De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Tveksamt om de faktiskt håller 100km/h då personbilars visare oftast visar fel. Håller man t ex. 90 i personbil kanske det är 80-85 i verkligheten.

Jag är faktiskt inte orolig att möta varken eller, finns gott om andra idioter i trafiken som är bra mycket farligare - tyvärr.

Är inte orolig att bli omkörd när jag cyklar eller går. Varför skulle jag va mer orolig för att det är en a-traktor? Jag gör ingen skillnad på fordon.

Du verkar förutsätta att ”idioter i trafiken” inte kan sitta i en lastbil.

Jag finner det faktiskt så obegripligt - och upprörande - att du inte kan se de ökade farorna med lastbil att det känns direkt olämpligt att du själv är lastbilsförare.
 
Du verkar förutsätta att ”idioter i trafiken” inte kan sitta i en lastbil.

Jag finner det faktiskt så obegripligt - och upprörande - att du inte kan se de ökade farorna med lastbil att det känns direkt olämpligt att du själv är lastbilsförare.
Nu läser du in något mellan raderna som jag inte skrivit. Jag har inte skrivit någonstans i vilken sorts fordon dessa idioter sitter, men häromkring är det inte i a-traktorer i alla fall.

Då får du va upprörd över att vi tycker olika men olämpligt nej där håller jag inte med.
 
@TheRedLightning
Vi kan även lägga till en faktor i det hypotetiska fallet.

Vad skulle du själv helst vilja bli omkörd av på cykel på en kurvig 50- eller 70-väg med obefintlig vägren: En epa-Volvo som eller en tung EPA-lastbil? Båda håller hastigheten 30 km/h. Bakifrån kommer även en buss i linjetrafik som avser köra om epa-traktorn.
Som sagt jag gör ingen skillnad på fordon i trafik när jag är ute. Skulle så krävas kliver jag ner i diket för min egen säkerhet då jag är oskyddad trafikant. Har gjort det vid x antal tillfällen redan, tycker det är viktigare att komma hem med livet i behåll än att försöka hävda min rätt att vistas på vägen. 🤷🏼‍♀️
 
Som sagt jag gör ingen skillnad på fordon i trafik när jag är ute. Skulle så krävas kliver jag ner i diket för min egen säkerhet då jag är oskyddad trafikant. Har gjort det vid x antal tillfällen redan, tycker det är viktigare att komma hem med livet i behåll än att försöka hävda min rätt att vistas på vägen. 🤷🏼‍♀️

Jag blir lite undrande till om du inte ser någon skillnad alls på personbilar och lastbilar? Är döda vinkeln lika? Blir det samma konsekvenser för den påkörda cyklisten om en personbil kör på en i en viss hastighet, som om en lastbil kör på en i samma hastighet?
 
Nu läser du in något mellan raderna som jag inte skrivit. Jag har inte skrivit någonstans i vilken sorts fordon dessa idioter sitter, men häromkring är det inte i a-traktorer i alla fall.

Då får du va upprörd över att vi tycker olika men olämpligt nej där håller jag inte med.

Jo, jag vidhåller att du är direkt olämplig som förare av lastbil om du hävdar att lastbilar - oavsett hastighet - är inte farligare för oskyddade trafikanter än en personbil. Studie efter studie visar att lastbilar och andra fordon med stor död vinkel är överrepresenterade när det kommer till dödsolyckor där cyklister omkommer.
 
Jo, jag vidhåller att du är direkt olämplig som förare av lastbil om du hävdar att lastbilar - oavsett hastighet - är inte farligare för oskyddade trafikanter än en personbil. Studie efter studie visar att lastbilar och andra fordon med stor död vinkel är överrepresenterade när det kommer till dödsolyckor där cyklister omkommer.
Man blir inte en olämplig förare för att man har andra åsikter än andra.
Jag kör själv väldigt trafiksäkert och föregår med gott exempel är trots allt en vandrande reklampelare för åkeriet, så att säga att jag är olämplig förare pga lite åsikter är helt fel väg att gå.

Jag vet mycket väl vilka risker som finns med en lastbil, vi går årligen utbildningar inom det så den uppläxningen behöver jag inte.
Det ändrar inte mina personliga åsikter och vi får helt enkelt acceptera att vi tycker olika.

Jag är för att de ser över och gör om a-traktors reglerna helt och hållet, med annan utbildning osv. För som det är nu är det inte hållbart. Där tror jag dom flesta är eniga i alla fall.
 
Jo, jag vidhåller att du är direkt olämplig som förare av lastbil om du hävdar att lastbilar - oavsett hastighet - är inte farligare för oskyddade trafikanter än en personbil. Studie efter studie visar att lastbilar och andra fordon med stor död vinkel är överrepresenterade när det kommer till dödsolyckor där cyklister omkommer.
Förr vad det sant att det gick att gömma 10 till 15 personer i en lastbils dödavinkel. Idag är det 1 som går att gömma i en lastbils dödavinkel om lastbilen bara har speglar (6st) och saknar dödavinkelkamera.
En caddy har större dödavinkel än en lastbil.
 
Jo, jag vidhåller att du är direkt olämplig som förare av lastbil om du hävdar att lastbilar - oavsett hastighet - är inte farligare för oskyddade trafikanter än en personbil. Studie efter studie visar att lastbilar och andra fordon med stor död vinkel är överrepresenterade när det kommer till dödsolyckor där cyklister omkommer.

Inte minst blir det märkligt att det är mycket hårdare regler kring vuxna med B-körkort som vill köra lastbil, men ingen skillnad alls för ungdomar med minimal utbildning och noll trafikvana som vill köra lastbil istället för personbil. Såklart gör hastigheten för vanliga lastbilar en stor skillnad, men hastigheten är verkligen inte allt när det gäller risker för andra trafikanter med lastbil kontra personbil. Det är verkligen galet att inte behöva någon trafikvana alls för att få köra omkring i en lastbil.
 
Förr vad det sant att det gick att gömma 10 till 15 personer i en lastbils dödavinkel. Idag är det 1 som går att gömma i en lastbils dödavinkel om lastbilen bara har speglar (6st) och saknar dödavinkelkamera.
En caddy har större dödavinkel än en lastbil.

Men är det verkligen rimligt att ungdomar utan trafikvana får köra lastbil? Varför kan de inte köra personbil tills de har åldern inne för att gå den utbildning och träning som krävs för att köra lastbil?

Tycker du att det är rimligt att JAG får gå ut och sätta mig i en lastbil? Jag blir typ rädd om du svarar ja på den frågan...🙈
 
Man blir inte en olämplig förare för att man har andra åsikter än andra.
Jag kör själv väldigt trafiksäkert och föregår med gott exempel är trots allt en vandrande reklampelare för åkeriet, så att säga att jag är olämplig förare pga lite åsikter är helt fel väg att gå.

Jag vet mycket väl vilka risker som finns med en lastbil, vi går årligen utbildningar inom det så den uppläxningen behöver jag inte.
Det ändrar inte mina personliga åsikter och vi får helt enkelt acceptera att vi tycker olika.

Jag är för att de ser över och gör om a-traktors reglerna helt och hållet, med annan utbildning osv. För som det är nu är det inte hållbart. Där tror jag dom flesta är eniga i alla fall.
Jag tror att du totalt missuppfattar vad folk försöker säga.

Varför får inte jag köra lastbil med mitt b-kort medan en tonåring kan köra en på moppekort? Liksom, hur ska man ha det?

Det är ju självklart värre med ett barn i lastbil än ett barn i en personbil oavsett om de båda kör 30 eller 60.

Men det går ju inte att säga att man inte är orolig för Eddie i lastbilen för tigrar är så farliga liksom.
 
Men är det verkligen rimligt att ungdomar utan trafikvana får köra lastbil? Varför kan de inte köra personbil tills de har åldern inne för att gå den utbildning och träning som krävs för att köra lastbil?

Tycker du att det är rimligt att JAG får gå ut och sätta mig i en lastbil? Jag blir typ rädd om du svarar ja på den frågan...🙈
Så vi inte skriver om varandra. Är lastbilen regad som lastbil eller som A-traktor när du skriver lastbil?

Har varit tydlig med innan att jag gärna ser att det blir olika kort på moppe och traktor och att moppe aldrig skulle blivit inblandad bland traktorerna när krav på körkort kom på moppe.
 
Jag tror att du totalt missuppfattar vad folk försöker säga.

Varför får inte jag köra lastbil med mitt b-kort medan en tonåring kan köra en på moppekort? Liksom, hur ska man ha det?

Det är ju självklart värre med ett barn i lastbil än ett barn i en personbil oavsett om de båda kör 30 eller 60.

Men det går ju inte att säga att man inte är orolig för Eddie i lastbilen för tigrar är så farliga liksom.
Du får köra lastbil som är registrerad som A-traktor på ditt B - körkort.
 
Så vi inte skriver om varandra. Är lastbilen regad som lastbil eller som A-traktor när du skriver lastbil?

Har varit tydlig med innan att jag gärna ser att det blir olika kort på moppe och traktor och att moppe aldrig skulle blivit inblandad bland traktorerna när krav på körkort kom på moppe.

En lastbil som är reggad som A-traktor. Nu har jag ju lång erfarenhet av trafik, men jag tycker ändå att det skulle kännas galet att jag utan särskild utbildning om skillnaden mellan att köra lastbil och personbil, eller övningskörning med någon kunnig bredvid mig, får tuffa omkring i 30 km/h utanför skolor och i villakvarter. Och att man får det helt utan trafikvana och utan färdigutvecklad hjärna är ännu galnare tanke!
 
En lastbil som är reggad som A-traktor. Nu har jag ju lång erfarenhet av trafik, men jag tycker ändå att det skulle kännas galet att jag utan särskild utbildning om skillnaden mellan att köra lastbil och personbil, eller övningskörning med någon kunnig bredvid mig, får tuffa omkring i 30 km/h utanför skolor och i villakvarter. Och att man får det helt utan trafikvana och utan färdigutvecklad hjärna är ännu galnare tanke!
Inte konstigare än att köra runt med olika jordbruksredskap utan något utbildning för just dom. Går vi utanför större städer så är det inte ovanligt med jordbruksmaskiner utanför skolor och villakvater.
Har själv bara B-kort och ska snurra till Kungsbacka om någon vecka med traktor och släp för att köpa foder och strö, passerar både skolor, förskolor, villakvater, köpcentrum och nu mer även äldreboende.
 
Nu läser du in något mellan raderna som jag inte skrivit. Jag har inte skrivit någonstans i vilken sorts fordon dessa idioter sitter, men häromkring är det inte i a-traktorer i alla fall.

Då får du va upprörd över att vi tycker olika men olämpligt nej där håller jag inte med.

Men det handlar inte om att tycka. Att lastbilar utgör en betydligt större fara för oskyddade trafikanter är fakta - inte tyckande.

Du säger att ni har återkommande utbildningar på jobbet, men ändå väljer du att tycka annorlunda. Det är ju jättemärkligt.

Att ni har återkommande utbildningar på jobbet borde ju även säga dig något om att det är skillnad på att framföra ett fordon i lastbilsstorlek och ett fordon i storlek med en personbil. Men den slutsatsen verkar inte föresväva dig.
 
En lastbil som är reggad som A-traktor. Nu har jag ju lång erfarenhet av trafik, men jag tycker ändå att det skulle kännas galet att jag utan särskild utbildning om skillnaden mellan att köra lastbil och personbil, eller övningskörning med någon kunnig bredvid mig, får tuffa omkring i 30 km/h utanför skolor och i villakvarter. Och att man får det helt utan trafikvana och utan färdigutvecklad hjärna är ännu galnare tanke!

Till det kan ju även tilläggas att det inte är rimligt att tro att just en lastbils-epa skulle vara mer förskonad från att bli trimmad jämfört med personbilar som reggas som a-traktorer, där trimning (om de riktade kontroller som polisen genomför är tillförlitliga) är mer regel än undantag.
 
Förr vad det sant att det gick att gömma 10 till 15 personer i en lastbils dödavinkel. Idag är det 1 som går att gömma i en lastbils dödavinkel om lastbilen bara har speglar (6st) och saknar dödavinkelkamera.
En caddy har större dödavinkel än en lastbil.

Det är ju superbra och relevant eftersom det finns en regel om att man bara får bygga om moderna lastbilar till a-traktorer.
 
Om man nu ska blanda äpplen med päron så tycker jag att det är värre med en 15-åring som kör en lastbil som går 30 km/h än en Volvo som kör 130 km/h på motorväg.
Ok, jag menar på en och samma väg, vanligtvis 50- och 70-vägar, bägge A-traktorer framförda av ungdomar med AMkort.
 
Men det handlar inte om att tycka. Att lastbilar utgör en betydligt större fara för oskyddade trafikanter är fakta - inte tyckande.

Du säger att ni har återkommande utbildningar på jobbet, men ändå väljer du att tycka annorlunda. Det är ju jättemärkligt.

Att ni har återkommande utbildningar på jobbet borde ju även säga dig något om att det är skillnad på att framföra ett fordon i lastbilsstorlek och ett fordon i storlek med en personbil. Men den slutsatsen verkar inte föresväva dig.
Nu börjar det bli lite OT och på gränsen till personangrepp.
Vad jag tycker och tänker speglar inte hur jag själv framför ett fordon. Du vet ingenting eller kan basera hur jag kör på lite text på nätet. Jag sätter punkt där och avböjer fortsatt diskussion då det inte kommer leda någon vart. Vi tycker olika så är det.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 403
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp