De nygodkända dressyrhingstarna

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GiG
  • Startdatum Startdatum
Sv: De nygodkända dressyrhingstarna

Takk! Det stemte det. Interessant å se at på Tullstorp-siden er han 1.69 høy og ikke 1.66...

Hade tänkt att betäcka mitt sto med Don Dorn men fick snabbt ändra mig när han inte blivit godkänd.
Fick sedan ett erbjudande om en betäckning med Smashing hit. Gillar verkligen blodet. Så honom får det bli.
(och då blir det ju en svart avkomma igen vilket inte gör något alls) ;)

Visad vid hand tyckte jag att Roi du Ballet var märkligt rak över ryggen, han hade nästan inget kors alls. Men under ryttare såg han mycket trevlig ut!

Jag hörde att många hingstar mättes lågt under bruksprovet, så det är svårt att säga vad som gäller.
Tex mättes Jackaroo först till 167 cm och vid ommätning 168 cm (samma mätman). På hemmaplan är han mätt till 171 cm vilket stämmer bättre.

Ja, mätningen var ganska knepig, min egen var 169cm på 3-års och jag har gång på gång mätt han till 171cm med skor hemma alltså ungefär 170cm. Var knappt 168cm nu först fick han honom till 166cm ?? vilket han själv insåg att det kan inte stämma även mätt till 167cm på danska visningen som 2½ åring. Vet flera hästar som blev betydligt mindre än innan bla store Quintus som enligt ägaren är nästan 180cm blev endast 174cm ? Kanske dags att kolla upp mätstickan verkar vara något som inte stämmer...

jag har sett Roi Du Ballet på några tävlingar förra året..
o ja tycker han e jättefin , fast ändå ingen riktig blänkare gångartsmässigt.

Jag gillade Hermes bäst av alla. Han såg väldigt sympatisk ut, rörde sig trevligt, hade bra exteriörpoäng och dessutom 77 i hoppning. Sedan gillar jag hans blodslinjer! Storleken är perfekt, vad ska man med alla dessa älgar till när man bara är en tvärhand hög? ;)
Figaro var fin men jag tycker att det är bedrövligt med 33 i hoppoäng.
Även Channon gillade jag eftersom han såg mjuk och bekväm ut att rida, men lite stel i nacken. Han hade också trevlig uppsyn och verkade ha bra temperament.
Roi du Ballet såg märklig ut i sin överlinje men verkade riktigt trevlig i gångarter. Han hade visst fått 46 av 50 poäng på premieringen i Finland.
Jag vet att det är en dressyrhingsttråd, men jag måste ändå säga att jag tycker att det är förskräckligt att det godkändes flera hopphingstar med undermålig exteriör.

Jag tyckte också lite synd om Mattias Jansson när han fick ovett av den fantastiska tyska kvinnliga testryttaren som red oerhört sympatiskt (och även av publiken), men är övertygad om att skritten på tygeln helt och hållet är förstörd av ryttaren. Den skrittade helt okej på fri tygel, och man såg att den blev NÅGOT bättre när tyskan arbetade med den även om den fortfarande hade fel takt.

Jo, det stämmer. Roi du Ballet premierades verkligen med superhöga poäng som fyraåring i Finland. Därför är det så spännande att höra era kommentarer om honom.
:)

Är det någon som kan kommentera temperamentet på Sandakan och Figaro?

Hermes mamma...är det inte en riktigt stadig bit?Eller blandar jag ihop hästarna?

Skulle tro att Figaro är ett säkrare kort om du vill ha bra temperament, Florestanhästarna är välkända för bra temperament.

*knapplån*

Varför godkände dom överhuvudtaget Brisbane :confused: Han såg ju helt hemsk ut på den ridna bilden i Ridsport, lång och lågställd (där syntes det) Om dom nu vill ha bort den modellen på hingstar speciellt i dressyren varför godkänner dom då en hingst med den modellen som dom absolut inte vill se och som sedan kommer betäcka en massa ston som förmodligen ser mer eller mindre likadana ut:confused:

För att han rörde sig vansinnigt bra och fick 10 10 av testryttarna!

Men jag skulle aldrig betäcka med honom :angel:

Fast dom flesta gästdomarna som har dömt i Breeders (dressyr)har ju ofta sagt att rörelserna är det inget fel på utan typen om den svenska hästen, även nämnden själv klagar ju jämt på att det är alldeles för många lågställda hästar
Finns väl många hingstar som rör sig super så egentligen när dom har en sådan exteriör...., ja ja men det skall kommas ihåg nästa gång nämnden klagar på att den svenska hästen är för lågställd :angel:
Och vem i hela friden kommer betäcka med en sådan hingst :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Om du sett hans gångarter så förstår du varför. Sedan finns det faktiskt en hel del avelshingstar som inte är så himla moderna i typen men som ger modernare avkommor. Rörelsemekaniken i den hingsten är fantastisk.

orpaskorpan skrev:
Om du sett hans gångarter så förstår du varför. Rörelsemekaniken i den hingsten är fantastisk.

Instämmer. Fast jag tycker nog att han passar bättre på tävlingsbanorna än i avelsboxen, tyvärr. :crazy:

Jag har sett honom och jag kan fortfarande inte förstå hur man kan betäcka med honom. I mina ögon en riktigt tråkig typ av häst och ingen hingstkaraktär.

orpaskorpan skrev:
Om du sett hans gångarter så förstår du varför. Sedan finns det faktiskt en hel del avelshingstar som inte är så himla moderna i typen men som ger modernare avkommor. Rörelsemekaniken i den hingsten är fantastisk.

Nä det är väl sant jag har inte sett hingsten men då skall väl hästen i första hand tävla kanske :confused: Alla hingstar passar ju inte som avelshingstar bara för att dom rör sig bra. Det skall ju nedärvas oxå och om hingsten ger moderna avkommor är ju ingen som vet än men stammen i sig skvallar ju inte direkt om högställda avkommor precis :angel: . Det är lite vanskligt bara anser jag just med typen, dom andra omoderna hingstarna var ju moderna när dom godkändes och på så sätt har man ju märkt genom åren hur dom nedärver typ osv, eller??

Jag tycker bara det är märkligt att nämnden som alltid klagar på alla dessa lågställda hästar och så godkänner dom hingstar i samma typ??. Nu gäller ju inte detta enbart Brisbane som säker är en jättfin häst och kommer säkert göra sig bra på tävlingsbanan utan det fanns ju vissa hopphingstar oxå men det är ju inte lika "illa" anser inte jag iallafall.
Men hur skall aveln bli modern och högställd med hingstar av fel typ?? Det är bara det jag ställer mig undrande till, inte hingsten som individ.
"Folk" gnäller ju hela tiden med att stona är av fel typ och hur skall vi kunna förbättra aveln med ston av gammal modell, det skylls ofta på stona när det inte blir bra och det är ju sant i många fall men varför gå och godkänna en hingst då??

Jag hade inte tagit mitt högställda sto till en sådan hingst för man vill ju inte riskera att gå tillbaka i typen och ett lågställt sto går ju knappast heller för den delen så jag bara undrar vem som kommer betäcka med hingsten?
Hade det varit en hopphingst hade han säkert fått mera ston men dressyravlen är ju som sagt "allergisk" mot lågställdhet ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

C
Avel Sitter och spånar litegrann apropå att en del, säkert bra, hingstar sänks till V helt enkelt för att de får för få bedömningsbara...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 286
Senast: Mabuse
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 791
Senast: athena
·
Avel Med resultaten från Verden och lite annat svammel... :) Dagen i Verden (fredagen med visning vid hand plus löshoppning) vad grymt...
Svar
18
· Visningar
1 404
Senast: Nin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka