För att svara på frågan så är svaret nej. Som övertygad ateist skulle jag inte kunna ha en partner som tror på någon form av gudar. Det är helt verklighetsfrämmande för mig att ha ett förhållande med någon som har en så väsensskild verklighetsuppfattning mot den som jag har.
+1 på den.
Jag är ateist och egentligen mer än det. Jag är anti religion. Om jag bjuds på dop, bröllop eller begravning går jag dit och håller tyst om att jag egentligen tycker att religion på det stora hela är av ondo. Men jag tänker inte hålla tyst i en kärleksrelation. I en kärleksrelation kommer jag säga att jag att min uppfattning är att religion uppfanns i två steg:
1) Människans behov av att förklara det oförklarliga. I början var det saker som solens upp- och nedgång, månen, torka, regn, liv, död osv som behövde förklaringar och eftersom det inte fanns en vetenskaplig grund att stå på så hittade man på historier som "förklarade" dessa fenomen.
2) Mäktiga personers behov av att kontrollera massorna och öka och behålla sin makt.
Jag tror på vetenskapen och det vetenskapen kan bevisa. Resten som vetenskapen inte kan bevisa är jag nöjd med att vi ännu inte kan förklara. Jag skulle ha svårt för att ha en nära relation med en person som i det läget väljer en påhittad förklaring.