De nygodkända dressyrhingstarna

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GiG
  • Startdatum Startdatum
Sv: De nygodkända dressyrhingstarna

Jag tror inte det gör så mycket att han godkändes, skulle tro att det blir som med den där Tip Top-sonen som godkändes häromåret, den får knappt några ston att tala om. Det ska bli intressant att se i alla fall när säsongen är slut.

Man ville kanske ha in lite Amiral-blod i aveln?

Fast vad hjälper det när hingsten ser ut som en ubåt i kroppen...

Men i vårt avelskomplex får vi ju inte glömma det viktigaste. Hästarna ska ridas inte bara tittas på. Jag tycker detta exempel är betydligt bättre än åtskilliga hingstar föregående år som många har varit otroligt vackra men inget mer en sådan skulle jag inte betäcka med i alla fall. Och alla ryttare kan nog hålla med att känslan är viktigare än att titta sig i spegeln. Jag tycker svenskarnas komplex har lett till en alldeles för hög grad av exteriörfixering. Treårstesterna bidrar ju också till det, tacka vet jag championaten. Vi strävar väl alla i vår avel efter att få bra tävlingsindivider.

Men om de är lågstälda i typen så är de ofta lite svårridna genom att få de att gå i rätt form och jobba med ryggen rätt och det krävs att man är en duktig ryttare som klarar av det för det kräver mycket mer jobb än om de har det naturligt.

Visst, ridbarhet framför allt. Det är också det jag menar får man 10-10 av testryttarna så har man en bra ridbarhet. Det var väldigt tänkvärt det som Heiner sa. Jag menar att vi får passa oss för att generalisera och tro att ALLA högresta individer är lättridna och att ALLA lågställda går som grävmaskiner. Jag prioriterar så här:
1. Temperament/ridbarhet
2. Gångarter/hoppförmåga/teknik
3. Exteriör
Det får naturligtvis inte vara några extrema avvikelser eller några inkorrektheter.
Kan tillägga att bilden på Brisbane i ridsport inte gjorde honom rättvisa. Och jag kan också tillägga att jag inte har något personligt intresse för vare sig Brisbane eller Briar så mina inlägg är helt objektiva!!

Leyla skrev:
Men om de är lågstälda i typen så är de ofta lite svårridna genom att få de att gå i rätt form och jobba med ryggen rätt och det krävs att man är en duktig ryttare som klarar av det för det kräver mycket mer jobb än om de har det naturligt.

Det där tror jag inte stämmer alls, en lågställd häst kan vara precis lika ridbar som en högställd. Om frambenen däremot är mycket kortare än bakbenen kan det påverka ridbarheten negativt eftersom hästen får svårare att röra sig i uppförsbacke och ta vikt på bakbenen i stället för frambenen. Högställda hästar är önskvärt bara för att ryttarna är mer intresserade av den typen av häst, antagligen för att de ger ett flottare intryck än "taxar".

Jovisst man kan inte dra alla över en kant.
Men det är lite trist att just de svensk stammade är just lite lågställda och knubbiga, många av oss har ju just ston som har den gammla svenska stammen som vi ska avla på och vill man då behålla /fortsätta att avla på svenska stammar så är det lite knepigt att välja för man vill ju inte att det kommer ut en lågstäld,knubbig med korta tax ben. :D Men det har blivit mycket bättre med åren får jag tilllägga.

Visst ger de hästar som är högresta ett flottare intryck och samtidigt fortsätter det då med att det blir lättare att sälja om man då håller på med avel för att sälja.
När det sedan gäller hopphästar så blir banorna mer tekniskt svåra än vad det var för ( då var det bara så stort och brett som det var möjligt
och då passar

Visst ger de hästar som är högresta ett flottare intryck och samtidigt fortsätter det då med att det blir lättare att sälja om man då håller på med avel för att sälja.
När det sedan gäller hopphästar så blir banorna mer tekniskt svåra än vad det var för ( då var det bara så stort och brett som det var möjligt) Nu tror jag att de lätta långbenta hästarna vinner i längden för att de orkar mer.

Cats skrev:
Men i vårt avelskomplex får vi ju inte glömma det viktigaste. Hästarna ska ridas inte bara tittas på. Jag tycker detta exempel är betydligt bättre än åtskilliga hingstar föregående år som många har varit otroligt vackra men inget mer en sådan skulle jag inte betäcka med i alla fall. Och alla ryttare kan nog hålla med att känslan är viktigare än att titta sig i spegeln. Jag tycker svenskarnas komplex har lett till en alldeles för hög grad av exteriörfixering. Treårstesterna bidrar ju också till det, tacka vet jag championaten. Vi strävar väl alla i vår avel efter att få bra tävlingsindivider.

Ja absolut jag håller med men om hästen har så korta framben och långa bakben (det såg så ut på bilden) så ställer det ju till lite problem, att hästen får 10-10 av testryttaren i dagsläget säger väl inte så mycket egentligen om hästens tävlingskapacitet , det är ju lite skillnad på att rida GP med den samlingen det innebär och att rida runt i manegen som 4 åring (eller vad den 5)?
Att en avelshingst åtminstone har den exteriören som gör detta lätt är väl ändå det minsta man kan begära av en dressyrhingst i aveln, det anser iallafall jag ;)

Jag vill oxå bara tillägga att jag bara sett Brisbane på bild i Ridsport så egentligen vet jag inte riktigt hur just han ser ut så jag diskuterar enbart utifrån den bilden när det gäller just Brisbane och inget annat.

Senast ändrad av en moderator:

Jag måste dock inflika att bilden i Ridsport verkligen inte gjorde honom rättvisa. 'Ur dödlig synvinkel'-syndromet har fällt ett nytt offer. :crazy:

Trassla skrev:
Jag måste dock inflika att bilden i Ridsport verkligen inte gjorde honom rättvisa. 'Ur dödlig synvinkel'-syndromet har fällt ett nytt offer. :crazy:

:rofl:

Jag hoppas ju att bilden i Ridsport inte gjorde honom rättvisa för det var bland det värsta jag sett i dressyrhingstperspektiv och utifrån den bilden kanske det inte är så konstigt att man undrar vad fan nämnden sysslar med :angel:

Om du vill se klart bättre bilder på Brisbane så kolla på cissiny:s hemsida. :d :D

Åh, tack :) Jag kunde ju bara vara där på tisdagen, så det blev inte så mycket bilder i år. Dessutom hann jag ju inte se alla.
Men ikväll fick jag se några av dem jag missade, t ex 3-åringen Tutanchamon samt Hermes, Royal Touch Stone och Smashing Hit. Plus några till förstås - såg inte hela hingstvisningen (passade på att åka hem när jag fick lift). Bör hinna få upp bilderna de närmaste dagarna, för den som vill se! :)

Mvh Cissi

Picea skrev:
Takk! Det stemte det. Interessant å se at på Tullstorp-siden er han 1.69 høy og ikke 1.66...

Nå har han "vokst" til 171 på Tullstorps side. Hvis han vokser mer nå, er han ikke lenger kandidat til min hoppe. :crazy:

Picea skrev:
Nå har han "vokst" til 171 på Tullstorps side. Hvis han vokser mer nå, er han ikke lenger kandidat til min hoppe. :crazy:

Undrar vad han får för mat därborta? ;) :rofl:

Vet någon vad han blev mätt till på bruksprovet då ? Vet att det var diskussion om mätningarna på provet då flera hingstar ansågs vara nermätta...

Hälsningar Helen

Liknande trådar

C
Avel Sitter och spånar litegrann apropå att en del, säkert bra, hingstar sänks till V helt enkelt för att de får för få bedömningsbara...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 286
Senast: Mabuse
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 791
Senast: athena
·
Avel Med resultaten från Verden och lite annat svammel... :) Dagen i Verden (fredagen med visning vid hand plus löshoppning) vad grymt...
Svar
18
· Visningar
1 404
Senast: Nin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka