de nya kvalreglerna..

Sv: de nya kvalreglerna..

Men vad händer om någon upptäcker att ett ekipage har startat trots att de inte är kvalade? Får man inget straff för det?
Finns det ingen som kollar sånt :crazy:

Anna_89 skrev:
jag red två felfria debutanter förra året, 2005(godkända vare sig vilka av de två reglerna som skulle gälla). kan jag starta 100 i år (2006) utan att behöva kvala i år med? ifall jag inte rider nån ft iår måste jag kvala om nästa år (2007)

ja det kan du

Nope, jag anmälde henne samma dag jag hämtade hem henne (4 april) dvs innan vi varit hos veterinären.

Nu är det vila som gäller!

Anna_89 skrev:
menar du att jag måste kvala om 2007 ifall jag inte rider nån ft i år?
*KL*
Om du red 2 godkända debutant 2005, får du starta Lätt klass antingen nu 2006 elr 2007, utan att kvala om. (Ang. 2007; även om du inte rider ngn ft alls iår.)
Är du med? :)

prins_rollo skrev:
Ja det är verkligen dåligt när folk gör så, kvalreglerna är ju till för ryttarens och hästens säkerhet.

Jag skall till Norge nästa helg och där är de tydligen mycket hårdare med att man är kvalad. Man skall visa upp resultat listor som visar att man är kvalad på tävlingsplatsen. Varför inte införa det i Sverige också,kan ju max ta 30 sek längre tid i sekretariatet att visa upp även sådana papper.

Dag 1: 150 x 30 sek = 75 min dvs 1 h och 15 min och då är inga snack inlagda. Stackars sekretariatet som redan är så hårt belastade.

Dag 2: 200 x 30 sek = 100 min dvs 1 h och 40 min :o

Jag tror inte på att alla ska visa. Däremot gör som vi. Gör stickkontroller. Det är ALLTID någon som mailar och ringer och tipsar om att x inte är kvalad. Kolla x och 10 till.

jag tycker att stickprov verkar jättebra! och då särskilt att man kollar de som man får tips om, det finns ju en del som tävlar utan att vara kvalade, vet iaf en som ska starta nu i Gärds tex :smirk:

Jag följer debatten ang huruvida ekipage är kvalade eller ej. Hur orkar ni lägga all energi på att intressera er för huruvida de är kvalade eller ej?

Hur kan ni som skriver att ni är säkra på att ni vet minst ett ekipage som inte är kvalat vara säkra på att de verkligen inte är det?

För att vara säkra på det måste ni ju kontrollera varenda fälttävlan som har varit två år tillbaka (inklusive de lokala) och därigenom utesluta om det är så eller ej. Alla resultat kan man ju inte få genom förbundets hemsida, utan man måste gå in direkt under den klubben som har anordnat fälttävlan. Häst och ryttare får ju kvala var för sig. Det innebär att man kan köpa en ny häst som med sin förra ryttare är kvalad och om man som ryttare är kvalad på sin nuvarande eller förra häst kan gå ut direkt i tex lätt klass.

För mig verkar det inte varat annat än avundsjukan som styr. Ta i fortsättningen reda på fakta innan ni anklagar och lyssna inte på alla. Det är många som inte kan handskas med att andra får mer framgång än de själva. Var istället glada över att det kommer nya ekipage. Det främjar utvecklingen!!

*ler* Ett alterego namn.

jaja. Men om man är ute och tävlar en hel del så vet man oftast vilka hästar som är kvalade eller inte.

Har inget med avundsjuka att göra. Är man inte kvalad så skall man kvala, gäller för ALLA.

Det är ganska lätt att kolla resultaten eftersom det inte finns så speciellt många fälttävlan :smirk:

Men ditt inlägg verkar ju onekligen som om du skulle vara en av dessa som köpt en ny häst och gått ut i lätt klass direkt, trots att den inte är kvalad då :angel:

ps.
hoppas det gick bra idag :angel:

Senast ändrad:

Jag är ingen aktiv ryttare, så jag har inte varit med. Jag vet de facto att med vissa resultat måste man veta exakt var hästen har startat och därigenom gå in på respektive förenings hemsida och söka där. Ibland har tom föreningarna tagit bort resultaten och de finns inte att få tag på hos ridsportförbundet. Alltså synnerligen omöjligt för konkurenten att kolla. Men du vet tydligen allt om alla hästar/ryttare och var de har startat de senaste två åren, så vi som undrar kanske skall kontakta dig, så får vi resultat på alla hästar/ryttare de senaste två åren!

Vemsomhelst skrev:
För mig verkar det inte varat annat än avundsjukan som styr. Ta i fortsättningen reda på fakta innan ni anklagar och lyssna inte på alla. Det är många som inte kan handskas med att andra får mer framgång än de själva. Var istället glada över att det kommer nya ekipage. Det främjar utvecklingen!!
Vad har det med avundsjuka att göra att man reagerar på att icke kvalade ekipage startar i klasser de inte får? Vad är det som säger att de gör bättre resultat än jag?
Dessutom undrar jag varför du anser att vissa regler är onödiga? För vilka är det OK att strunta i dessa regler? Och finns det andra regler som också är OK att strunta i?
Du har inte funderat på om kvalreglerna kanske är till för ryttares och hästars säkerhet och därigenom också sportens rykte?

shady skrev:
Varför ett nytt nick? Vågar du inte stå för dina tankar annars eller?
Sånt där tycker jag är onödigt, varför måste vi alltid utgå från att det är en bekanting som skaffat nytt nick och förresten, spelar det nån roll?
Detta är ju ett diskussionsforum och då är det väl himla kul om vi på ft för en gångs skull får något att diskutera! :)

Jag är en helt ny person som står helt utanför er andra. Jag har alltså ingen aning om vilka ni är. Ni har lika lite aning om vem jag är. Så anklaga inte andra för att ha bytt namn. Det framgår tydligt genom detta att ni tror er veta ngn som inte har kvalat. Jag undrar fortfarande hur ni kan veta detta eftersom vissa resultat inte går att få tag på på nätet?

Kan inte dra mig till minnes att jag har sagt att reglerna inte skall följas. Det tycker jag definitivt att de skall. Jag undrar bara hur alla kan ta reda på resultat som inte finns att få på nätet?

Jag har försökt att ta reda på resultat på en häst som jag vet har startat och placerat sig. Det var mer eller mindre omöjligt eftersom resultaten inte fanns att tillgå på nätet.

Så alltså kvalregler skall absolut följas, men man måste verkligen vara säker på att ekipaget inte har kvalat innan man sprider ut rykten.

Och en gång till, jag är definitivt inte ngn av ryttarna!! Jag har inget att göra med ngn av dem!!

Självklart ska man vara säker på sin sak och jag tror att när man anser sig vara det så gäller det ekipage man känner till väl irl och inte att man förlitar sig på de (bristfälliga!) uppgifter som finns att tillgå på nätet. Jag ser inte att någon uttalat sig av avundsjuka som du tyckte i ditt första inlägg.

Dessutom är det ju så att om arrangörerna kollar upp de uppgifter de får så har man ju som regelrätt kvalad ingen anledning att bekymra sig! :)

Vemsomhelst skrev:
Jag är en helt ny person som står helt utanför er andra. Jag har alltså ingen aning om vilka ni är. Ni har lika lite aning om vem jag är. Så anklaga inte andra för att ha bytt namn. Det framgår tydligt genom detta att ni tror er veta ngn som inte har kvalat. Jag undrar fortfarande hur ni kan veta detta eftersom vissa resultat inte går att få tag på på nätet?

Kanske för att man känner den förra ryttaren eller hästen :smirk:

Det har aldrig slagit dig att det inte finns speciellt många fälttävlan på ett år!

Och jo de senaste årens resultat finns att tillgå så det är väldigt lätt att kolla ett ekipage eller häst/ryttare.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 369
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 992
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 465
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 762
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar