Deklarationen 2014

Sv: Deklarationen 2014

*kl*

Får tillbaka ca 22.000:- Oh happy day!

Har även räknat ut körersättning, så ev får jag 6.000:- till:). Vet inte hur det funkar riktigt bara, så det kanske blir avslag. Är ock skriven två mil utanför arbetets adress (och bor således två mil därifrån också), så jag hoppas att det inte är några problem.

Senast ändrad:

*kl*
Nu lyckades jag logga in och såg att jag får tillbaka nån tusenlapp.
Men varför står det att jag ska betala kyrkoavgift (har gått ur)? Hur räknar dom på det? Får man betala för hela det året man gick ur i fast man gjorde det precis i början?

Ja, du betalar för hela det året du gick ur kyrkan. (om man gjorde det innan 1 november, annars är man med även hela året efter också)

Samma för mig, skulle få tillbaka 1300 eller något, och det är bättre än att betala. Ska se om jag kan byta tabell till nästa år eller att de betalar in lite extra skatt. Det är pengar man aldrig saknar, men är så glad att få tillbaka dom senare. :P

Du får skilja på tjänst och kapital (vet dock inte vad för inkomst du syftade till).

Kapitalförluster kvittas mot kapitalinkomster.
Räntefördelar man så kan det vara för att den som har fått hela ränteförlusten inte kan kvitta mot något i kapital exempelvis och då kanske den andra parten har kapitalinkomst som kan kvittas.

Senast ändrad:

Är det endast om man flyttat pga arbete? Gubben har ju flyttat pga ja vad kallas det, arbetsmarknads politisk åtgärd? El vad nu arbetsförmedlingen kallar det. Han bor på annan ort för att det program han deltar i är förlagt där..det är 10 mil härifrån så allt blev ju genast mycket dyrare..

Jag är tveksam till om det är avdragsgillt, måste få återkomma när jag är tillbaks på kontoret.

Avdraget är ju knutet till tjänst, dvs man får avdrag för den skatt man betalar i tjänst. Men som sagt jag är inte helt säker.

kl

Har en fråga om reseavdrag vs barn...jag har en sjuttonårig dotter som har ett jobb som innebär att hon jobbar typ helger. Vi bor på landet utan kollektivtrafik, vilket innebär att jag måste skjutsa. Kan jag dra av hennes resor till och från hennes jobb? Hon har ju inte eget körkort liksom, hon kan väl inte dra av för resor...och är inte myndig heller ju...hur funkar det då?

Nej du kan inte dra av för hennes resor. Hon kan dra av för resor men får dra av för vad det hade kostat henne att åka kollektivt.

Såg att du inte hade tillgång till kollektivt dock :/

Senast ändrad:

kl

Happy happy här med :) 14k tillbaka, och det var innan jag gjorde det feta avdraget för resorna (pendlar 11 mil per arbetsdag). Har jag räknat rätt blir det 26k till midsommar :love:!

Fett!

Jag deklarerade precis (tackar buke för att jag blir påmind och således deklarerar tidigt varje år!) och kommer att få ca 13 papp tillbaka! :banana:

Jag har fått restskatt på 5000 kr :(

Det är första gången jag deklarerar så jag har lite dålig koll.
Jag har två olika inkomstkällor, en arbetsgivare 50% och Försäkringskassan(sjukskriven) 50%

men hur ser jag i deklarationen var och hur mycket underskottet är hos dom båda två? Jag hittar sidan där det står hur mycket skatt var och en har betalat in, men jag hittar ingenstans hur mycket dom BORDE ha betalat in?

Jag vill veta, så att jag kan säga till denne att dra mer skatt från och med nu så jag slipper restskatt nästa år igen.

Sen undrar jag över ränta på restskatten? Stämmer det att eftersom summan är så låg så slipper jag ränta fram till en viss period? Eller har räntan redan börjat ticka?

Någon som är kunnig och har lust att hjälpa? :)

Senast ändrad:

Problemet som kan uppstå när man har fler inkomstkällor är att både arbetsgivaren och försäkringskassan (i ditt fall) har betalat in skatt som om dom vore dom enda utbetalarna av lön/ersättning till dig.

Hänger du med på hur jag menar?

Jo jag förstår.. så då är det bara att be båda två dra mer skatt. Svårt dock att veta med hur mycket ? man kan räkna ut det på något sätt

Utan att ha sett eller räknat på just din skatt för dina inkomster, så rent generellt ska den utbetalare som betalar den högsta inkomsten (huvudutbetalaren) göra skatteavdrag enligt skattetabell, medan de andra utbetalarna ska göra avdrag med 30 procent.

Du kan även begära ändrad beräkning av preliminär A-skatt hos Skatteverket.

Utan att ha sett eller räknat på just din skatt för dina inkomster, så rent generellt ska den utbetalare som betalar den högsta inkomsten (huvudutbetalaren) göra skatteavdrag enligt skattetabell, medan de andra utbetalarna ska göra avdrag med 30 procent.

Du kan även begära ändrad beräkning av preliminär A-skatt hos Skatteverket.

jag får störta inkomsten från arbetet.

så här står det på FK sidan.

Huvudinkomst, sidoinkomst och engångsbelopp
Får du din huvudsakliga inkomst från Försäkringskassan drar vi skatt enligt skattetabell. Får du din huvudinkomst från någon annan – till exempel en arbetsgivare – räknas det vi betalar ut som sidoinkomst och vi drar då 30 procent i skatt. Samma sak gäller när du får en ersättning som inte betalas ut regelbundet – ett så kallat engångsbelopp, då drar vi 30 procent i skatt.

Alltså drar dom redan 30 % i skatt?

Ang. Ändrad A skatt (jämkning) så står det så här :

Ett beslut om ändrad beräkning av skatt, jämkning, innebär att arbetsgivaren ska göra ett lägre eller högre avdrag för skatt än vad som framgår av skattetabellen.

För att det preliminära skatteavdraget enligt skattetabell ska stämma med den slutliga skatten krävs att:

* inkomsten är lika stor hela året
* du inte får lön/utbetalningar från två eller flera arbetsgivare/utbetalare *samtidigt
*du inte har några avdrag utöver grundavdrag.

Det går då alltså inte för mig att få jämkning eftersom jag har 2 stycken utbetalare?

Alltså det sista du citerar är ju exakt det som hänt dig och har inget med jämkningen i sig att göra.

Dina utbetalare har dragit enligt tabell för den inkomst/ersättning du haft hos dessa, men du tjänar ju mer än det du får ut från bara ena utbetalaren, alltså drar man från "fel" skattetabell pga brist i informationen.

Därför stämmer inte det preliminära skatteavdraget enligt tabell för dig.

Senast ändrad:

Nej du kan inte dra av för hennes resor. Hon kan dra av för resor men får dra av för vad det hade kostat henne att åka kollektivt.

Såg att du inte hade tillgång till kollektivt dock :/

Tack för svar ändå! Jag gissar att du är typ skattejurist eller?
Ja det är ju det som är haken, enda sättet för henne att resa är ju genom att få skjuts av mig. Vi kan ju inte uppskatta kollektivtrafikkostnad ens eftersom det inte går sån här. Det måste ju bli bil, och hon är inte 18. Men inkomst nog för att betala skatt.

Alltså det sista du citerar är ju exakt det som hänt dig och har inget med jämkningen i sig att göra.

Dina utbetalare har dragit enligt tabell för den inkomst/ersättning du haft hos dessa, men du tjänar ju mer än det du får ut från bara ena utbetalaren, alltså drar man från "fel" skattetabell pga brist i informationen.

Därför stämmer inte det preliminära skatteavdraget enligt tabell för dig.

ja du har rätt jag läste helt fel. DÅ kan jag alltså begära jämkning.. men innebär det att jag kommer gå exakt +-0 på deklarationen? Det vore ju skoj om man kunde få tillbaka lite nästa år, även om det ju så klart innebär att man betalat lite för mycket i skatt varje månad.

Får tillbaka drygt 9 000. CSN ska ha ca 10 000 så det blir ju bra :)
Där sa du något.
Csn vill ha 13000 av mig i år (3000 betalt hittills) och eftersom jag inte har tagit examen eller fått jobb än kan jag ju lägga återbäringen på dom...
Jaja, pengar som pengar, hellre de här (som jag aldrig märkt av att jag har) än att behöva ta ännu mer från sparkontot. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
30 029
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
835
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 173
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 017
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama