De vanligast skadorna

malumbub

Trådstartare
Vad är de "vanligaste" skadorna på körhästar?
Hur vanligt är det med belastningsskador på kotorna på frambenen?

Jag tycker att det är intressant att jämföra vad det är som sliter på hästarna beroende på vad de får göra. Tacksam för alla svar.

Sv: De vanligast skadorna

Vi har fyra körhästar varav en även hoppar. 2 halvblod och 2 nordsvenskar. Halvblodet som både hoppar och rids har haft problem med bogen vid några tillfällen med muskelknutor som gjort honom ovillig och stressad i körningen och vi har behandlat honom med IR. Anledningen till skadorna har nog varit för lite kör-dressyr för det har blivit bättre sedan vi fick tag på en bra körinstruktör. De andra har aldrig haft några rörelserelaterade skador.

Däremot har jag hört tävlingskörhästar med ryggont och andra oförklariga skador och i de fallen har det nog ofta varit att de har kört i martonhinder i full fart så de hästarna har fått tvärstopp.

Min åsikt är annars att körhästar på elitnivå håller längre än hästar som tävlar på elitnivå i andra grenar. Om man tittar på fyrspannen så har de ofta gamla hästar som är lika fräscha som de unga och jag tror att de får en mer allsidig träning utan att de behöver bära upp ryttarens tyngd.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 768
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
635
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka