Datainspektionen nästa?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Ally McPiece
  • Startdatum Startdatum
A

Ally McPiece

Men hur gick det där till då? Hur fick ST information om vilka transaktioner som gjorts på Jan I Jönssons ATG-konto? Övervakar ATG alla konton? Får Kronofogden information om jag gör en stor spelvinst?

(Börja nu inte kackla om hur förskräckligt det är att spela på sin egen häst. Sparka in öppna dörrar kan ni göra någon annanstans. :p )

Sv: Datainspektionen nästa?

Vet inte helt hundra men det finns i EU en ganska ny lagstiftning för att förhindra och upptäcka eknomisk brottslighet. Det är den som t ex gör att man inte kan ta ut sina egna pengar hur som helst från banken m m utan måste svara på frågor. Så det mycket väl vara så att även ATG omfattas av den. Spel har ju varit ett välkänt sätt att tvätta pengar på.

Jo, det känner jag till. Vi som driver advokatbyrå man till exempel bli tvungna att ange klienter som vi misstänker försöker tvätta pengar utan att upplysa klienten om att vi gjort en sådan anmälan, vilket är svårt att förena med de advokatetiska reglerna.

Men skulle den lagstiftningen ge ATG rätt att lämna uppgifter till ST? Mmm. Det måste finnas några andra regler?

Luktar skum fisk av allt. Man kan ju så att säga be frugan spela på sitt konto istället så åker man inte dit!

Jo, det känner jag till. Vi som driver advokatbyrå man till exempel bli tvungna att ange klienter som vi misstänker försöker tvätta pengar utan att upplysa klienten om att vi gjort en sådan anmälan, vilket är svårt att förena med de advokatetiska reglerna.

Men skulle den lagstiftningen ge ATG rätt att lämna uppgifter till ST? Mmm. Det måste finnas några andra regler?
Min spekulation är att någon angivit JIJ. Ger den misstanken rättighet att kolla hans ATG-konto?

Civil Action: Om du inte spelar på dina egentränade hästar, så är det lugnt. :D

Min spekulation är att någon angivit JIJ. Ger den misstanken rättighet att kolla hans ATG-konto?

Knappast.

I min värld är det bara en åklagare som kan begära ut uppgifter och bara om brott misstänks. Det här är knappast ett brott utanför travets fantastiska värld.

Kanske finns det någon bestämmelse som jag inte hittar bland avtalsvillkoren som gör att ATG har rätt att göra så, men ännu så länge har jag inte fått något svar på den frågan.

Haha, ja iofs ;) Travgubbarna brukar ju inte ha så svårt att finna sig en ny :angel:

Vilket säger lika mycket om dem som om brudarna, om du frågar mig. :cool:

Här är det i alla fall ingen risk att man fastnar i ATG:s kontroller. Två (2) rätt på V75. (Undrar om de har koll på extremt dåliga spelare också? Jag ligger nog bra till.)

spela på sin egen häst får du väl som ägare men inte som tränare eller hur var det nu??

Eller ännu värre, kanske man åker dit på att spela på en konkurrent...då har du inte startat hästen med tanke på att få bästa möjliga placering:grin:

Eller ännu värre, kanske man åker dit på att spela på en konkurrent...då har du inte startat hästen med tanke på att få bästa möjliga placering:grin:

Stämmer inte riktigt man kan faktiskt vara realist med och säga att man faktiskt inte har någon chans att vinna loppet. Men som sagt bara låte en kompis spela som inte har något lagligt med hästen man kör/tränar att göra så e man helt fri även om du får pengarna så kan dom inte sätta dit dig :idea:

*civil som gillar kryphål i lagen ;)

*highfivear med hopp och snurr* :banana:

Har kollat lite även jag, och har inte heller hittat något som stöder att ATG får lämna ut den här typen av uppgifter till ST (om det är så det har gått till). Frågan är vad vi ska göra nu, tycker att detta är en mycket viktig diskussion som måste uppmärksammas.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 678
Senast: Zaria
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 535
Senast: MattiZ
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 383
Senast: Marie_Ozzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar