De la Gardie- temperament?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hannixpannix
  • Startdatum Startdatum
H

hannixpannix

Jag undrar om det finns några som har en häst efter De la Gardie och som kan berätta lite om hur dess psyke och temperament är? Har hört lite olika så om ni tror er veta något om hans psyke så skriv gärna till mej!

Sv: De la Gardie- temperament?

Hej! Min syster lånde en en gång.. :angel: Hon hade väldigt fina gångarter o var väldigt fin :love: Mne så var det det med temprament o psyke.. :crazy: Hon gick inte att longera.. hon attakerade en.. när man red henne kunde hon rätt som det var om hon blev sur ställa sig o sparka rakt in i staketet..det gick rätt bra om man bara hsde hon o hon fick all uppmärksamhet men hade man många o var stressad..så kunde man glömma d.. jag vet ju inte om alla är så men det är min erfarenhet iaf..

Har träffat De la Gardie och han högg i luften. :crazy: Hade dessutom munkorg hängde vid grimman på kroken.
Nu så stod han ju på Flyinge då, dvs inne hela tiden typ. Det skulle nog göra min häst till mer bitch än hon är nu :devil: men ändå. Ingen av de andra hingstarna betedde sig liknande.

Jag har träffat honom där han står nu och då stod han lugnt i boxen med boxdörren öppen och lät oss klappa honom. Han leddes ut i grimma när han skulle betäcka och han fick springa i stor gräshage med vanliga staket. Det kunde lika gärna varit en valack om det inte varit för betäckningen...
Utegång och miljö kan göra underverk.

Jag har årsföl efter honom som är hur underbar som helst. Träffade även De la Gardie själv vid tid för betäckning och han var som ett lamm.

Har tom för mej att De la Gardie rekommenderades att kunna användas till ston med lite temperament eftersom han själv var så lugn.

Även jag har träffat De La Gardie i egen hög person, under tiden han stod på Flyinge. Med tanke på omständigheterna tyckte jag inte han var hemsk alls, utan tillhörde den trevligare skaran (provjobbade i stora hingststallet så jag fick den stora äran att bla. fodra en häst som var alldeles skogstokig).
Lite känslig och orolig kanske, bland annat var han tvungen att bremsas för att han skulle gå att klippa, men inte "stygg" på något vis vad jag kunde märka.

Jag funderade på att betäcka med De la Gardie när han stod på Flyinge, men avstod pga att han inte stod på TAI. Frågade Flyinge om ryktet om hans temperament. De förklarade att han haft en "svår" uppväxt där han knappt varit utanför stalldörren utan ryttare.
Jag tycker att det låter som en riktig högvinst att han kommit till en ny ägare som kan låta honom leva ett hästliv.
Personligen tycker jag att han verkar vara en toppenhingst. Oerhört imponerad över både hoppförmåga och rörelser! Har dock aldrig sett honom tävla, endast uppvisningar på Flyinge.

instämmer. Har också bott i flyinge under ett år och vet hans historia... Hur dom knäckte honom psykiskt i tyskland. Att han har mu korg utanför boxen beror på att han är klåfingrig. Gick han i skritten på mellangården så var det mer en regel än undantag att han tog sig loss och lattjade runt. :D
Jag tömkörde honon mycket och visst var han hetlevrad, men väldigt kul! och så söööt med ena örat på sne... :love:

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
369
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 793
Senast: Puffindog
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar