Dela häst med sin syster?

Zoo

Trådstartare
Vet inte om denna tråd ligger rätt, men då kan väl någon vänlig själv flytta den?

Min fråga lyder som rubriken säger.
Min mamma har köpt en unghäst på 4 år som från början var meningen att jag skulle ha. Men utav någon anledning så fick hon för sig att jag inte skulle klara av en unghäst helt själv för det är så mycket jobb och kan vara skönt, utan då var jag tvungen att dela på hästen med min 4 år äldre syster (20) annars skulle det inte bli något hästköp. Givetvis gick jag med på detta men jag visste redan hur det skulle bli.

Problemet är att vi är helt olika personer, självklart har det sina fördelar, jag är lite mer noggrann och min syster är lite mer slarvig. I ridningen är det värre, eftersom att jag vill att det ska bli en bra tävlingshäst så tycker jag att vi ska lägga upp ridningen på samma sätt så det blir rätt träning för hästen. Mne när jag säger detta får jag piken "Jag rider som jag vill och på det sättet jag tycker fungerar bra" Självklart tänker jag inte ändra på hennes ridsätt. Det jag tycker är jobbig är om vi ställer olika kran på hästen när vi rider så han blir "förvirrad".

Någon som har något tips om hur man ska göra när man delar på en häst?! Eller är det lika bra att jag ger upp hästarna och lämnar över den till min "jobbiga" stora syster som tycker att hon har rätt? HJÄLP!!!
 
Sv: Dela häst med sin syster?

Jag har delat häst med min syster i flera år nu och känner igen mig i det du skriver. Vi har blivit osams otroligt många gånger om ridningen speciellt, och jag har flera gånger funderat på att ge upp hästen bara för jag inte orkade bråka mer. Men ju äldre vi blev,så har det funkat bättre faktist :)
Vi har inte samma ridsätt,inte alls nästan. Men ingen av våra hästar har tagit skada av att ridas på olika sätt :)
Så försök ta ett steg tillbaka,jag vet att det är otroligt svårt,men det kommer bli bättre för dig och din glädje inom ridningen :)
 
Sv: Dela häst med sin syster?

Jag tror inte att hästen har ont av olika ridsätt/ridstilar. De behöver du inte vara orolig för. men jag skulle ändå inte kunna dela med min syster, vill hellre ha en bra relation med syrran. inte värt att bli osams över en häst. syrran vill jag ha som stöd hela livet... men jag tror också att det blir lättare med åren.
 
Sv: Dela häst med sin syster?

Släpp det!

Hästen klarar av er båda. Så länge ni inte flårider så räcker hästen åt er båda både till morgon middag och kväll.

Rätt träning för en unghäst är ju varierat, på det här sättet så blir det än mer varierat och mer. Se det positiva!

Ptr
 
Sv: Dela häst med sin syster?

Min syster och jag delar häst och har så gjort i ett par år nu. För oss fungerar det alldeles utmärkt då vi har samma synsätt.
Hästen är en tävlingshäst och det är min syster som är den som tävlar "seriöst". Själv har jag inte kommit igång med något tävlande ännu i egentlig mening. Förhoppningsvis ska det bli ett par tävlingar i år. :)

Ingen av oss har tid eller lust att ha häst på heltid så det här fungerar perfekt för oss. Vi har hästen en vecka i taget och får den ena förhinder så brukar den andra kunna hoppa in. Båda har hästens bästa för ögonen. Vi har, peppar peppar, inte blivit ovänner en enda gång över hästen eller ridningen.
Min syster har mycket mer erfarenhet än mig, så jag lyssnar mer än gärna på vad hon har att säga då jag själv vill utvecklas. Jag känner inget behov av att hävda mig eller köra "mitt race". Däremot är jag otroligt lyckligt lottad som har en syster som kan hjälpa mig i min egen ridning och när hon haft hästen en vecka så brukar jag känna att det händer grejor.
Vi är ganska olika egentligen. Min syster rider för att tävla. Hon är ingen "hästtjej" i den bemärkelsen så tillvida att hon inte står och borstar i timmar eller "gullar" med hästen. Hon ger den vad den behöver och hon tränar hårt. Hon gillar inte att rida ut. Och det är här jag kommer in i bilden. Jag gillar att pyssla, rida ut och bara "vara" med hästen så efter en ganska tuff vecka med min syster så får den en lugn och skön vecka med mig så den hinner återhämta sig. Än så länge har vi inte haft ett enda problem med skador eller dylikt på de år vi haft den. (Ta i trä!)

När det gäller att dela tror jag bara det finns 2 vägar att gå. Vill man inte samma sak, så måste man blunda för vad den andra gör och göra på sitt sätt ändå (viss hänsyn måste naturligtvis tas till hur hårt den gått med den andra personen så den inte slits ut) eller så är man på samma våglängd och försöker jobba mot samma mål.

Jag inser att jag är otroligt lyckligt lottad när jag hör andra som delar. Min syster och jag skulle dessutom aldrig låta en häst komma emellan oss och vi båda är extremt noga med att hästen ska ha det bra och för att den ska ha det så måste vi kunna samarbeta.
 
Sv: Dela häst med sin syster?

Jag delar också häst med min syster. Det funkar faktist bra. Hon gör det som jag tycker är ganska tråkigt (läs svårt...:D) dvs utbilda och jag rider ut och fungerar mest som hästskötare, haha... (jag tänkte börja rida igen när min häst har blivit en läromästare :p)

Men i ditt fall så förstår jag att det känns svårt men försök att bortse ifrån det och se nyttan i att ni kan hjälpas åt :)
 
Sv: Dela häst med sin syster?

Var i ungefär samma sits som du för ett par år sedan.
Enda skillnaden var att den hästen ar äldre och jag hade utbildat den från 3,5 år till dåvarande 6 år.

Jag skulle dela den med min lillasyster.

Jag visste redan då med mig att jag inte skulle gå ihop med min 4 år yngre syster utan att vi skulle halvt slå ihjäl varandra över hästen, jag visste dessutom att jag inte hade en chans att få ha hästen själv, därför lade jag ner, helt.

Lillasystern fick ta hästen och jag blev utan, jag visste att jag bara skulle få mer huvudbry att försöka dela än att bara strunta i de. (Självklart är det inte att bara strunta i de, jag hade ju ändå utbildat och tränat hästen i ett par år. Därför så passade jag på att åka en bra bit från familjen och jobbade 10 mil hemifrån)...

Nu, ett par år senare har lillasyster fortfarande kvar hästen och hon tränar och tävlar för fullt. Jag har köpt mig min egen häst som jag själv betalar och rår över. Nu står vi i samma stall och åker på tävlingar tillsammans utan problem, hade vi delat hästen, hade vi nog varit livslånga ovänner vid detta lag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 373
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp