De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Jag tror fortfarande inte att du kan skylla på att du först blivit van med att åka utan bälte. Det går väldigt snabbt att bli van med.
Jag tycker att det är ett extremt bra argument för att ha lag på bilbälte även i Epa traktorer. Just vanan att automatiskt sätta på sig bältet.

Inte alla ungdomar kanske blir vana direkt när skaffat körkort och får en känsla av att det känns naket att åka utan bilbälte, oavsett var de sitter i fordonet.
 
Senast ändrad:
om lastbil och dödavinkel. 1:55 in är även ett exempel på att även vanlig cykel borde ha körkort för att framföras.
Det blir ju lite bakvänt att förbjuda 4-15 åringar och personer med funktionshinder att cykla för att 15-18 åringar ska kunna köra lastbil i stadstrafik utan varken lastbilskörkort eller B-körkort. Ska man skylla på andra än lastbilschauffören ska man även ha körkort för att få gå runt den. Det blir väldigt svårt att komma ut då om man har vissa funktionshinder.

Och det är lite bakvänt att betrakta cyklisten som blir överkörd som ett större problem än lastbilen som kör över hen.

Även lastbilschauffören själv presenterade ju bättre alternativ än det (som att inte köra lastbil i staden under dagen eller minska biltrafiken). Att tillåta cyklister göra en högersväng mot rött är tex vanligt i andra länder och ökar säkerheten. Att inte ha grönt rakt fram för gående och cyklister samtidigt som lastbilar och bilar gör sin farliga högersväng är också en tanke. Eller förbjuda lastbilar i staden under dagtid, som i gamla Rom.
'
Tycker det som någon i diskussionen ovan sa var grejen förr var ett bättre alternativ, fylla 15, få köra moppe -på två hjul o familjens traktor, alltså barnbokens bild av en traktor.
 
Jag tycker att det är ett extremt bra argument för att ha lag på bilbälte även i Epa traktorer. Just vanan att automatiskt sätta på sig bältet.

Inte alla ungdomar kanske blir vana direkt när skaffat körkort och får en känsla av att det känns naket att åka utan bilbälte, oavsett var de sitter i fordonet.
Förvisso kan jag tycka att de borde redan va vana. De har väl åkt med mamma/pappa i bil och där måste man ha bälte.

Enda undantaget är väl de som inte har bil, men någonstans tror jag de stött på vanliga bilar under uppväxten. Men det går fort att få in vanan, är det lagkrav så finns inga ursäkter.
Kanske borde det ingå i utbildningen när det tar kortet, om vikten med bälte och vilken fantastisk räddare det är och hur det påverkar ens egen säkerhet.

För mig de går igenom det när man tar B-kort, kanske inte fel att flytta ner samma kunskap till am-korten också.
 
Du och jag har olika startprocedurer, beroende på att vi växt upp i olika bilbältestider.
Så spännande hur olika man är, vilka beteende repertoarer vi har på samma sak.
Jag undrar om jag gör samma sak nu när jag har en bil där jag bara trycker på en knapp... Måste fundera på det lite. Iofs så startar jag ibland bilen innan jag sätter mig i den hm...
 
Förvisso kan jag tycka att de borde redan va vana. De har väl åkt med mamma/pappa i bil och där måste man ha bälte.

Enda undantaget är väl de som inte har bil, men någonstans tror jag de stött på vanliga bilar under uppväxten. Men det går fort att få in vanan, är det lagkrav så finns inga ursäkter.
Kanske borde det ingå i utbildningen när det tar kortet, om vikten med bälte och vilken fantastisk räddare det är och hur det påverkar ens egen säkerhet.

För mig de går igenom det när man tar B-kort, kanske inte fel att flytta ner samma kunskap till am-korten också.
Ja jag skulle också haft väldigt svårt att föreställa mig att det skulle vara ett problem att folk inte har bälte i A-traktor. Skulle också trott att det inte spelade någon roll om det var lag på det eller ej, folk hade använt det ändå, för hur jobbigt är det på en skala? Och de är vana att åka bil med bälte.

Om ingen sagt annat skulle jag förutsatt att det var ett totalt icke problem.

Men nu är det ju tydligen ett problem? förvånansvärt nog.

Det andra jag inte förstår är varför det skulle spela någon roll med en lag, varför de plötsligt skulle sätta på bälte bara för att det var lag på det? (de är 15, alla andra dagar sätter de tydligen på bälte bara för att en person över 18 med B-körkort inte startar bilen förrän bältet är på. Eller så har de föräldrar som struntar i bälte trots att det är lag på det...)

När de ändå inte har registreringsnummer bak så man kunde anmäla det om man såg dem utan bälte (inte för att jag skulle göra det men ändå). Och de säkert ändå väldigt sällan blir stoppade av polisen. Förstår inte varför lag skulle smälla högre än hälsa.

Men nu var det tex en intervju med ett par föräldrar som var mycket säkra på att deras barn skulle levt om det hade varit lag på bälte. Man får väl tro att det faktiskt hade varit den lilla grejen som skulle vält över mot ett användande trots att ingenting annat fick honom att sätta på det. (det antyder ju också att föräldrarna antingen trodde han körde med bälte eller visste att han inte gjorde det och ändå inte sålde Epan. Men det borde jag inte skrivit för hela situationen är väldigt tråkig. Men bara för att man tror eller vet en sak, att barnet är väldigt noga, så måste det ju inte vara så.)

Sedan om trimning, det är ju inte heller tillåtet, men görs ändå, med vissa föräldrars goda minne säkert. De där som kör 130 på 70 vägen och korsar heldraget för att köra om en Epa har ju också barn och är föräldrar. Det är väl snarare procentuellt sannolikare att en sådan förälder ger en Epa till sitt barn.
 
Senast ändrad:
Hade du varit lika gammal som jag hade det aldrig hänt.

Nej.

Lagen om bilbälte i framsätet kom 1975.01.01. Yrkesförare behövde dessutom inte bälta sig förrän 1999.
Det var inte så att alla svenska bilförare och -passagerare följde den lagen från dag 1.
Det var definitivt ingen majoritet som drog på sig 'fegsnöret' i januari 1975, utan det glömdes väldigt gärna bort.

Du och jag har olika startprocedurer, beroende på att vi växt upp i olika bilbältestider.

Tror knappast att det har med ålder att köra . Pratade med min pappa om det här senast i förra veckan när vi åkte bil faktiskt, när jag tog upp detta med EPA och inget bälte pga viss tråd på buke :p Han sa spontant att det är ju obegripligt hur folk nu ens kan lyckas köra iväg utan bälte. Han kan inte köra en meter utan att känna sig "naken" utan bälte. Och då tog han körkort (och hade chaufförstjänst i militären) ett bra tag innan lagen om bilbälte kom.

Det är väl lite samma som att när jag var barn åkte "alla" slalom utan hjälm och det har jag också gjort som tonåring. Nu kan jag knappt sätta pjäxorna i skidorna utan att något saknas innan jag satt på mig hjälmen. Trots att det inte fanns med i "startproceduren" från början.

Sen tror jag nog att korrelationen mellan att glömma att sätta på sig bilbälte och att tycka det är försvarbart att kalla det "fegsnöre" är extremt stark.
 
Senast ändrad:
Det har även använts här i Finland.
Ja jag är född 75 och min kusin född 80- var också sådan, åå du är så feeeg, har bälte. Men jag visste ju iofs att det var hon som var rädd för precis allting där man faktiskt behövde använda mod eller fysik. Alltså tex en situation där man möter ett djur eller ska gå på en höjd eller klättra i ett träd. (men du ser, jag är ju fortfarande milt irriterad. o i efterhand så verkar hon haft alternativet att föräldern faktiskt kör iväg med bilen trots att bältet är av... Jag var ju van vid alternativen sätta på bälte och bilen rör sig eller inte göra det och då står bilen still.)
 
Ja jag är född 75 och min kusin född 80- var också sådan, åå du är så feeeg, har bälte. Men jag visste ju iofs att det var hon som var rädd för precis allting där man faktiskt behövde använda mod eller fysik. Alltså tex en situation där man möter ett djur eller ska gå på en höjd eller klättra i ett träd. (men du ser, jag är ju fortfarande milt irriterad. o i efterhand så verkar hon haft alternativet att föräldern faktiskt kör iväg med bilen trots att bältet är av... Jag var ju van vid alternativen sätta på bälte och bilen rör sig eller inte göra det och då står bilen still.)
Här har jag dock mest hört det användas lite sådär avväpnande, typ "och så lägger alla på sig fegsnöret", så som tur var är det ingen som användt det hånande :)
 
Ja jag skulle också haft väldigt svårt att föreställa mig att det skulle vara ett problem att folk inte har bälte i A-traktor. Skulle också trott att det inte spelade någon roll om det var lag på det eller ej, folk hade använt det ändå, för hur jobbigt är det på en skala? Och de är vana att åka bil med bälte.

Om ingen sagt annat skulle jag förutsatt att det var ett totalt icke problem.

Men nu är det ju tydligen ett problem? förvånansvärt nog.

Det andra jag inte förstår är varför det skulle spela någon roll med en lag, varför de plötsligt skulle sätta på bälte bara för att det var lag på det? (de är 15, alla andra dagar sätter de tydligen på bälte bara för att en person över 18 med B-körkort inte startar bilen förrän bältet är på. Eller så har de föräldrar som struntar i bälte trots att det är lag på det...)

När de ändå inte har registreringsnummer bak så man kunde anmäla det om man såg dem utan bälte (inte för att jag skulle göra det men ändå). Och de säkert ändå väldigt sällan blir stoppade av polisen. Förstår inte varför lag skulle smälla högre än hälsa.

Men nu var det tex en intervju med ett par föräldrar som var mycket säkra på att deras barn skulle levt om det hade varit lag på bälte. Man får väl tro att det faktiskt hade varit den lilla grejen som skulle vält över mot ett användande trots att ingenting annat fick honom att sätta på det. (det antyder ju också att föräldrarna antingen trodde han körde med bälte eller visste att han inte gjorde det och ändå inte sålde Epan. Men det borde jag inte skrivit för hela situationen är väldigt tråkig. Men bara för att man tror eller vet en sak, att barnet är väldigt noga, så måste det ju inte vara så.)

Sedan om trimning, det är ju inte heller tillåtet, men görs ändå, med vissa föräldrars goda minne säkert. De där som kör 130 på 70 vägen och korsar heldraget för att köra om en Epa har ju också barn och är föräldrar. Det är väl snarare procentuellt sannolikare att en sådan förälder ger en Epa till sitt barn.
Lagkrav ändrar inte automatiskt användadet (ser kollegor som ej använder bälte och sitter på det istället), men det blir bättre förutsättningar att använda då det kommer finnas i alla a-traktorer och kanske i kombination med bättre utbildning så kan budskapet hur bälte fungerar fastnar och vidden av att faktiskt använda det.

När det gäller trimmningen vet jag att det var någon som sa att de kunde göra som på lastbilar, man får köra med färdskrivare som registrerar hastigheten, men har själv svårt att se det funka i praktiken. Tanken är god.
Jag skulle önska någon form av spärr på fordonen som inte går att manipulera bort, men hur en sådan lösning ser ut vet jag inte om det ens existerar eller är möjligt. 🤷🏼‍♀️
 
Du och jag har olika startprocedurer, beroende på att vi växt upp i olika bilbältestider.
Jag är uppväxt med att aldrig åka utan bälte och startar ändå och backar ut från parkeringsrutan utan att spänna fast mig. Jag vill kunna vända och vrida på mig obehindrat för att se eventuella barn, hönor, katter osv. Sen när man är utbackad så skulle jag aldrig få för mig att fortsätta köra utan bälte. Så tror knappast i vilken ordning man gör saker nu kommer av vilken bälteskultur det var när man började köra bil.
 
När det gäller trimmningen vet jag att det var någon som sa att de kunde göra som på lastbilar, man får köra med färdskrivare som registrerar hastigheten, men har själv svårt att se det funka i praktiken. Tanken är god.
En sådan åtgärd tror jag skulle vara bland det enklaste att införa, rent praktiskt.
En fast monterad GPS-logger som via mobildata skickar info till nationell server direkt när hastigheten överskridit t ex 40 km/h. Antingen automatiskt körförbud och påbud om förnyad registreringsbesiktning, eller möjligen ordningsbot direkt hem till fordonsägaren. Kostnaden för systemet läggs på fordonsägarna.

Haken är att man beger sig ut på ett sluttande plan; jag vill inte se den sortens övervakning på andra slags fordon.
 
Förvisso kan jag tycka att de borde redan va vana. De har väl åkt med mamma/pappa i bil och där måste man ha bälte.

Enda undantaget är väl de som inte har bil, men någonstans tror jag de stött på vanliga bilar under uppväxten. Men det går fort att få in vanan, är det lagkrav så finns inga ursäkter.
Kanske borde det ingå i utbildningen när det tar kortet, om vikten med bälte och vilken fantastisk räddare det är och hur det påverkar ens egen säkerhet.

För mig de går igenom det när man tar B-kort, kanske inte fel att flytta ner samma kunskap till am-korten också.

De stater jag bott i har i USA har var motsvarighet till gymnasiet hallit i "forberedande kurser" for att kunna ta korkortet vid 16 ars alder. Enligt avkomman gar minst 1/3 - 1/2 av tiden ut pa att visa bilder och beskrivningar av crasher, varfor de hande, hur manga som dog, och vikten av sakerhets balten. Crash dummy tester och annat kul ... som vi hade pa nationell TV under 1970 talet i Sverige.
Numera da avkomman ar vuxen anser de att det var mycket bra kurser och att de faktiskt larde sig massor ... och att kurserna gjorde mycket storre intryck an de gick med pa nar det var aktuellt. :p

Ja jag skulle också haft väldigt svårt att föreställa mig att det skulle vara ett problem att folk inte har bälte i A-traktor. Skulle också trott att det inte spelade någon roll om det var lag på det eller ej, folk hade använt det ändå, för hur jobbigt är det på en skala? Och de är vana att åka bil med bälte.

Om ingen sagt annat skulle jag förutsatt att det var ett totalt icke problem.

Men nu är det ju tydligen ett problem? förvånansvärt nog.

Det andra jag inte förstår är varför det skulle spela någon roll med en lag, varför de plötsligt skulle sätta på bälte bara för att det var lag på det? (de är 15, alla andra dagar sätter de tydligen på bälte bara för att en person över 18 med B-körkort inte startar bilen förrän bältet är på. Eller så har de föräldrar som struntar i bälte trots att det är lag på det...)

När de ändå inte har registreringsnummer bak så man kunde anmäla det om man såg dem utan bälte (inte för att jag skulle göra det men ändå). Och de säkert ändå väldigt sällan blir stoppade av polisen. Förstår inte varför lag skulle smälla högre än hälsa.

Men nu var det tex en intervju med ett par föräldrar som var mycket säkra på att deras barn skulle levt om det hade varit lag på bälte. Man får väl tro att det faktiskt hade varit den lilla grejen som skulle vält över mot ett användande trots att ingenting annat fick honom att sätta på det. (det antyder ju också att föräldrarna antingen trodde han körde med bälte eller visste att han inte gjorde det och ändå inte sålde Epan. Men det borde jag inte skrivit för hela situationen är väldigt tråkig. Men bara för att man tror eller vet en sak, att barnet är väldigt noga, så måste det ju inte vara så.)

Sedan om trimning, det är ju inte heller tillåtet, men görs ändå, med vissa föräldrars goda minne säkert. De där som kör 130 på 70 vägen och korsar heldraget för att köra om en Epa har ju också barn och är föräldrar. Det är väl snarare procentuellt sannolikare att en sådan förälder ger en Epa till sitt barn.

Du skriver mycket vettigt ... men jag undrar varfor du inte skulle anmala att de inte anvander balte om du kunde? Jag skulle helt klart gora det, kanske kan det fa personen att ta pa balte (eller sakta farten, eller vilket trafik brott som galler) om polisen kommer och pratar med henne/honom. Som det ar i Sverige nu kanner de sig formodligen aldeles for osynliga ...

Här har jag dock mest hört det användas lite sådär avväpnande, typ "och så lägger alla på sig fegsnöret", så som tur var är det ingen som användt det hånande :)

Nar jag var ung sades det mer som, "Oh ... du ar en san som anvander fegsnore" med ett hanfullt skratt. Men en kompis halkade av vagen i 30 km/timman och bilen rullade. Hans axel var helt bla efter baltet, skjortan sprack men vinter jackan holl och mildrade trycket fran baltet. Det rackte for att jag skulle vara absolut saker pa att balten faktiskt ar en hjalp i trafiken.

Jag är uppväxt med att aldrig åka utan bälte och startar ändå och backar ut från parkeringsrutan utan att spänna fast mig. Jag vill kunna vända och vrida på mig obehindrat för att se eventuella barn, hönor, katter osv. Sen när man är utbackad så skulle jag aldrig få för mig att fortsätta köra utan bälte. Så tror knappast i vilken ordning man gör saker nu kommer av vilken bälteskultur det var när man började köra bil.

Dar det gar backar jag in i parkerings platser :D och aven jag tar ofta av mig baltet innan jag backar in. Daremot har jag inga problem att backa UT fran parkeringsplatser med baltet pa.:angel:
 
De stater jag bott i har i USA har var motsvarighet till gymnasiet hallit i "forberedande kurser" for att kunna ta korkortet vid 16 ars alder. Enligt avkomman gar minst 1/3 - 1/2 av tiden ut pa att visa bilder och beskrivningar av crasher, varfor de hande, hur manga som dog, och vikten av sakerhets balten. Crash dummy tester och annat kul ... som vi hade pa nationell TV under 1970 talet i Sverige.
Numera da avkomman ar vuxen anser de att det var mycket bra kurser och att de faktiskt larde sig massor ... och att kurserna gjorde mycket storre intryck an de gick med pa nar det var aktuellt. :p



Du skriver mycket vettigt ... men jag undrar varfor du inte skulle anmala att de inte anvander balte om du kunde? Jag skulle helt klart gora det, kanske kan det fa personen att ta pa balte (eller sakta farten, eller vilket trafik brott som galler) om polisen kommer och pratar med henne/honom. Som det ar i Sverige nu kanner de sig formodligen aldeles for osynliga ...
Samtidigt har ju de under 18 riktigt hemsk olycksstatistik även i USA :) trots de kurserna i skolan. Så man tvekar ju om det hjälper med B-körkort. Samtidigt är det ju bättre än inget körkort (och en bil som kör i 50 som vissa tycker ska vara maxfart).

Varför jag inte skulle anmäla körning utan säkerhetsbälte? Onödig risk och inte lägga sig i i onödan. Polisen skulle inte bry sig, föräldrarna har antingen sagt till och hen struntade i det eller så bryr de sig inte.

Onödig risk: Jag skulle vara tvungen att ta upp mobilen och fota vilket är olagligt om jag kör och orsakar större risker i trafiken än att köra utan säkerhetsbälte (vilket bara skulle drabba en ungdom som inte satt på sig det helt av fritt val), eller stanna cykeln, ta av mig vantarna, gräva upp mobilen, tokcykla ifatt fordonet? med mobilen i handen? fota? (troligt) eller memorera registreringsnumret (troooligt) resten av resan. Jag skulle säkert få och även förtjäna högre böter än ungdomen. Det är helt klart inte värt det. Om hen körde om mig över hastighetsgränsen däremot, där mitt barn cyklar? helt klart värt att riskera fota om omständigheterna verkar tillåta och riskera åka dit för hantering av mobil medan jag kör. (om jag cyklade skulle jag offra rejält med energi på att cykla ikapp om hen stannar vid rödlyse fota och skälla.)

Men som sagt de har ju ändå inte registreringsskyltar bak om de inte är EU moppe (vilket de som kör för fort här iofs är). När du ser registreringsnumret vet du inte om de har säkerhetsbälte på, och när de kört förbi och du vet kan du inte se registreringsnumret. Oavsett om du går, cyklar eller kör. Oavsett vad för förseelse de gjort.
 
Senast ändrad:
Samtidigt har ju de under 18 riktigt hemsk olycksstatistik även i USA :) trots de kurserna i skolan. Så man tvekar ju om det hjälper med B-körkort. Samtidigt är det ju bättre än inget körkort (och en bil som kör i 50 som vissa tycker ska vara maxfart).

Varför jag inte skulle anmäla körning utan säkerhetsbälte? Onödig risk och inte lägga sig i i onödan. Polisen skulle inte bry sig, föräldrarna har antingen sagt till och hen struntade i det eller så bryr de sig inte.

Onödig risk: Jag skulle vara tvungen att ta upp mobilen och fota vilket är olagligt om jag kör och orsakar större risker i trafiken än att köra utan säkerhetsbälte (vilket bara skulle drabba en ungdom som inte satt på sig det helt av fritt val), eller stanna cykeln, ta av mig vantarna, gräva upp mobilen, tokcykla ifatt fordonet? med mobilen i handen? fota? (troligt) eller memorera registreringsnumret (troooligt) resten av resan. Jag skulle säkert få och även förtjäna högre böter än ungdomen. Det är helt klart inte värt det. Om hen körde om mig över hastighetsgränsen däremot, där mitt barn cyklar? helt klart värt att riskera fota om omständigheterna verkar tillåta och riskera åka dit för hantering av mobil medan jag kör. (om jag cyklade skulle jag offra rejält med energi på att cykla ikapp om hen stannar vid rödlyse fota och skälla.)

Men som sagt de har ju ändå inte registreringsskyltar bak om de inte är EU moppe (vilket de som kör för fort här iofs är). När du ser registreringsnumret vet du inte om de har säkerhetsbälte på, och när de kört förbi och du vet kan du inte se registreringsnumret. Oavsett om du går, cyklar eller kör. Oavsett vad för förseelse de gjort.

Har meddelar vi polisen nar registrerings nummer ####### kor forbi vara rod blinkande stop ljus pa skolbussarna, eller som privatperson nar vi ser nagot sarskilt dumt ... och polisen ser till att de talar med personen i fraga.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 577
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp