Deklarationen 2014

Sv: Deklarationen 2014

Japp.

Förra året betalade de tom ut pengarna men sen fick jag betala tillbaka, det var lite surt...!

Mitt ärende är avslutat hos KFM så länge jag följer betalningsplanen (eller börjar tjäna MÄNGDER med pengar så någon begär en ny utredning).

Får tillbaka drygt 7700. Lite förvånande då jag nästan alltid brukar ligga på +3-4000, men har tydligen tjänat bättre i år än tidigare år. Välkommet plus på kontot iaf :).

Jag får också tillbaka, trodde jag skulle få betala in eftersom jag varit sjukskriven hela året och fått ersättning ifrån olika håll. Men det blir ett litet tillskott på 11500:- som jag inte räknat med. :)

Lånar knapp!

Jag får tillbaka på skatten :)

Istället för att starta en ny tråd tänkte jag fråga här istället (Ska ringa skatteverket också, men nu har de nog något högt tryck på sin kundtjänst ;)).

Jag gjorde praktik i våras samtidigt som jag studerade. Jag studerade alltså samtidigt som jag gjorde praktik utöver skolan. Praktiken är inte någon skolkurs utan något jag gjorde för att förbättra min ställning på arbetsmarknaden. Eftersom praktiken låg i en annan stad fick jag flytta dit under vårterminen.

Jag vet att man kan få skatteavdrag om man får nytt arbete som kräver att man veckopendlar och liknande eller måste på tillfälligt på annan ort, men vet inte om detta gäller praktik som man gjort utanför arbetsförmedlingen och skolan? Det var ju något jag gjorde för att få mer erfarenhet och öka möjligheterna till jobb. Kan jag få avdrag för dubbelt boende och möjligen hemresor?

Det finns såklart "bevis" på min praktik och dubbla boende i form av praktikintyg och hyreskontrakt :)

*kl*
Jag kommer inte in alls på den :rage: sidan. "Just nu är det full". Jag borde få tillbaka men har inte koll på hur mycket.

Jag får tillbaka drygt 2000 kr och då ska jag lägga på lite resor på det (men det är lite). Mannen får 15tkr + reseersättning så det ska direkt in på sparkontot så att vi kan fixa badrummet :) Jag ska be arbetsgivare att dra lite mer än normalt till nästa år, bara för att det är så skönt att få den där extra slanten till sommaren.

Varför vill man detta? Vore det inte mycket mycket smartare att istället sätta in ett par hundra i månaden på ett sparkonto med ränta och istället plocka ut dessa pengar till sommaren som då har vuxit under året istället för att låna ut sina pengar helt räntefritt till staten?

Senast ändrad:

Nej jag tror inte att du kan få avdrag för praktik, såtillvida det inte är handlar om en lärlingsplats där du fått lön.

*kl*

Jag kommer inte heller in på sidan... Borde få tillbaka och hoppas det. Hela återbäringen brukar gå till CSN.

KL

Jag får iaf tillbaka strax över 5 lax, sen då ska jag lägga till resor på det. Måste bara läsa på hur jag ska gör, har aldrig gjort det innan.

"Studenter kan i vissa fall göra avdrag för dubbelt boende om de tagit tillfällig anställning på sin före detta hemort och under anställningstiden behållt sin bostad på studieorten samt har haft kostnader för boendet på sin före detta hemort."

Senast ändrad:

KL

Jag får restskatt på strax över 2000. Tror det beror på att jag bytte jobb förra året. Förvånad över hur stor min sammanlagda inkomst blev!

Kl. Man får tycka vad man vill men jag tycker att det känns trevligt att få tillbaka drygt 3700. Särskilt eftersom jag var osäker på om jag skulle åka på en liten summa restskatt.

Fast det handlar återigen om arbete med tjänsteinkomst, knoppet har ju inte tagit ett tillfälligt arbete på annan ort utan en praktikplats (utan ersättning återstår att se).

Jag får tillbaka 7246 kr :)

Men får se hur det går för mannen, har jag otur får jag betala hans skuld med mina pengar :meh:
OM han ska betala tillbaka detta året med. Väntar med spänning tills han kommer hem.

Då fick jag glädjas på riktigt av mina pengar för mannen får också tillbaka :D
Han får 8746 kr och det är en rätt stor skillnad mot dom 15 tusen han fick betala extra förra året :p
Så nu får han köpa ytterdörrar så kan jag shoppa till hästen :D

kl

Någon mer som inte lyckas logga in?
Den säger förvisso ibland att det är fullt, men de gånger jag kommer vidare till inloggning med bank-ID får jag inte till det. Bara "cookie failure" trots att jag har ställt in både bank-ID och cookies så att det ska funka...

Sambon har iofs samma problem så det kan ju ligga hos skatteverket.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
30 029
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
835
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 176
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 017
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama