Jag köpte en större premiumbil som kan dra 2500 kg och som levererades i somras, och den saknar runtom kameror som kan ge en tillräckligt bra bild för att jag inte ska vilja se ut genom fönstren, och titta i backspeglarna..
Den har en hel drös med idiotiska sensorer runtom som är svåra att programmera till önskad funktion, den kan (påstås det, jag har inte provat) fickparkera automatiskt och en drös andra saker som föraren borde sköta om, men jag kan inte få en funktionell bild av bilens omgivningar när jag backar.
Jag gick igenom, provsatt och provkörde samtliga samtliga bilar på marknaden som hade en dragvikt på 2500 kg eller mer, och som inte var en pick-up, och som kostade under 700.000 kr.
Det gick att se ut genom fönstren på några av bilarna. Och nej, alla hade inte kameror som kunde ge en användbar bild av omgivningarna.
Kameror och sensorer kan inte ersätta verkligheten. Det är rätt meningslöst med en sensor som varnar för högt gräs i onödan, eller som får ratten att darra/plongar/styr undan när man tangerar sidolinjen på smalare landsvägar.
Jag har tre bilar med backkamera, och har minst 9 km grusväg till gården.
Nästan varje gång man ska backa så är backkameran dammig eller smutsig.
Tvättar du bilen efter varje användning? Så här på hösten så blir bilarna rejält smutsiga efter bara en vända, på sommaren blir den istället dammig. Den enda perioden när bilarna håller sig någorlunda rena, är på vintern när det är fruset.
Att ni inte störs av skitig backkamera, kanske beror på att behovet av backkamera är litet?