De nygodkända dressyrhingstarna

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GiG
  • Startdatum Startdatum
Sv: De nygodkända dressyrhingstarna

Jag blev förtjust i Sandakan och Topaasch. Även Figaro var fin, men jag vill ha mer utstrålning. Smashing Hit var också fin, men Sandakan är bättre. Jag gillade även Hermes typ och rörelsemässigt, men han är för liten för min smak. Channon tilltalar mig som individ och han har ett mycket starkt möderne. Jag gillar bara inte hingstarna lika mycket som mamma och mormor. Alctraz var naturligtvis också fin.
Jag är övertygad om att minst ett av mina ston kommer att gå till Sandakan i år men i övrigt har jag inte bestämt något.

Grattis Jarrah förresten, till nygodkända Jackaroo!!

Kan meddela vad testryttaren (Helle) tyckte om "våra" hingstar. Hon sa att om man ska hitta lika fina och bra Hingstar i Tyskland får man köra många mil!! Hon tyckte att det var mycket fina hingstar med många fina kvaliteter. Hoppas att hon kommer nästa år ochså.

Tack!
Jag missade ju själva träffen eftersom Jackaroo precis hade varit inne innan lunchuppehållet. Dig hälsade jag på, men jag är nyfiken på om det var många som träffades. Jag försökte kika runt bland folket för att hitta några av "signalementen", men det är svårt. Jag träffade även Pisan igår, men henne känner jag igen sedan tidigare.
Hoppas att ni hade trevligt!

Vi var en åtta stycken som träffades i lunchpausen. Synd att vi inte fick träffa dig också, men vi ses kanske nästa år istället ;)

Grattis igen Jarrah till Dina fina uppfödning Jackaroo...det var roligt att se honom..och visst är det mycket Cortez över honom nu..:))

Tyckte också mycket om Sandakan...föredrog verkligen honom före Smashing Hit..om man nu är ute efter det blodet. Skulle nog gärna vilja pröva Sandakan..men vet inte riktigt om jag vågar mig på en oprövad 3-årshingst till något av mina ston.

I övrigt håller jag också verkligen med Dig..gillade både Hermes och Channon...och Alcatraz. Inser att det kvarstår mycket funderande innan jag kommer att kunna bestämma mig i år...:))..känns som om funderingarna spretar väldigt just nu..:))

Det var förresten jättekul att träffa Dig igen...:))..måste göra verklighet av planerna att se alla Dina hästar..

Dessutom tyckte jag verkligen om mekaniken hos Riverside...han var i och för sig inte lika flashig som många andra...men så jämn och tilltalande för ögat.

Sandakan, Figaro, Topaasch tilltalade mig mest, men jag var bara nere i går söndag...
Vet fortfarande inte vad jag ska använda i år till mina ston...

Det skulle vara intressant att höra mer i detalj vad du och de andra som tycker att Sandakan är bättre än Smashing Hit finner är bättre hos Sandakan?
Själv tycker jag att Smashing HIt var den bättre för att han hade långa, mer välplacerade framben, Sandakan är mer i nerförsbacke. Han hade något kortare skritt än Sandakan men å andra sidan hade han mycket bättre - luftigare & rundare – trav och något bättre galopp och var dessutom mer elektrisk bak. Sandakan var för långsam bak och dessutom lite i framvikt, jag tycker inte att han bar sig och sin ryttare så bra som jag önskat. Men detta är mina åsikter, nu vill jag höra era.
;)

Hi hi, så det kan bli när man läser fel.
Läste att du verkligen tycker om mekanikern hos Riverside och undrade ett hastigt ögonblick vad han hade med saken att göra.... :confused:

Mekaniken, då blir det en helt annan sak...

Jag tycker att Sandakan är en mer komplett hingst, han har högre exteriörpoäng, högre hoppbetyg och högre gångartsbetyg och jag gillar han stam på mödernet bättre.
Men i slutänden är det ju den personliga smaken som avgör och det är väl tur att inte alla tycker lika, tänk vad trist om alla hästar hade samma stam. :smirk:

Jarrah skrev:
Jag tycker att Sandakan är en mer komplett hingst, han har högre exteriörpoäng, högre hoppbetyg och högre gångartsbetyg och jag gillar han stam på mödernet bättre.
Men i slutänden är det ju den personliga smaken som avgör och det är väl tur att inte alla tycker lika, tänk vad trist om alla hästar hade samma stam. :smirk:

Javisst är det tur ;) Jag tycker absolut bättre om SH:s typ i jämförelse med S, fast S hade lite trevligare hals.
Min personliga uppfattning ang exteriör- och gångartspoängen är dock att SH skulle ha haft en 9:a på traven och då hade bara en poäng skiljt dem åt.

Brisbane tyckte jag var lång som ett godståg, men rörlig, frågan är bara hur det blir i framtiden med samling, nej, inget jag hade velat betäcka med alls.

Vilken hingst var det som var så spokey att de behövde tända ljuset i hela ridhuset på uppvisningen ? Jag minns inte jag trodde det var Smashing Hit, men jag hade visst fel. Iallafall tycker jag att en sån säkert kan bli en fins dressyrhäst åt en skicklig ryttare, men i avlen ? Näe...

Ja, det var det ! Nu vet jag bättre !

Sen tycker jag faktiskt det var synd om Mattias Jansson, vilken skopa han fick av den tyska testryttaren och det värsta var att hon hade helt rätt i vartenda ord ! Och faktiskt - det syntes ju redan i höstas på treårstesten att hästen var felriden.

Jag var bara nere i söndags så jag har inte sett honom rida hästen, men om den är riden så alltid av honom så är det hemskt att ingen sagt något tidigare! Synd på en så fin häst. :(

I ärlighetens namn måste jag ju säga att jag bara såg de båda under premieringen i söndags, vilket säkert alls inte ger någon av dem rättvisa.
Min bedömning av att jag föredrar Sandakan grundar sig på det intryck han gav mig under den korta stund han rörde sig på arenan.
I mina ögon hade han bättre rörelsemekanik än Smashing Hit..och gav åtminstone mig ett mer harmoniskt intryckt totalt sett.
Jag fick också uppfattningen att Sandakan var mer "i uppförsbacke" och med just luftigare trav..men det kan mycket väl vara så att mitt intryck skulle ha varit annorlunda om jag sett dem båda under längre tid...och under ryttare...för det Du uttrycker är ju precis tvärt om..:)))..eller så tycker vi helt enkelt annorlunda.

Sandakan tilltalade mig absolut direkt...´.vilket Smashing hit inte gjorde på samma sätt......vad nu en sådan ögonblicksuppfattning kan vara värd i ett längre perspektiv..:)))

Xeline skrev:
Ja, det var det ! Nu vet jag bättre !

Sen tycker jag faktiskt det var synd om Mattias Jansson, vilken skopa han fick av den tyska testryttaren och det värsta var att hon hade helt rätt i vartenda ord ! Och faktiskt - det syntes ju redan i höstas på treårstesten att hästen var felriden.

Jag tyckte inte det var ett dugg synd om honom, han får väl lära sig att rida bättre istället.
Hoppas att "ägarna" tänker om i framtiden gällande honom. Detta är ju inte första hästen han har "förstört". :(

Jag undrar vad ni tyckte om hingsten Roi du Ballet? Tror ni han kommer att väcka intresse på den svenska marknaden? Han är nämligen mycket upskattad i Finland och stamboksfördes som fyraåring med rekord höga poäng här i Finland. Så det kommer att vara väldigt roligt att se hur han tas emot i Sverige
:bump:
Här finns en sida med bilder och information om honom när han stamboksfördes i Finland: http://www.sukuposti.net/fakta.php?Numero=4238

Sprettan skrev:
Jag undrar vad ni tyckte om hingsten Roi du Ballet? Tror ni han kommer att väcka intresse på den svenska marknaden? Han är nämligen mycket upskattad i Finland och stamboksfördes som fyraåring med rekord höga poäng här i Finland. Så det kommer att vara väldigt roligt att se hur han tas emot i Sverige
:bump:
Här finns en sida med bilder och information om honom när han stamboksfördes i Finland: http://www.sukuposti.net/fakta.php?Numero=4238

Jag gillade Roi du Ballet! Jättetrevlig verkligen.

Jeg tror jeg skal bruke mitt premiereinnlegg til å spørre om noen vet hvilken stasjon Topaasch skal stå på. Noen som vet?

Liknande trådar

C
Avel Sitter och spånar litegrann apropå att en del, säkert bra, hingstar sänks till V helt enkelt för att de får för få bedömningsbara...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 286
Senast: Mabuse
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 791
Senast: athena
·
Avel Med resultaten från Verden och lite annat svammel... :) Dagen i Verden (fredagen med visning vid hand plus löshoppning) vad grymt...
Svar
18
· Visningar
1 404
Senast: Nin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30