Sv: Definiera ordet NH!
Sammet skrev:
Vad är NH för er? Om någon ber er att förklara, och denna är skeptiker, hur förklara ni då snabbt och enkelt för att få personens intresse och sedan kunna berätta mer!
Eller säg att ni ex. ska lägga ut en annons och ni vill fånga blicken hos ev. intresserade för en kurs som ni anordnar ex.vis.
Vad skriver ni då?
(oroa er inte, jag har min egen syn på NH men jag vill se er andras, alltid intressant!)
Hmmmm, får jag svara
Jag som anses vara en anti NH människa av vissa här på forumet som fallet inte alls är....
Däremot så klingar ordet NH illa i mångas öron, men det är inte för att man inte vill hästarna ont, utan för att många anhängare av filosofin har en attityd mot folk som har en sk "vanlig hantering" av sina hästar + att det finns en hel del människor som rent ut sagt inte vet ett dugg om vad dom pysslar med när dom praktiserar sin "lära"
Jag blir illa berörd när hästar far illa, när människor som propsar på att dom praktiserar NH, och uppenbarligen så har dom glömt att läsa hästen när dom bara har läst boken......
Själv kan jag omöjligt anamma hela filosofin helt ut då jag har en massa hästar in o ut, dessutom tar det mig emot att vara envåldshärskare och älta med hästar för att få dom att lyda mig, däremot så har mina hästar tillit och respekt för mig, och jag för dom...
Sen för min egen del så förknippar jag ordet med, vissa personer som absolut inte är labila i mitt tycke iallafall..folk som baktalar andra för att själv påvisa vad duktiga dom är.... och så länge ordet NH finns o syns så blir jag ganska anti...fast jag gillar grundfilosofin....att ha hästarna på deras villkor och se dom utifrån deras eget perspektiv
Som tur är så har jag trots det träffat på några helt normala NH människor
....människor som fattar att hästar kan bemötas på olika sätt och man måste inte anamma filosofin helt rakt ut för att få trygga, glada harmoniska hästar....det FINNS andra vägar att få det att bli så.
Så summan av kardemumman bör då bli att helt utesluta ordet NH, hitta på nåt annat , för NH folk tror jag inte är nåt som skulle vara nåt utöver vad de flesta hästhanterare är...