Sv: Del VI hur går det för era 06r?
Jag köpte i januari ett Thule Excellent släp -10, med sadelkammare, kamerea och de flesta bekvämligheterna. Stor och rymlig and I löve it!
Totalvikt 2600kg, tjänstevikt 960kg, de Ni..hehe. Tog mitt BE nu i september så jag tackar alla snälla poliser som hållit sig undan för mig fram tills dess, så kortet fick vara i behåll.
Ska berätta en liten histora för Er vänner som kör runt med hästtransport och hur viktigt det är att ha koll på vikterna. När jag tog mitt BE-kort berättade läraren om sin vän som skulle använda sin transport till att flytta möbler. Hon kör den olastad, väger då tjänstevikt 860kg, men har en totalvikt på 2000kg tror jag det var. En bil som man med B-kort får dra 1350kg. Hon har (hade) endast B-kort.
Kör i lugnan ro för att åka till stället där möblerna fanns. På vägen är det poliskontroll och hon blir inkallad, hon tänkte för sig själv, "De e lugnt jag har ju tomt släp". Polisen knappade på datorn och kollade lite. Kommer fram till henne och säger att hon kör olagligt. "Nähä du", sa hon, "släpet är ju tomt"... "Ja" sa polismannen, "men med ditt körkort får du endast dra 860kg och mellanskillnaden till 1350kg som bilen får".
Boten slutade på i runda slängar ca 35 000kr, men de förhandlade i efterhand så hon fick lämna körkortet tre månader och dryga 15 000kr i böter.
Man räknar 8kr från första kilot i övervikt, alltså 8+16+24+32 etc.
Han kollade lite snabbt med oss andra då han visste att vi körde olagligt. Jag då med mitt släp med totalvikt på 2600kg, bil som med B-kort från dra 1400kg. Skulle jag bli stannad och de skulle vara ilskna skulle boten bli ca 64000kr. My god, jag hade dött på plats om de hade sträckt fram en sådan till mig...
Vill med detta långa och kanske ointressanta inlägg be Er att ta körkortet, det är inte särskilt svårt och mycket billigare än att chansa...