DECOTAUGE (Skäckhingst)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sabina_Larsson
  • Startdatum Startdatum
S

Sabina_Larsson

Var inne på breeders trust hemsida och såg att hingsten DECOTAUGE fanns med bland deras hingstrabatter.
Är det någon här som vet något om den hingsten?? då jag inte kan hitta någon fakta om honom.

Sv: DECOTAUGE (Skäckhingst)

Decopauge heter han, lite info finns här: http://members01.chello.se/minhemsida/decopauge.htm

Stuteri Lindevik har hand om semin för honom så de kan säkert svara på frågor www.stuterilindevik.se

Han är inte godkänd, men avelsvärderad så han får användas i aveln. Har sett en fölunge efter honom, som verkligen var urfin. Men det finns ju inte så många så det är ju svårt att avgöra om det var en engångsföreteelse.

Senast ändrad:

Såg honom i Falsterbo -03, Breeders var det väl. Att kalla det "underbart temperament" är klart missledande utifrån vad han visade där - de fick avbryta dressyren efter rena rodeo uppvisningen, han stod mest på bakbenen.
Dessutom reds han alldeles ihopkrullad i halsen, det såg hemskt ut under uppvärmningen, spänt, bakåtbjudande. Kanske var det han protesterade mot? Hästar kan ju visa olika sidor med olika ryttare, men det han visade där och då var inget att ha i aveln.
Stort huvud dessutom, ger tråkigt intryck. Annars var det väl inga större fel exteriört.

Jag har sett honom live på Hingsttåget för ett par år sedan och han var inget att hänga i julgranen.

Ingen utstrålning, kompakt och kort kropp och inga gångarter att tala om!

Min åsikt!

/C

Jag har också sett honom på hingsttåget och det var verkligen ingen hingst som hade något att tillföra hbl avlen i mina ögon.

Ingen gång, ingen exteriör. Nejtack.

Jag har sett honom på hingståget får typ två år sedan, jag begriper inte hur någon kan använda honom, det kan bara vara folk som hoppas få en skäck, för något annat kan han inte tillföra aveln.

Först och främst! Vill jag bara säga tack till er som svarat på mitt inlägg! Tack!!!
Jag sökte på "Decopauge" men såg sen att det stod Decotauge på Deras sida. Så jag blev lite osäker på om det var samma hingst eller inte.
Sjäv tänker jag nog inte beäckta med honom. Inte för färgen skull iallafall. Men nog skulle jag vilja ha en skäck, helt klart. Det har jag alltid velat ha. Men ända står jag här med snart sju hästar och inte en enda av dem e skäck!
Och om han var allmänt galan i Falsterbo så passar han inte på mitt sto iallafall då hon är på tårna hon.
Exteriörs mässigt ser han fin ut tycker jag. men alla tycker ju olika. Och tur är väl det! Eller?? Tänk om alla ston i sverige skulle betäcka med samma hingst! Går ju bara inte. Eller hur!
Tack igen för alla svar!

*lånar knapp*

Det är lite lustigt det här när det gäller hingstar, och framförallt skäckhingstar.

Direkt är det skit i de flestas ögon och då spelar det ingen roll att de lyckats att kvala till Falsterbo som 5 åring. Hur många gör det???

Jag vet flera hingstar/hästar som stått på bakbenen i Falsterbo bla Chapman, är han en skithingst då?

Och ännu en sak som är lite lustig är att hingsten i fråga har en del placeringar och segrar upp tom LA:5. Och det brukar man inte få om man inte har någon form av gång och utstrålning.

Detta är inget försvarstal för ovanstående hingst för jag har endast sett den på bild vilket jag iaf inte tycker att den ser exteriört speciellt dålig på. Men blir lite upprörd när folk hasplar ur sig en massa skit när hästen i fråga verkligen har placeringar!

olgaklara skrev:
*lånar knapp*

Och ännu en sak som är lite lustig är att hingsten i fråga har en del placeringar och segrar upp tom LA:5. Och det brukar man inte få om man inte har någon form av gång och utstrålning.

Kan inte låta bli att dela med mig av min gamla instruktör Babben brukar säga: L:A i bägge disciplinerna kan vilken "kossa" som helst gå :angel:

Att lyckas kvala är faktiskt inte SÅ svårt, men har du inte en topphäst så avstår de flesta att åka dit eller kvalar inte alls, min "trähäst" startade bland de som kvalade i hennes årgång, min blev tvåa i klassen och hade tillräckligt med procent att vara kvalad om hon hade varit anmäld, men vad tusan hade hon haft där att göra?? hoppas på att resten skulle uppföra sig som hingsten i tråden för att komma hyggligt till??

Hej!

Ville bara säja att jag såg honom när han var ganska ny i sverige (massa år sen) och då var han superfin. underbart temperament, bra steg, snygg att se på. men sånt kan man ju växa ifrån, jag har inte sett han sen dess.. tyvärr.../ Lavinia, som gillar skäckar, men inte kommer ta skäckhingst bara därför..

Jag har ju svårt att tänka mig att ett seriöst stuteri som Lindevik skulle ha en så urursel hingst i sitt program. Kanske är det så att dom är bättre på avel än alla experter här på buke??

poloplayer skrev:
Jag har ju svårt att tänka mig att ett seriöst stuteri som Lindevik skulle ha en så urursel hingst i sitt program. Kanske är det så att dom är bättre på avel än alla experter här på buke??

Men varför är han inte godkänd då om han nu är så bra?

Han kanske är så bra att han inte behöver bevisa någonting, färgen på papperna är ganska ointressant, för han företräder ju mkt bra holländskt blod som tagit vägen över Kanada.

poloplayer skrev:
Han kanske är så bra att han inte behöver bevisa någonting, färgen på papperna är ganska ointressant, för han företräder ju mkt bra holländskt blod som tagit vägen över Kanada.

Ja men lägg av det är klart att förgen på papprena är intressant. Sedan spelar det ingen roll vad det är för blod bakom honom och ingen hingst är så bra att dom inte behöver bevisa något. Hur vet man då om att han är så bra om han inte bevisat det????? Gissar ?

En godkänd skäckhingst smäller ju högt och om man då har en som kan bli godkänd så ser man väl till att den blir det.

Jag har sett hingsten i arbete ett flertal gånger, mest till vardags. Det är en trevlig individ som fungerar ihop med andra hästar på ett bra sätt. Han är lite för grov för att vara min typ, men har fina anlag för samling, framför allt passage. Att han gjorde bort sig i de stora sammanhangen kan jag inte säga någontong om, för det gjorde han. Vet dock att ägaren ville att han skulle samla dagen innan och det är inte många hingstar som klarar sådant mentalt, speciellt inte en femåring.

De avkommor jag har sett, (tre föl) har haft trevligt temperament, och inte varit grova som föl i alla fall.

Han står ej kvar i Östergötland utan finns numera i Skåne. Tidigare i våras var han nere på kontinenten för ev. godkännande men fick tummen ner.

Mvh Monika

Jag kollade hans stam, och fadern har full godkänd holländsk halvblodstam, men på moderns sida är den kort, och hur gärna man än skulle vilja, så kan han inte godkännas pga moderns stam.

Skulle vilja se den "kossan" som hoppar runt dagens 120cm hoppningar, ELLER placerar sig i DAGENS La klasser i dressyr :crazy:

Visst ett talesätt som fanns förr och då kunde jag hålla med om det!

Dvs Förlegat idag :angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 795
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna