Ja, men de lär sig ju också, finns ju även vuxna som inte borde ha körkort. Och där är ju hastigheterna ännu högre. Så är ju inte bara ungdomarna som saknar vett.
Ja det finns vuxna som borde ha körkort. På vilket sätt är det ett argument?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, men de lär sig ju också, finns ju även vuxna som inte borde ha körkort. Och där är ju hastigheterna ännu högre. Så är ju inte bara ungdomarna som saknar vett.
Ja, men de lär sig ju också, finns ju även vuxna som inte borde ha körkort. Och där är ju hastigheterna ännu högre. Så är ju inte bara ungdomarna som saknar vett.
Vad menar du med hat?Räcker väl och läsa inläggen i tråden.
På vilket sätt hänger det ihop med diskussionen om ungdomar och trafiksäkerhet. Menar du att det gör ungdomarna till bättre förare än om det inte funnits vuxna som inte borde ha körkort?Ja, men de lär sig ju också, finns ju även vuxna som inte borde ha körkort. Och där är ju hastigheterna ännu högre. Så är ju inte bara ungdomarna som saknar vett.
Tänkte på den här tråden när jag häromdagen såg en Nissan King Cab nästan preja en liten mopedbil. Ungdomarna kände antagligen varandra för det inleddes med att mopedbilen gjorde en U-sväng framför king caben med passageraren visandes fingret ut genom den nedvevade rutan, varpå föraren i king caben uppenbarligen blev upprörd.
Det vore såklart lämpligt om mer utbildning krävs, men min största invändning mot barn i tunga fordon är att deras hjärnor inte är tillräckligt utvecklade ännu. Det är inget eget tyckande, utan enligt vetenskapen så är det helt enkelt så det är, att hjärnan inte är fullt utvecklad förrän i 20-25-årsåldern, flickor ligger vanligtvis något före pojkar, och konsekvens- och riskcentrat kommer sist.
Nu ska jag läsa dagens utredning.
På vilket sätt blir de drabbade?Tycker det känns ganska trist att de ungar i byn som kör snyggt och lagligt kommer bli drabbade på grund av de ungdomar som inte sköter sig. Det är ytterst sällan jag hinner ikapp en a-traktor som kör fortare än 30. Jag känner en tjej som fick ha med sig någon av sina föräldrar i sin a-traktor ett bra tag för att de ville försäkra sig om att hon skulle bli en duktig och säker förare. Tyvärr är det ju de som sköter sig som blir drabbade när andra missköter sig.
På vilket sätt blir de drabbade?
Hårdare reglerat är ju bra även för de skötsamma. Det ligger ju inget förslag i Sverige om att förbjuda helt.
Som det är nu så ligger ju inget förslag på att förbjuda. Möjligen om EU har åsikter. Men jag tror inte det kommer bli förbud.Om vi kör tankeexperiment förbjud helt och hållet (som många i buke vill) så får ju inte någon ungdom alls köra a-traktor. Hårdare regler är jag ju för. Ännu hellre att det hade varit en egen behörighet med viktgräns för fyrhjuliga fordon. Dock är jag inte för förbud som det har pratats om och förbud mot a-traktor hade aldrig ens kommit på tal om inte några nötter börjat missköta sig från första början.
Ja så är det ju alltid, de ordentliga får alltid svi för dem som inte sköter sig.Tycker det känns ganska trist att de ungar i byn som kör snyggt och lagligt kommer bli drabbade på grund av de ungdomar som inte sköter sig. Det är ytterst sällan jag hinner ikapp en a-traktor som kör fortare än 30. Jag känner en tjej som fick ha med sig någon av sina föräldrar i sin a-traktor ett bra tag för att de ville försäkra sig om att hon skulle bli en duktig och säker förare. Tyvärr är det ju de som sköter sig som blir drabbade när andra missköter sig.
Jag hoppas det blir regler som kontrolleras, inte förbud. Det är ju jättebra med lagliga epor.Som det är nu så ligger ju inget förslag på att förbjuda. Möjligen om EU har åsikter. Men jag tror inte det kommer bli förbud.
Om vi kör tankeexperiment förbjud helt och hållet (som många i buke vill) så får ju inte någon ungdom alls köra a-traktor. Hårdare regler är jag ju för. Ännu hellre att det hade varit en egen behörighet med viktgräns för fyrhjuliga fordon. Dock är jag inte för förbud som det har pratats om och förbud mot a-traktor hade aldrig ens kommit på tal om inte några nötter börjat missköta sig från första början.
Tycker det känns ganska trist att de ungar i byn som kör snyggt och lagligt kommer bli drabbade på grund av de ungdomar som inte sköter sig. Det är ytterst sällan jag hinner ikapp en a-traktor som kör fortare än 30. Jag känner en tjej som fick ha med sig någon av sina föräldrar i sin a-traktor ett bra tag för att de ville försäkra sig om att hon skulle bli en duktig och säker förare. Tyvärr är det ju de som sköter sig som blir drabbade när andra missköter sig.
I DN idag är det en intervju med en 15-åring i Umeå som kör en a-traktor som är lastbil och väger 11 ton. Han säger bland annat:
– Många har vinterdäck fram men inte bak för att kunna sladda bättre, förklarar han och utvecklar snabbt sitt svar innan följdfrågan kommer.
– Ja, självklart är det farligare, men många 15-åringar tänker inte på det sättet.
Men bilbälte används?
– Nej, det är nästan ingen som har det.
Konstigt att man inte använder bilbälte när det finns i bilarna och alla vid det här laget är så vana vid att använda när man man kör/åker bil?? Jag känner mig helt naken utan....
Länk till artikeln (som förmodligen är låst om man inte prenumererar):
https://www.dn.se/sverige/robins-a-traktor-vager-elva-ton-nu-vantar-regelskarpningar/
Problemet är inte enbart 15-åringars bristande trafikmognad, utan den kombinerat med hela kulturen kring A-traktorer. Med för många passagerare, manipulerade fordon = höga hastigheter mm. Jag tror faktiskt inte att det finns någon korrelation mellan olycksfrekvens och fordonens vikt, den typiska A-traktorolyckan är ju en personbilstraktor i för hög hastighet och fullpackad med folk.
I lantbruket kör ju 15-åringar och yngre dagligen fordon och fordonståg på både 10, 20 och 30 ton eller mer, på allmän väg, utan svåra trafikolyckor.
Det är det som är så tragiskt/sorgligt. Jag hoppas de kan se över reglerna och kanske till och med komma på ett sätt att göra så inte bilarna går att manipulera att gå lika fort som personbilar.Problemet är inte enbart 15-åringars bristande trafikmognad, utan den kombinerat med hela kulturen kring A-traktorer. Med för många passagerare, manipulerade fordon = höga hastigheter mm. Jag tror faktiskt inte att det finns någon korrelation mellan olycksfrekvens och fordonens vikt, den typiska A-traktorolyckan är ju en personbilstraktor i för hög hastighet och fullpackad med folk.
I lantbruket kör ju 15-åringar och yngre dagligen fordon och fordonståg på både 10, 20 och 30 ton eller mer, på allmän väg, utan svåra trafikolyckor.
Det är vi väl alla överens om, att reglerna behöver justerasDet är därför jag är inne på att det behövs regler som utformats för det syfte de sedan används till. A-traktor-reglerna är till för det senare ändamålet, och när de används till det är problemen få.
Det som är riktigt olyckligt med det här, bortsett från att EPA-åkare inte är bältade om de skulle krocka,Men bilbälte används?
– Nej, det är nästan ingen som har det.