DanskSvensk Gårdshund

Diabetikern

Trådstartare
Är det någon som har en sån? Lust att berätta lite om dem?

Hur mycket skiljer de sig i sätt gentemot t ex en Jack Russel?

/Diabetikern nyfiken som vanligt

Sv: DanskSvensk Gårdshund

Jag har en tjej på snart 11 veckor här hemma. Hon är väl kanske lite för liten att jämföra med, men man märker verkligen att det inte är samma rasgrupp.

Bor granne med både jack russel o dvärgpinchrar, o jag måste säga att min är mer lik pinchrarna i sätt o temperament. (Har inga andra att jämföra med då jag inte haft valp förut).

Jämfört med grannens russel som är 2 veckor äldre är min mindre skällig, mer social men även mera hoppig o slickig. Tycker att hon överlag är mer lyhörd på vad man vill o försöker göra rätt. Russeln är mer självständig, mer skällig o framför allt har den dragit i koppel från dag ett. Kanske beror på ägaren, vad vet jag!?

Däremot har de samma energi o är nog ungefär lika snabbtänkta :love:

Min svärmor har en DSG; han är mkt. hoppig, slickig och social. Lik DP i både utseende och temperament. JRT upplever jag som envisare, skälligare och självständigare. Och kanske inte lika rörliga i höjdled. ;)

Det verkar som om DSG blir mer o mer poppis, för det har varit flera trådar om DSG här på sistone - KUL!

DSG är ju ingen terrier - trots att den ibland kallas för skånsk terrier - utan till kynnet mer lik en pinscher. Jag är inne på min tredje DSG och har aldrig ångrat att jag valde den rasen. Det är en frisk, sund, trevlig, social o pigg liten hund. Älskar att ligga i soffan o mysa, älskar att jaga möss i stallet, älskar långpromenader. Lättlärd, lättdresserad, med på det mesta.

*kl*
Ja jag vill också veta mer:)
Har funderat på denna hundras ett tag nu...
Det är bara sambon som tycker att det räcker med djur nu:angel:
Fäller de mycket? eller är de som många andra korthåriga raser?

Skulle ju helst ta över en ung hund, vet inte om jag har ork med en valp...:crazy:

Förlåt tråd kapningen Ts hoppas du inte tar illa upp!

*kl*

Vi passade en liten DSG-tik på 1 år över jullovet och hon är helt underbar. Mycket sällskaplig och pigg, med på allt och lyhörd. Älskar all aktivering och kan hoppa högt! ;) Väldigt behändig storlek men ändå känns hon inte som en väldigt liten hund.
Hon är reserverad mot främlingar och andra hundar, men får hon bara lära känna dem utan press så accepterar hon alla. Tycker dock att detta är ett acceptabelt beteende då rasen ska ha vakt i sig.

Här är foto på lilla flickan:
http://i172.photobucket.com/albums/w8/Fannsan/IMG_0904.jpg

Funderar själv på denna rasen och skulle vi köpa hund idag skulle det definitivt bli DSG!!! :love: :love:

DSG har så lite päls så jag tror inte att de fäller alls. (Svärmor har inte klagat iaf. ;))

DSG har så lite päls så jag tror inte att de fäller alls. (Svärmor har inte klagat iaf. ;))

:eek: Tror inte att de fäller alls :eek: :rofl:
Jag känner en som har en och den fäller ENORMT vissa tider på året (såsom många andra hundar). Hon (kompisen alltså) har hundhår överallt så tro mig, de fäller :D Du kanske har en tålmodig svärmor :)

Min fäller inte så mycket...

Kan verkligen rekomendera DSG om man gillar att aktivera sin hund med olika uppgifter! Min är otroligt lättlärd och nu när jag tar fram en godis så
sätter hon sig ner först
lägger sig ner
rullar runt o sen skäller hon en gång ;)

Så jag hinner inte äns säga något kommando :)
Det jag märkt med min vovva är ju just att man måste hitta på nya saker och trix till dem, annars tröttnar hon.

Min älskling:
3420722.jpg

//Mimmi

Jag har också en DSG, en han på 2 år och han är bara Uuuunderbar :D
Pigg som en duracellkanin, men inne är han lugn, lite feg är min men det är överkomligt..dom gillar närhet och helst ska dom ligga under täcket, sen sägs det att dom är en svår ras att lämna ensamma för länge....för dom har ett stort behov av att vara med.

Min har aldrig visat aggressivitet till varken andra hundar eller människor...
Man blir glad av dessa små hundar, alltid viftas det på svansen o tillgivenheten är omvälvande.....
Tror de flesta DSG's kan beskrivas så.

Sen har jag hört talas om de som varit tuffa o aggressiva, men jag tror att det många ggr kan vara ägaren som kanske inte aktiverar och att hunden inte får göra av med sin energi på ett bra sätt...för energi...det har dom :D

Gårdshundar är inte så utpräglade jakthundar som jack russel, så temperamentsmässigt skiljer det en hel del. En russel är framavlad för att kunna gå ner i ett gryt och hålla en grävling på plats tills jägaren hunnit gräva sig ner. En gårdshund är framavlad för att varna för främlingar, hålla gården ren från skadedjur, vara sällskap och vara allmänt behjälpliga. Finns exempel på gårdshundar som både vallat och jagat.

De är som regel intelligenta, högenergiska och envisa. Många (om inte de flesta) är mer beroende av sina ägare än andra hundar är, sett både till närvaro och fysisk kontakt. Brukar kalla mina killar värmesökande missiler, för lägger man sig ner tar det inte en sekund innan man fått sällskap, och då allra helst under täcket/filten. Är så van vid det att jag inte längre kan somna utan en hund på fötterna.

Ser jag på mina hanar så är det två snälla killar. Den yngste är lite tillbakadragen och går hellre undan om något är obehagligt. Den äldste har världshistoriens längsta stubin och har tappat humöret en gång under fem år. Båda är roliga att syssla med och pigga på det mesta, men vet ändå hur man slappnar av och bara myser. Visst kan de trigga varandra och skälla lite grann bara för sakens skull, men de är absolut inte skälliga av sig.

Hade inte velat ha några andra hundar.

Fast fäller gör de massvis, dessutom är det den sortens hår som borrar sig in i fötterna.

Senast ändrad av en moderator:

Brukar kalla mina killar värmesökande missiler, för lägger man sig ner tar det inte en sekund innan man fått sällskap, och då allra helst under täcket/filten.

Precis - det kan bli rysligt varmt i sängen på sommarnätterna :angel:

Apropå jaktinstinkt, så kan jag säga att den DSG-tik jag har nu inte har det minsta intresse av att jaga. Hon springer alltid lös hemma (bor på en liten hästgård). Varje morgon brukar det sitta 4-5 feta harar på min ridbana. Vovven bara tittar lite på dem .... Dessutom är det väldigt gott om fasaner hemmavid - vovven bryr sig noll ... Och hon jagar inga grannkatter heller.
Men en liten mus då och då kan vara ganska kul :D

Gårdshundar är inte så utpräglade jakthundar som jack russel, så temperamentsmässigt skiljer det en hel del. En russel är framavlad för att kunna gå ner i ett gryt och hålla en grävling på plats tills jägaren hunnit gräva sig ner. En gårdshund är framavlad för att varna för främlingar, hålla gården ren från skadedjur, vara sällskap och vara allmänt behjälpliga. Finns exempel på gårdshundar som både vallat och jagat.

De är som regel intelligenta, högenergiska och envisa. Många (om inte de flesta) är mer beroende av sina ägare än andra hundar är, sett både till närvaro och fysisk kontakt. Brukar kalla mina killar värmesökande missiler, för lägger man sig ner tar det inte en sekund innan man fått sällskap, och då allra helst under täcket/filten. Är så van vid det att jag inte längre kan somna utan en hund på fötterna.

Ser jag på mina hanar så är det två snälla killar. Den yngste är lite tillbakadragen och går hellre undan om något är obehagligt. Den äldste har världshistoriens längsta stubin och har tappat humöret en gång under fem år. Båda är roliga att syssla med och pigga på det mesta, men vet ändå hur man slappnar av och bara myser. Visst kan de trigga varandra och skälla lite grann bara för sakens skull, men de är absolut inte skälliga av sig.

Hade inte velat ha några andra hundar.

Fast fäller gör de massvis, dessutom är det den sortens hår som borrar sig in i fötterna.

Tack så mycket för informationen :)

Och tack även alla andra som orkat svara :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: MML
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar