Dansk/Svensk gårshund Vs. Jack Russell

X

Xtree

Hej
Inne på att köpa någon av dessa 2 raser, men vill ha mer kött på bena innan ett ev köp.

Vad finns det för skillnader/likheter mellan dessa? Kräver de lika mycket aktivering/stimulans osv?
Likheter jag hittills har sett är att båda är: Lättlärda, kvicka, glada, samma storlek (DSG något lättare, större i typen?), positiva hundar som gillar att aktiveras mycket. Vilket jag vill ha.:)

Sker det olika inriktigs avel inom dessa 2 raser? (Mer åt jakthållet ex)
Hur många kennlar finns det i Sverige som föder upp bra hundar? Det behöver inte vara en utsällningshund, utan trevliga individer som jag letar efter.

Och till er som har någon av dessa, nu mer praktiska frågor:
Hur stort halsband/sele använder ni till er vuxna hund?
vad äter de per dag/ åt gången?
Vad föredrar ni under bil åkning, hundbur, lös i bak/baksätet eller bälte + sele för hund?
Hur stor hundbur isåfall?
När är de färdig vuxna? (Så man kan köpa en massa onödiga halsband, selar bara för att de är snygga:angel: )

Kommer säkert fram mer frågor senare, allt jag kommer på nu.;)

Mvh

Sv: Dansk/Svensk gårshund Vs. Jack Russell

Den allra största skillnaden utseendemässigt är ju att Jack Russell Terriern har kortare ben än en Dansk Svensk Gårdshund och därmed är den mindre till stoleken (JRT ser mer taxlik ut, längre kropp än ben så att säga). Sen finns det ju Parson Russell Terrier också
JRT: 25-30 cm i mankhöjd
DSG: 32 - 34 cm i mankhöjd
PRT: 33 - 36 cm i mankhöjd

När det gäller dina andra frågor kan jag tyvärr inte hjälpa dig så mycket förutom att jag upplever JRT som mer skällig än DSG och PRT lugnare än JRT.

Finns ingen anledning att jämföra de raserna öht då det är helt olika hundtyper. JRT är en terrier, DSG en hund av pinschertyp. Jack russell är en grythundsras, gårdshunden är det inte... Betydligt närmare tillhands ligger isåfall att jämföra gårdshunden med övriga pinscherhundar och jack russelln med övriga grytjagande terriers. Men jag antar att det är den liknande färgen och storleken som folk halkar dit på...

Stämmer dock inte som en annan skrev att jack russell nödvändigtvis är kortbent, då det finns två olika varianter med samma rasnamn. Den "äldsta", jack russell terrier som är högställd och registreras i JRTC, samt den lågställda varianten som registrerats i SKK sen 2002. Överlag ligger den högställda närmare ursprunget och avlas oftare fram för grytjakt, även om det bör nämnas att det finns en och annan uppfödare av den lågställda varianten som också jagar och premierar jaktegenskaper i sin avel.

Gårdshunden är ju inte en jakthundsras över huvud taget, även om jag vet att det finns en och annan som faktiskt jagar med dem, så en del jaktlust och drifter finns det nog även där, men kan knappast jämföras med generationer av selektiv avel mot ett specifikt syfte.

Hade samma funderingar för ett tag sedan innan jag köpte min valp, tänkte också starta en tråd men det blev aldrig. Nu riktade jag dock rätt snabbt in mig på JRT och har en sådan liten valp här hemma. :)

Det kan vara lite förvirrande med de olika russlarna, det finns de SKK-godkända lågställda Jack Russel Terrier (som anges ha ursprung Australien) och de högställda Parson Russel Terrier. Sedan finns det två fristående organisationer, Jack Russel Terrier Club of Sweden och Jack Russel Terrier of Great Britain, Sweden som vill "bevara den ursprungliga Jack Russell Terriern", och står utanför SSK eftersom de vill fokusera på rasens arbetsegenskaper istället för utseende. Min lille valp är reggad i den sistnämnda och jag uppfattar det som en väldigt seriös förening. Alla russlarna finns dessutom i olika hårlag; släthårig, broken och strävhårig.

Jag har inte så stor koll på DSG, men klart att det finns temperamentsskillnader, DSG är ju ingen terrier och är som jag förstått det "mildare", men det finns säkert andra som kan berätta mer. :) Dina frågor om storlekar kan jag inte svara på eftersom min bara är bebis än. Men han växer så det knakar så jag är glad att jag inte köpte en massa gulliga valpgrejer!

Finns ingen anledning att jämföra de raserna öht då det är helt olika hundtyper. JRT är en terrier, DSG en hund av pinschertyp. Jack russell är en grythundsras, gårdshunden är det inte... Betydligt närmare tillhands ligger isåfall att jämföra gårdshunden med övriga pinscherhundar och jack russelln med övriga grytjagande terriers. Men jag antar att det är den liknande färgen och storleken som folk halkar dit på...

Stämmer dock inte som en annan skrev att jack russell nödvändigtvis är kortbent, då det finns två olika varianter med samma rasnamn. Den "äldsta", jack russell terrier som är högställd och registreras i JRTC, samt den lågställda varianten som registrerats i SKK sen 2002. Överlag ligger den högställda närmare ursprunget och avlas oftare fram för grytjakt, även om det bör nämnas att det finns en och annan uppfödare av den lågställda varianten som också jagar och premierar jaktegenskaper i sin avel.

Gårdshunden är ju inte en jakthundsras över huvud taget, även om jag vet att det finns en och annan som faktiskt jagar med dem, så en del jaktlust och drifter finns det nog även där, men kan knappast jämföras med generationer av selektiv avel mot ett specifikt syfte.

Oj, verkligen mer än vad jag visste. Men tack så jätte mycket för en väldigt informativ förklaring:D
Det var absolut, som du sa, att utseende trodde gjorde att jag trodde att de var väldigt lika varandra, besläktade eller vad man kan säga.:)

Till andra:
Verkar just nu som att DSG verkar snäppet mer intressanta än JRT. Men får verkligen utforska mer grundligt båda raserna mer innan jag bestämmer mig. :)
Tackar för svaren!
Mer svar önskas, speciellt från de som har vuxna hundar också:)

Hei
Jeg kan fortelle litt om Jack Russell,jeg har 5 tiker og en hann.
Jeg fikk min første Jack i 99,og siden har det bare blitt flere..:)

3 av mine hunder er etter britiske linjer(om man kan kalle det linjer,de kom som regel over nordsjøen på en hestetransport,ikke noe stamtavle eller papirer)
De er ikke registrert,de er mindre og spinklere enn jacker med australske linjer,de britiske er ofte litt skarpere mht jakt.

De 3 andre har australske linjer,er fullt registrert,ekstriørmessig er disse
kraftigere,bra gemytt,ofte avlet mer som familie/utstillings hund,mindre jakt.

Kjøper du en Jack som er reg.i SKK,så er det en jack som fullt ut er registrert og kan stilles ut.
Oppdrettere finner du via svensk terrier klubb sine sider.

Jeg trener agility og stiller ut mine.
Jeg opplever ikke mine Jacker som bjeffete,de kan gå løse på stallplan og tun her hjemme.
Oppdragelse er viktig uansett hvilken rase du kjøper,og jeg tror at du får den hund du fortjener :angel:
Riktig trening fra dag en gir en harmonisk hund.
Mvh THELA:)

Jag har inte haft någon av raserna själv, men om jag förstått det rätt så är JRT mer arbetsmaskin som outtröttligt måste arbeta, medan DSG är bättre på att ta det lugnt även om den gärna tränar den med.

Verkar som att DSG passar mig bättre än vad JRT gör än så länge:)
tack för svar!

Jag är inne på DSG nummer två - hade hane tidigare, har nu tik.

Skulle ALDRIG överväga att skaffa en JRT!
De enda likheterna som jag ser mellan dessa två raser är att de är ungefär samma storlek och skall vara vita med tecken i olika färger.

En "bra" DSG skall i mina ögon ha ett betydligt mildare temperament än en terrier och vara mer "dämpad" till sitt sätt.
Jag anser dock att de skall ha både jaktlust och kamplust - men inte på "terrier nivå" ;)

Vid ett ev. köp bör du dock hålla ordentlig koll på så att den tänkta valpen kommer ur linjer som är öppna, tillgängliga och skottfasta. Det finns en del reservation inom rasen som i alla fall jag inte anser hör hemma hos en "sällskaps-ras".
Alla Mh-testar inte sina avelshundar, men för att kunna veta lite mer "vad man får" så rekommenderar jag så klart att man väljer valp där föräldradjuren har testats med ett vettigt resultat.

Lycka till!
/Swat

har två dsg hanar hemma, två brödrar men inte lika gamla. Väldigt snälla och mysiga hundar, lättlärda och perfekta hundar att ha med i stallet då de är lugna och lydiga. Väldigt barnkära. Vi är väldigt nöjda med våra två små :)

*kl

Håller med om vad folk skrivit här innan men vill påpeka igen det som Swat skrev, om du är intresserad så ta lite extra tid på dig o hitta en valpkull där föräldrarna gjort bra MH.
Jag har en DSG tik som har varit ganska reserverad o nervös av sig. Det är mycket bättre nu och jag vet vilka situationer hon inte klarar av o då ser jag till att hon slipper hamna i dem :)

Livliga och väldigt lättlärda hundar som kräver endel helt klart! Min lilla sticker inte iväg på jakt men hon dödar ormar/möss om de finns nära huset.

29731239.jpg

Jaghar också en dsghane på 5,5 år och skulle aldrig ens överväga att välja mellan russel..som så många andra sagt så är dom mildare än russlar och min är iallafall alltid GLAD..Se också till om du letar kennel att hundarna är röntgade för höfter, och kollade för leg perthes som kan vara ett problem för rasen.

Jag har också DSG. Har bara en tik numera men börjar hämta mig efter min gamla tiks död nu och har börjat titta på valpannonser lite försiktigt. Jag har blivit erbjuden flera hundar av andra raser det senaste året (sedan gammelhunden dog) från vänner med kennlar som gärna vill sätta ett gäng på foder hos mig, men jag vill ha en ny DSG.

*Fast det blir nog en foderhund också, av helt annan ras. Man kan ju ha tre.;)
Vilken ras ska jag berätta då det är dags. Ett väldigt oväntat rasval kan jag lova.

Jag har också DSG. Har bara en tik numera men börjar hämta mig efter min gamla tiks död nu och har börjat titta på valpannonser lite försiktigt. Jag har blivit erbjuden flera hundar av andra raser det senaste året (sedan gammelhunden dog) från vänner med kennlar som gärna vill sätta ett gäng på foder hos mig, men jag vill ha en ny DSG.

*Fast det blir nog en foderhund också, av helt annan ras. Man kan ju ha tre.;)
Vilken ras ska jag berätta då det är dags. Ett väldigt oväntat rasval kan jag lova.

Hmm, en Leonberger?:idea: Så dom har något att leka med!:D
Blir nog en DSG:)

Nope. Inte Leonberger. Jag gillar inte pälsvård så allt långhårigt går bort.

Vi valde en DSG, funderade på en Russel dock, men vi ångrade inte vår DSG-hanhund som vi valde :love:
Lekfull, kan koppla av, lättlärd, humoristisk, kelgris och är toppen med ungar :laugh:

Hur stort halsband/sele använder ni till er vuxna hund?
vad äter de per dag/ åt gången?
Vad föredrar ni under bil åkning, hundbur, lös i bagaget/baksätet eller bälte + sele/halsband för hund?
Hur stor hundbur isåfall?
När är de färdig vuxna? (Så man kan köpa en massa onödiga halsband, selar bara för att de är snygga )
Vad lägger ni undan i månaden?(oförutsägbara utgifter, så som vet. osv.)
Försäkring/månad?

Till er som har svarat och har en DSG.
Ungefär? :)
Vill kunna räkna på vad en DSG skulle kosta i månaden, vill verkligen vara säker på att vi kan hålla en hund utan att den blir lidande för att vi inte har råd! :) Inköpet inga problem, men en hund kostar ju varje månad efter inköpet också:)

vad äter de per dag/ åt gången? min äter ca 1dl torrfoder per dag
Vad föredrar ni under bil åkning, hundbur, lös i bagaget/baksätet eller bälte + sele/halsband för hund? Bur helt klart! Vet inte måtten på den..
Försäkring/månad? 175kr per månad, sen kostar maten 250 per månad + bajspåsar, tuggben, leksaker och om man går någon kurs

Jag har JRT och är hur nöjd som helst. Vissa i tråden framställer JRT som någon typ av arbetsmaskin som aldrig får nog eller som aldrig kan koppla av. Det stämmer verkligen inte!!

Jag har haft Jack Russell sedan jag skaffade min allra första hund. Alla JRT jag har haft har varit arbetsvilliga, glada, trevliga och sociala hundar som har en av och en påknapp. Jag har aldrig jagat med någon av mina och jag har alltid haft de lösa i skog och mark utan några som helst beskymmer. Det enda "problemet" jag hade var med min första hane som tog alla råttor i stallet och la dem på rad på stallgången! ;)

Jag älskar JRT och tycker att de är superbra som familjehundar. Min JRT-tik bor till större delen hos mina föräldrar, då de bor lite lyxigare till i hundsynpunkt än vad jag gör. Men hon bor mycket hos oss mitt i centrala Göteborg också. Just nu ligger sambon och hon i TV-soffan och myser under en filt!

Ska man köpa en JRT så ska man köpa en släthårig enligt mig. De strävhåriga tenderar att vara mer jaktiga än de släthåriga. Och som med alla köp oavsett hundras, så ska man köpa en hund som passar ens egna behov och inte bara titta på utseendet.

Min JRT har 40 cm i halsband och small i selar. Hon kostar 1300:- i försäkring varje år. Hon äter för ca 100:-/mån (fri tillgång på torrfoder). Hon åker i bur i bilen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 371
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 760
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Jag skrev en ''Vilken ras?'' tråd 2017 och ville ha hjälp med att välja ras. Jag har fortfarande inte bestämt mig för någon ras... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 227
Senast: Gnist
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två... 2
Svar
38
· Visningar
7 934
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka