Därför ska man ha hunden kopplad nu.

PIRU

Trådstartare
Hund åt levande rådjur

Båtägare vid Göta segelsällskap på Långholmen i centrala Stockholm chockades på söndagsförmiddagen när de såg en lösspringande hund som slog och åt ett ännu levande rådjur.

- Den bet av ena bakbenet som hängde och slängde och skadade också rådjuret svårt i steken, säger Tommy Ekheden, stationsbefäl vid Södermalmspolisen, till TT.

Båtägarna larmade polisen vid tiotiden. En viltvårdare med hund beställdes. En polis avlivat det illa sargade rådjuret med sitt tjänstevapen.

Varken hund eller ägare har påträffats. Men enligt vittnen ska det ha rört sig om den kraftfulla rasen rhodesian ridgeback, även kallad afrikansk lejonhund, som enligt rasstandard får vara upp till 69 centimeter i mankhöjd.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15369705.asp

Sv: Därför ska man ha hunden kopplad nu.

VAR höll ägarna hus? :eek: Vidrigt.

Kanal 5:s version är dock ganska intressant; där refereras händelsen till "Galen hund slet rådjur i stycken".. galen hund? Jaja.. :smirk:

Klantig ägare iaf.

Jätte trist när sånt här händer...

Och det behöver inte ens vara en jakthund..

Kanal 5:s version är dock ganska intressant; där refereras händelsen till "Galen hund slet rådjur i stycken".. galen hund? Jaja.. :smirk:

Klantig ägare iaf.

Tönt som jag är störde jag mig på att aftonbluddret översatte Rhodesia till Sydafrika. Sist jag kollade var fd norra och södra Rhodesia Zambia och Zimbabwe.

Klantig ägare iaf.

Jättegalen hund... Tror de flesta hundar med lite jaktinstinkt hade gjort samma sak...

Det är därför man inte ska ha så stora hundar vid hjort och rådjursjakt, de hinner ifatt och drar ner dem. Kan sätta pengar på att någon tyckare har skrivit idag om att hunden bör avlivas:crazy:

Som sagt, på med snöret!

//E

Jätte trist när sånt här händer...

Och det behöver inte ens vara en jakthund..

givetvis är detta jätte trist när det händer..
men vad menar du med att det inte behöver vara en jakthund?
det lilla jag vet om ridgeback är att de just är jakthundar i grund och botten. eller har jag fått något om bakfoten?

Det var inte riktigt så jag menade

det var inte bara rigdeback jag tänkte på, utan alla andra gånger vilt blir tagna, så är det schäfer osv som har dödat dem.

Ridgeback användes till jakt, vad jag vet... Var det inte typ på lejon..?

Vilken mesig och sensationslysten mening :crazy: :mad:

Men stackars Rådjur :(
Fast hunden kanske smet?.. det är ju rätt så klantigt, en bekants hund drog gärnet och sprang rätt genom citykärnan för att komma hem på andra sidan stan :crazy:
Det var en Husky, att den inte vart påkörd var ju tur i sig, och att det inte hände något annat.

Jo, jag tror de kallas "Lejonhund" eller något sådant.
Inte hundens fel heller, den kan ju inte hjälpa att den har instinkter. Och det finns många av de större raserna som gjort rubriker (inte nödvändigtvis i Sverige) I Norge tror jag det var en flock med Njuffar som dödat en kvinna för några år sedan.
Dom som jag annars tycker är så timida :love: .. men det kan ju slå slint för alla.

Detta med "koppeltvång" är det många som ignorerar och då händer saker som i detta fall! Har sett i flera tidigare trådar på detta forum att många skiter i "koppeltvånget". Sedan är det många som underskattar sina hundar och inte vet vad det egentligen är dom kopplar lös!

Jo jag vet. Jag var en av dem som underskattade min hund, och hon stack efter vilt. Nu får hon vara i lina, om hon ska vara "lös" :smirk:

Har själv en ridgeback och varit aktiv inom rasen sedan 20 år tillbaka. De räknas som drivande och spårande hundar och är ingen utpräglad jakthund. Deras uppgift vid jakt på storvilt i Afrika är att, ofta genom att jaga i grupp på ca 3 hundar, ställa bytet så att "husse" sedan kan skjuta djuret. Mig veterligen finns det inga RR som andvänds till ren jakt i Sverige utan däremot för att spåra upp skadeskjutet vilt t ex.

Nu är det inte bekräftat att det var en ridgeback som "ätit" på rådjuret utan vittnen antog att det var det. Tyvärr har det blivit populärt att korsa in ridgeback och det finns korsningar som tyvärr ägs av mindre seriösa hundägare. Nu inte sagt att det inte finns trevliga RR-korsningar men de har ibland i mindre seriösa kretsar fått stämpel av att vara en matcho-hund.

Det är alltid synd när en viss hundras ska omnämnas i sådana här sammanhang. Det är hundägaren som är ansvarig för sin hund, oavsett ras.

Detta med "koppeltvång" är det många som ignorerar och då händer saker som i detta fall! Har sett i flera tidigare trådar på detta forum att många skiter i "koppeltvånget". Sedan är det många som underskattar sina hundar och inte vet vad det egentligen är dom kopplar lös!

Det är ju så att "koppeltvånget" är olika från kommun till kommun, här gäller det ex. enbart i parker.

Så ja, jag skiter i koppeltvånget oftast. Nu har jag iofs en hund som är lite opålitlig, men henne har jag intill mig och då sticker hon inte.

//E

Läs Jaktlagen och koppla dina hundar! Nu är det kopplingstvång i skog och mark. Hundar får aldrig vara lösa - de ska alltid hållas på ett sådant sätt att de inte kan störa viltet.

Lagen varierar inte från kommun till kommun, som hundägare måste du känna till och följa både de lokala föreskrifterna och lagen.

Alla hundar är i botten rovdjur = har jaktinstinkt. Ställande, drivande hundar är jakthundar - så är detta RR:s uppgift, då är det lika mycket en jakthund som en jämthund eller en tax etc. Men detta med att stressa ihjäl eller attackera vilt handlar inte om hundens ras. Jag blir så trött på alla som tror att deras hundar inte jagar, för de är inte jakthundar. 2 gånger har jag sett hundar trasa sönder vilt - den ena gången jagade en klumpig schäfer en hare (dödsskriket är ingen myt), den andra gången var det två vinthundar som käkade i sig ett panikslaget rådjur. Jag önskar att jag kunde skicka mina minnesbilder till dig.

Hur många rådjurkid tror ni faller offer för snälla familjehundar? Hur många gånger tror ni att hundägaren vet vad hunden har gjort?

Senast ändrad:

jag har nog också hunden lös i skog och mark!! Hunden mår inte bra om den inte kan springa lös, dock under sträng uppsyn. Tror risken är miljoner gånger större att jag kör över en hare eller krockar med älg än att hunden stör viltet under promenader!!

:o Ooops... Hade jag läst lady_vips första inlägg i tråden hade jag inte predikat. Detta är dock något som jag känner starkt för.

Passar på att fråga:

En kvinna med tre schäfrar brukar rasta sina hundar på vår mark (skog) och har dem lösa. Vi har pratat med henne och upplyst henne om att vi inte vill att hon har dem lösa den här tiden på året för att de stör vilt (vilket också är sant efter att ha sett ett uppskrämt rådjur). Hon hävdar att hon har 100% koll på sina hundar och fortsätter att ha dem lösa (en av dem verkar hon ha koll på men inte de två andra...). Vad kan man göra eller kan man göra någonting?

Usch vad hemskt!!! undrar som nån annan här,vart sjutton var ägarna?! :crazy:

Blir så irriterad när folk inte kan ha sina hundar kopplade! :mad:
Har alltid min kopplad ute i naturen,(men lös på gården..:angel: )även om jag vet (tror,veta kan man aldrig) att min vovve stannar om jag säger åt han,tex i går när han var lös ute på gården,fick han syn på en katt han sprang efter,jag röt i,och han stannade,(duktig hund:D ),men att inte ta ansvar att ha hunden kopplade i naturen tycke jag bara är så fel!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka