De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Jag är egentligen i team tillåt A-traktor (men med väl synliga trianglar och utbildning). Mycket bättre än eu-moppe iaf.

Men stoires som den med lastbilen där BÅDE föräldrar och barn gör allt för att tänja på reglerna och gränserna gör att jag förtvivlar.

Dessutom om en åkeriägare anser att en lastbil inte är svårare att köra än en vanlig strypt personbil (och lastbilschaufförer håller med) - varför har vi då speciella körkort för tunga lastbilar?
 
Jag trodde i min enfald att bara de med ett "commercial" korkort kunde kora ett tungt fordon. Att en lastbil kan ga som A-traktor overgar helt enkelt min fattnings formaga.
Jag kan hålla med men anledningen är nog att syftet med A-traktorreglerna var något helt annat än det det används till idag. Enkla regler för arbetsfordon som körs hemma på gården för att fler ska kunna hjälpa till. Det var aldrig riktigt tänkt att de här fordonen skulle befinna sig ute i den allmänna trafiken annat än undantagsvis som ”vanliga” traktorer kan göra.

(Sen kan jag se massor av risker på en gård också om fordon används utan särskild kunskap.)

Borde vi inte gå på EUs linje och helt förbjuda A-traktorer som koncept och istället hitta ett annat bättre sätt där vi frångår att använda regler i ett annat syfte än de designades för?
 
Verkligen orimligt. Du tycker således att det är större fara med en lastbil som går 30 än en Volvo som går 130? Det är fartmarodörerna som är den största faran, för alla inblandade!
Halmgubba mig inte, tack! Självklart vill jag att andra trafikanter ska slippa utsättas för båda avarterna.
 
Halmgubba mig inte, tack! Självklart vill jag att andra trafikanter ska slippa utsättas för
(Jag är fortfarande orimligt provocerad av Eddie och hans lastbil. Det dör redan folk för att vuxna människor med konsekvenstänk och trafikmognad missar cyklister och fotgängare i döda vinkeln. Och då är det lämpligt att låta en femtonåring köra? O_o)
Det fetade, Som jag tolkar stör lastbilen dig mer än olagliga traktorer. Ser inga halmgubbar här 🤔
 
Det fetade, Som jag tolkar stör lastbilen dig mer än olagliga traktorer. Ser inga halmgubbar här 🤔
Ursäkta, men VAR i det fetade "'Jag är fortfarande orimligt provocerad av Eddie och hans lastbil" ser du överhuvudtaget en jämförelse med en "Volvo som går 130" för att citera dig? Jag kan bara se att du drog in den jämförelsen (whataboutism) och inte något som ens antyder en jämförelse i vilket som är värst från @lingonben sida?
 
Är det fortfarande bättre med en Volvo som eg är en a-traktor att den kör i 130?

Frågan känns överflödig och hypotetisk eftersom de båda exemplen är inkommensurabla.

En körkortslös person som kör en a-traktor oavsett typ av bil/lastbil i 130 km/h - även om det motorväg - ska endast efter särskild utredning få möjlighet att ta körkort för personbil. Det behöver noga utredas om personen ”kan antas komma att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken”.

Lastbil som a-traktor ska förbjudas eftersom det inte fyller någon som helst funktion och att det är onödigt farlig pga storlek, vikt och död vinkel i kombination med 15-åringens brist på konsekvenstänk och mognad.

Jag har full förståelse för att Eddie 15 år vill köra tung lastbil till skolan och att det uppfyller en stor dröm. Det är säkert också så att Eddie hör till dem som aldrig skulle trimma sitt fordon för att han är rädd om sitt framtida körkortstillstånd. Han kan mycket väl vara en skicklig och ansvarsfull förare av sitt för en 15-åring ovanliga fordon. Men det gör det fortfarande inte lämpligt att tillåta det.

Vad skulle du själv helst vilja möta i trafiken? En epa-Volvo som kör 130 km/h eller en tung EPA-lastbil som kör 130 km/h.

Eller vad skulle du själv helst vilja bli omkörd av på cykel på en kurvig 50- eller 70-väg med obefintlig vägren: En epa-Volvo som eller en tung epa-lastbil? Båda håller hastigheten 30 km/h.
 
Vad skulle du själv helst vilja möta i trafiken? En epa-Volvo som kör 130 km/h eller en tung EPA-lastbil som kör 130 km/h.

Eller vad skulle du själv helst vilja bli omkörd av på cykel på en kurvig 50- eller 70-väg med obefintlig vägren: En epa-Volvo som eller en tung EPA-lastbil? Båda håller hastigheten 30 km/h.
Tja lastbilen skulle jag inte va orolig för, endast brandbilar som kan komma upp i dom hastigheterna. Redan vid 70 kommer det inte va så kul för lastbilen.

Varför skulle jag bli omkörd av a-traktorer på sådana vägar om de håller 30? Känns inte som de ens skulle kunna komma ikapp mig. 🤔
 
Här har det tyvärr gått så långt att en mamma sagt upp bekantskapen med mig. Jag polisanmälde deras barn..

tyvärr gick det så långt då jag flertalet ggr ringde hem till föräldrarna och påtalade hur illa deras barn kört. Några exempel är 3 i bredd för att hindra folk att köra förbi. 70 genom området.. (jag körde efter en bit i 60 och tappade). Stannar ej vid övergångsstället vid skolan. Dricker alkohol och kör sedan...

Lyssnar man inte då utan säger att nää du har fel så skulle hen aldrig göra.

Vi hade en liknande situation här för några år sedan. En vän till mig pratade med en av föräldrarna när ungen kört för fort. Vännen övertalades att inte anmäla för barnet ville ju bli polis. Vännen lät bli och barnet blir lite senare tagen av polisen... efter en biljakt i hundra blås. Där kunde föräldern verkligen inte påstå att hen inte visste något. Det här var innan nuvarande regler så det var lätt att se att den var trimmad vid en besiktning.
 
Tja lastbilen skulle jag inte va orolig för, endast brandbilar som kan komma upp i dom hastigheterna. Redan vid 70 kommer det inte va så kul för lastbilen.

Varför skulle jag bli omkörd av a-traktorer på sådana vägar om de håller 30? Känns inte som de ens skulle kunna komma ikapp mig. 🤔

Ok, 90 km/h då. Jag ligger visserligen ofta bakom lastbilar som håller 100 km/h, men vi kan ta 90 km/h som exempel. Vad skulle du helst möta: En 15-åring som kör en epa -Volvo som kör 90 km/h eller en tung EPA-lastbil som kör 90 km/h?

Exemplet med omkörd handlade om att du cyklar. Du kanske är en snabbcyklare, så låt oss säga att det är uppförsbacke om det blir mer realistiskt för dig. :)
 
Jag är egentligen i team tillåt A-traktor (men med väl synliga trianglar och utbildning). Mycket bättre än eu-moppe iaf.

Men stoires som den med lastbilen där BÅDE föräldrar och barn gör allt för att tänja på reglerna och gränserna gör att jag förtvivlar.

Dessutom om en åkeriägare anser att en lastbil inte är svårare att köra än en vanlig strypt personbil (och lastbilschaufförer håller med) - varför har vi då speciella körkort för tunga lastbilar?

Jag håller med dig här, jag är inte för något totalförbud. Däremot som sagt bättre utbildning och en viktbegränsning så en lastbil inte kan bli laglig som A-traktor.

Hade jag barn skulle hen aldrig få sätta sig i en EU-moppe. De om några är livsfarliga.
 
Ok, 90 km/h då. Jag ligger visserligen ofta bakom lastbilar som håller 100 km/h, men vi kan ta 90 km/h som exempel. Vad skulle du helst möta: En 15-åring som kör en epa -Volvo som kör 90 km/h eller en tung EPA-lastbil som kör 90 km/h?

Exemplet med omkörd handlade om att du cyklar. Du kanske är en snabbcyklare, så låt oss säga att det är uppförsbacke om det blir mer realistiskt för dig. :)
Tveksamt om de faktiskt håller 100km/h då personbilars visare oftast visar fel. Håller man t ex. 90 i personbil kanske det är 80-85 i verkligheten.

Jag är faktiskt inte orolig att möta varken eller, finns gott om andra idioter i trafiken som är bra mycket farligare - tyvärr.

Är inte orolig att bli omkörd när jag cyklar eller går. Varför skulle jag va mer orolig för att det är en a-traktor? Jag gör ingen skillnad på fordon.
 
Jag har alltid utgått ifrån att de inte kan få lämp för B-körkort om de åkt fast med EPA:an?
Jag har hört att det kan bli fördröjt/uppskjutet men verkar inte bli så i alla fall.

Tonåringen här hemma pratar mycket om att det är ”regbess” de oftast åker på. Men ärligt vet jag inte själv. Tycker det känns rimligt att man får vänta med lämp till b-kort.
 
Ok, 90 km/h då. Jag ligger visserligen ofta bakom lastbilar som håller 100 km/h, men vi kan ta 90 km/h som exempel. Vad skulle du helst möta: En 15-åring som kör en epa -Volvo som kör 90 km/h eller en tung EPA-lastbil som kör 90 km/h?

Exemplet med omkörd handlade om att du cyklar. Du kanske är en snabbcyklare, så låt oss säga att det är uppförsbacke om det blir mer realistiskt för dig. :)

@TheRedLightning
Vi kan även lägga till en faktor i det hypotetiska fallet.

Vad skulle du själv helst vilja bli omkörd av på cykel på en kurvig 50- eller 70-väg med obefintlig vägren: En epa-Volvo som eller en tung EPA-lastbil? Båda håller hastigheten 30 km/h. Bakifrån kommer även en buss i linjetrafik som avser köra om epa-traktorn.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 403
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp