Dansk-svensk gårdshund

SLD

Trådstartare
Vi funderar på en hund till i familjen och efter mycket funderande och läsande är dansk-svensk gårdshund den som ligger närmast till hands.

Nu vill jag ha massa info från er som har dsg.

Vad bör man tänka på som inte går att läsa sig till? Något särskilt att tänka på när man väljer uppfödare? Något man bör ha i beaktande innan man köper en dsg?

Vill ha en aktiv och träningsvillig dsg till främst agility. Självklart ska det vara en hund från sunda linjer och med en bra exteriör, men att springa en massa i vänstervarv är inte det som lockar främst.

Sv: Dansk-svensk gårdshund

Puttar upp lite och hoppas på att det finns någon eller några dsg-ägare som vill och kan svara lite..

Nu är jag inte världens mest kompetenta att ge ett svar då jag inte har speciellt mycket erfarenhet...men jag gör så gott jag kan!

Jag och min sambo köpte en DSG i mars i år, hon är min första hund och är nu åtta månader gammal.

Jag upplever DSG:n såhär:
- Oändligt med energi.
- Otroligt envis och kan ha ett j-vla humör! Inte svårt att framkalla ett morr om man säger så.
- Inte speciellt skällig alls, hon markerar när hon hör ngn utanför dörren men slutar när man säger till.
- Helt dödskär i katter (kanske bara vårt exemplar?) och kan sitta och yla och gny till förbannelse när hon sitter och tittar ut genom balkongdörren.
- Mycket lättlärd!
- Vad jag har förstått är det lite olika från individ till individ när det gäller jaktlusten. Hennes mamma var tydligen inte aaalls svår att ha lös (Åh, det lät bra tyckte vi!). Vår lilla skit har som högsta dröm att springa åt fanders om hon får chansen. Men jag kan tycka att vi har inte ansträngt oss lika mycket som vi borde vid inkallning osv, ska precis börja gå i en kurs just för detta.
- Sover ALLTID under täcket och vill ha sin familj nära.
- Otroligt social och älskar alla, både djur och människor! Tuff och orädd.
- Duktig på att åka bil och lämnas hemma ensam, båda tränade vi in tidigt.

Vi ska börja lite med agility när hon blivit ett år, det tror jag kommer passa alldeles utmärkt!

//Midnight

Jag har haft DSG i 18 år. Just nu har jag bara en äldre tik, men det blir förhoppningsvis fler så småningom.

Jag tävlade lydnad med min förre tik, mamman till den jag har kvar nu.

Jag vet inte riktigt vad du vill veta? Jag håller med om det mesta Midnight skriver, och tillägger att jag aldrig har haft några problem med att ha mina lösa.

Ang kennelval så kontakta Anne Hansson som är DSG-klubbens valpförmedlare. Hon har koll.

Vet inte om man gör MH med DSG? Men jag skulle kolla noga på mentaliteten, har träffat många som är rätt så fega av sig..

Är det på gång snart med ny vovve? :)

Jag har en DSG och hon är helt underbar MEN hon har ett jävla humör! Jag skulle säga att man ska vara noga med mentalieten på rasen. Det finns en del uppfödare som gör MH men det verkar inte vara högprioriterat.

Min hund tränar jag lydnad, spår, sök och agility med, hon funkar super i allt. Hon är lättlärd och kvick, en jättekul hund att träna med. Skulle inte beskriva min hund som envis, snarare tvärt om, hon är väldigt förarvek.
Min går alltid lös. Hon är full av energi och enda gångerna då hon är slö är under löp, annars har hon en oändlig energi :D
Där man hittar mig hittar man oftast min hund, gärna i knäet eller tätt-intill. Hon är en riktig mysgris som alltid vill vara nära och sover under täcket varje natt.

Vet inte om man gör MH med DSG? Men jag skulle kolla noga på mentaliteten, har träffat många som är rätt så fega av sig..

Är det på gång snart med ny vovve? :)

Jag hittade en del MH-resultat men det verkar inte vara så hemskt vedertaget. En ganska stor andel av de jag tittade på hade dock 5:a på skott, så din tanke om fegheten kanske är befogad och sätts upp på "att kolla" listan..

Jag är väldigt sugen på en till och nu börjar Tisse kännas så mogen att det skulle kunna funka. Ska det vara valp blir det dock inte förrän tidigast till våren, men det är ju hög tid att kolla upp. Skulle också kunna tänka mig en omplacering i typ åldern 6 mån-2 år.

Jag har en DSG och hon är helt underbar MEN hon har ett jävla humör! Jag skulle säga att man ska vara noga med mentalieten på rasen. Det finns en del uppfödare som gör MH men det verkar inte vara högprioriterat.

På vilket sätt har hon humör? Mot andra hundar? I träningen? Mot okända människor?
Det jag är lite ute efter är VAD i mentaliteten man ska vara noga med.. Mentalitet kan ju, i mina ögon, vara allt från skarphet (som kan yttra sig på olika sätt) till rädslor...

Min hund tränar jag lydnad, spår, sök och agility med, hon funkar super i allt. Hon är lättlärd och kvick, en jättekul hund att träna med. Skulle inte beskriva min hund som envis, snarare tvärt om, hon är väldigt förarvek.
Min går alltid lös. Hon är full av energi och enda gångerna då hon är slö är under löp, annars har hon en oändlig energi :D
Där man hittar mig hittar man oftast min hund, gärna i knäet eller tätt-intill. Hon är en riktig mysgris som alltid vill vara nära och sover under täcket varje natt.

Det är sådana beskrivningar av DSG (och de få jag träffat) som får mig att tro att det kommer vara en hundras som passar bra ihop med mig!

Jag vet inte riktigt vad du vill veta? Jag håller med om det mesta Midnight skriver, och tillägger att jag aldrig har haft några problem med att ha mina lösa.

Hehe, ja... Det jag vill veta är egentligen det man inte kan läsa sig till, motsvarande de sakerna jag vet om min ras men inte visste när vi första skaffade den. Jättesvårt att förklara...

Ett exempel är just mentaliteten. Om man säger att man ska vara noga med mentaliteten, vad är det som är kritiskt? Hur yttrar det som inte är önskvärt sig bland de dsg ni känner?

När jag köpte min första DSG var rasen liten. De var kaxigare och mera "ursprungliga" tycker jag. Sen fullständigt exploderade aveln och vissa avlade på hundar jag tyckte var skräp. Jag var mycket kritisk till den matadoravel som många bedrev, i längden är det inta bra för någon ras. Några år känndes det som att så fort det kom in en dansk hane parade alla med den. Vissa av hanarna var jättefina, men det kvittar, man utarmar en så liten ras genom att göra så. Jag gick mot strömmen och valde att använda helsvenska linjer med tuff mentalitet. Tyvärr kom andra omständigheter emellan så det blev inte mer avel här just då.

Idag tycker jag man ser resultatet av de årens avel. Jag tycker absolut du ska kolla just mentalitet. DSGn ska vara kaxig och tuff. Inte lättskrämd och harig. Tänk vad de använts till, vakta och hålla efter på gården och jaga småvilt. Mina håller hus och stall rena från såväl möss som råttor och annat "skräp". Min gamla tik tog en råtta ca 30 cm stor (+svans) när vi hälsade på i ett grannstall. Inte en sekunds tvekan. Jag gick en korning med den gamla tiken. Utanför protokoll eftersom det inte var ok att gå med en DSG, och hon klarade det med glans. Mina har varit helt skottsäkra.

Jag letade DSG-valp när vår amris genom tragiska omständigheter flyttade in men nu ligger det på is. Det blir ny DSG-valp så småningom. Det är den roligaste ras jag någonsin haft.

När jag köpte min första DSG var rasen liten. De var kaxigare och mera "ursprungliga" tycker jag. Sen fullständigt exploderade aveln och vissa avlade på hundar jag tyckte var skräp. Jag var mycket kritisk till den matadoravel som många bedrev, i längden är det inta bra för någon ras. Några år känndes det som att så fort det kom in en dansk hane parade alla med den. Vissa av hanarna var jättefina, men det kvittar, man utarmar en så liten ras genom att göra så. Jag gick mot strömmen och valde att använda helsvenska linjer med tuff mentalitet. Tyvärr kom andra omständigheter emellan så det blev inte mer avel här just då.

Idag tycker jag man ser resultatet av de årens avel. Jag tycker absolut du ska kolla just mentalitet. DSGn ska vara kaxig och tuff. Inte lättskrämd och harig. Tänk vad de använts till, vakta och hålla efter på gården och jaga småvilt. Mina håller hus och stall rena från såväl möss som råttor och annat "skräp". Min gamla tik tog en råtta ca 30 cm stor (+svans) när vi hälsade på i ett grannstall. Inte en sekunds tvekan. Jag gick en korning med den gamla tiken. Utanför protokoll eftersom det inte var ok att gå med en DSG, och hon klarade det med glans. Mina har varit helt skottsäkra.

Jag letade DSG-valp när vår amris genom tragiska omständigheter flyttade in men nu ligger det på is. Det blir ny DSG-valp så småningom. Det är den roligaste ras jag någonsin haft.

Ah, då har jag koll på lite vad du menar!
Jag har valt en del mellan dsg och sheltie - valet har fallit på dsg som ras just för att de verkar vara tuffare och passa mig bättre, bland annat för att jag vill ha en hund som hänger med mig i stallet i princip dagligen.

Hon kan t.e.x morra om man ska lyfta in/ur henne i bilen om det inte passar. Hon kan vara väldigt surig mot andra hundar vi känner, särskilt när vi är inomhus och hon är trött. Då får hon ofta vara instängd i sin lilla bur när vi är hemma hos oss eller andra och andra hundar är med för annars slutar det alltid med att hon får ett utbrott på en av hundarna och det går sedan över mot oss när vi försöker avstyra det. Vi har haft väldigt problem med att lära oss hantera henne men har nu äntligen hittat ett sätt som fungerar för oss! Hundmöten med okända hundar ute eller hundar på kurs har aldrig varit några som helst problem, hon är hellre med matte och husse än de okända hundarna så hon har noll intresse för dom. Det är när det blir på en liten yta som det kan bli tjafs. I träningen fungerar allt felfritt och många av mina träningskompisar har inte trott på mig när jag sagt att vi haft problem, dom har trott att jag överdrivit för hon har aldrig visat sina mindre uppskattade beteenden där. Det har hänt en gång rätt nyligen och alla blev förvånade.. Förutom jag då.

Håller även jag med om att rasen kan vara lite harig mer än vad dom ska vara. Min är sådan, hon är osäker med nya människor men det har blivit otroligt mycket bättre! Hon kan bli osäker i vissa miljöer och börjar då klättra på mig. För min hund är det otroligt viktigt att matte är trygg och hon söker hela tiden stöd hos mig. Hon är dock inte skottberörd alls. Och inte heller rädd på det sättet att hon skräms av konstiga underlag och liknande saker, det är i vissa miljöer som hon blir osäker. Mer i vissa mindre i andra, det visar sig som sagt genom att hon antingen börjar klättra på mig eller bara får en lägre svansföring när hon blir lite orolig.

Angående sheltie och DSG så är min erfarenhet att DSG ÄR tuffare. Gick agilitykurs med några shelties och dom var rädd för nästan alla hinder förutom hoppen och slalom typ. Gungan skrämde dom, balansen skrämde dom, a-hindret skrämde dom, säcken skrämde dom. Nu inte sagt att alla shelties är sådana för så är det självklart inte men jag ville poängtera att min inte är harig på så vis :) Hon har inga problem med sådana saker det är som sagt i vissa miljöer som det visar sig.

Det är en väldigt rolig och kvivktänkt ras att träna med! Jag trodde inte det skulle funka att köra sök med min men visst funkar det. Hon tänder till som bara den på och tycker det är jätteskoj, så är det med i stort sett allt vi provar! :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 593
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Efter en diskussion med en kollega igår började jag fundera på hur de hundar som tidigare funnits i Sverige sett ut. Om man ser tillbaka...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 567
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III