Deklarationen 2014

Sv: Deklarationen 2014

*KL*

Skatteverkets hemsida går knappt på min dator ;)
Nån som vet reglerna kring avdrag för dubbelt boende?

Om jag i januari flyttade in till sambon men stod kvar på min lägenhet kan jag utnyttja det avdraget fram tills jag adressändrade?

Har du flyttat pga av arbete och att det är ett avstånd på minst 50 km mellan bostadsort och arbetsort så kan du yrka avdrag för dubbel bosättning.

*KL*

Någon som vet hur det funkar det där med hur man ska fördela ränteutgifterna på varandra? Vet att en del anger att det bara är den ena (om man är t ex sambo) som betalat räntorna för huset för det är bättre rent skattetekniskt. Är det om den ena har sämre inkomst som det lönar sig eller hur fungerar det där?

Är det endast om man flyttat pga arbete? Gubben har ju flyttat pga ja vad kallas det, arbetsmarknads politisk åtgärd? El vad nu arbetsförmedlingen kallar det. Han bor på annan ort för att det program han deltar i är förlagt där..det är 10 mil härifrån så allt blev ju genast mycket dyrare..

kl
ca 200 kr restskatt :meh: Men, ska räkna ut avdrag för resor till och från jobbet, så förhoppningsvis blir det några kr plus i slutändan ändå :p

kl

Oj, 6000:- tillbaka :o
Kanske kan bli lite nöje (semester) utav det, men mest troligt hamnar det i bufferten inför framtiden.

KL

Någon som kan hjälpa mig..? :crazy:
När jag loggar in så står det att jag har bilagor att lämna in.
Klickar på länken och det står att jag har en Enskild Näringsverksamhet.

Jag står som 50% ägare på en jordbruksfastighet.
Är det den som det syftas på?
Har nämligen ingen annan verksamhet förutom att jag sitter i ett par styrelser men det ska väl inte ha med det att göra..

KL

Någon som kan hjälpa mig..? :crazy:
När jag loggar in så står det att jag har bilagor att lämna in.
Klickar på länken och det står att jag har en Enskild Näringsverksamhet.

Jag står som 50% ägare på en jordbruksfastighet.
Är det den som det syftas på?
Har nämligen ingen annan verksamhet förutom att jag sitter i ett par styrelser men det ska väl inte ha med det att göra..

Japp. Har du en jordbruksfastighet räknas du som företagare per definition. Du ska lämna in en bilaga. (N1?)

/tanten - fd hemmansägare

kl

Har en fråga om reseavdrag vs barn...jag har en sjuttonårig dotter som har ett jobb som innebär att hon jobbar typ helger. Vi bor på landet utan kollektivtrafik, vilket innebär att jag måste skjutsa. Kan jag dra av hennes resor till och från hennes jobb? Hon har ju inte eget körkort liksom, hon kan väl inte dra av för resor...och är inte myndig heller ju...hur funkar det då?

Kl.

Jag får tillbaka. Vanligtvis brukar jag få runt 6-7 tusen tillbaka, men i år fick jag kolla 4 gånger innan jag fattade att jag får tillbaka 18 000. :D

*kl*

Hade ingen koll på hur mycket jag skulle få tillbaks så det var en trevlig överraskning att se hur mycket det blir :)

Tack.
Misstänkte starkt att det var så.
Under 2013 har jag ägt gården i hela 11 dagar..! :D

Jag var livrädd att jag skulle få betala då min nuvarande lön ligger en skattetabell för lite på skatten, men tydligen får jag tillbaka lite (bättre än inget). Ska se om jag kan bli höjd en skattetabell till nästa år. Mycket roligare att få tillbaka pengar än att behöva betala. :P

Kl

Brukar få 6000 men fick i år 12500. Fin överraskning :)

kl

Får tillbaka 20000. Är student och kommer bara sommarjobba vid behov(arbetsgivarens behov alltså ;)) så pengarna kommer vid ett bra tillfälle.

KL

så mycket pengar ni får tillbaka!

jag får 1700 men det är ju bättre än kvarskatt i alla fall. Räcker nätt och jämnt till en köksfläkt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
30 029
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
835
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 176
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 017
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama