DECOTAUGE (Skäckhingst)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sabina_Larsson
  • Startdatum Startdatum
Sv: DECOTAUGE (Skäckhingst)

det jag menade var att , hur knasigt det än verkar, så finns det dom som avlar på färg och inte prestation. Och då är ju inte Decoupage ett helt galet alternativ.

Vänd på det. Den ordinära mamman med Carnute istället och prestationsstoet med Decopage?

Då hade jag valt den med prestation på mödernet precis som du (om jag hade varit tvungen att välja) ;) ...men det var ju inte riktigt det vi diskuterade här...naturligtvis är en bra mamma alltid viktigast. :)

Men i detta fallet så handlade det ju inte om någon speciell mamma med några speciella prestationer eller ens speciell stam bakom sej.Inte så vitt jag vet av vad som kunde utläsas i annonsen...och har man en bra märr så brukar man ju tala om VAD den har presterat-eller hur!?! :)

**Lånar Knapp**
Det finns många Godkända hingstar som inte betäcker mer än ett eller två ston. Men det finns också dem avelsvärderade hingstar som betäcker mer. Och hur fölen blir beror ju mycket på hur BåDa föräldrarna är.
Det finns ju dem ston som går till avel direkt som 3 och 4 åringar utan att en ha kommit ut och sett ett hinder eller en dressyrbana.
Och priserna kan ju vaiera mycket på föl. Titta bara på en auktion (Stavas??) för ettåriga travare, där ett föl efter en mycket berömd avelshingst såldes för typ 540.000kr medans ett annant efter samma hingst såldes för "bara" 280.00kr.
Båda uppfödda på samma stuteri.
Men själv skull jag inte betala några 75.000kr för ett halvblods föl inte ens om den var efter Baloubet Du Rouet eller Dobel´s Cento, Briar eller vem som helst.
Skulle mycket väl kunna tänka mig att Betäcka med en ICKE Godkänd hingst bara den har vissat sig kunna prestera, har bra typ och gångarter eller gett prestations föl tidigare. Och om den kompletterar dem Brister mitt Egna sto har!!
Själv gjorde jag en fuling (slå inte ihäl mig nu) och betäckte mitt fullblods sto (tävlat upp till 1.30m) med en halvblods hingst som jag tycker passar henne och till på köpet är mycket snyggt tecknad. Men som sagt det fick jag på köpet.
Hoppas bara att fölet blir bra skiter i färgen.

Grejen är nog den att dom flesta avelsvärderade skäckhalvblodshingstarna får travarston. Så det är nog inte speciellt många avkommor som kommer hävda sig och göra bra reklam för pappan.

Där har du faktiskt en poäng.

90% av de som ringer för att betäcka med en avelsvärderad hingst är de som har 1.varmblodsston 2.korsningsston 3.ponnyer 4.araber och slutligen 5.Halvblod....så går rangordningen på dem som ringer för att betäcka ungefär.

Jag ville begränsa min hingst till enbart hbl ston...men det är svårt när de ska vara utstationerade hos någon annan att begränsa detta...

**Lånar Knapp*
Själv har jag två travare och ett fullbod som jag avlar på. Än inga "korsningar".
Har nu ett "rent travar" föl som är 9dagar gamalt. Hon har en galopp som vilket super halvblod :smirk: som helst. Man kan inte se att det är ett trav föl.
Och det andra stoet som jag har (ej dräktig) har gångarter som vilket halvblod som helst. Min kompis som har ridit ett flertal SM i Fälttävlan. Erbjöd sig att tävla henne i fälttävlan. Då måste ju hon ha bra gångarter. Hon hoppar också kanon.
Men jag vet att "travar" korsningar inte är specielt eftertraktade på köp & sälj markanden men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en sådan häst.
Skulle gärna betäcka mitt travsto (Ovan nämnda) med en halvblods hingst. Men Vilka Hingastar tar emot travston??? :confused: Förutom skäckarna!!!
Det är synd att vi inte har några "Godkända" skäck hingstar i SVerige.
Det finns ju massor utomlands. Varför skulle dem inte duga här! Om dem går igenom Bruksprovet förstås!
http://www.coloredhorses.com/stallions.html#Warmbloods
www.silverwoodfarm.com/
http://www.blazingcoloursfarm.com/Artsaero.htm
http://www.studbook.com/sl/artdeco.html
http://www.mirrabookfarms.com/stallion/artnouveau.htm
http://www.coloredhorses.com/stallions.html
Här är några adresser till Skäckhingstar utomlands! Orkar inte sätta in fler, Det finns för många!
Men som jag skrev innan så skulle jag kunna betäcka med en skäck, icke godkänd hingst, eller annat alternativ. om Hingsten i fråga PASSAR mitt sto, oavsett RAS!!! :bump:
Men alla har ju olika åsikter.

Senast ändrad av en moderator:

Kanske för att dom skäckhingstarna som bor i Sverige inte är speciellt mycket att hänga i gran? Det fanns ju en, men han kom ju aldrig till start i bruksprovet pga skada och är väl nu valack och såld utomlands.
Många av hingstarna är ju intagna som vuxna och eftersom ingen av dom har gjort speciellt bra på banan och inte deras avkommor heller, så är det svårt att få dom godkända på prestationer (som inte finns).

Såg också att det var en skäck anmäld till bruksprovet men som aldrig kom. Men vet inte vad som hände sen!
Det jag menade med att det finns så många utomlands är ett det måste ju finnas några som har gjort något och fårr bra avkommor. Art Deco har väll gjort bra tävlings reslutat??? Jag vet att Tidningen Häst Fynd gjorde ett repotage om skäck hingstar för nått år sen och där i stod dét massor om honom och avkommer till honom.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 795
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna