Definiera ordet NH!

Sammet

Trådstartare
Vad är NH för er? Om någon ber er att förklara, och denna är skeptiker, hur förklara ni då snabbt och enkelt för att få personens intresse och sedan kunna berätta mer!

Eller säg att ni ex. ska lägga ut en annons och ni vill fånga blicken hos ev. intresserade för en kurs som ni anordnar ex.vis.

Vad skriver ni då?

(oroa er inte, jag har min egen syn på NH men jag vill se er andras, alltid intressant!)

Senast ändrad:
Sv: Definiera ordet NH!

NH=??? (kommer inte på nåt bra kort svar)

Däremot annonsen, det hade stått så här:
- Du kan aldrig lära hästen tala ditt språk, men du kan lära dens!
Efter det kunde man ju gå vidare på "HUR" NH är språket.

Ja ja, kommer väl på nåt bättre när jag skickat detta!!! :angel:

Jag skulle säga att NH var; Ett sätt att lära känna sin egen och andras hästar mycket bättre, och på ett snabbt enkelt och fint sätt lösa problem som uppstått.
Problem som vi enkelt kan lösa med kroppsspråket och lite känsla för hästens tänkande

Natural Horsemanship - den naturligaste vägen för två varelser som befinner sig på var sin sida om näringskedjan att kommunicera och samverka i harmoni!

...tråkigt ord det där "samverka"... :p

Sammet skrev:
Vad är NH för er? Om någon ber er att förklara, och denna är skeptiker, hur förklara ni då snabbt och enkelt för att få personens intresse och sedan kunna berätta mer!

Eller säg att ni ex. ska lägga ut en annons och ni vill fånga blicken hos ev. intresserade för en kurs som ni anordnar ex.vis.

Vad skriver ni då?

(oroa er inte, jag har min egen syn på NH men jag vill se er andras, alltid intressant!)

Hmmmm, får jag svara ;)
Jag som anses vara en anti NH människa av vissa här på forumet som fallet inte alls är....

Däremot så klingar ordet NH illa i mångas öron, men det är inte för att man inte vill hästarna ont, utan för att många anhängare av filosofin har en attityd mot folk som har en sk "vanlig hantering" av sina hästar + att det finns en hel del människor som rent ut sagt inte vet ett dugg om vad dom pysslar med när dom praktiserar sin "lära" :crazy:

Jag blir illa berörd när hästar far illa, när människor som propsar på att dom praktiserar NH, och uppenbarligen så har dom glömt att läsa hästen när dom bara har läst boken......

Själv kan jag omöjligt anamma hela filosofin helt ut då jag har en massa hästar in o ut, dessutom tar det mig emot att vara envåldshärskare och älta med hästar för att få dom att lyda mig, däremot så har mina hästar tillit och respekt för mig, och jag för dom...

Sen för min egen del så förknippar jag ordet med, vissa personer som absolut inte är labila i mitt tycke iallafall..folk som baktalar andra för att själv påvisa vad duktiga dom är.... och så länge ordet NH finns o syns så blir jag ganska anti...fast jag gillar grundfilosofin....att ha hästarna på deras villkor och se dom utifrån deras eget perspektiv :love:

Som tur är så har jag trots det träffat på några helt normala NH människor :D ....människor som fattar att hästar kan bemötas på olika sätt och man måste inte anamma filosofin helt rakt ut för att få trygga, glada harmoniska hästar....det FINNS andra vägar att få det att bli så. :)

Så summan av kardemumman bör då bli att helt utesluta ordet NH, hitta på nåt annat , för NH folk tror jag inte är nåt som skulle vara nåt utöver vad de flesta hästhanterare är...

Vad NH är kvittar.
Vad som är av vikt är att dom som går ut och kallar sig NH är inget värda.
För dom gör inte det av hjärta utan för att framhävda sig själv. Så fort NH dycker upp så är det personen som är viktig, inte hästen.
Man har helg kurser där man bara snackar skit och kommer inte längre än att hästen är rädd för sin egen sida och att den tycker om sin ägare :)
I stor så är allt som det står NH på bondfångeri.
Av dom hästmänniskor jag mött som kan och vet vad dom gör så kallar ingen sig för NH. Av dom NH tränare jag varit och sett på så har ingen visat hästkunskap. Bara trix för att dra publik.
Så NH är helt enkelt bara cirkus för att fylla kassan.
Och det verkar som alla vill ha sin plats i solen, man hittar på namn på olika metoder, ibland efter sin häst mm. Man skickar runt samma svar som en gång har delgivits på någon kurs någonstans. Man är bara som en inspelning. Tar till med en känd fras för en känd situation.
Sen när det inte funkar i verkligheten...................vad gör man då?

Ordet NH för mig... hm..

Nh idag, handlar om att få kontroll över hästen. Att mot alla odds bli hästens ledare, utan att använda fysiskt våld. I runda slängar, att psyka hästen till underkastelse(=knäcka den mentalt).

Där fick hon till det. :devil: Som många vet är tintilar ingen NH-fantast. :angel:

detta är ju bara min syn på begreppet Nh. det finns många olika varianter och utföranden som inte alls stämmer in på beskrivningen. men jag utgår från den uppfattning jag får av största delen sk. 'nh-människorna' jag hör.
Det händer ju tom. att folk hävdar att JAG är en nh-utövare :eek: :p

Mmmmm...

Jag har funderat lite...fysiskt o psykiskt våld...??? What's the difference?

Jag tycker det är lika mycket våld att avvisa en häst som att ge den en fysiskt tillrättaviselse....

Att använda rösten är ett enkelt sätt...t ex NU...är det bra, Nu ÄR det bra, NU FÖRBANNE mig får det räcka.....lyssnar inte hästen då...då får dom en fysiskt tillrättaviselse...EN.

Istället för att låta hästen tjafsa med dig i ett halvår och få den att resignera totalt.
JAG skulle inte orka att tjata med en häst så länge, när man får samma resultat på en halvtimme.

Det som "NH"folk då tror är att hästar inte kan vara harmoniska, att dom inte kan känna trygghet och tillit för att man tar till hårda ord och t om fysikt "våld", det är väldigt konstigt.......

Sen förstår jag inte heller meningen med att älta moment som inte behövs....det finns folk som FÅR sina hästar att bli odrägliga pga ältandet......har man inga problem så är det lätt att skapa dom....det kan jag också göra om jag vill...men varför skulle jag göra det???

jag vill ha lättsamma glada hästar att jobba med, och det har jag....detta facit duger gott o väl för mig :D

Jag trodde aldrig jag skulle säga detta men... jag håller med dig Martha. Jag kräks på denna överlägsna attityd som många NH-människor håller sig med.
Jag har hållit på med det som kallas NH sen jag återupptog hästeriet för 7-8 år sen. Ändå får jag höra (här på forumet) av folk som aldrig träffat mig eller min häst, att jag har ledarskapsproblem (för att stoet ibland bara inte giter ta ut rörelserna och jag får mana på henne lite).

Och nu har faktiskt även jag sett avtrubbade NH-hästar (det hade jag faktiskt inte, för ett år sen!). Detta gör mig ganska bestört. Det var så enkelt innan, att bara tycka att alla NH-människor är "the good guys" och att alla andra inte har förstått.

Jag tycker FORTFARANDE dock, att i umgänget med hästar så SKA vi människor anpassa vårt kroppsspråk tiill ett för hästen lättbegripligt sätt. Lyckas vi med detta så behövs OFTAST inga hårdare tillrättavisningar.
Jag tycker fortfarande att bestraffningar är fel - mest för att hästar inte kan lära sig av dem.
Men jag är jäkligt trött på attityden från många AR/NH-människor som på nåt sätt har tagit patent på att vara bra hästmänniskor.

:D

Jag tycker också att man skall försöka ha sin hantering på bästa sätt utifrån hästens natur...å sen tycker jag det är kul att du fått bort ditt "imported" :D

Jag har, pga allt negativt som blivit runt NH, gått ifrån det ordet och kör på "Communication- Not Control", vilket jag tycker är kärnan i NH. Så en "punch line" i annons skulle väl bli något i stil med:

"Vill du lära dig att kommunicera med din häst istället för att kontrollera den?"

Vad då, istället för? Ren bluff och lögn.
För det är just det man gör när man kommunicerar med hästen. Får den att göra saker på våran kontroll.
Sen finns det massor av olika sätt att uppnå kontrollen. Några metoder helt förkastliga och andra utmärkta.
Men att sprida bluffen att man inte längre kontrollerar hästen är en av grejerna i NH som gör att det är bara fel folk som håller på.
Och i slutändan, vem är det man försöker lura? Sig själv?

Fast jag tycker att grundfilosofin är bra....och för att få folk som vänder direkt när dom SER ordet NH intresserade är det ju ett sätt att ha ett annat ord.
Jag gillar och har träffat Tasse och vet att hon är en öppen människa för olika alternativ.

Det jag vänder mig emot är att man urskillningslöst utgår från ledarskapsproblem när man kanske har problem med hästen...det finns flera hundratals aspekter på varför en häst beter sig "oönskat" och det är långt ifrån alla som har med ledarskap att göra.

Du skriver själv precis att få kontroll direkt. Inte tjata. Hur du gör är en metod och hur den går fram till hästen är kommunikationen.
Men i slutändan så finns det inga MBL. Dom som tror det är dom som också har enorma problem. Dock maskeras dom för det mesta så att dom inte syns. Men dom finns där i botten. Och kommer fram när man inte behöver det.

NH för mig är människor som jobbar sin häst från marken (för att de inte kan rida oftast), och som ska ha full kontroll till 100% alltid över sin häst, annars snurrar vi lite till på repet.

Nej, ordet NH klingar ruskigt dåligt hos mig.

Grejen är att dom vet inte vad dom ens vil ha kontroll över. Kan man inte häst så kvittar det vad man kallar sig.
När det till och med kallas kommunication, men dom vet inte vad det är dom ska kommunicera.
MBL medbestämandelagen

Eftersom så få utbildar sig blir det sådana här resonemang... :crazy:

Många tar NH som ett luddigt ogripbart ämne där uppfattningen är att man "marktränar" som någon skrev eller bara har lite känsla och timing (som för övrigt inte går att lära sig om man inte fått det medfött... :confused: )

Tydligt har NH fått ett mycket sämre rykte än jag ens aaaaaaanat och jag hävdar fortfarande att det är så för att många som vill hålla på med NH tror att det är abstrakt på något sätt - att det inte går att ta på. Någon slags flummig filosofi som gör att vem som helst kan bli instruktör (eftersom NH är omätbart?) Så är det ju inte alls! Det är mycket att lära sig om hästar och varför man "viftar rep" och massor av varför, hur och när man ska göra vad i olika situationer! Det handlar också om varför hästen reagerar tillbaka som den gör och hur man handlar då...

Som jag sagt i tidigare trådar förut - det är viktigt att välja inrikting så att man får helheten av det man håller på med så att man vet "vad man vill ha kontroll över" som Antti nämnde.

Jag tycker inte att ordet Natural Horsemanship skämmer sig eller att man behöver byta ut det! :cool: Snarare behövs det fler som visar vad det egentligen handlar om och som sätter "ribban" så att man verkligen ser vad det handlar om! Det är inte grundtanken eller tillvägagångssätten det är fel på - utan snarare alla hemmajoxare som mixar sina egna NH-groggar som smakar som "whisky-ketchup-glass-bearnaisesås med brysselkål".

Natural Horsemanship är ett fantastiskt koncept och jag ser fram emot att få se en standardhöjning som till och med imponerar på Antti! (Vilken utmaning va´?)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 957
Senast: Lillefrun
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 587
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Sedan början av december, när jag fick kortisonsprutan i axeln, så hade jag inte varit något mer till ortopeden. Nu var det dock dags...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?