Debut m nya hästen del 2

N

Niklasson

Sådär då var det gjort!
Vi var iväg på en lokal dressyrtävling igår. S skötte sig fint. Även om vi nu inte var klara eg för att tävla så var d faktiskt kul att komma ut. Vi var anmälda t LC1 (27anm) och LC2 (41anm). Vi blev (som väntat) sist i båda klasserna men ändå. Vi höll oss på våran tävlingsbana (de körde på två paralella banor och min fasa var att hon skulle hoppa ut och in i den andra!!!). Högergalopperna blev inte så bra, spec i andra klassen var hon SPÄND och HET. Men vi fick sexor på fria skritten! Och m tanke på hur snabbt hon kan knata iväg om hon får välja så var d jättebra. Vänta bara.
I LC1 fick i faktiskt 51.49% ( inte mkt att skryta m... ;) ). Snäll domare som skrev trevliga kommentarer på slutet.
Den andra domaren var hårdare (och hästen mer spänd) och där blev d bara 40,72. Men även den domaren uppfattade jag som trevlig för hon hann säga en kommentar när jag skrittade ut. Och hon log. Eller skrattade hon kanske åt mig eg...
Även om hon nu var spänd på banan så gick hon riktigt fint på framridningen! :bump: Faktiskt nästan bättre än vad jag fått henne till tidigare så jag är jättenöjd. I LC1 så hade jag bara 3poäng upp t nästa ryttare.
Så nu fortsätter träningen och så blir d nya dressyrtävlingar i höst. Har sett två jag kommer anmäla mig till.

Sv: Debut m nya hästen del 2

Skönt att du är nöjd! Och debut är alltid debut, det kan ju bara bli bättre när man vet lite mer hur hästen brukar reagera osv.

Det lät som du var väldigt nöjd! :) Roligt att läsa. Själv vet jag inte om jag vågar mig ut. Mina nerver vet jag inte om de håller. :crazy:

Var du i Lilla Edet (LERK) och tävlade? Skulle egentligen varit med där, men min häst blev skadad förra veckan. Var där och tittade dock samt hjälpte min kompis som tävlade. J

ag debuterade med min häst för tre veckor sedan i LC:1 och LB2. Gick ganska bra i LC:1, där vi fick 60 % och inte lika bra i LB:2 där vi bara knåpade ihop 50 %. Jag var jätte nöjd ändå, då hästen bara är sju år samt så är det första gången hon har varit ute på tävling över huvud taget (domartornet var livsfarligt :) ).

Lycka till i fortsättningen. Kom ihåg att det är viktigast att du och din häst är nöjda med insatsen och inte vad poängen säger.

Mvh//LG

He he, jo ja var till Lilla Edet. Då kanske du såg mig?

Synd att din häst blev skadad. Sånt e alltid så j-a trist. Förra hösten blev min dåvarande häst halt en vecka innan vi skulle debutera LA:4. Och han gick så HIMLA bra då...

LG, Du ska inte t Tjörn och tävla? Tänker nog åka dit och rida LC1 och LB1. Kanske har jag fått lite bättre koll på höger galoppen men d blir ju ingen höjdarpoäng ändå... Men kul komma ut och visa henne tävlingsplatser. S var LITE skeptisk t transporten den ena domaren satt i på Lilla Edet...

Jag var också i Lilla Edet, det är jag som är "kompisen".

Nej, LG ska inte till Tjörn, men däremot till Grästorp den 5 sept, då det är omg 2 i Div III.

Hennes häst är bättre nu, markerar inte längre, vilket är bra.

mvh Jessica

Tycker du har helt rätt inställning. Vill man ut och tävla hästen kan man väl lika gärna passa på och ta reda på hur den reagerar utan att ha putsat på alla detaljer i en evighet! Min lilla gumma blev halt lagom inför vår första tävlingsdebut så jag får lugna mig lite.
Lycka till nästa gång!

Hej Jessica. Hur gick d för dig på tävlingen då?

Planerar åka t Tjörn den 19:e. Kanske kan få lite bättre poäng för högergaloppen nu för jag har faktiskt klarat att galoppera i ett någorlunda lugnt tempo nu. UTAN kors och byten!!! :-)

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 603
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar