Datainspektionen nästa?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Ally McPiece
  • Startdatum Startdatum
Sv: Datainspektionen nästa?

Jag väntar på svar från Datainspektionen och från ATG. Vill ha faktaunderlag till att börja med. Vem vet, man kanske misstar sig om hur uppgifterna har kommit till ST?

Svar från ATG och ST:

"Svensk Travsport har dömt körsvennen Jan I Jönsson till 10 000 kr i böter för att spel registrerats på hans ATG-konto på hästen Beauty Class, som han själv körde till seger den 7 februari 2011. ATG har beslutat att dessa spel är ogiltiga och inte berättigar till vinst eller återbetalning av gjorda insatser.
Med anledning av detta har vi fått frågor om vadhållningsbestämmelserna (ATG) och tävlingsreglementet (Svensk Travsport).

ATG har självklart full kundsekretess och lämnar inte ut uppgifter om kontoinnehavares spel utom vid några få undantag. Det kan till exempel ske på specifik begäran från Svensk Travsport (min egen markering) eller från polis och åklagare.
- Kontroll av spelkonto hos ATG sker alltid i samband med utredning då vi fått positivt dopningsprov eller när det finns andra djurskyddsaspekter. Det är viktigt ur värdegrundsperspektiv och det tror jag alla har full förståelse för, (min egen markering) säger informationschef Mats Fransson.

Fakta:

I Svensk Travsports tävlingsreglemente § 88 anges att Svensk Travsport behandlar personuppgifter och att behandlingen av dessa personuppgifter ibland sker hos andra organisationer. I detta fall sker behandlingen hos AB Trav och Galopp (ATG).

I anslutning till att en person blir kund hos ATG godkänner personen behandlingen av personuppgifter. Där anges att Svensk Travsport har rätt att nyttja informationen för kundanpassad verksamhetsstyrning (min egen markering).

Svensk Travsport begär in uppgifter från ATG då misstanke föreligger om brott mot Svensk Travsports tävlingsreglemente, där det kan misstänkas en koppling mot spel (min egen markering). I detta fall förelåg misstanke om brott mot § 42.

Handlingen som körsvennen utförde stred även mot vadhållningsbestämmelserna § 14. Även § 16 berörs, som reglerar hantering av vinst och insats.

Datainspektionen har i beslut den 18 november 2003 prövat och godkänt att Svensk Travsport offentliggjort personer som brutit mot regelverket (Dnr: 1228-2003, Tillsyn enligt personuppgiftslagen)." (min egen markering)

"ATG har självklart full kundsekretess och lämnar inte ut uppgifter om kontoinnehavares spel utom vid några få undantag. Det kan till exempel ske på specifik begäran från Svensk Travsport (min egen markering) eller från polis och åklagare.
- Kontroll av spelkonto hos ATG sker alltid i samband med utredning då vi fått positivt dopningsprov eller när det finns andra djurskyddsaspekter. Det är viktigt ur värdegrundsperspektiv och det tror jag alla har full förståelse för, (min egen markering) säger informationschef Mats Fransson.

Nej, själv är jag med i föreningen FÖR dopning och MOT djurskydd (samt i föräldraföreningen FÖR narkotika).

Den argumentationstekniken känner jag igen. Men, att man månar om travhästars välbefinnande besvarar inte frågan om ST har rätt att kontrollera uppgifter på ATG:s spelkonton. Det jag vill få svar på är vilken bestämmelse ATG stödjer sig på för att tillåta att ST tar del av deras personuppgifter. Kanske är de skäl som redovisas sådana som ger rätt att ta del av personuppgifterna (på samma sätt som för polis eller åklagare) men vem bestämmer vid vilka tillfällen det finns djurskyddsaspekter som gör att ATG:s sekretess skall brytas? Är det till exempel en sådan djurskyddsaspekt att jag körde i tredje spår i 1400 meter med min häst i ett lopp? Är det en sådan djurskyddsaspekt att hästen är kraftigt uppanmäld? Påverkas bedömningen av vilka personer som är inblandade? Jag kan tänka ut många gränsfall och undrar vem som har beslutet i sin hand och vilka riktlinjer som finns för att fatta besluten?

I anslutning till att en person blir kund hos ATG godkänner personen behandlingen av personuppgifter. Där anges att Svensk Travsport har rätt att nyttja informationen för kundanpassad verksamhetsstyrning (min egen markering).

Men detta kan knappast vara kundanpassad verksamhetsstyrning?

Svensk Travsport begär in uppgifter från ATG då misstanke föreligger om brott mot Svensk Travsports tävlingsreglemente, där det kan misstänkas en koppling mot spel (min egen markering). I detta fall förelåg misstanke om brott mot § 42.

Så redan misstanke om brott mot tävlignsreglementet och där det kan misstänkas en koppling mot spel är alltså tillräckligt för att ST ska få kontrollera ATG:s spelkonton? Då undrar jag, vad krävs för att det ska finnas misstanke om brott mot tävlingsreglementet? "Den där lärlingen ser riktigt taggad ut, han kommer förmodligen använda spöet för mycket, vilket är ett brott mot tävlingsreglementet. Ja, nu tar han med sig spöet också, där har vi en klar misstanke om brott!" Och sen undrar jag, kan man inte misstänka koppling till spel vid alla brott mot tävlingsreglementet? Om jag tolkar detta rätt har vi ett mycket stort utrymme för när ST - enligt sina egna regler - får lov att kontrollera personuppgifter hos ATG.

Datainspektionen har i beslut den 18 november 2003 prövat och godkänt att Svensk Travsport offentliggjort personer som brutit mot regelverket (Dnr: 1228-2003, Tillsyn enligt personuppgiftslagen)." (min egen markering)

Det beslutet gällde om ST fick lov att publicera namnet på personer som dömts för brott mot reglementet på ST:s hemsida, inte frågan om hur ST får ta del av personuppgifter från ATG:s spelkonton.

Fortsättning följer...

Bra jobbat Ally! :bump:

Jag har i princip gjort samma reflektioner som du. Beträffande "kundanpassad verksamhetsstyrning" så kan man ju även ifrågasätta om gjorda spel över huvud taget omfattas av de "uppgifter" som får användas till kundanpassad verksamhetsstyrning, detta eftersom personuppgifter (se nedan) definieras som "uppgifter som kunden lämnat till ATG i samband med ansökan om ATG-konto och ATG-kort (min fetmarkering)", och hela bestämmelsen 4.4 handlar om just personuppgifter (dvs. min poäng är att när det i mening två står "ATG:s egna uppgifter" så bör det vara just personuppgifter såsom detta definierats i första meningen som avses, och inte uppgifter som tillkommit efter ansökan om ATG-konto/-kort, såsom gjorda spel; även om det verkligen hade varit fråga om "kundanpassad verksamhetsstyrning" i detta fall - vilket synes tveksamt - skulle man alltså kunna ifrågasätta om uppgifter om gjorda spel omfattas av de uppgifter som därvid får ges ut till tredje part, i det här fallet ST). (Eh, var det där över huvud taget begripligt??? :cool:)

4.4 PERSONUPPGIFTSBEHANDLING
Kunden samtycker till att ATG i egenskap av
personuppgiftsansvarig behandlar Kundens
personuppgifter, såsom namn, personnummer,
kontaktuppgifter, bankkonto och övriga uppgifter
som Kunden lämnat till ATG i samband med
ansökan om ATG-konto och ATG-kort på sätt
som anges i dessa villkor. Kunden samtycker
även till att ATG inhämtar personuppgifter från
annan än Kunden och samkör dessa uppgifter
med ATG:s egna uppgifter och därefter delar
resultatet av sådan samkörning med part från
vilken informationen som samkördes inhämtades.
Ändamålet med denna behandling är att
administrera Kundens spel via ATG-konto och
att genom marknadsföring kunna lämna kundanpassad
och annan information om ATG:s och
dess ägares (STC/SG) produkter och tjänster
samt utvalda erbjudanden från andra företag
och organisationer, samt att inom ramen för
STC/SG och ATG-koncernen nyttja informationen
för kundanpassad verksamhetsstyrning.

I övrigt håller jag med dig i allt :bow:, och hänvisningen till det tidigare beslutet från Datainspektionen är ju bara "goddag yxskaft" i sammanhanget då det beslutet inte alls handlade om utlämnande av uppgifter i form av gjorda spel av en viss kontoinnehavare, utan publicering av uppgifter om överträdelser av olika slag under rubriken "Nyheter & Notiser" på travsport.se.

Noterat:

I inlägget ovan har jag citerat avsnitt 4.4 i de "Kontovillkor" som är utlagda som pdf-fil på www.atg.se.

På samma sida finns också en pdf med "ATG:s personuppgiftspolicy". Det intressanta är att man här har utsträckt definitionen av personuppgifter till att omfatta även andra uppgifter än sådana som lämnas i samband med ansökan om ATG-konto/-kort (se nedan, min fetmarkering). Nu du Ally, nu har vi helt plötsligt en intressant avtalsrättslig fråga på halsen också - vilka villkor är det egentligen som utgör avtalsinnehåll mellan ATG och användarna? :bump: (OBS. Av intresse i Jan I Jönsson-fallet först om man skulle fastslå att ATG:s behandling av uppgifterna om aktuellt spel faller in under "kundanpassad verksamhetsstyrning".)

Information om behandling av personuppgifter
Personuppgifter som du lämnar i samband med ansökan om ATG-konto eller som i övrigt registreras inom ramen för kund-/avtalsförhållandet behandlas av ATG (AB Trav och Galopp) som är personuppgiftsansvarig. Ändamålet med denna behandling är att administrera dina spel via ATG-kontot och att genom marknadsföring kunna lämna kundanpassad och annan information om ATGs och dess ägares (STC/SG) produkter och tjänster samt utvalda erbjudanden från andra företag, samt att inom ramen för STC/SG och ATG-koncernen nyttja informationen för kundanpassad verksamhetsstyrning.

Bra jobbat Ally! :bump:

Men tack detsamma, Spanarn! :banana:

(Eh, var det där över huvud taget begripligt??? :cool:)

Du är precis som alltid klockren i analysen och glasklar i formuleringarna.

I övrigt håller jag med dig i allt :bow:,

Vilket sammanträffande, jag håller med dig i allt också! :bow:

hänvisningen till det tidigare beslutet från Datainspektionen är ju bara "goddag yxskaft" i sammanhanget

Allt är som vanligt. Svara med något som inte har med saken att göra och låt påskina att den som inte håller med inte värnar om djurskyddet. Så ska alla hålla käften sen.

Åh, så utomordentligt fånigt... *viskar suckande och himlar med ögonen*

Här har Kvinnor Kan årsmöte, förstår jag. Barnsligt. Fruntimmer kan faktiskt inget om trav och ska inte inbilla sig att de är nåt. Nu har de ju sagt från ST att de faktiskt har bestämmelser och att man måste värna om värdegrunderna i sporten. Kan ni inte bara ge upp då? Vaddå personuppgiftslag? Den gäller väl ändå inte inom travrätten?

Noterat:

Nu du Ally, nu har vi helt plötsligt en intressant avtalsrättslig fråga på halsen också - vilka villkor är det egentligen som utgör avtalsinnehåll mellan ATG och användarna?

Men det är ju strålande!

Pax för att företräda ATG. Jag har gått på debiteringskurs hos Bird&Bird och vill testa mina nya kunskaper. :devil:

*kl*
Skärpning, förstör inte en intressant diskussion med internt småprat!

Snurrfian-moderator

*brister ut i ohämmat gapskratt* :rofl::rofl::rofl:

Nu minns jag varför jag slutade skriva på Bukefalos.

Samma här faktiskt. Jag har för övrigt bestämt för mig att det finns forskning på att kreativitet och problemlösning gynnas av en stimulerade miljö där människor har roligt och trivs när de arbetar tillsammans, och inte bara strikt framför sina åsikter på ett formalistiskt sätt. Eller ska man döpa alla trådar till något i stil med "Datainspektionen nästa samt snacktråd/fikarum" för att också få in lite trivsam stämning som är "OK"? :confused:

Ses på fejjan! ;)

Senast ändrad:

Samma här faktiskt. Jag har för övrigt bestämt för mig att det finns forskning på att kreativitet och problemlösning gynnas av en stimulerade miljö där människor har roligt och trivs när de arbetar tillsammans, och inte bara strikt framför sina åsikter på ett formalistiskt sett. Eller ska man döpa alla trådar till något i stil med "Datainspektionen nästa samt snacktråd/fikarum" för att också få in lite trivsam stämning som är "OK"? :confused:

Ses på fejjan! ;)

:rofl::bow::bow:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 678
Senast: Zaria
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 535
Senast: MattiZ
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 383
Senast: Marie_Ozzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar