människa klagat övr bakvikt på sitt hår..
Jag är en av de som har TJOCKT långt hår och jag har då inga men/besvär av att ha mer vikt bakåt:D

Min islänning har tkock man men för att vara islänning har hon inte tjock elle rlång den är oerhört rak och folk tror jag klipper den:(
Men nä aldrig haft en sax i hennes man den är bara.. kort och rak=)

Kolla på denna bild där ser amn bra hur rak den är!

24821564.jpg
[/url][/IMG]

Fast moder jord har väl inte heller bestämt att hästen ska gå spikrakt och i perfekt balans på en tävlingsbana heller?
en häst med lång och tung man kan säkert behöva dela den.
Din och min häst behöver nog inte det, med lagom korta och lite fluffiga manar som de har (Tycker mig sett det på bilderna på Jorunn iaf!)
En riktigt lång och tjock islandsman kan däremot väga så pass mycket att det blir "för mkt" vikt på ena sidan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 536
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI