Sv: De nygodkända dressyrhingstarna
orpaskorpan skrev:
Om du sett hans gångarter så förstår du varför. Sedan finns det faktiskt en hel del avelshingstar som inte är så himla moderna i typen men som ger modernare avkommor. Rörelsemekaniken i den hingsten är fantastisk.
Nä det är väl sant jag har inte sett hingsten men då skall väl hästen i första hand tävla kanske
Alla hingstar passar ju inte som avelshingstar bara för att dom rör sig bra. Det skall ju nedärvas oxå och om hingsten ger moderna avkommor är ju ingen som vet än men stammen i sig skvallar ju inte direkt om högställda avkommor precis
. Det är lite vanskligt bara anser jag just med typen, dom andra omoderna hingstarna var ju moderna när dom godkändes och på så sätt har man ju märkt genom åren hur dom nedärver typ osv, eller??
Jag tycker bara det är märkligt att nämnden som alltid klagar på alla dessa lågställda hästar och så godkänner dom hingstar i samma typ??. Nu gäller ju inte detta enbart Brisbane som säker är en jättfin häst och kommer säkert göra sig bra på tävlingsbanan utan det fanns ju vissa hopphingstar oxå men det är ju inte lika "illa" anser inte jag iallafall.
Men hur skall aveln bli modern och högställd med hingstar av fel typ?? Det är bara det jag ställer mig undrande till, inte hingsten som individ.
"Folk" gnäller ju hela tiden med att stona är av fel typ och hur skall vi kunna förbättra aveln med ston av gammal modell, det skylls ofta på stona när det inte blir bra och det är ju sant i många fall men varför gå och godkänna en hingst då??
Jag hade inte tagit mitt högställda sto till en sådan hingst för man vill ju inte riskera att gå tillbaka i typen och ett lågställt sto går ju knappast heller för den delen så jag bara undrar vem som kommer betäcka med hingsten?
Hade det varit en hopphingst hade han säkert fått mera ston men dressyravlen är ju som sagt "allergisk" mot lågställdhet