De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Jag tror att du totalt missuppfattar vad folk försöker säga.

Varför får inte jag köra lastbil med mitt b-kort medan en tonåring kan köra en på moppekort? Liksom, hur ska man ha det?

Det är ju självklart värre med ett barn i lastbil än ett barn i en personbil oavsett om de båda kör 30 eller 60.

Men det går ju inte att säga att man inte är orolig för Eddie i lastbilen för tigrar är så farliga liksom.
Jag är för att reglerna bör ändras för a-traktorer där är vi eniga. De regler som är nu är gamla och inte alls anpassade för dagens samhälle.

Jag tycker utbildningen ska va som till körkort, de får övningsköra med riktig a-traktor, ingen moppe. Inte fel om halkbana kunde ingå också, sen en form av uppkörning.

Vi får väl se vad som händer EU verkar vilja förbjuda a-traktorer helt och kvar bli bara eu-mopparna. Men hur det kommer sluta vet ci inte än på några år.
 
Frågan känns överflödig och hypotetisk eftersom de båda exemplen är inkommensurabla.

En körkortslös person som kör en a-traktor oavsett typ av bil/lastbil i 130 km/h - även om det motorväg - ska endast efter särskild utredning få möjlighet att ta körkort för personbil. Det behöver noga utredas om personen ”kan antas komma att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken”.

Lastbil som a-traktor ska förbjudas eftersom det inte fyller någon som helst funktion och att det är onödigt farlig pga storlek, vikt och död vinkel i kombination med 15-åringens brist på konsekvenstänk och mognad.

Jag har full förståelse för att Eddie 15 år vill köra tung lastbil till skolan och att det uppfyller en stor dröm. Det är säkert också så att Eddie hör till dem som aldrig skulle trimma sitt fordon för att han är rädd om sitt framtida körkortstillstånd. Han kan mycket väl vara en skicklig och ansvarsfull förare av sitt för en 15-åring ovanliga fordon. Men det gör det fortfarande inte lämpligt att tillåta det.

Vad skulle du själv helst vilja möta i trafiken? En epa-Volvo som kör 130 km/h eller en tung EPA-lastbil som kör 130 km/h.

Eller vad skulle du själv helst vilja bli omkörd av på cykel på en kurvig 50- eller 70-väg med obefintlig vägren: En epa-Volvo som eller en tung epa-lastbil? Båda håller hastigheten 30 km/h.
Här finns det ungdomar
Ursäkta, men VAR i det fetade "'Jag är fortfarande orimligt provocerad av Eddie och hans lastbil" ser du överhuvudtaget en jämförelse med en "Volvo som går 130" för att citera dig? Jag kan bara se att du drog in den jämförelsen (whataboutism) och inte något som ens antyder en jämförelse i vilket som är värst från @lingonben sida?
Jag tolkade det som det var det värsta @lingonben kumde tänka sig i A-traktorsammanhang, men jag kan som sagt feltolkat.
 
Inte konstigare än att köra runt med olika jordbruksredskap utan något utbildning för just dom. Går vi utanför större städer så är det inte ovanligt med jordbruksmaskiner utanför skolor och villakvater.
Har själv bara B-kort och ska snurra till Kungsbacka om någon vecka med traktor och släp för att köpa foder och strö, passerar både skolor, förskolor, villakvater, köpcentrum och nu mer även äldreboende.

Det är skillnad på en traktor och en lastbil, men jag förutsätter att du har trafikvana i allmänhet och att du även har övat på att framföra fordonet i fråga, innan du ger dig ut i tättbebyggt område? Annars tycker jag att det är idiotiskt av dig.

De flesta som är över 25 har en tillräckligt utvecklad hjärna för att bedöma risker och konsekvenser bättre än 15-16-åringar. Det är den stora skillnaden mellan dessa kategorier på gruppnivå.

De allra flesta vuxna som bor på landet och äger en traktor har vanligtvis även b-körkort och bil, och en trafikvana. Det flesta vuxna som köper en traktor, gör det för att de har användning av sin traktor på sin gård och får därmed körvana i fordonet utanför allmän väg. Dvs, deras livsstil gör dem mer trafiksäkra när de en dag behöver köra traktorn på allmän väg, än en godtycklig 15-åring utan trafikvana eller utbildning som skaffat sin lastbil för att imponera på sina kompisar.

Om du inte tillhör den kategorin vuxna, så kan jag bara hoppas att du tänker till ordentligt över vad som är lämpligt att lära dig innan du ger dig ut i områden med många oskyddade trafikanter.

Man kan förstås även diskutera hur vettigt det är att vuxna människor har förtroendet att bedöma om de har tillräckligt med erfarenhet av trafik i allmänhet och det specifika fordonet. Och om det börjar förekomma trafikfarligt beteende bland traktorförare så kommer den diskussionen säkert att komma också.
 
Jag är för att reglerna bör ändras för a-traktorer där är vi eniga. De regler som är nu är gamla och inte alls anpassade för dagens samhälle.

Jag tycker utbildningen ska va som till körkort, de får övningsköra med riktig a-traktor, ingen moppe. Inte fel om halkbana kunde ingå också, sen en form av uppkörning.

Vi får väl se vad som händer EU verkar vilja förbjuda a-traktorer helt och kvar bli bara eu-mopparna. Men hur det kommer sluta vet ci inte än på några år.

De regler som gjort att antalet fördubblats, och olyckorna tredubblats, är dock bara några år gamla (om jag minns rätt från Transportstyrelsens rapport).
 
Här finns det ungdomar

Jag tolkade det som det var det värsta @lingonben kumde tänka sig i A-traktorsammanhang, men jag kan som sagt feltolkat.

Varför ska man alltid behöva peka ut det värsta, av flera dåliga ting? Det kör omkring grovt onyktra förare på våra vägar, behöver vi inte bry oss om hastghetsöverträdelser då?

Ungdomar bör inte köra lastbilar på allmän väg, oavsett andra saker som också är dåliga.
 
Alltså, såhär sett från sidan så tycker jag att det är helgalet att det finns kryphål som gör att en 15 åring kan köra en lastbil på moppekort.
Eftersom jag inte bor i finland så kan jag inte uttala mig om ett totalförbud skulle vara vettigast, men nog borde de ju gå att reglera på ett mycket bättre vis än idag?
Vet ju inte exakt dagens regler och vilka ändringar som är på förslag, men varför inte göra en helt egen kategori avskillt från moppe och traktor?

Sätt begränsningar på storlek och vikt för vilka bilar som får göras om till a-traktor.
Sätt begränsningar på antal passagerare och ha bälteskrav.
Sätt stränga straff på hastighetsöverträdelser, b-kortet framskjutet om a-traktorn går över 10km/h över tillåtna hastighet, även körkortet bort från en månad uppåt (beroende på hur grov hastighetsöverträdelse är) för vårdnadshavare.
Sätt utsläppsgränser, och ha årlig besiktning.
Har ordentliga körkortsprov med uppkörning.
Behovspröva tillståndet.

Jag förstår ju att a-traktor kan vara ett bra och vettigt alternativ till cykel och moped på vissa ställen, men att vistas i trafiken med fordon är ingen rättighet, utan något man måste kunna visa att man klarar av att hantera, och gör man inte det så ska man inte vistas i trafiken med fordon.
 
Ok, jag menar på en och samma väg, vanligtvis 50- och 70-vägar, bägge A-traktorer framförda av ungdomar med AMkort.

Självklart är det ju allvarligare att köra ett lagligt fordon 60-80 km/h över hastighetsgräns än att köra ett lagligt fordon i laglig hastighet - men det påverkar ju inte det lämpliga eller olämpliga i att barn sitter bakom ratten på en tung lastbil.

Om nu valet för Kalle 15 år är att köra en a-traktorreggad Volvo i 130 km/h på en 50-väg eller att köra en a-traktorreggad lastbil och väljer det senare, varför ska vi då tro att Kalle nöjer sig med att framföra lastbilen i max 30 km/h istället för att trimma den?
 
Senast ändrad:
Självklart är det ju allvarligare att köra ett lagligt fordon 60-80 km/h över hastighetsgräns än att köra ett lagligt fordon i laglig hastighet - men det påverkar ju inte det lämpliga eller olämpliga i att barn sitter bakom ratten på en tung lastbil.

Om nu valet för Kalle 15 år är att köra en a-traktorreggad Volvo i 130 km/h på en 50-väg eller att köra en a-traktorreggad lastbil och väljer det senare, varför ska vi då tro att Kalle nöjer sig med att framföra lastbilen i max 30 km/h istället för att trimma den?
För att det är min erfarenhet att det är så 🤷‍♀️
 
Det är skillnad på en traktor och en lastbil, men jag förutsätter att du har trafikvana i allmänhet och att du även har övat på att framföra fordonet i fråga, innan du ger dig ut i tättbebyggt område? Annars tycker jag att det är idiotiskt av dig.

De flesta som är över 25 har en tillräckligt utvecklad hjärna för att bedöma risker och konsekvenser bättre än 15-16-åringar. Det är den stora skillnaden mellan dessa kategorier på gruppnivå.

De allra flesta vuxna som bor på landet och äger en traktor har vanligtvis även b-körkort och bil, och en trafikvana. Det flesta vuxna som köper en traktor, gör det för att de har användning av sin traktor på sin gård och får därmed körvana i fordonet utanför allmän väg. Dvs, deras livsstil gör dem mer trafiksäkra när de en dag behöver köra traktorn på allmän väg, än en godtycklig 15-åring utan trafikvana eller utbildning som skaffat sin lastbil för att imponera på sina kompisar.

Om du inte tillhör den kategorin vuxna, så kan jag bara hoppas att du tänker till ordentligt över vad som är lämpligt att lära dig innan du ger dig ut i områden med många oskyddade trafikanter.

Man kan förstås även diskutera hur vettigt det är att vuxna människor har förtroendet att bedöma om de har tillräckligt med erfarenhet av trafik i allmänhet och det specifika fordonet. Och om det börjar förekomma trafikfarligt beteende bland traktorförare så kommer den diskussionen säkert att komma också.
Jodå jag har kört traktor sedan jag orkade styra en traktor, nådde pedalerna gjorde jag inte om jag satt på sätet utan fick hoppa ner och ställa mig på pedalen.
Bort inte på landet men dock lantligt, räknas som storstadsregion där jag bor.

Tillhör åldern där det räckte med att fylla 15 år för att köra moppe. Så ingen ungdom direkt :rofl:
 
Jodå jag har kört traktor sedan jag orkade styra en traktor, nådde pedalerna gjorde jag inte om jag satt på sätet utan fick hoppa ner och ställa mig på pedalen.
Bort inte på landet men dock lantligt, räknas som storstadsregion där jag bor.

Tillhör åldern där det räckte med att fylla 15 år för att köra moppe. Så ingen ungdom direkt :rofl:

Och du tycker då att det är rimligt att godtycklig 15-åring från tunnelbanan kan sätta sig bakom samma ratt, eller en lastbilsratt, och tuffa på?
 
Man blir mörkrädd för allt hat här mot ungdomar och deras intresse. Mer rädd för vuxna i trafiken som inte kan behärska sig. Är mycket ute på vägarna och kör, och är flera st som kör som idioter, omkörning på heldraget, kör om i skymda lägen, de som pendlar i hastighet, ligger typ 70-80 på 100 väg där det är enfiligt för och sen gasa upp mot 120-140 där det blir dubbelfiligt. Sen där de går ihop, då ska de köras om. Gnäll på de personer istället. ( Och de nya reglerna för A-traktor är bra, men behövs utbildning också bakom en ratt, bara moppe räcker inte.)
 
Och du tycker då att det är rimligt att godtycklig 15-åring från tunnelbanan kan sätta sig bakom samma ratt, eller en lastbilsratt, och tuffa på?
Som jag skrivit innan så tycker jag att när kravet på körkort för att köra mopped aldrig skulle hamna i samma grupp som traktor och andra motorredskap.

Har ju skrivit det i flera inlägg så går ju inte att missa.
 
Man blir mörkrädd för allt hat här mot ungdomar och deras intresse. Mer rädd för vuxna i trafiken som inte kan behärska sig. Är mycket ute på vägarna och kör, och är flera st som kör som idioter, omkörning på heldraget, kör om i skymda lägen, de som pendlar i hastighet, ligger typ 70-80 på 100 väg där det är enfiligt för och sen gasa upp mot 120-140 där det blir dubbelfiligt. Sen där de går ihop, då ska de köras om. Gnäll på de personer istället. ( Och de nya reglerna för A-traktor är bra, men behövs utbildning också bakom en ratt, bara moppe räcker inte.)

Du menar att två saker inte kan vara dåligt samtidigt, eller varför behöver man välja vad man ska kritisera?
 
Man blir mörkrädd för allt hat här mot ungdomar och deras intresse. Mer rädd för vuxna i trafiken som inte kan behärska sig. Är mycket ute på vägarna och kör, och är flera st som kör som idioter, omkörning på heldraget, kör om i skymda lägen, de som pendlar i hastighet, ligger typ 70-80 på 100 väg där det är enfiligt för och sen gasa upp mot 120-140 där det blir dubbelfiligt. Sen där de går ihop, då ska de köras om. Gnäll på de personer istället. ( Och de nya reglerna för A-traktor är bra, men behövs utbildning också bakom en ratt, bara moppe räcker inte.)
Självklart ska man inte bete sig illa mot A-traktor men det tror jag inte någon i tråden förespråkar.
Vad menar du med hat i tråden?
Det handlar ju om trafiksäkerhet. På vägar som vi alla befinner oss på. Det är ju klart att vi då måste se till att det är säkerställ så många som möjligt
 
För att ni har sånt hat mot just A-traktorer. Förbjud all trafik då. Vi kan väl återgå till häst och vagn då.

Hat? Jag ser en diskussion om trafiksäkerhet. Det som väl väckt mest diskussion de senaste sidorna är väl huruvida det är någon skillnad i risker för andra trafikanter om man blir påkörd av en personbil eller lastbil, samt huruvida en godtycklig 15-åring utan trafikvana är lika trafiksäker som en godtycklig vuxen med (körkort för och) vana av personbilskörning. Den diskussionen kan väl knappast kallas "hat", för att den lyfts? Trafiksäkerhet har forskats på i många år, och det är knappast hat som driver den.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 403
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp