DECOTAUGE (Skäckhingst)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sabina_Larsson
  • Startdatum Startdatum
Sv: DECOTAUGE (Skäckhingst)

poloplayer skrev:
Han kanske är så bra att han inte behöver bevisa någonting,QUOTE]

Ja det har han då rakt inte lyckats med hittills iallafall....

Olinda skrev:
poloplayer skrev:
Han kanske är så bra att han inte behöver bevisa någonting,QUOTE]

Ja det har han då rakt inte lyckats med hittills iallafall....
Ett gott råd, ställ din enorma erfarenhet och kunskap till ASVH's förfogande, så lär vi bli världsledande inom halvblodsavel inom några år!

Förmodligen mer framgångsrik än med din buskavel iallafall.

Men om han är så otroligt bra som du vill framhålla, varför visar dom honom inte för att få honom godkänd då?

Förmodligen för att ägarna inser att det är bortkastade pengar att låta honom gå bruksprovet, det blir ändå inget godkännade så då kör de på avelsvärderingen istället.

Precis, men vissa verkar inte ha förstått det. Samt att poloplayer tycks förespråka avelsvärderade hingstar. Är ju igång i en annan tråd också.

Han har för kort stam för ett godkännande inom hbl aveln...se här;

http://members01.chello.se/minhemsida/decopauge_stamtavla.htm

Egentligen förstår jag inte varför man släpar en sån häst tvärs över Atlanten, utan full stam?? Men han behöver ju inte vara en dålig individ för det.

Exteriört fick han ju inte så dåligt omdömme och fölen efter honom ser faktiskt ganska trevliga ut...men hade det varit jag så hade jag aldrig kostat på de pengarna på en icke fullstammad individ. Men det var kanske av "tycka om skäl" kanske....

Jo det vet jag att han inte har full stam, men ändå. Håller med dig om ta hem så långt ifrån utan full stam, oavsett om det är en tycka om sak. Han används ju ändå i aveln. Men efter vad jag tror så beror det ENDAST på hans färg.

Om jag inte missminner mej helt så begärdes det 75000 kr för ett föl el åring efter Decopauge i en annons...jag höll på att trilla av stolen.

Begära kan man ju alltid göra frågan är bara vad priset blev, för ingen häst är värd mer än vad en köpare är villig att betala för den, men samtidigt så är inte den sista idioten född ännu....

Såg honom också på hingsttåget och jag tyckte iofs han var fin, men ingen ögonbrynshöjare förutom färgen. Hittar man en riktigt bra unge efter honom så visst, men använda själv skulle jag inte göra. Om jag nu haft ett sto vill säga :)

Självklart ska godkända hingstar användas i aveln, men om man nu absolut vill ha en skäck så är det ju ändå ett rätt bra alternativ att använda en hingst som ändå tävlas och visat att han funkar för ridning och tävling. Tycker inte att Decoupage är sämre än många av de STON som används i aveln för att "jag tycker att mitt sto är fint, hon har inte gjort nånting och är inte bedömd, men jag vill ha ett föl"....

crazy skrev:
Om jag inte missminner mej helt så begärdes det 75000 kr för ett föl el åring efter Decopauge i en annons...jag höll på att trilla av stolen.

Så priset skall sättas på vilken stam hästen har??

Då skulle jag aldrig kunna sälja min svårklasshäst från Irland helt utan papper för mer än några titusentalskronor??

Eller hennes avkommor då i framtiden? (iof med godkänd fader då)

De blir inte heller regristreringsbara, trots att de då har en mkt väl meriterad mor och godkänd pappa?????

MissFideli skrev:
Okej, och vad hade jag med det att göra?

Så stonas prestation är inte lika mkt värda som hingsten??

Jag skulle aldrig någonsin avla på ett sto utan kvaliteer, vilket görs ganska friskt idag :angel:

Så priset skall sättas på vilken stam hästen har??

Det har jag aldrig sagt.Mödernet på denna fölungen var inget direkt märkvärdigt heller så vitt jag minns.

Men hur ofta ser man ens hbl föl med full stam med det priset??...jo jag vet en...efter Equest Carnute...den låg på det priset.

Vad väljer du själv...ett föl eller åring efter Carnute och prestationsmamma....eller efter Decopage som dock har tävlat lite men ännu inte på någon avancerad nivå och undan ett ordinärt sto-till det priset...?

Jag har själv haft en avelsvärderad hbl skäckhingst som tävlat en del,men inte på någon högre nivå...Han betäckte sto med meriter i svår hoppning...men inte kostade fölungen några 70 000 kr. :smirk:

Visst man kan begära vad man vill...men man ska ju tänka realistiskt också. ;)

De blir inte heller regristreringsbara, trots att de då har en mkt väl meriterad mor och godkänd pappa?????

Jodå...härstamningen på sin godkända fader och namnet på sin mamma i papperna.Det blir dock gråa papper.

Alla hästar kan reggas med grå papper även om de är helt utan stam...det står dock bara namnet i papperna och de får en identitetsbeskrivning.

olgaklara skrev:
Så stonas prestation är inte lika mkt värda som hingsten??

Jag skulle aldrig någonsin avla på ett sto utan kvaliteer, vilket görs ganska friskt idag :angel:

Nu förstår jag ingeting. Vad snackar du om? Är det du eller jag som är lite borta i skallen idag?

Vänd på det. Den ordinära mamman med Carnute istället och prestationsstoet med Decopage?

Jag vet vilken jag valt. Och det hade nog inte blivit den ordinära mamman

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 795
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna