Dardel 847

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Peregrin
  • Startdatum Startdatum
Jag har betäckt mitt fullblodssto med Dardel och väntar ett litet föl till våren. Skall bli jättespännande. Dardel stod denna betäckningssäsong hos sin ägare Ulla Josefsson samt en kort tid utanför Enköping. Vet inte om han kommer att lånas ut nästa säsong också.

Jag är jättenyfiken på Dardelavkommor så om någon har en sådan eller ett kort att visa skulle jag bli jättelycklig för all information!!
:bow:

Jag har massor av kort på Dardel från när han stod på Flyinge, dels när han står i boxen och dels när han rids. Kan ju kolla om jag hittar dom... :confused:

Jag har massor av kort på Dardel från när han stod på Flyinge, dels när han står i boxen och dels när han rids. Kan ju kolla om jag hittar dom... :confused:

Hej hej!

Min häst är e.Dardel 847, han är född 1994 och tillhör de första avkommorna efter Dardel.Som 2-eller 3-åring fick han 39 poäng när han visades. Han har en fin sida, är ganska långlinjerad, han har ärvt sin fars vackra huvud och hals. Han har blivit högre( 1,73 cm i mkh)än sin far och ganska lätt i typen i förhållande till sin storlek. Temperamentsmässigt är han lugn men ändå känslig och man kan alltid nå honom. Har hört att Dardel lämnar hästar med bra temperament och min häst är ju ett bevis för det.

Dardel 847 är tillbaka på gården hos Ulla och är numera pensionär. :)

Hej Zamboca!

Jag har två jättetrevliga avkommor efter Dardel-Brisad-Utrillo.
Båda har super snälla och lätta att hantera.
Tänk på att de är helsyskon när du tittar på bilderna!

Bild på Sixten 2 1/2 år
http://photo.starblvd.net/Sixten/1-1-2-1074040776?m=0&pg=0&ro=0&co=1

Bild på Ture 1 1/2 år
http://photo.starblvd.net/Sixten/1-1-1-1074041012?m=0&pg=0&ro=0&co=0

En bild till på Sixten
http://photo.starblvd.net/Sixten/1-1-3-1074041535?m=0&pg=0&ro=0&co=2

En bild till på Ture
http://photo.starblvd.net/Sixten/1-1-4-1074041657?m=0&pg=0&ro=0&co=3

Lycka till med din Dardelavkomma!

Mvh Pia

Åhhh vad fina dom är!!! :love:
Har dom fått tecknen från mamman? Antar att hon är fux? Skall bli jättespännande att se hur min lilla fölis kommer att se ut. Stoet är brun med stjärn så jag antar att det inte blir så mycket tecken! :(
Fast det gör ju inget huvudsaken han är frisk och kry!! (Känner på mig att det är en liten hingst)

Provred en häst efter han, det var nog den räddaste häst jag någonsin sätt. :( Men det beror nog mest på hur han har haft det. Annars var han snygg, ca 170cm, ganska fin gång och mjuk. Men var dock svårt att avgöra eftersom han var så spänd och blev jätterädd bara man tog i tygeln.
(hoppas stackarn kom till nån snäll och känslig människa..)

Jag har bara träffat en Dardel-avkomma, men han var otroligt trevlig. Ett ord poppade upp i huvudet hela tiden när jag handskades med honom, och det var 'mild'. Mild, men ändå med lite nerv i. :)

Jag kan ingenting om exteriörer och sånt :p men jag tyckte han var snygg. Och rörde sig som en gummiboll! Väldigt elastisk och smidig.

Hej Zamboca!

Tack så mycket :)

Jo,mamman är fux med en vit kota och bläs.

När Ture kom ut blev jag jätte förvånad jag trodde jag skulle få en fux till,inte en brun med fyra vita strumpor och bläs!
Så man ska aldrig säga aldrig, vad spännande för dig att se vad det blir,men som du sa så är det huvudsaken att fölis är frisk och kry :love:
Hoppas att allt går bra med din hingstapelle!(snopet om det blir ett sto!)

Sixten är nu 160cm och Ture 159-163cm,något överbyggd alltså.
Mamman till mina pojkar är 167cm,jag tror att Sixten blir så hög ungefär men Ture blir nog snäppet högre..

Hur hög är ditt sto och vilken härstammning har hon?

Mvh Pia

De såg hemskt trevliga ut! Vad lutar de åt att lämpa sig bäst för; dressyr, hopp eller fälttävlan? På stammen låter de ju som fälttävlanshästar med god hoppkapacitet. :)

Hej Trassla!

Tack så mycket :)

Jag tror och hoppas att Sixten blir mer åt dressyrhållet,det är vad jag är mest intresserad av.

Mamman tillhör stofamilj 23 hon gått Msv-Dressyr och har ett mycket gott temprament och god ridbarhet.

Ture tror jag skulle bli en super fältävlanhäst han hoppar allt och är inte rädd för något(Sixten är lite känsligare)
Så det är väll bara vänta och se...

Mvh Pia

Minst häst gick på hingstbete ihop med en 2-årig Dardelavkomma i somras. Han är svart, av normalstorlek med vita tecken både på huvudet och benen. Han är fantastiskt trevlig och lugn, i alla fall av döma på de kontakter jag hade med honom i hagen under hela sommaren.
Rör sig otroligt spänstigt i trav!!!

Kommer tyvärr inte ihåg vad som låg på hans möderne. Som parantes kan jag säga att modern till denna hingst sades vara mycket svår i psyket.

OBS! Ett förtydligande efter telefonkontakt med Ulla Josefsson:

Dardel är inte heltidspensionär som mitt första inlägg lät gälla :o. Jag hoppas Ulla själv lägger in lite mer info om Dardel här, så blir det förhoppningsvis rätt!

Sv: Dardel 847

Hej
Jag har en avkomma av Dardel
Han heter Rubens van S och är 1 ½ år hingst fortfarande.
är en super fin häst med bra å lungt psyke och har otroligt lätt
att lära sig.
så han kan jag rekomendera
ska försöka lägga in en bild.

Mvh Malin

Jag var på väg att införskaffa ett sto e: Dardel-Lester, tyvärr var hon inte ren så det blev inget.
Super gosig häst, lagom med humör, framåtanda och väldigt arbetsvillig, stor/rejäl..hon var 170cm och av grövre modell..men inte tung att rida....trygg häst men framförallt väldigt väldigt snäll.

Dardel är numera sänkt till C och tagen ur avel. Han har dock löst betäckningslicens för i år. Avkommorna får då grå papper.

Peregrin skrev:
Någon som vet var han står nu och hur hans avkommor blir? :idea:

Hej!
Jga har ingen Dardel... men ett sto som haft ett för e honom ue Billion.
Den heter Excallibur eller något liknande, borde vara f 97.
Jag har inte lyckats hitta avkomman så han är nog inte tävlad.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 052
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30