Det är ju säkert lokaliserat till vissa platser i landet. Om det sedan är en landsände eller en bebyggelsetyp.Jag tror faktiskt ALDRIG att jag har hört ordet "fegsnöre" om bilbälte och då är jag 50+....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju säkert lokaliserat till vissa platser i landet. Om det sedan är en landsände eller en bebyggelsetyp.Jag tror faktiskt ALDRIG att jag har hört ordet "fegsnöre" om bilbälte och då är jag 50+....
Jag tycker att det är ett extremt bra argument för att ha lag på bilbälte även i Epa traktorer. Just vanan att automatiskt sätta på sig bältet.Jag tror fortfarande inte att du kan skylla på att du först blivit van med att åka utan bälte. Det går väldigt snabbt att bli van med.
Det blir ju lite bakvänt att förbjuda 4-15 åringar och personer med funktionshinder att cykla för att 15-18 åringar ska kunna köra lastbil i stadstrafik utan varken lastbilskörkort eller B-körkort. Ska man skylla på andra än lastbilschauffören ska man även ha körkort för att få gå runt den. Det blir väldigt svårt att komma ut då om man har vissa funktionshinder.om lastbil och dödavinkel. 1:55 in är även ett exempel på att även vanlig cykel borde ha körkort för att framföras.
Förvisso kan jag tycka att de borde redan va vana. De har väl åkt med mamma/pappa i bil och där måste man ha bälte.Jag tycker att det är ett extremt bra argument för att ha lag på bilbälte även i Epa traktorer. Just vanan att automatiskt sätta på sig bältet.
Inte alla ungdomar kanske blir vana direkt när skaffat körkort och får en känsla av att det känns naket att åka utan bilbälte, oavsett var de sitter i fordonet.
Det har även använts här i Finland.Det är ju säkert lokaliserat till vissa platser i landet. Om det sedan är en landsände eller en bebyggelsetyp.
Så spännande hur olika man är, vilka beteende repertoarer vi har på samma sak.Du och jag har olika startprocedurer, beroende på att vi växt upp i olika bilbältestider.
Ja jag skulle också haft väldigt svårt att föreställa mig att det skulle vara ett problem att folk inte har bälte i A-traktor. Skulle också trott att det inte spelade någon roll om det var lag på det eller ej, folk hade använt det ändå, för hur jobbigt är det på en skala? Och de är vana att åka bil med bälte.Förvisso kan jag tycka att de borde redan va vana. De har väl åkt med mamma/pappa i bil och där måste man ha bälte.
Enda undantaget är väl de som inte har bil, men någonstans tror jag de stött på vanliga bilar under uppväxten. Men det går fort att få in vanan, är det lagkrav så finns inga ursäkter.
Kanske borde det ingå i utbildningen när det tar kortet, om vikten med bälte och vilken fantastisk räddare det är och hur det påverkar ens egen säkerhet.
För mig de går igenom det när man tar B-kort, kanske inte fel att flytta ner samma kunskap till am-korten också.
Hade du varit lika gammal som jag hade det aldrig hänt.
Nej.
Lagen om bilbälte i framsätet kom 1975.01.01. Yrkesförare behövde dessutom inte bälta sig förrän 1999.
Det var inte så att alla svenska bilförare och -passagerare följde den lagen från dag 1.
Det var definitivt ingen majoritet som drog på sig 'fegsnöret' i januari 1975, utan det glömdes väldigt gärna bort.
Du och jag har olika startprocedurer, beroende på att vi växt upp i olika bilbältestider.
Ja jag är född 75 och min kusin född 80- var också sådan, åå du är så feeeg, har bälte. Men jag visste ju iofs att det var hon som var rädd för precis allting där man faktiskt behövde använda mod eller fysik. Alltså tex en situation där man möter ett djur eller ska gå på en höjd eller klättra i ett träd. (men du ser, jag är ju fortfarande milt irriterad. o i efterhand så verkar hon haft alternativet att föräldern faktiskt kör iväg med bilen trots att bältet är av... Jag var ju van vid alternativen sätta på bälte och bilen rör sig eller inte göra det och då står bilen still.)Det har även använts här i Finland.
Här har jag dock mest hört det användas lite sådär avväpnande, typ "och så lägger alla på sig fegsnöret", så som tur var är det ingen som användt det hånandeJa jag är född 75 och min kusin född 80- var också sådan, åå du är så feeeg, har bälte. Men jag visste ju iofs att det var hon som var rädd för precis allting där man faktiskt behövde använda mod eller fysik. Alltså tex en situation där man möter ett djur eller ska gå på en höjd eller klättra i ett träd. (men du ser, jag är ju fortfarande milt irriterad. o i efterhand så verkar hon haft alternativet att föräldern faktiskt kör iväg med bilen trots att bältet är av... Jag var ju van vid alternativen sätta på bälte och bilen rör sig eller inte göra det och då står bilen still.)
Lagkrav ändrar inte automatiskt användadet (ser kollegor som ej använder bälte och sitter på det istället), men det blir bättre förutsättningar att använda då det kommer finnas i alla a-traktorer och kanske i kombination med bättre utbildning så kan budskapet hur bälte fungerar fastnar och vidden av att faktiskt använda det.Ja jag skulle också haft väldigt svårt att föreställa mig att det skulle vara ett problem att folk inte har bälte i A-traktor. Skulle också trott att det inte spelade någon roll om det var lag på det eller ej, folk hade använt det ändå, för hur jobbigt är det på en skala? Och de är vana att åka bil med bälte.
Om ingen sagt annat skulle jag förutsatt att det var ett totalt icke problem.
Men nu är det ju tydligen ett problem? förvånansvärt nog.
Det andra jag inte förstår är varför det skulle spela någon roll med en lag, varför de plötsligt skulle sätta på bälte bara för att det var lag på det? (de är 15, alla andra dagar sätter de tydligen på bälte bara för att en person över 18 med B-körkort inte startar bilen förrän bältet är på. Eller så har de föräldrar som struntar i bälte trots att det är lag på det...)
När de ändå inte har registreringsnummer bak så man kunde anmäla det om man såg dem utan bälte (inte för att jag skulle göra det men ändå). Och de säkert ändå väldigt sällan blir stoppade av polisen. Förstår inte varför lag skulle smälla högre än hälsa.
Men nu var det tex en intervju med ett par föräldrar som var mycket säkra på att deras barn skulle levt om det hade varit lag på bälte. Man får väl tro att det faktiskt hade varit den lilla grejen som skulle vält över mot ett användande trots att ingenting annat fick honom att sätta på det. (det antyder ju också att föräldrarna antingen trodde han körde med bälte eller visste att han inte gjorde det och ändå inte sålde Epan. Men det borde jag inte skrivit för hela situationen är väldigt tråkig. Men bara för att man tror eller vet en sak, att barnet är väldigt noga, så måste det ju inte vara så.)
Sedan om trimning, det är ju inte heller tillåtet, men görs ändå, med vissa föräldrars goda minne säkert. De där som kör 130 på 70 vägen och korsar heldraget för att köra om en Epa har ju också barn och är föräldrar. Det är väl snarare procentuellt sannolikare att en sådan förälder ger en Epa till sitt barn.
Jag är uppväxt med att aldrig åka utan bälte och startar ändå och backar ut från parkeringsrutan utan att spänna fast mig. Jag vill kunna vända och vrida på mig obehindrat för att se eventuella barn, hönor, katter osv. Sen när man är utbackad så skulle jag aldrig få för mig att fortsätta köra utan bälte. Så tror knappast i vilken ordning man gör saker nu kommer av vilken bälteskultur det var när man började köra bil.Du och jag har olika startprocedurer, beroende på att vi växt upp i olika bilbältestider.
Jag blir inte orörlig för jag har bälte på mig.Jag är uppväxt med att aldrig åka utan bälte och startar ändå och backar ut från parkeringsrutan utan att spänna fast mig. Jag vill kunna vända och vrida på mig obehindrat för att se eventuella barn, hönor, katter osv.
En sådan åtgärd tror jag skulle vara bland det enklaste att införa, rent praktiskt.När det gäller trimmningen vet jag att det var någon som sa att de kunde göra som på lastbilar, man får köra med färdskrivare som registrerar hastigheten, men har själv svårt att se det funka i praktiken. Tanken är god.
Bra för dig, jag som inte är så lång och inte har backkamera får svårt att se i vissa vinklar när jag backar.Jag blir inte orörlig för jag har bälte på mig.
Förvisso kan jag tycka att de borde redan va vana. De har väl åkt med mamma/pappa i bil och där måste man ha bälte.
Enda undantaget är väl de som inte har bil, men någonstans tror jag de stött på vanliga bilar under uppväxten. Men det går fort att få in vanan, är det lagkrav så finns inga ursäkter.
Kanske borde det ingå i utbildningen när det tar kortet, om vikten med bälte och vilken fantastisk räddare det är och hur det påverkar ens egen säkerhet.
För mig de går igenom det när man tar B-kort, kanske inte fel att flytta ner samma kunskap till am-korten också.
Ja jag skulle också haft väldigt svårt att föreställa mig att det skulle vara ett problem att folk inte har bälte i A-traktor. Skulle också trott att det inte spelade någon roll om det var lag på det eller ej, folk hade använt det ändå, för hur jobbigt är det på en skala? Och de är vana att åka bil med bälte.
Om ingen sagt annat skulle jag förutsatt att det var ett totalt icke problem.
Men nu är det ju tydligen ett problem? förvånansvärt nog.
Det andra jag inte förstår är varför det skulle spela någon roll med en lag, varför de plötsligt skulle sätta på bälte bara för att det var lag på det? (de är 15, alla andra dagar sätter de tydligen på bälte bara för att en person över 18 med B-körkort inte startar bilen förrän bältet är på. Eller så har de föräldrar som struntar i bälte trots att det är lag på det...)
När de ändå inte har registreringsnummer bak så man kunde anmäla det om man såg dem utan bälte (inte för att jag skulle göra det men ändå). Och de säkert ändå väldigt sällan blir stoppade av polisen. Förstår inte varför lag skulle smälla högre än hälsa.
Men nu var det tex en intervju med ett par föräldrar som var mycket säkra på att deras barn skulle levt om det hade varit lag på bälte. Man får väl tro att det faktiskt hade varit den lilla grejen som skulle vält över mot ett användande trots att ingenting annat fick honom att sätta på det. (det antyder ju också att föräldrarna antingen trodde han körde med bälte eller visste att han inte gjorde det och ändå inte sålde Epan. Men det borde jag inte skrivit för hela situationen är väldigt tråkig. Men bara för att man tror eller vet en sak, att barnet är väldigt noga, så måste det ju inte vara så.)
Sedan om trimning, det är ju inte heller tillåtet, men görs ändå, med vissa föräldrars goda minne säkert. De där som kör 130 på 70 vägen och korsar heldraget för att köra om en Epa har ju också barn och är föräldrar. Det är väl snarare procentuellt sannolikare att en sådan förälder ger en Epa till sitt barn.
Här har jag dock mest hört det användas lite sådär avväpnande, typ "och så lägger alla på sig fegsnöret", så som tur var är det ingen som användt det hånande
Jag är uppväxt med att aldrig åka utan bälte och startar ändå och backar ut från parkeringsrutan utan att spänna fast mig. Jag vill kunna vända och vrida på mig obehindrat för att se eventuella barn, hönor, katter osv. Sen när man är utbackad så skulle jag aldrig få för mig att fortsätta köra utan bälte. Så tror knappast i vilken ordning man gör saker nu kommer av vilken bälteskultur det var när man började köra bil.
Saknar backkamera och 1.62.Bra för dig, jag som inte är så lång och inte har backkamera får svårt att se i vissa vinklar när jag backar.
Förstår fortfarande inte vad det har att göra med mina förutsättningar att göra? Jättebra att du inte har samma problem.Saknar backkamera och 1.62.
Samtidigt har ju de under 18 riktigt hemsk olycksstatistik även i USA trots de kurserna i skolan. Så man tvekar ju om det hjälper med B-körkort. Samtidigt är det ju bättre än inget körkort (och en bil som kör i 50 som vissa tycker ska vara maxfart).De stater jag bott i har i USA har var motsvarighet till gymnasiet hallit i "forberedande kurser" for att kunna ta korkortet vid 16 ars alder. Enligt avkomman gar minst 1/3 - 1/2 av tiden ut pa att visa bilder och beskrivningar av crasher, varfor de hande, hur manga som dog, och vikten av sakerhets balten. Crash dummy tester och annat kul ... som vi hade pa nationell TV under 1970 talet i Sverige.
Numera da avkomman ar vuxen anser de att det var mycket bra kurser och att de faktiskt larde sig massor ... och att kurserna gjorde mycket storre intryck an de gick med pa nar det var aktuellt.
Du skriver mycket vettigt ... men jag undrar varfor du inte skulle anmala att de inte anvander balte om du kunde? Jag skulle helt klart gora det, kanske kan det fa personen att ta pa balte (eller sakta farten, eller vilket trafik brott som galler) om polisen kommer och pratar med henne/honom. Som det ar i Sverige nu kanner de sig formodligen aldeles for osynliga ...
Samtidigt har ju de under 18 riktigt hemsk olycksstatistik även i USA trots de kurserna i skolan. Så man tvekar ju om det hjälper med B-körkort. Samtidigt är det ju bättre än inget körkort (och en bil som kör i 50 som vissa tycker ska vara maxfart).
Varför jag inte skulle anmäla körning utan säkerhetsbälte? Onödig risk och inte lägga sig i i onödan. Polisen skulle inte bry sig, föräldrarna har antingen sagt till och hen struntade i det eller så bryr de sig inte.
Onödig risk: Jag skulle vara tvungen att ta upp mobilen och fota vilket är olagligt om jag kör och orsakar större risker i trafiken än att köra utan säkerhetsbälte (vilket bara skulle drabba en ungdom som inte satt på sig det helt av fritt val), eller stanna cykeln, ta av mig vantarna, gräva upp mobilen, tokcykla ifatt fordonet? med mobilen i handen? fota? (troligt) eller memorera registreringsnumret (troooligt) resten av resan. Jag skulle säkert få och även förtjäna högre böter än ungdomen. Det är helt klart inte värt det. Om hen körde om mig över hastighetsgränsen däremot, där mitt barn cyklar? helt klart värt att riskera fota om omständigheterna verkar tillåta och riskera åka dit för hantering av mobil medan jag kör. (om jag cyklade skulle jag offra rejält med energi på att cykla ikapp om hen stannar vid rödlyse fota och skälla.)
Men som sagt de har ju ändå inte registreringsskyltar bak om de inte är EU moppe (vilket de som kör för fort här iofs är). När du ser registreringsnumret vet du inte om de har säkerhetsbälte på, och när de kört förbi och du vet kan du inte se registreringsnumret. Oavsett om du går, cyklar eller kör. Oavsett vad för förseelse de gjort.