Sv: Dansk-Svensk Gårdshund!
Jag har också en tik på 2½ år.. en härlig tjej med ganska mycket av både vakt o jakt. Ingen kan smyga sig in på gården obemärkt, det lovar jag.
Hon skäller några skall o talar om att någon kommer o sen är det bra.
Min Nila 2 år:
Jag upplever att det finns lite olika typer av gårdisar både när det gäller sätt o utseende. Precis som Fragile säger är det skillnad i hur kraftig de är o djupet på bröstkorgen. De ska enligt standarden var robusta, men inte så det är 'satta' (för mycket).
Mentalt är det också skillnader. Vissa linjer (som hos min tjej) är det väldigt mycket 'go' i, mycket vakt o jakt. Är ganska självständiga o kan dra iväg en stund i skogen tex. Ett bra ex på vad jag menar är skillnaden på min o kompisesns hund. Nu är det en sheltie, men jämförelsen kan ändå göras.
Vid 1 års ålder var kompisens hund max 10-15 meter från henne när hon var lös, för min var den naturliga radien på kanske 100 m. Och då var de lika gamla o har fått samma typ av uppfostran. Detta var när man släppte dem för att springa fritt o leka - inte vid promenader då man sa till att hålla sig nära.
Den typen av skillnad kan det vara i olika linjer.. man får välja den typ av föräldrar man vill ha.
Andra är väldigt följsamma o håller sig helst runt benen på ägaren/föraren. Gemensamt för dessa är dock att de har väldigt stort behov av närhet o bekräftelse vilket gör att en dsg aldrig sticker längre stunder.. de måste alltid checka av o ha kontakten med matte/husse.
Besök rasklubbens hemsida,
www.gardshund.com o läs under menyn Köpa gårdshund. Ring gärna valphänvisaren också om du vill veta mer om dem. Hon berättar mer än gärna allt du vill veta. Är supertrevlig
En tjej som har en dsg har skrivit en artikel om dem. Den hittar du här:
http://www.klingan.cybersite.se/omgardshundar.html
En uppfödares blogg - finns massa av både roligt o lite s**t-snack. Vissa saker är dock helt underbart att läsa - både roliga o jobbiga saker med hundarna i vardagen.
http://stoltaebbas.bloggplatsen.se/
Läs gärna inlägget Skithund från den 22/11. Det är såååå talande...
Rasen är underbar! Pigg, alert, gosig o arbetsvillig som få. Men kan också slappna av o vila nån dag om det är så. Vill man träna o tävla i tex lydnad behöver kunna motivera dem, de gör inget gratis. (är inte som en schäfer) Agility, rallylydnad mm är lättare då de gillar allt med fart i.
Som en uppfödare skrivit på sin hemsida:
"En stark individ i en liten kropp" -exakt så är det.