De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Volvo gick bort i utvärderingen av lämpliga dragbilar av en rad andra anledningar än kameror.

F.ö. är jag långt ifrån säker på att all digitalisering, alla sensorer och automatiserade system i nyare bilar är av goda, liksom flytten av frekvent använda funktioner som temperatur och ventilation, från "vred och knappar" till pekskärm.

Det finns både ergonomifrågor, trafiksäkerhetsfrågor och hållbarhet/miljöfrågor som inte riktigt beaktas.

Men det finns en slags "pojkars teknikentusiasm", som verkar leda till att biltillverkarna tror att de säljer fler bilar via digitalisering och automatisering.

Många autosystem fungerar "sådär", det gäller t.o.m. så pass enkla system som regnsensor. De fungerar helt enkelt rimligt för de situationer de är programmerade för, medan när fordonet används av marginalanvändare (som kör pyttelite på motorväg och i stadstrafik, utan mest "i skogen"), så blir flera av systemen en belastning istället, därför att det är svårt (ibland omöjligt) att programmera om fordonet.
Pekskärmen är ju bara för att det är billigare att ha det på en skärm har jag för mig. Det är dessutom konstaterat farligare (lustigt att förbjuda mobilanvändning vid körning och så sätta in en gigantisk mobil som man måste använda medan man kör) så vissa biltillverkare har lovat gå tillbaka mot manuella vred på det viktigaste.

@Lingon min polare lärde mig bättre än någon billskolelärare :) så himla enkelt när hon sa det.
 
Jag hade problem med det automatiska helljuset som inte tillät helljus om man körde saktare än 50km/h. Då var man tydligen i en upplyst stad eller på väg mot en korsning. På smal grusväg blev det... inte kul.
Hjälp! minst ett par gånger har jag krupit i 30 på E4 motorvägen pga snökaos. Då vill man ju gärna ha sikt också.
 
Hjälp! minst ett par gånger har jag krupit i 30 på E4 motorvägen pga snökaos. Då vill man ju gärna ha sikt också.

Min bil slår av det vid 30km/h, men å andra sidan betyder inte automatiskt helljus att man inte kan bestämma över sitt helljus precis som man vill. Det är lite som regnrutetorkaren med regnsensor, är man inte överens med systemet kan man ta över kontrollen. Eftersom jag är helt överens med systemet för styrning av helljus 98% av tiden, är det något som underlättar mörkerkörning för mig.
 
men å andra sidan betyder inte automatiskt helljus att man inte kan bestämma över sitt helljus precis som man vill. Det är lite som regnrutetorkaren med regnsensor, är man inte överens med systemet kan man ta över kontrollen.
Typ så.
De bilar jag kört togglar alla mellan
helljus av hela tiden - helljus automatik - helljus på hela tiden - helljus av hela tiden - osv...
 
Då tycker jag att du ska säga det. Du är missnöjd med den bil du köpte. Hade du köpt en annan hade problemet inte funnits och sådant kollar man givetvis upp innan köp. Utrymme för förbättringar finns alltid och barnsjukdomar finns alltid men vill man inte ha funktionerna så behöver man inte.
Jag hade varit missnöjd med de automatiska stödsystemen vilken bil jag än hade köpt.

Det finns inga nya bilar som uppfyller mina övriga kriterier (fyrhjulsdriven bil med minst 2500 kg i dragvikt är viktigaste) som saknar usla automatiserade system.

I urvalet så gick t.ex. Volvo bort väldigt tidigt, p.g.a. pekskärmsfanatism kombinerat med för många automatiserade system och säljare som inte kunde förklara vad som gick att stänga av, helt eller delvis.
 
Min bil slår av det vid 30km/h, men å andra sidan betyder inte automatiskt helljus att man inte kan bestämma över sitt helljus precis som man vill. Det är lite som regnrutetorkaren med regnsensor, är man inte överens med systemet kan man ta över kontrollen. Eftersom jag är helt överens med systemet för styrning av helljus 98% av tiden, är det något som underlättar mörkerkörning för mig.
Min uppfattning är att helljusautomatiken inte klarar vare sig möten eller att följa annan bil tillräckligt väl. Jag kör på manuell hantering numera.

Kurvljusfunktionen är ett annat feltänk, liksom att de nya bilarna knappt tillåter funktionella extraljus, p.g.a. alla sensorer som "är i vägen" överallt.

Jag som bor där finns extremt gott om hjort, vill kunna se både långt framåt, och ganska långt ut åt sidorna, för att kunna sänka hastigheten när det finns hjort längs vägen.

Kurvljusen är inriktade på att lysa upp vägbanan, men det är ju inte där hjortarna är.

Jag har ju bara haft fem bilar med helljusautomatik, av tre bilmärken, så jag kan ju ha fel.
 
Ni som är så entusiastiska över all automatik.

Nya bilar som ljusautomatik, har inte bakljuset tänt på dagtid.

https://via.tt.se/pressmeddelande/slackta-bakljus-en-trafikfara?publisherId=33197&releaseId=3283966

Allt som är nytt och automatiskt, är inte nödvändigtvis en förbättring...
Inte bak? Jag trodde de hade alla ljus släckta dagtid och att det på något vis blivit lagligt att ha det så. För typ hälften av bilarna kör utan några som helst ljus fram heller tills dess det blir mörkt (eller som tur är har de bromsljus i alla fall vanligen).

P4 trafik Stockholm har skrivit att de inte slås på automatiskt när man startar på nya bilar så då har man inte på dem. Och att de flesta förare inte ens vet att det är så.

Hmm verkar som att man faktiskt ska ha det https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2018/ha-koll-pa-bilens-belysning/ lustigt att det inte verkar reageras på alls utan blir vanligare. (erkänner iofs att det säkert skulle ta mig ett par bilfärder innan det gick per automatik. Och längre än så om det var fem tryck på en pekskärm)
 
Senast ändrad:
Därför att A-traktorer är betydligt tyngre! Det är en rätt rejäl skillnad att bli påkörd av 400 kg mopedbil jämfört med att bli påkörd av 2000 kg A-traktor
Och med det tänker du att det är bättre att ungdomen i mopedbilen dör. Än att din bil blir buckligare om den körs på av en A traktor?
 
Nope, så enkelt är det inte. Säkerhetsbältet är ofta en förutsättning för att kunna behålla kontroll över bilen i situationer där bilen utsätts för starka yttre krafter. En förare som sitter på förarplats har bättre förutsättningar att hantera sin bil än en förare som inte längre är på plats.
Tja oavsett så tänker jag inte orka anmäla det eller titta efter det :)
 
Och med det tänker du att det är bättre att ungdomen i mopedbilen dör. Än att din bil blir buckligare om den körs på av en A traktor?
Det där blev väl lite goddag yxskaft? Eller ett argument för att mopedbilar också borde begränsas till 30 (vilket iofs vore strålande såklart) A-traktorerna går ju inte i 45...

Och snälla förutsätt inte att problemen med att bli påkörd av 500 kg eller 1.5 ton upplevs bara av andra bilister. Det är ju alltså cyklister, gående och barn! Det är säkert en väldig skillnad att bli överkörd i 45 km i timman av 500 kg och av 1.5 ton när man är 12 år gammal och cyklar till skolan (den plats dit 15 åringen i mopedbil kör...).

500 kg är ju en inte alltför stor häst (som iofs har både ögon, saknar mobiltelefon och styr själv oftast), 1.5 ton i 45 km i timman är ju då tre stycken halvblod i tät formation i en hastighet som ligger snabbare än de flesta varmblod kan springa som springer över tolvåringen.

Om den där lastbilen på gud vet hur många ton, som ett av barnen kör, körde över min lilla Ford i 45 km/h eller 50 som de flesta brukar pressa upp mopedbilarna i (på 40 sträckan här utanför), med min 12 åring och mig i så är det ju inte bucklor vi pratar om, det skulle bli platt och ambulansen skulle få plocka upp oss med spade.
 
Det där blev väl lite goddag yxskaft? Eller ett argument för att mopedbilar också borde begränsas till 30 (vilket iofs vore strålande såklart) A-traktorerna går ju inte i 45...

Och snälla förutsätt inte att problemen med att bli påkörd av 500 kg eller 1.5 ton upplevs bara av andra bilister. Det är ju alltså cyklister, gående och barn! Det är säkert en väldig skillnad att bli överkörd i 45 km i timman av 500 kg och av 1.5 ton när man är 12 år gammal och cyklar till skolan (den plats dit 15 åringen i mopedbil kör...).

500 kg är ju en inte alltför stor häst (som iofs har både ögon, saknar mobiltelefon och styr själv oftast), 1.5 ton i 45 km i timman är ju då tre stycken halvblod i tät formation i en hastighet som ligger snabbare än de flesta varmblod kan springa som springer över tolvåringen.

Om den där lastbilen på gud vet hur många ton, som ett av barnen kör, körde över min lilla Ford i 45 km/h eller 50 som de flesta brukar pressa upp mopedbilarna i (på 40 sträckan här utanför), med min 12 åring och mig i så är det ju inte bucklor vi pratar om, det skulle bli platt och ambulansen skulle få plocka upp oss med spade.
(glömde byta till varmblod från halvblod på ett ställe)
 
Och med det tänker du att det är bättre att ungdomen i mopedbilen dör. Än att din bil blir buckligare om den körs på av en A traktor?

kl *seriöst vad är det för fel på folk? De flesta som tycker om A-traktorer ser enbart problem med risken att deras baby som kör skulle skadas. Vissa ser möjligen ett litet problem med att en annan bil skulle kunna bli bucklig eller att det är jobbigt att ligga bakom på på en landsväg i 30. Men de flesta bryr sig inte ett smack om folk som går eller cyklar (GTA -mål som möjligen påverkar babyns psykiska välmående om de dödas).

I stil med, varför skulle man inte kunna få köra flertons lastbil i 50 inne i Solna i rusningstrafik utan B-körkort, hm jag menar utan lastbilskörkort.

Tänk såhär istället då, tänk om barnet som kör en mopedbil blir påkörd av en A-traktor på 1.5-10 ton i 45 km i timman. (eller 50 då i realiteten). Då har vi ju lika värde på båda förarna (ingen är en värdelös cyklist). Och en mopedbil skulle inte få lite bucklor, den skulle bli plattare än min Ford.

(För att förtydliga @lillamy73 du svarade på en kommentar om varför A-traktorer inte också får köra i 45. (inte min utan någon annans) där någon hade skrivit -det beror säkert bla på att de är tyngre.)
 
Senast ändrad:
Hur ofta kör a-traktorförare/epaförare ihjäl medtrafikanter :confused:

De som dör när en trimmad a-traktor/epa kör åt helvete är ju de som befinner sig i a-traktorn/epan.
 
Jag hade varit missnöjd med de automatiska stödsystemen vilken bil jag än hade köpt.

Det finns inga nya bilar som uppfyller mina övriga kriterier (fyrhjulsdriven bil med minst 2500 kg i dragvikt är viktigaste) som saknar usla automatiserade system.

I urvalet så gick t.ex. Volvo bort väldigt tidigt, p.g.a. pekskärmsfanatism kombinerat med för många automatiserade system och säljare som inte kunde förklara vad som gick att stänga av, helt eller delvis.
Jag har en Tiguan som uppfyller de kriterierna och jag har inte mycket som är automatiserat?
Feta extraljus har jag också för att hinna se alla vildsvin i Markim. :D
 
Hur ofta kör a-traktorförare/epaförare ihjäl medtrafikanter :confused:

De som dör när en trimmad a-traktor/epa kör åt helvete är ju de som befinner sig i a-traktorn/epan.
Du menar att a-traktorförare/mopedbilsförare alltså sannolikt mer sällan än andra bilister med B-körkort skulle köra över medtrafikanter. Varför det?

Om den vanligaste dödliga cykelolyckan är en lastbilschaufför eller busschaufför eller personbil svänger höger och då kör över en cyklist som antingen har grönt samtidigt och ska cykla rakt fram eller har grönt samtidigt och ska svänga höger. Detta i mycket låg hastighet eftersom fordonet gör en tvär sväng.

Varför skulle en 15 åring i lastbil köra över cyklister mer sällan än en person med lastbilskörkort eller busskörkort eller B-körkort?

Jag hade ju spontant trott att körkorten innebar en viss träning i att framföra dessa fordon.
 
Min uppfattning är att helljusautomatiken inte klarar vare sig möten eller att följa annan bil tillräckligt väl. Jag kör på manuell hantering numera.

Kurvljusfunktionen är ett annat feltänk, liksom att de nya bilarna knappt tillåter funktionella extraljus, p.g.a. alla sensorer som "är i vägen" överallt.

Jag som bor där finns extremt gott om hjort, vill kunna se både långt framåt, och ganska långt ut åt sidorna, för att kunna sänka hastigheten när det finns hjort längs vägen.

Kurvljusen är inriktade på att lysa upp vägbanan, men det är ju inte där hjortarna är.

Jag har ju bara haft fem bilar med helljusautomatik, av tre bilmärken, så jag kan ju ha fel.

Jag har bara haft en och den funkar som sagt utmärkt 98% av tiden. Nån gång i månaden får man ingripa och trimma beteendet på egen hand. (Helljusautomatik). Har hyrt bilar under tiden som inte varit riktigt lika bra, eller så är det vana det handlar om.

Kurvljus har jag aldrig haft.

Dödavinkeln-varningen är skön att ha, att få en pre-emptive varning när nån kör om på endera sidan ger mig bra information.

Själva lysandet blev som dag när jag köpte den här bilen och fick LED-ljus istället för de halvdassiga glödlamporna på tidigare bilar - men det har inte direkt med automatik att göra, det är en annan slags teknikrevolution.

Den enda funktion som jag inte gillar är lane-keeping som inte på något sätt klarar att identifiera vad en fil är på de vägar jag kör på nära hemmet.
 
Själva lysandet blev som dag när jag köpte den här bilen och fick LED-ljus istället för de halvdassiga glödlamporna på tidigare bilar - men det har inte direkt med automatik att göra, det är en annan slags teknikrevolution.
Det här är en teknikrevolution som vid en första anblick kan upplevas som extremt trafiksäkerhetshöjande - men är det verkligen inte.

Vem älskar inte det knivskarpa och distinkta LED-skenet,
som plockar fram alla detaljer på vägrenen framför dig, som har exakta halvljussfärer där ljus finns innanför och inte bländar utanför, som lever längre än vilken random glödtråd som helst?


Vem?
Den som möter en sån här bil.
Ja, det är ju inget problem på slät väg mötandes ett fordon med samma (eller lägre) höjd än din.
Men möter du en SUV, buss eller lastbil med strålkastare i höjd med din vindruta - eller någon av er passerar ett krön, så att ni tillfälligt befinner er under mötande bils halvljuskägla - då bländar även ett halvljus såsom om det vore ett 1000W's konventionellt glödtrådshelljus.

För min del lägger jag också till en ålderskoefficient för mina egna problem.
Då jag var 20-25 år och blev bländad, såg jag någorlunda normalt ett par sekunder senare. Idag, då jag är mycket närmare 60 än 50, då tar denna återställning betydligt längre tid.


Jag vet inte vad som är mest trafiksäkert;
att jag fortsätter att köra framåt och inte ser vad som finns framför mig,
eller att jag stannar mitt på mörk landsväg varje gång jag blivit bländad?
 
Jag har en Tiguan som uppfyller de kriterierna och jag har inte mycket som är automatiserat?
Feta extraljus har jag också för att hinna se alla vildsvin i Markim. :D
...Det har jag med. 2022 års modell har en massa automatiserade system, som jag så att säga "fick med på köpet" när jag absolut ville ha en annan funktion.

Tyvärr finns det vissa funktioner som måste stängas av varje gång jag ska köra bilen, även om jag försöker stänga av dem permanent. Lane assist t.ex.

Extraljus ska jag komplettera med, säljaren "lurade" på mig en LED-ramp som skulle vara lika bra som "riktiga" extra-ljus.

Pyttsan heller! jag har LED-extraljus på Caddyn (2018), "vanliga" extraljus på Subaru Forester (2017), och på Skoda Octavia (Ngt äldre bil).
Dessa bilar ger bra ljus på vägen med extraljusen.

LED-rampen + helljus räcker inte till på den nya bilen. (Ja, två av bilarna ska säljas i vinter...)
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 577
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp