Pekskärmen är ju bara för att det är billigare att ha det på en skärm har jag för mig. Det är dessutom konstaterat farligare (lustigt att förbjuda mobilanvändning vid körning och så sätta in en gigantisk mobil som man måste använda medan man kör) så vissa biltillverkare har lovat gå tillbaka mot manuella vred på det viktigaste.Volvo gick bort i utvärderingen av lämpliga dragbilar av en rad andra anledningar än kameror.
F.ö. är jag långt ifrån säker på att all digitalisering, alla sensorer och automatiserade system i nyare bilar är av goda, liksom flytten av frekvent använda funktioner som temperatur och ventilation, från "vred och knappar" till pekskärm.
Det finns både ergonomifrågor, trafiksäkerhetsfrågor och hållbarhet/miljöfrågor som inte riktigt beaktas.
Men det finns en slags "pojkars teknikentusiasm", som verkar leda till att biltillverkarna tror att de säljer fler bilar via digitalisering och automatisering.
Många autosystem fungerar "sådär", det gäller t.o.m. så pass enkla system som regnsensor. De fungerar helt enkelt rimligt för de situationer de är programmerade för, medan när fordonet används av marginalanvändare (som kör pyttelite på motorväg och i stadstrafik, utan mest "i skogen"), så blir flera av systemen en belastning istället, därför att det är svårt (ibland omöjligt) att programmera om fordonet.
@Lingon min polare lärde mig bättre än någon billskolelärare så himla enkelt när hon sa det.