De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Ja, men de lär sig ju också, finns ju även vuxna som inte borde ha körkort. Och där är ju hastigheterna ännu högre. Så är ju inte bara ungdomarna som saknar vett.

Hade ungdomarna i större utsträckning än idag hållt sig till 30 km/h så hade det ju inte funnits något att orda om, men allt för många är ju trimmade. I Kronoberg undersökte polisen mellan oktober 2020 till oktober 2021 40 a-traktorer närmare och samtliga var trimmade.
 
Ja, men de lär sig ju också, finns ju även vuxna som inte borde ha körkort. Och där är ju hastigheterna ännu högre. Så är ju inte bara ungdomarna som saknar vett.
På vilket sätt hänger det ihop med diskussionen om ungdomar och trafiksäkerhet. Menar du att det gör ungdomarna till bättre förare än om det inte funnits vuxna som inte borde ha körkort?
 
Tänkte på den här tråden när jag häromdagen såg en Nissan King Cab nästan preja en liten mopedbil. Ungdomarna kände antagligen varandra för det inleddes med att mopedbilen gjorde en U-sväng framför king caben med passageraren visandes fingret ut genom den nedvevade rutan, varpå föraren i king caben uppenbarligen blev upprörd.

Det vore såklart lämpligt om mer utbildning krävs, men min största invändning mot barn i tunga fordon är att deras hjärnor inte är tillräckligt utvecklade ännu. Det är inget eget tyckande, utan enligt vetenskapen så är det helt enkelt så det är, att hjärnan inte är fullt utvecklad förrän i 20-25-årsåldern, flickor ligger vanligtvis något före pojkar, och konsekvens- och riskcentrat kommer sist.

Nu ska jag läsa dagens utredning.

Kanske skulle varit 25-års gräns på alla behörigheter? Är ju redan 24-års gräns på tung mc om man inte har mc-behörighet sen tidigare. Eller ett typ av mognadstest då det finns personer som vida överstiger 25 års åldern som har ganska omoget beteende i trafiken?
Då skulle kollektivtrafiken tvunget behöva utvecklas i stället för att avvecklas för att folk tar sig inte till jobbet/skolan annars. För uppenbarligen, har jag märkt, så är det inte bara ungdomar i a-traktorer som missköter sig utan även en hel del bilister och motorcyklister. Tack och lov så sköter sig ungdomarna häromkring sin körning ganska snyggt med rätt hastighet.. än så länge.
Dock verkar det finnas problem i stan att ungdomar i varierande åldrar samlas på någon parkering och poppar musik på hög volym. Förbud eller ålderbegränsning på ljudbyggen skulle man kunna införa när man ändå håller på. Folk får ha en trubadur med sig i fordonet i stället om de ska ha musik.:idea:
 
Tycker det känns ganska trist att de ungar i byn som kör snyggt och lagligt kommer bli drabbade på grund av de ungdomar som inte sköter sig. Det är ytterst sällan jag hinner ikapp en a-traktor som kör fortare än 30. Jag känner en tjej som fick ha med sig någon av sina föräldrar i sin a-traktor ett bra tag för att de ville försäkra sig om att hon skulle bli en duktig och säker förare. Tyvärr är det ju de som sköter sig som blir drabbade när andra missköter sig.
 
Tycker det känns ganska trist att de ungar i byn som kör snyggt och lagligt kommer bli drabbade på grund av de ungdomar som inte sköter sig. Det är ytterst sällan jag hinner ikapp en a-traktor som kör fortare än 30. Jag känner en tjej som fick ha med sig någon av sina föräldrar i sin a-traktor ett bra tag för att de ville försäkra sig om att hon skulle bli en duktig och säker förare. Tyvärr är det ju de som sköter sig som blir drabbade när andra missköter sig.
På vilket sätt blir de drabbade?
Hårdare reglerat är ju bra även för de skötsamma. Det ligger ju inget förslag i Sverige om att förbjuda helt.
 
På vilket sätt blir de drabbade?
Hårdare reglerat är ju bra även för de skötsamma. Det ligger ju inget förslag i Sverige om att förbjuda helt.

Om vi kör tankeexperiment förbjud helt och hållet (som många i buke vill) så får ju inte någon ungdom alls köra a-traktor. Hårdare regler är jag ju för. Ännu hellre att det hade varit en egen behörighet med viktgräns för fyrhjuliga fordon. Dock är jag inte för förbud som det har pratats om och förbud mot a-traktor hade aldrig ens kommit på tal om inte några nötter börjat missköta sig från första början.
 
Om vi kör tankeexperiment förbjud helt och hållet (som många i buke vill) så får ju inte någon ungdom alls köra a-traktor. Hårdare regler är jag ju för. Ännu hellre att det hade varit en egen behörighet med viktgräns för fyrhjuliga fordon. Dock är jag inte för förbud som det har pratats om och förbud mot a-traktor hade aldrig ens kommit på tal om inte några nötter börjat missköta sig från första början.
Som det är nu så ligger ju inget förslag på att förbjuda. Möjligen om EU har åsikter. Men jag tror inte det kommer bli förbud.
 
Tycker det känns ganska trist att de ungar i byn som kör snyggt och lagligt kommer bli drabbade på grund av de ungdomar som inte sköter sig. Det är ytterst sällan jag hinner ikapp en a-traktor som kör fortare än 30. Jag känner en tjej som fick ha med sig någon av sina föräldrar i sin a-traktor ett bra tag för att de ville försäkra sig om att hon skulle bli en duktig och säker förare. Tyvärr är det ju de som sköter sig som blir drabbade när andra missköter sig.
Ja så är det ju alltid, de ordentliga får alltid svi för dem som inte sköter sig.
Jag förstår verkligen inte varför inte EPA ska besiktigas med permanent spärr som är specialkonstruerad så att den ej kan tas bort samt uttagna baksäten med fästena obrukbara.
Som det nu är så har det en litet charmig glimten i ögat och ”pojkarna gör ju något nyyyyttigt när de gillar fordon ”- mentalitet och sålänge den härskar i alla små samhällen så kommer den olovliga körningen -som det faktiskt handlar om- fortsätta.
När vuxna försvarar brottslig handling som det är när ett BARN sätter sig bakom ratten på en BIL som en trimmad EPA faktiskt är så kommer det att fortgå.
I mitt område är det extremt EPA-tätt men merparten av dem kör som personbilar, jag har blivit omkörd av EPA som körde om och körde i 100 på 70-väg och det var 5 killar i bilden dessutom. (Japp, jag hängde på för att kolla hur fort den verkligen körde och så fort gick det på krokig landsväg utan mittlinje!).
 
Om vi kör tankeexperiment förbjud helt och hållet (som många i buke vill) så får ju inte någon ungdom alls köra a-traktor. Hårdare regler är jag ju för. Ännu hellre att det hade varit en egen behörighet med viktgräns för fyrhjuliga fordon. Dock är jag inte för förbud som det har pratats om och förbud mot a-traktor hade aldrig ens kommit på tal om inte några nötter börjat missköta sig från första början.

Fat det är ju bara sex personer i den här tråden som önskar ett förbud. De flesta resonerar ju precis på det sätt som du gör.
 
Tycker det känns ganska trist att de ungar i byn som kör snyggt och lagligt kommer bli drabbade på grund av de ungdomar som inte sköter sig. Det är ytterst sällan jag hinner ikapp en a-traktor som kör fortare än 30. Jag känner en tjej som fick ha med sig någon av sina föräldrar i sin a-traktor ett bra tag för att de ville försäkra sig om att hon skulle bli en duktig och säker förare. Tyvärr är det ju de som sköter sig som blir drabbade när andra missköter sig.

Så är det ju alltid.

Men i det här fallet så skrevs lagarna kring detta för ett helt annat syfte än det används till nu. De som kör A-traktor har verkligen utnyttjat lagarna på ett sätt som de inte var avsedda för från början. Om de hade följt lagarna fullt ut och skött sig hade nog samhället sett mellan fingrarna ett tag till. Men nu är det för många som kör för fort.
 
I DN idag är det en intervju med en 15-åring i Umeå som kör en a-traktor som är lastbil och väger 11 ton. Han säger bland annat:

– Många har vinterdäck fram men inte bak för att kunna sladda bättre, förklarar han och utvecklar snabbt sitt svar innan följdfrågan kommer.

– Ja, självklart är det farligare, men många 15-åringar tänker inte på det sättet.

Men bilbälte används?

– Nej, det är nästan ingen som har det.


Konstigt att man inte använder bilbälte när det finns i bilarna och alla vid det här laget är så vana vid att använda när man man kör/åker bil?? Jag känner mig helt naken utan....

Länk till artikeln (som förmodligen är låst om man inte prenumererar):
https://www.dn.se/sverige/robins-a-traktor-vager-elva-ton-nu-vantar-regelskarpningar/
 
I DN idag är det en intervju med en 15-åring i Umeå som kör en a-traktor som är lastbil och väger 11 ton. Han säger bland annat:

– Många har vinterdäck fram men inte bak för att kunna sladda bättre, förklarar han och utvecklar snabbt sitt svar innan följdfrågan kommer.

– Ja, självklart är det farligare, men många 15-åringar tänker inte på det sättet.

Men bilbälte används?

– Nej, det är nästan ingen som har det.


Konstigt att man inte använder bilbälte när det finns i bilarna och alla vid det här laget är så vana vid att använda när man man kör/åker bil?? Jag känner mig helt naken utan....

Länk till artikeln (som förmodligen är låst om man inte prenumererar):
https://www.dn.se/sverige/robins-a-traktor-vager-elva-ton-nu-vantar-regelskarpningar/

Det är ju just det. 15-åringar tänker inte på det sättet. Därför ska de inte framföra fordon större än moped på allmän väg.
 
Problemet är inte enbart 15-åringars bristande trafikmognad, utan den kombinerat med hela kulturen kring A-traktorer. Med för många passagerare, manipulerade fordon = höga hastigheter mm. Jag tror faktiskt inte att det finns någon korrelation mellan olycksfrekvens och fordonens vikt, den typiska A-traktorolyckan är ju en personbilstraktor i för hög hastighet och fullpackad med folk.

I lantbruket kör ju 15-åringar och yngre dagligen fordon och fordonståg på både 10, 20 och 30 ton eller mer, på allmän väg, utan svåra trafikolyckor.
 
Problemet är inte enbart 15-åringars bristande trafikmognad, utan den kombinerat med hela kulturen kring A-traktorer. Med för många passagerare, manipulerade fordon = höga hastigheter mm. Jag tror faktiskt inte att det finns någon korrelation mellan olycksfrekvens och fordonens vikt, den typiska A-traktorolyckan är ju en personbilstraktor i för hög hastighet och fullpackad med folk.

I lantbruket kör ju 15-åringar och yngre dagligen fordon och fordonståg på både 10, 20 och 30 ton eller mer, på allmän väg, utan svåra trafikolyckor.

Det är därför jag är inne på att det behövs regler som utformats för det syfte de sedan används till. A-traktor-reglerna är till för det senare ändamålet, och när de används till det är problemen få.
 
Problemet är inte enbart 15-åringars bristande trafikmognad, utan den kombinerat med hela kulturen kring A-traktorer. Med för många passagerare, manipulerade fordon = höga hastigheter mm. Jag tror faktiskt inte att det finns någon korrelation mellan olycksfrekvens och fordonens vikt, den typiska A-traktorolyckan är ju en personbilstraktor i för hög hastighet och fullpackad med folk.

I lantbruket kör ju 15-åringar och yngre dagligen fordon och fordonståg på både 10, 20 och 30 ton eller mer, på allmän väg, utan svåra trafikolyckor.
Det är det som är så tragiskt/sorgligt. Jag hoppas de kan se över reglerna och kanske till och med komma på ett sätt att göra så inte bilarna går att manipulera att gå lika fort som personbilar.
Det hade nog varit det bästa. Tar nog inte bort olyckorna men troligen skulle det bli mindre dödliga olyckor, speciellt i kombination till att det kommer bli lagkrav på bälte vad jag förstått det som.
Då blir det även svårare att åka många i bilarna också om alla måst ha bälte.

Vi får väl se om det händer något och vad de kan göra. Det börjar bli ohållbart som det är nu.
 
Men bilbälte används?

– Nej, det är nästan ingen som har det.
Det som är riktigt olyckligt med det här, bortsett från att EPA-åkare inte är bältade om de skulle krocka,
är att dessa ungdomar cementerar beteendet att inte använda bilbälten i fordon.

Jag började sitta i framsäte vid bilkörning i en tid då det inte alls var självklart med "fegsnöre".
Det betyder att än idag hinner jag starta bilen och rulla iväg, innan bältesvarnaren talar om för mig att jag glömt bilbälte.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 403
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp